Gå til innhold

jeg er så lei av samboers eks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 50/50 deling på papiret, men eldste bor hos oss fast. yngste bor hos oss ca. 55/60%, noe som er mer enn greit for oss..

Det som irriterer meg er at hun alltid skal ha så mye hjelp når hun først har datteren... Vi har to små barn med  i tillegg til at stebarna er hos oss, men allikevel så må vi hente/kjøre yngste dersom hun skal til oss, da gjerne med en ekstra runde for å levere noe/hente noe hos Legg til i ordliste.. 

I helgen var jeg alene med de to minste, min samboer var på middag med kompiser og yngstejenta hans skulle til oss.. Da måtte jeg, fordi hun så absolutt ikke kunne kjøre selv, ta med meg to små barn i bilen, i DET drittværet, for å hente stedatteren som skulle til oss en dag før, fordi moren skulle bort.  Når jeg først kom dit, så måtte jeg vente i ti minutter fordi hun ikke hadde sørget for at datteren var klar. I tillegg så hadde hun sendt med ett par nøkler og en genser som måtte leveres hos hennes søster og hennes venninne. Dette sa ikke datteren noe om før vi hadde kjørt...  slike episoder skjer støtt og stadig..  Når vi foreslår at hun kjører selv, så kommer det bare mange unnskyldninger om at hun skal ditt og hun skal datt og har det sååå travelt.. Med ETT barn noen dager annenhver uke så kan hun neppe ha det så travelt at hun ikke kan kjøre datteren sin engang.

Dersom hun har barna og barna trenger noe som er hos oss, må samboer kjøre for å levere dette. Dersom det er omvendt.. Ja, da må VI kjøre for å hente det vi trenger..

Hver gang det er snakk om dugnad, kjøring til kamp osv, så må samboer gjøre dette.. Hun stiller aldri opp på noe som helst!

Hun har en bra jobb og god økonomi, så hun kan ikke skylde på det heller..

Så nå har jeg begynt å føle meg som foreldren til barna hennes. Den som kjører, henter, lager mat, vasker klær.... Og at hun bare er en typ tante de er hos innimellom.. Hun kan finne på å invitere de på middag til seg selv i helgene når de er hos oss(vi må selvfølgelig kjøre de dit og hente), og disker opp med favorittmaten deres og gir de gaver.. Og barna syns at moren er sååå grei som gjør dette..

Flere som har tafatte mødre til stebarna sine, og som føler seg som den strenge foreldren???

Anonymkode: cd9a0...35d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50 deling på papiret, men eldste bor hos oss fast. yngste bor hos oss ca. 55/60%, noe som er mer enn greit for oss..

Det som irriterer meg er at hun alltid skal ha så mye hjelp når hun først har datteren... Vi har to små barn med  i tillegg til at stebarna er hos oss, men allikevel så må vi hente/kjøre yngste dersom hun skal til oss, da gjerne med en ekstra runde for å levere noe/hente noe hos Legg til i ordliste.. 

I helgen var jeg alene med de to minste, min samboer var på middag med kompiser og yngstejenta hans skulle til oss.. Da måtte jeg, fordi hun så absolutt ikke kunne kjøre selv, ta med meg to små barn i bilen, i DET drittværet, for å hente stedatteren som skulle til oss en dag før, fordi moren skulle bort.  Når jeg først kom dit, så måtte jeg vente i ti minutter fordi hun ikke hadde sørget for at datteren var klar. I tillegg så hadde hun sendt med ett par nøkler og en genser som måtte leveres hos hennes søster og hennes venninne. Dette sa ikke datteren noe om før vi hadde kjørt...  slike episoder skjer støtt og stadig..  Når vi foreslår at hun kjører selv, så kommer det bare mange unnskyldninger om at hun skal ditt og hun skal datt og har det sååå travelt.. Med ETT barn noen dager annenhver uke så kan hun neppe ha det så travelt at hun ikke kan kjøre datteren sin engang.

Dersom hun har barna og barna trenger noe som er hos oss, må samboer kjøre for å levere dette. Dersom det er omvendt.. Ja, da må VI kjøre for å hente det vi trenger..

Hver gang det er snakk om dugnad, kjøring til kamp osv, så må samboer gjøre dette.. Hun stiller aldri opp på noe som helst!

