Gå til innhold

Sluttet å spare, sint på våre foreldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest C.Tramell

Hvis dette er riktig tenker jeg at din søster er egoistisk, frekk og blottet for skamvett. Det er snakk om gaver her. Gaver.

Enig med AB som sier at foreldrene deres heller bør oppfordres til å kutte ut sparing og kose seg med pengene sine selv, for dette blir det bare ufred av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren din har et poeng i prinsippet da. Si at dette er de to barnebarna:

Barn 1, 18 år: Besteforeldrene begynner først å spare når det er 5 år, og da 100 kr i mnd. Når barnet er 12 har de bedre økonomi og sparer 500 kr i mnd.

100x12x7 (8400) + 500x12x6 (36000) = 44 400

Barn 2, 6 år: Besteforeldrene sparer 500/mnd fra barnet er født, som blir: 108 000 når det fyller 18

Selv om det er smålig å klage på gaver, spesielt så store summer, så mener jeg at forskjellsbehandling blant barn/barnebarn bør unngås. Hva med å i stedet for å spare for hvert enkelt barn, bestemme seg for en sum barna skal få når de fyller 18, da f.eks. 50 000 kr. Eller mindre, så lenge det er likt.

Anonymkode: 0a15b...a57

TS skriver at foreldrene har justert sparingen slik at det skal bli mest mulig rettferdig med tanke på summer og prisstigning, så det poenget utgår i denne situasjonen. 

TS, du har prøvd å snakke din søster til fornuft. Jeg ser ikke at det er så mye annet for deg å gjøre enn å støtte dine foreldre i sin avgjørelse om å sette foten ned her. Hvis hun ikke vanligvis oppfører seg slik, vil hun forhåpentligvis komme til sans og samling etter hvert. 

 

Endret av Hactar
Hvordan ble «du» til Jesu? Kanskje det trengs guddommelig inngripen i konflikten?
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Min søster er en hyggelig dame og vi har vært en sammensveiset og lykkelig storfamilie. Vi er svært forskjellige, og hun er nok noe mer opptatt av penger, ting og pent hus enn jeg er som har gitt utslag i at vi har forskjellig inntektsnivå og størrelse på bolig. Men vi har "lekt godt" sammen også i voksen alder. 

Min søster har neppe tenkt arv og at barna hennes tar fra henne, hun er svært raus med barna sine. Jeg TROR (spekulasjon) at hun regnet ut at de kom til å få en solid nok klunk penger fra våre foreldre og at hun da kunne bruke penger på felleskapet. Jeg vet ikke hva hun har brukt pengene på, men de var på en svært flott ferie i sommer som barna elsket. 

Sist jeg snakket med henne påpekte jeg at hun og hennes mann har inntekt nok til at de kan klare å gjøre opp for dette selv i løpet av noen år. Men hun har altså reagert med et usaklig sinne vi ikke kjenner igjen. 

Min mor tror hun skjemmes og er mest sint på seg selv, men bruker andre som syndebukker. 

Og ja, vi ønsker å bygge bro. Det er ikke bare søsteren min, det er barna jeg er tante til, det er min mors datter. Det er en stor brikke i familien min. 

Inntil videre får vi gå for nedkjøling først, antar jeg. 

Anonymkode: e35c8...6b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Min søster er en hyggelig dame og vi har vært en sammensveiset og lykkelig storfamilie. Vi er svært forskjellige, og hun er nok noe mer opptatt av penger, ting og pent hus enn jeg er som har gitt utslag i at vi har forskjellig inntektsnivå og størrelse på bolig. Men vi har "lekt godt" sammen også i voksen alder. 

Min søster har neppe tenkt arv og at barna hennes tar fra henne, hun er svært raus med barna sine. Jeg TROR (spekulasjon) at hun regnet ut at de kom til å få en solid nok klunk penger fra våre foreldre og at hun da kunne bruke penger på felleskapet. Jeg vet ikke hva hun har brukt pengene på, men de var på en svært flott ferie i sommer som barna elsket. 

Sist jeg snakket med henne påpekte jeg at hun og hennes mann har inntekt nok til at de kan klare å gjøre opp for dette selv i løpet av noen år. Men hun har altså reagert med et usaklig sinne vi ikke kjenner igjen. 

