Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svarer her uten sitering. Kjenner uføre med både 20 og 25000 mnd. De fester, reiser, maler hus ect.

Kjenner faktisk ingen med 12-14000 mnd. Jo en, men der blir alt dekket av nav både bolig, strøm og mat. De uføre ønsker jo nær 30000 mnd, slik at de og kan reise mer, shoppe mer og pusse opp hus. Klarer de dette så klarer de jobb også. Min agenda er at det skal lønne seg å jobbe!!

Anonymkode: 54cf6...456

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Misunnelig på uføre :fnise: Greit at du lever i uforbeholden, men tillegg ikke oss som jobber for at du kan sitte på ræva er misunnelig. Vi gjør ihvertfall noe samfunnsnyttig, og vi har gjort oss fortjent til pengene som kommer inn på konto. 

Det det er snakk om er at uføre skal da ikke ha like mye i trygd som de som jobber. Det skal lønne seg å jobbe, ikke straffe seg. Hvis man kan få like mye ved å sitte på ræva som å jobbe, så er det mange som velger den bekvemme måten å dra inn kroner på. 

Anonymkode: 14623...8e8

Ja, misunnelig på uføre...

Si meg, hvordan tror du samfunnet hadde vært uten en velfungerende velferdsstat? Kriminaliteten hadde skutt til værs, og det hadde vært en stor andel folk som bodde på gata. Ville du heller ha betalt null skatt, eller levd i en hverdag preget av utrygghet og kriminalitet? For en plass må jo de syke få livsopphold fra...

Og hvor mye lønn er det det er snakk om da?

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løgner :alice:

Haha fatter ikke at du gidder å forsøke engang.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Lyver vedkommende til meg da? Skryter av uføretrygden sin og hvor lett det var å få den. Jeg må på jobb hver dag, ellers stopper min inntekt opp. Så det provoserer at noen har det samme utbetalt som andre i full jobb.

Anonymkode: 54cf6...456

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer her uten sitering. Kjenner uføre med både 20 og 25000 mnd. De fester, reiser, maler hus ect.

Kjenner faktisk ingen med 12-14000 mnd. Jo en, men der blir alt dekket av nav både bolig, strøm og mat. De uføre ønsker jo nær 30000 mnd, slik at de og kan reise mer, shoppe mer og pusse opp hus. Klarer de dette så klarer de jobb også. Min agenda er at det skal lønne seg å jobbe!!

Anonymkode: 54cf6...456

De som får 12-14 000 i måneden er de som får minstesats, og det er mange av dem! Blir jeg ufør (aap) blir jeg en av dem da jeg ble syk i ung alder. Og de får forresten ikke dekket bolig, strøm og mat fra NAV. De må klare seg selv på den summen. Tror du overdriver veldig her. Nei, de uføre ønsker seg ikke 30 000, de ønsker seg nok penger til å kunne brødfø seg selv (og kanskje familie) uten å snu på hver eneste krone. Gjerne også til å kunne kjøpe eget sted (!) Hva mener du er den rettferdige sum for de med minstesats? De som jobbet i en lavlønnet jobb, eller som ble syk unge som aldri hadde mulighet til å en gang komme i arbeidslivet, få?

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tussi84 skrev:

Ts ba nok ikke om å bli syk. Hun ba nok heller ikke om å bli ufør. Det kan skje alle og det er det som er urettferdig at hun ble rammet av noe kostet henne arbeidsevnen som hun hadde. Og i mitt syn så bør også uføre ha rettigheter til et verdig liv uten å måtte snu på hver krone. Man er ikke automatisk bedre eller har gjort seg mer fortjent til gode i livet fordi man jobber og er frisk.

Lever man ikke  et verdig liv hvis man ikke eier egen bolig? 

Anonymkode: eb8d8...284

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Svarer her uten sitering. Kjenner uføre med både 20 og 25000 mnd. De fester, reiser, maler hus ect.