Hun har en bra jobb og god økonomi, så hun kan ikke skylde på det heller..

Så nå har jeg begynt å føle meg som foreldren til barna hennes. Den som kjører, henter, lager mat, vasker klær.... Og at hun bare er en typ tante de er hos innimellom.. Hun kan finne på å invitere de på middag til seg selv i helgene når de er hos oss(vi må selvfølgelig kjøre de dit og hente), og disker opp med favorittmaten deres og gir de gaver.. Og barna syns at moren er sååå grei som gjør dette..

Flere som har tafatte mødre til stebarna sine, og som føler seg som den strenge foreldren???

Anonymkode: cd9a0...35d

Synes egentlig du er tafatt jeg. Enkel løsning på problemet er at du rett og slett IKKE henter. Easy as that! 

Anonymkode: edd79...ed9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Hadde kjørt tilbake med nøklene og genseren, eller ringt og sagt at det ikke ble levert så tingene ble liggende i bilen.

Dere tillater jo dette, så det er jo ikke så mye å klage på når dere danser etter hennes pipe hver gang? 

Ett tips til neste gang: si nei. Tenker nok at hun leverer jentungen selv, hvis dere ikke henter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes egentlig du er tafatt jeg. Enkel løsning på problemet er at du rett og slett IKKE henter. Easy as that! 

Anonymkode: edd79...ed9

Jeg skjønner jo det, men da går det jo ut over stedatteren og det blir dårlig stemning

11 minutter siden, gjest- silje skrev:

Hadde kjørt tilbake med nøklene og genseren, eller ringt og sagt at det ikke ble levert så tingene ble liggende i bilen.

Dere tillater jo dette, så det er jo ikke så mye å klage på når dere danser etter hennes pipe hver gang? 

Ett tips til neste gang: si nei. Tenker nok at hun leverer jentungen selv, hvis dere ikke henter.

Ja, laget drama der og da, fremfor stedatteren..

Men vi får prøve å si nei neste gang, å se hva som skjer...

Anonymkode: cd9a0...35d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

  Når jeg først kom dit, så måtte jeg vente i ti minutter fordi hun ikke hadde sørget for at datteren var klar. I tillegg så hadde hun sendt med ett par nøkler og en genser som måtte leveres hos hennes søster og hennes venninne.

Begynn å gjøre avtaler som krever at datteren er klar når dere har dårlig tid. Det som ikke er klart når dere henter, får moren kjøre bort når det er klart. (Altså, ta med jenta og det som er pakket, og krev at mor leverer resten, for du kan ikke vente.)

Datterens søster og venninne, eller morens søster og venninne?

Om det er datterens, så hadde jeg levert det. Er det morens, så går det ikke ut over jenta om dette ikke blir levert. Så da hadde jeg latt det ligge i bilen og levert det senere med beskjed om at jeg ikke drev budbiltjeneste. (Og spesielt ikke når jeg hadde to små barn i bilen.)  Eller sto de klar ved veien og tok imot da du kom, så ingen behøvde vente eller gå ut av bilen?

 

Anonymkode: 4df37...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du/dere velger jo selv å kjøre? Det er vel bare å si at dere ikke kan.

Anonymkode: fe2d1...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må samboeren din være litt mer klar i avtalen med eksen, det er han som må ta tak i dettte asap! Det er vel ofte sånn at man gir litt lillefingeren og så tar motparten hele hånden, hun tror helt sikkert dere synest det er ok slik det er i dag, så å gi beskjed på en skikkelig måte er en god start....

Anonymkode: 96b61...005

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sikkert mange løsninger her.. Men hva er det som får mennesker til å utnytte andre på denne måten??? Det irriterer meg!! Dessuten, så er det veldig irriterende at hun, som ikke gjør en dritt for barna sine ellers, skal behandler som en helgen fordi hun inviterer de på middag og gir de gaver..   

Anonymkode: cd9a0...35d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er sikkert mange løsninger her.. Men hva er det som får mennesker til å utnytte andre på denne måten??? Det irriterer meg!! Dessuten, så er det veldig irriterende at hun, som ikke gjør en dritt for barna sine ellers, skal behandler som en helgen fordi hun inviterer de på middag og gir de gaver..   