Min mor tror hun skjemmes og er mest sint på seg selv, men bruker andre som syndebukker. 

Og ja, vi ønsker å bygge bro. Det er ikke bare søsteren min, det er barna jeg er tante til, det er min mors datter. Det er en stor brikke i familien min. 

Inntil videre får vi gå for nedkjøling først, antar jeg. 

Anonymkode: e35c8...6b3

Jeg er enig med din mor her, og min første tanke var faktisk at hun var flau over det hele og derfor vender sinnet utover. Det er ikke helt unormalt når folk reagerer med ekstremt sinne at de har noen issues med seg selv. Hun sitter jo igjen som en idiot her som ikke bare har overberegnet hvor mye penger de skal få, men har gått hen og brukt opp egne sparepenger.

Kan du ta en prat med henne på tomannshånd? Bli litt fortrolige og si at alle vil komme forbi dette her.

Anonymkode: 2dbe5...019

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Er det tyveri? Ikke sikker på det. Det er jo hennes penger som hun hadde satt av. At hun oppfører seg ufyselig grådig ift foreldrenes sparing er noe annet.

Hvis de sto på barnas bankkontoer i barnas navn.

Anonymkode: 8e2c8...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de sto på barnas bankkontoer i barnas navn.

Anonymkode: 8e2c8...485

Nei, foreldre kan disponere barnas penger.

Anonymkode: 7f08b...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyfader det er det frekkeste 😱 Hvordan får hun seg til å kreve slik? Hu er ikke riktig vel bevart. Denne sparingen skulle være en fin ting for barna, å nå gjør hu det til en selvfølge at barna SKAL ha så og så mye. Drittkjerring ass

Anonymkode: 7453e...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen det der er jo helt drøyt. Det er jo hun som har valgt å bruke opp pengene til ungen sin! Hun prøver bare å finne på unnskyldninger så hun slipper å måtte leve med at det var hun som gjorde noe galt. Hun takler ikke å innse at hun dreit seg ut. 

Går det an å prøve å bare glemme det? Snakk om noe annet når dere treffes, fokuser på andre ting. Ikke minn henne på det eller pek finger. Hun har egentlig kun ødelagt for seg selv. Den ungen klarer seg fint uten de pengene, hun får heller dele de pengene som er igjen for de andre barna likt mellom alle. Ingen får gjort noen ting som helst med det der. Det burde hun innse. 

Anonymkode: 5d00a...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra di har elendig økonomisk sans. Det har ikke du ser det ut til. Pga. det kommet barna dine til å ha en bedre platform i starten av voksenlivet. Dine kommer også ha en bedre tone med besteforeldrene. Fordi at du ikke har kranglet det til.

Då får du bare alseptere at dete som søstre er forskjellig. Det er bortkastet og være sur på henne fordi at hun er seg selv. Håper foreldrene gjør det samme. Hennes utakknemmelige oppførsel bør jo ikke være en overraskeøsw for noen av dere?

Anonymkode: 8436d...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på ny. 

Hennes oppførsel er en overraskelse for oss alle. Og vi glatter gjerne over, men isfronten er fra henne, så vi kommer oss ikke helt innpå. 

Et lite gjennombrudd i dag er at mine barn hadde besøk av hennes to yngste barn, og alt virket normalt med dem. Så da har hun ikke blandet inn barna og jeg har håp om at dette skal blåse over. Begynner også å mistenke at min mor har rett. 

Til den som nevnte tyveri, jeg og min søster snakket mye om sparing sammen for mange år siden, samt da i fjor ved jul. Vi har begge valgt å spare i foreldrenes navn, da vi slipper reduksjon i stipend, overformynderi eller at barna brenner av penger de ikke er modne for når de er atten år. Så pengene har stått i hennes eller hennes manns navn. Og jeg tror heller ikke barna har vært klar over summene. 

Mine barn vet at vi sparer endel til dem, men de vet ikke hvor mye. De vet at deler av det skal gå til sertifikat slik at de vet dette blir fullt sponset hjemmefra. 

