Gå til innhold

Sluttet å spare, sint på våre foreldre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først, noen detaljer er endret for å forsøke å anonymisere litt, håper jeg klarer å holde problemstillingen tydelig. Jeg og min søster har begge to flere barn. Ingen er myndige, men en er snart myndig. 

Mine foreldre og vi pratet sammen ved juletider i fjor, og kom inn på sparing. Både min søster og jeg (og våre ektefeller) har spart til våre barn. Våre foreldre ble svært glade for å høre at vi sparte til barna og hadde lært godt hjemmefra. Min far sa deretter at dette hadde de egentlig ikke tenkt å si, men de sparer til alle barnebarna også. Og fant ut at de kunne like gjerne si det, all den tid den eldste snart er myndig og den yngste vil vite om sparingen i svært mange år før 18.

Mine foreldre ønsker at barnebarna skal få disse pengene når de starter høyere utdanning, altså etter VGS, evt etter fagbrev eller når de begynner å jobbe etter VGS. Underforstått så ønsker de at barna skal være litt voksne. 

Søsteren min hadde spurt hvor mye de sparte, dette senere samme jul uten at jeg fikk det med meg, og fått vite at de sparte 500 i mnd pr barn. 

Så til stridens kjerne. 

Min søsters eldste barn blir 18 år like før jul i år. Min søster har derfor nylig spurt mine foreldre hvor mye som var spart til ham og når han ville få pengene, samt om de kom til å fortsette å spare helt til han fikk pengene, eller om de sluttet ved 18.

Det viser seg at hun har gått hjem og regnet ut hvor stor saldo sønnen hennes skal ha hatt ut fra 500 kr pr mnd de siste atten årene. 

Men det er kun de siste årene våre foreldre har hatt råd til å spare så mye, de begynte på langt mer beskjedne summer for et par tiår siden, og har ettersende forsøkt å holde det rettferdig ovenfor alle mtp summer og prisstigning. Så saldoen var langt under det hun hadde regnet med. Og da våre foreldre hadde fortalt om sparingen så hadde min søster tatt det som en god anledning til å bruke opp det hun hadde spart til barna sine, for hun mente at de ville gå nok fra våre foreldre. 

Nå forlanger hun at våre foreldre betaler tilsvarende 500 pr mnd fra 1999 og til i dag, med renter. For alle barna. Våre foreldre er nå fortvilet, irriterte og lei seg. Lei seg for barnebarn som har mistet penger, fortvilet over at de ønsker barnets beste men frustrerte over min søster. 

De har pent satt ned foten og sagt at dette har hun stelt i stand selv. 

Hun har forsøkt å verve meg til kampanjen "gi oss 500 for hvert av barnas levemåneder" men ærlig talt synes jeg 5000 totalt hadde vært fint og uventet og jeg nekter. Hun stiller jo et hårreisende krav. 

Så nå har vi en eller annen Berlinsk kald front anno 1978 i heimen. 

Konflikten er forsåvidt løst, hun vil ikke få viljen sin her, men hvordan skal vi klare å reparere familieforholdet igjen? Det har gått fem uker nå og jeg er redd min søster har tenkt å fryse meg og våre foreldre ut på permanent basis. 

Når jeg tenker meg om burde dette stått på famileforumet i stedet, men dersom det ansees som veldig upassende, så vennligst flytt. 

Noen gode råd til hvordan vi kan bygge bro over en slik kløft? 

Anonymkode: e35c8...6b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres jo helt absurd ut men hvis det faktisk er sant, hva har søsteren din brukt pengene på? Om hun har kjøpt noe luksus kan hun vel selge det igjen?

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Frekkeste jeg noen gang har hørt om! Æsj!!!

Anonymkode: a6e98...569

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din søster er et utakknemlig, grådig, egoistisk, uforskammet xxx (sensurert).

Anonymkode: 8e2c8...485

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Nå fikk jeg vondt av foreldrene dine. Tenk å oppleve sånn oppførsel fra en datter. Fyf... hun må jo være totalt blottet for ydmykhet. 

Nei,hvordan ordne opp i det? Hvis det ikke nytter å snakke fornuft med henne,så vet jeg ikke. Du kan jo skrive et brev om hun ikke vil snakke,men vet ikke om det er noen god ide. Uff,for en ufattelig frekk og tragisk oppførsel fra en voksen dame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun STJAL  rett og slett sine egne barns penger. Det er tyveri. Barna hennes kan anmelde henne.