Anonymkode: cd9a0...35d

Barn er veldig enkle å kjøpe, det er jo barnehage-pensum. Jeg ville gjort som de andre her sier å ikke levert de tingene hun ønsker ha levert fks. «Oj! Ja nei huff, det glemte jeg heeeelt» så lenge det ikke er viktige ting. Akkurat det med henting av barna kan du/dere jo også lett sette ned foten på synes jeg da. Forstår at det ikke er din plass å sette grenser for mor, men samboeren din får gro litt baller rett og slett

Anonymkode: 91461...e6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever det samme som deg ts. Har ungene 50/50 på papiret men vi har dem mer enn det fordi hun lager seg andre planer når hun egentlig skal ha samvær. Det er jo helt greit for oss å ha dem mer men synes det er trist at hun ikke prioriterer sin samværstid for barnas skyld. De er gamle nok til å føle på det. Hun tar dem heller ikke med på ferier selv om Hun har veldig god økonomi. Reiser på flere ferier i året alene mens det egentlig er hennes tur å ha barna, til og med når de har bursdag. Barna blir jo såret og vi plukker opp bitene så godt vi kan.

 

Hun kan finne på å ringe sambo og skjelle han ut om han har glemt å levere en unødvendig ting som f.eks en bukse. Hun kjøper barnas kjærlighet med flere gaver hver uke og nye dyre ting som de egentlig ikke trenger. Sambo henter og leverer dem hun løfter ikke en finger. I tilegg hatet hun meg fra dag én og prøvde å splitte meg og sambo ved å lyve om meg. Han trodde heldigvis på meg og senere avslørte hun selv. Kan godt innrømme jeg er redd for å møte henne alene noe sted i frykt for at hun skal finne på å dikte opp at jeg har sagt eller gjort noe. Hun vil ikke barnebursdager sammen lenger fordi hun nekter å være på samme sted som meg, noe jeg synes er utrolig trist på barnas vegne. Jeg har prøvd flere ganger å begrave stridsøksen men hun er ikke interessert. Personlig kan jeg aldri forstå hva folk får ut av slik oppførsel. Livet blir mye lettere dersom vi prøver å komme overens, eller i hvert fall later som for barnas skyld.

 

Jeg gjør det jeg kan for å ikke ta det innover meg og ikke blande meg inn. Min sambo velger jo selv om han vil danse etter hennes pipe og hvis jeg setter ned foten kan det blusse opp bitterheten mellom dem,samtidig som jeg invalidiserer bf ved å a avgjørelser for han. Min plass er på utsiden av dette dramaet, og det eneste jeg kan gjøre egentlig er å være derfor barna og bf. Vi kan ikke forandre andre mennesker, så enten må vi akseptere dem eller bevege oss videre. Slik jeg ser det så har jeg egentlig ikke noe med alt dette dramaet å gjøre, det er en sak mellom dem, og det er opp til bf å bestemme hvor hans grenser går. Det eneste vi kan bestemme er om eksene kal få kontrollere oss også.

Anonymkode: 5df13...cef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min sin eks har ordna advokat og krever 15 000 kroner i mnd i barne-/konebidrag + at hun skal ha hele huset gratis (de har ikke huslån). "Barna" er 17 og 23.
Kjæresten min tjener 20 000 i mnd. 

Han har jo ikke råd til dette, så hun skal nå gå til sak mot ham og det blir advokatutgifter og hele pakka. 

Ekser er gøy...

Anonymkode: 8237d...367

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min sin eks har ordna advokat og krever 15 000 kroner i mnd i barne-/konebidrag + at hun skal ha hele huset gratis (de har ikke huslån). "Barna" er 17 og 23.
Kjæresten min tjener 20 000 i mnd. 

Han har jo ikke råd til dette, så hun skal nå gå til sak mot ham og det blir advokatutgifter og hele pakka. 

Ekser er gøy...

Anonymkode: 8237d...367

Her får hun evt kun bidrag for 1 unge i max 1 år. Har vi (ex)konebidrag i Norge?

 En av partene må kjøpe den andre ut, huslån eller ikke. Hun kan ikke kreve å få huset gratis bare fordi

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
På 17.10.2017 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Vi har 50/50 deling på papiret, men eldste bor hos oss fast. yngste bor hos oss ca. 55/60%, noe som er mer enn greit for oss..