Det har hjulpet å lufte litt her inne, selv om det har haglet noen ufine karakteristikker, men disse er nok velfortjent ut fra den lille informasjonen dere har fått om vedkommende. Heldigvis er ikke verden så todimensjonal, hun er en god mor og søster tross alt. 

Ettersom barna nå kommer hit så håper jeg hun blir den som bygger broen og jeg tar derfor bare tiden til hjelp fra nå av.

Takk for oppmerksomheten. 

PS: Penger gjør rare ting med alle forhold. Ta vare på hverandre. 

Anonymkode: e35c8...6b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎17‎.‎10‎.‎2017 at 12:40 PM, AnonymBruker said:

Hvis de sto på barnas bankkontoer i barnas navn.

Anonymkode: 8e2c8...485

Og det er vel hennes penger som er satt der i utgangspunktet. Og som en annen nevner her, foreldre kan disponere barnas penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Først, noen detaljer er endret for å forsøke å anonymisere litt, håper jeg klarer å holde problemstillingen tydelig. Jeg og min søster har begge to flere barn. Ingen er myndige, men en er snart myndig. 

Mine foreldre og vi pratet sammen ved juletider i fjor, og kom inn på sparing. Både min søster og jeg (og våre ektefeller) har spart til våre barn. Våre foreldre ble svært glade for å høre at vi sparte til barna og hadde lært godt hjemmefra. Min far sa deretter at dette hadde de egentlig ikke tenkt å si, men de sparer til alle barnebarna også. Og fant ut at de kunne like gjerne si det, all den tid den eldste snart er myndig og den yngste vil vite om sparingen i svært mange år før 18.

Mine foreldre ønsker at barnebarna skal få disse pengene når de starter høyere utdanning, altså etter VGS, evt etter fagbrev eller når de begynner å jobbe etter VGS. Underforstått så ønsker de at barna skal være litt voksne. 

Søsteren min hadde spurt hvor mye de sparte, dette senere samme jul uten at jeg fikk det med meg, og fått vite at de sparte 500 i mnd pr barn. 

Så til stridens kjerne. 

Min søsters eldste barn blir 18 år like før jul i år. Min søster har derfor nylig spurt mine foreldre hvor mye som var spart til ham og når han ville få pengene, samt om de kom til å fortsette å spare helt til han fikk pengene, eller om de sluttet ved 18.

Det viser seg at hun har gått hjem og regnet ut hvor stor saldo sønnen hennes skal ha hatt ut fra 500 kr pr mnd de siste atten årene. 

Men det er kun de siste årene våre foreldre har hatt råd til å spare så mye, de begynte på langt mer beskjedne summer for et par tiår siden, og har ettersende forsøkt å holde det rettferdig ovenfor alle mtp summer og prisstigning. Så saldoen var langt under det hun hadde regnet med. Og da våre foreldre hadde fortalt om sparingen så hadde min søster tatt det som en god anledning til å bruke opp det hun hadde spart til barna sine, for hun mente at de ville gå nok fra våre foreldre. 

Nå forlanger hun at våre foreldre betaler tilsvarende 500 pr mnd fra 1999 og til i dag, med renter. For alle barna. Våre foreldre er nå fortvilet, irriterte og lei seg. Lei seg for barnebarn som har mistet penger, fortvilet over at de ønsker barnets beste men frustrerte over min søster. 

De har pent satt ned foten og sagt at dette har hun stelt i stand selv. 

Hun har forsøkt å verve meg til kampanjen "gi oss 500 for hvert av barnas levemåneder" men ærlig talt synes jeg 5000 totalt hadde vært fint og uventet og jeg nekter. Hun stiller jo et hårreisende krav. 

Så nå har vi en eller annen Berlinsk kald front anno 1978 i heimen. 

Konflikten er forsåvidt løst, hun vil ikke få viljen sin her, men hvordan skal vi klare å reparere familieforholdet igjen? Det har gått fem uker nå og jeg er redd min søster har tenkt å fryse meg og våre foreldre ut på permanent basis. 

Når jeg tenker meg om burde dette stått på famileforumet i stedet, men dersom det ansees som veldig upassende, så vennligst flytt. 