Anonymkode: 8e2c8...485

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ønsker du å bygge bro?? :vetikke:

Hvis det er representativt for hvordan hun et som person, så ville jeg vært fristet til å gi blanke. Søster eller ei.

Anonymkode: b0b49...443

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først, noen detaljer er endret for å forsøke å anonymisere litt, håper jeg klarer å holde problemstillingen tydelig. Jeg og min søster har begge to flere barn. Ingen er myndige, men en er snart myndig. 

Mine foreldre og vi pratet sammen ved juletider i fjor, og kom inn på sparing. Både min søster og jeg (og våre ektefeller) har spart til våre barn. Våre foreldre ble svært glade for å høre at vi sparte til barna og hadde lært godt hjemmefra. Min far sa deretter at dette hadde de egentlig ikke tenkt å si, men de sparer til alle barnebarna også. Og fant ut at de kunne like gjerne si det, all den tid den eldste snart er myndig og den yngste vil vite om sparingen i svært mange år før 18.

Mine foreldre ønsker at barnebarna skal få disse pengene når de starter høyere utdanning, altså etter VGS, evt etter fagbrev eller når de begynner å jobbe etter VGS. Underforstått så ønsker de at barna skal være litt voksne. 

Søsteren min hadde spurt hvor mye de sparte, dette senere samme jul uten at jeg fikk det med meg, og fått vite at de sparte 500 i mnd pr barn. 

Så til stridens kjerne. 

Min søsters eldste barn blir 18 år like før jul i år. Min søster har derfor nylig spurt mine foreldre hvor mye som var spart til ham og når han ville få pengene, samt om de kom til å fortsette å spare helt til han fikk pengene, eller om de sluttet ved 18.

Det viser seg at hun har gått hjem og regnet ut hvor stor saldo sønnen hennes skal ha hatt ut fra 500 kr pr mnd de siste atten årene. 

Men det er kun de siste årene våre foreldre har hatt råd til å spare så mye, de begynte på langt mer beskjedne summer for et par tiår siden, og har ettersende forsøkt å holde det rettferdig ovenfor alle mtp summer og prisstigning. Så saldoen var langt under det hun hadde regnet med. Og da våre foreldre hadde fortalt om sparingen så hadde min søster tatt det som en god anledning til å bruke opp det hun hadde spart til barna sine, for hun mente at de ville gå nok fra våre foreldre. 

Nå forlanger hun at våre foreldre betaler tilsvarende 500 pr mnd fra 1999 og til i dag, med renter. For alle barna. Våre foreldre er nå fortvilet, irriterte og lei seg. Lei seg for barnebarn som har mistet penger, fortvilet over at de ønsker barnets beste men frustrerte over min søster. 

De har pent satt ned foten og sagt at dette har hun stelt i stand selv. 

Hun har forsøkt å verve meg til kampanjen "gi oss 500 for hvert av barnas levemåneder" men ærlig talt synes jeg 5000 totalt hadde vært fint og uventet og jeg nekter. Hun stiller jo et hårreisende krav. 

Så nå har vi en eller annen Berlinsk kald front anno 1978 i heimen. 

Konflikten er forsåvidt løst, hun vil ikke få viljen sin her, men hvordan skal vi klare å reparere familieforholdet igjen? Det har gått fem uker nå og jeg er redd min søster har tenkt å fryse meg og våre foreldre ut på permanent basis. 

Når jeg tenker meg om burde dette stått på famileforumet i stedet, men dersom det ansees som veldig upassende, så vennligst flytt. 

Noen gode råd til hvordan vi kan bygge bro over en slik kløft? 

Anonymkode: e35c8...6b3

For en egoistisk drittkjerring hun er. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er det mulig å være så grådig og utakknemlig? Det må feile henne noe. Bruke opp pengene hun har spart til barna og så kreve besteforeldre for penger fordi det de får ikke er nok? Dette henger bare ikke på greip. Søsteren din bør få hodet sitt sjekket.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din søster så grisk, ts, at hun har tenkt som så at ettersom deres foreldre har spart penger til sine barnebarn, så blir det mindre penger på henne den dagen foreldrene deres dør, og at hun derfor stjal sine barns penger + at hun krever enda mer penger til sine barn?