Det som irriterer meg er at hun alltid skal ha så mye hjelp når hun først har datteren... Vi har to små barn med  i tillegg til at stebarna er hos oss, men allikevel så må vi hente/kjøre yngste dersom hun skal til oss, da gjerne med en ekstra runde for å levere noe/hente noe hos Legg til i ordliste.. 

I helgen var jeg alene med de to minste, min samboer var på middag med kompiser og yngstejenta hans skulle til oss.. Da måtte jeg, fordi hun så absolutt ikke kunne kjøre selv, ta med meg to små barn i bilen, i DET drittværet, for å hente stedatteren som skulle til oss en dag før, fordi moren skulle bort.  Når jeg først kom dit, så måtte jeg vente i ti minutter fordi hun ikke hadde sørget for at datteren var klar. I tillegg så hadde hun sendt med ett par nøkler og en genser som måtte leveres hos hennes søster og hennes venninne. Dette sa ikke datteren noe om før vi hadde kjørt...  slike episoder skjer støtt og stadig..  Når vi foreslår at hun kjører selv, så kommer det bare mange unnskyldninger om at hun skal ditt og hun skal datt og har det sååå travelt.. Med ETT barn noen dager annenhver uke så kan hun neppe ha det så travelt at hun ikke kan kjøre datteren sin engang.

Dersom hun har barna og barna trenger noe som er hos oss, må samboer kjøre for å levere dette. Dersom det er omvendt.. Ja, da må VI kjøre for å hente det vi trenger..

Hver gang det er snakk om dugnad, kjøring til kamp osv, så må samboer gjøre dette.. Hun stiller aldri opp på noe som helst!

Hun har en bra jobb og god økonomi, så hun kan ikke skylde på det heller..

Så nå har jeg begynt å føle meg som foreldren til barna hennes. Den som kjører, henter, lager mat, vasker klær.... Og at hun bare er en typ tante de er hos innimellom.. Hun kan finne på å invitere de på middag til seg selv i helgene når de er hos oss(vi må selvfølgelig kjøre de dit og hente), og disker opp med favorittmaten deres og gir de gaver.. Og barna syns at moren er sååå grei som gjør dette..

Flere som har tafatte mødre til stebarna sine, og som føler seg som den strenge foreldren???

Anonymkode: cd9a0...35d

Slutt å ta del i det. 

Ikke hjelp noen så mye at de til slutt ikke kan hjelpe seg selv, du skjønner tegningen. Du må ingenting - gå for "ny sheriff i byen" metoden. Mann eller mus? - mann deg opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å si Nei. Hvis hun inviterer barna på middag i deres helg, så kan dere si at dere ikke har mulighet til å kjøre så hvis middag skal gjennomføres må hun kjøre selv. Samboeren din må få til en fast avtale om kjøring annenhver gang. Og at du må ut med to små i dårlig vær for å hente en dag tidlig, når det er mor som trenger at samvær starter en dag tidlig da hun skal bort? Her er det jo mor som har et problem om du sier du ikke har mulighet til å kjøre. Hvis mor skal rekke sin avtale, må hun kjøre selv. Her er du tafatt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en boks i bilen til alt dere skal "levere" Putt alt alle andre eier som hun sender med ungene i boksen. Denne boksen kan ligge i bilen feks og så kan folk som savner tingene sine komme innom dere og hente tingene sine der.  

Jeg synes du skal begynne å sette ned foten. Lag planer og vær litt opptatt, så kan hun tilpasse seg. Vær hyggelig og høflig men si at hun må levere barnet.

Anonymkode: 0a2ed...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dette tilfelle tenker jeg at samboeren din må sette grenser Ts. Ev lage en fast avtale om kjøring. Og hvis moren inviterer barna når de er hos dere må hun hente og bringe selv. Dere er ikke løpegutter for henne. Forstår at dere gjør alt ekstra for barna sin skyld, men dere syr puter under armene på moren! Samboeren din er den som må sette ned foten og lage en tydelig avtale med henne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dere som må sette foten ned. Når dere gjør alt mor ber om, ber hun selvfølgelig om mer. Hvis hun trenger "barnevakt" en dag tidligere, er det hun som må levere. Har hun invitert barna på middag i deres uker, er det hun som får hente og levere.

 

Anonymkode: 37f99...695

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang henter du ikke barnet, og leverer ikke ting utenat eksen hans har spurt. 

Du må sette grenser for deg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...