Noen gode råd til hvordan vi kan bygge bro over en slik kløft? 

Anonymkode: e35c8...6b3

Så hvis jeg forstår riktig så har hun brukt opp barnas penger fordi besteforeldrene sparte til de. At besteforeldrene i det hele tatt sparer noe burde jo være en bonus! Så kommer hun med krav i ettertid når det ikke var så mye som hun forventet!!

Nei da får hun bare være sur. Så utrolig frekk er det jo nesten umulig å bli!

Anonymkode: 5428e...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2017 at 10:56 PM, AnonymBruker said:

Men det er kun de siste årene våre foreldre har hatt råd til å spare så mye, de begynte på langt mer beskjedne summer for et par tiår siden, og har ettersende forsøkt å holde det rettferdig ovenfor alle mtp summer og prisstigning. Så saldoen var langt under det hun hadde regnet med. Og da våre foreldre hadde fortalt om sparingen så hadde min søster tatt det som en god anledning til å bruke opp det hun hadde spart til barna sine, for hun mente at de ville gå nok fra våre foreldre. 

Nå forlanger hun at våre foreldre betaler tilsvarende 500 pr mnd fra 1999 og til i dag, med renter. For alle barna. Våre foreldre er nå fortvilet, irriterte og lei seg. Lei seg for barnebarn som har mistet penger, fortvilet over at de ønsker barnets beste men frustrerte over min søster. 

 

Hva faen? Søsteren din er jo mentalt tilbakestående, hun er ikke god i hodet

 

Anonymkode: 92d79...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/17/2017 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Hei på ny. 

Hennes oppførsel er en overraskelse for oss alle. Og vi glatter gjerne over, men isfronten er fra henne, så vi kommer oss ikke helt innpå. 

Et lite gjennombrudd i dag er at mine barn hadde besøk av hennes to yngste barn, og alt virket normalt med dem. Så da har hun ikke blandet inn barna og jeg har håp om at dette skal blåse over. Begynner også å mistenke at min mor har rett. 

Til den som nevnte tyveri, jeg og min søster snakket mye om sparing sammen for mange år siden, samt da i fjor ved jul. Vi har begge valgt å spare i foreldrenes navn, da vi slipper reduksjon i stipend, overformynderi eller at barna brenner av penger de ikke er modne for når de er atten år. Så pengene har stått i hennes eller hennes manns navn. Og jeg tror heller ikke barna har vært klar over summene. 

Mine barn vet at vi sparer endel til dem, men de vet ikke hvor mye. De vet at deler av det skal gå til sertifikat slik at de vet dette blir fullt sponset hjemmefra. 

Det har hjulpet å lufte litt her inne, selv om det har haglet noen ufine karakteristikker, men disse er nok velfortjent ut fra den lille informasjonen dere har fått om vedkommende. Heldigvis er ikke verden så todimensjonal, hun er en god mor og søster tross alt. 

Ettersom barna nå kommer hit så håper jeg hun blir den som bygger broen og jeg tar derfor bare tiden til hjelp fra nå av.

Takk for oppmerksomheten. 

PS: Penger gjør rare ting med alle forhold. Ta vare på hverandre. 

Anonymkode: e35c8...6b3

I og med at hun ikke klarer å formulere hvorfor hun ble så rasende, så tenker jeg at forklaringen med at hun er flau høres veldig troverdig ut. Hun har kanskje presentert dette for sin eldste som noe annet, og må nå være den som kommer med dårlige nyheter?

Jeg tror det er fånyttes å prøve å snakke fornuft i henne når hun allerede er i forsvarsposisjon, empati og et forsøk på å forstå vil trolig gå bedre. Jeg fikk et tips av min mor, som er lærer, en gang om hvordan jeg skulle løse konflikter mellom eller med barn på jobben (de kan jo bli veldig steile og irrasjonelle): I stedet for å bare fokusere på hva som er rett eller å presse gjennom noe, bør man forsøke å vri dialogen slik at den andre har en utvei. Det er mye lettere å løse en konflikt dersom den andre parten får mulighet til å ta retrett uten å miste all ære eller måtte krype. 

Anonymkode: f782d...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...