Anonymkode: 8e2c8...485

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Herregud er det mulig å være så grådig og utakknemlig? Det må feile henne noe. Bruke opp pengene hun har spart til barna og så kreve besteforeldre for penger fordi det de får ikke er nok? Dette henger bare ikke på greip. Søsteren din bør få hodet sitt sjekket.

Ja og hun burde heller tenkt at alle monner drar og fortsatt å spare selv om besteforeldrene også sparer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtt dine foreldre ts. Forklar dem at du er rystet over din søsters handlinger og krav mot foreldrene deres. Det må være noe alvorlig galt med din søster. Har hun vist lignende tendenser tidligere?

Anonymkode: 8e2c8...485

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde latt henne seile sin egen sjø, redusert kontakten og kun holdt kontakt med barna. Dine foreldre gjorde riktig i å si nei. 

Her er det hun som har ødelagt alt for seg selv.

Anonymkode: ff291...dcd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her høres helt usannsynlig ut. Med en slik oppførsel må det ligge en svært krevende personlighet. Og da er det vel vanlig at dere kommer opp i slike konflikter med søster hele tiden. Slik du beskriver søster så er hun fornuftig og sparer, og plutselig blir hun helt irrasjonell, og tar penger til barna. Hva mener hun at hun mente at det var nok penger til barna? Er det en spesiell sum de trenger? Barn trenger utdannelse, sted og bo osv. 

Uansett hvordan man vrir på det så kan man ikke kreve penger av noen andre på den måten. Vet ikke helt hvordan dere løser konflikter i deres familie, men hvis dette er ulikt henne burde hun kanskje sjekke hodet sitt. Ikke at jeg skal gi henne en diagnose, men hun virker litt ute å kjøre. Hun stjeler penger fra barna sin, krever at foreldrene skal rydde opp, og hun har tenkt til å fryse ut sin egen familie pga det. 

Hvis hun har en mann kanskje dere kan nå igjennom til henne. Si at livet er for kort til å være grådig. Må si jeg er nysgjerrig på hva hun brukte pengene på. 

Anonymkode: 10884...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville oppfordret foreldrene mine til å slutte å spare penger til barnebarna og heller bruke pengene på seg selv. Det er nå de lever. Barnebarna trenger da ikke å få en stor sum penger kastet etter seg når de er 18-19 år, de lærer mer av å jobbe seg oppover. 

Anonymkode: afa3f...96d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din har et poeng i prinsippet da. Si at dette er de to barnebarna:

Barn 1, 18 år: Besteforeldrene begynner først å spare når det er 5 år, og da 100 kr i mnd. Når barnet er 12 har de bedre økonomi og sparer 500 kr i mnd.

100x12x7 (8400) + 500x12x6 (36000) = 44 400

Barn 2, 6 år: Besteforeldrene sparer 500/mnd fra barnet er født, som blir: 108 000 når det fyller 18

Selv om det er smålig å klage på gaver, spesielt så store summer, så mener jeg at forskjellsbehandling blant barn/barnebarn bør unngås. Hva med å i stedet for å spare for hvert enkelt barn, bestemme seg for en sum barna skal få når de fyller 18, da f.eks. 50 000 kr. Eller mindre, så lenge det er likt.

Anonymkode: 0a15b...a57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren din har et poeng i prinsippet da. Si at dette er de to barnebarna:

Barn 1, 18 år: Besteforeldrene begynner først å spare når det er 5 år, og da 100 kr i mnd. Når barnet er 12 har de bedre økonomi og sparer 500 kr i mnd.

100x12x7 (8400) + 500x12x6 (36000) = 44 400

Barn 2, 6 år: Besteforeldrene sparer 500/mnd fra barnet er født, som blir: 108 000 når det fyller 18

Selv om det er smålig å klage på gaver, spesielt så store summer, så mener jeg at forskjellsbehandling blant barn/barnebarn bør unngås. Hva med å i stedet for å spare for hvert enkelt barn, bestemme seg for en sum barna skal få når de fyller 18, da f.eks. 50 000 kr. Eller mindre, så lenge det er likt.

Anonymkode: 0a15b...a57

Det er da ikke gitt at de slutter å gi gaver på 18 års dagen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hun STJAL  rett og slett sine egne barns penger. Det er tyveri. Barna hennes kan anmelde henne.

Anonymkode: 8e2c8...485

Er det tyveri? Ikke sikker på det. Det er jo hennes penger som hun hadde satt av. At hun oppfører seg ufyselig grådig ift foreldrenes sparing er noe annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...