Kjenner faktisk ingen med 12-14000 mnd. Jo en, men der blir alt dekket av nav både bolig, strøm og mat. De uføre ønsker jo nær 30000 mnd, slik at de og kan reise mer, shoppe mer og pusse opp hus. Klarer de dette så klarer de jobb også. Min agenda er at det skal lønne seg å jobbe!!

Anonymkode: 54cf6...456

Også løgn.

Har du 12-14000 utbetalt får du bare bostøtte i tillegg. Thats it. Nav dekker ikke husleie, strøm, tlf og mat utenom. 

Fy for noen løgnere her. Og hvordan jeg vet det? Mine bestemødre lever på 12000,- utbetalt pr mnd på uføretrygd. De må dekke alt selv. 

Slike løgnhalser som deg gjør meg kvalm.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Lyver vedkommende til meg da? Skryter av uføretrygden sin og hvor lett det var å få den. Jeg må på jobb hver dag, ellers stopper min inntekt opp. Så det provoserer at noen har det samme utbetalt som andre i full jobb.

Anonymkode: 54cf6...456

Det er da du som lyver her. At ikke du skammer deg sier jeg bare...

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, misunnelig på uføre...

Si meg, hvordan tror du samfunnet hadde vært uten en velfungerende velferdsstat? Kriminaliteten hadde skutt til værs, og det hadde vært en stor andel folk som bodde på gata. Ville du heller ha betalt null skatt, eller levd i en hverdag preget av utrygghet og kriminalitet? For en plass må jo de syke få livsopphold fra...

Og hvor mye lønn er det det er snakk om da?

Anonymkode: e4291...5e5

Ja, vi skal være glad i sikkerhetsnettet som velferdssamfunnet gir oss, uten det hadde det vært mange triste skjebner der ute. Men velferdsgodene må "røktes" rasjonelt om vi skal kunne nyte godt av dette vanvittig flotte systemet i fremtiden.

Jeg blir oppriktig trist av holdningene som enkelte, et fåtall av uføre, utviser. Der de maler et sørgelig bilde av egen livssituasjon der de ikke får kjøpt hus, dratt på ferie og unner seg goder slik som naboen. Nei, men man har da tak over hodet, mat på bordet og ellers det som trengs for å holde det gående. Blir i grunn litt matt av naiviteten, grådigheten og utakknemligheten iblant.

Anonymkode: e34c7...f4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, AnonymBruker said:

Enig i det du skriver. Vil bare legge til at det er ganske provoserende at mange uføre mener at de skal ha like mye i trygd som en som er i full jobb. Snakker da ikke om de som har vært i jobb og har opparbeidet seg såpass at de har en god trygd, men folk som så å si aldri har gjort et arbeidsslag. 

Anonymkode: 14623...8e8

Uføre som ikke har gjort et arbeidsslag har vært for syke til å jobbe. Skjønner du seriøst ikke det?

1 hour ago, AnonymBruker said:

De skal være glad de får den trygden. Vil de heller bo i telt? Jeg blir rasende over urettferdighetene ufør- de i jobb. Mange går 100% i jobb og har like mye utbetalt som ufør hjemmesitter. Mange med psykiske lidelser blir sykere av å sitte hjemme, dette ser jeg daglig selv. Så de i jobb må få bedre lønn og de uføre mindre. De får også bostøtte elle gratis bolig. Andre land har det ikke så bra økonomisk og får alt støttet. Hev lønnen til de som jobber, som står opp kl 6 og holder landet i gang. Og nei jeg mener ikke kreftsyke, døende, alvorlig syke eller sengeliggende. Mer de med angst og diffuse lidelser. Beste medisin mot angst er trening, ut. møt verden, snakk med folk. 

Anonymkode: 54cf6...456

Men du kan ikke bare ta pengene fra de som DU synes ikke fortjener de. ALLE de uføre ville fått mindre penger. Også de kreftsyke, døende, alvorlig syke og sengeliggende. Og hvordan tenker du at du kan vite bedre hvem som er ufør og ikke enn både leger og spesialister i helsevesenet?

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner uføre som har over 25000 mnd med litt ryggsmerter. Som maler hus, hogger ved, baker 30 brød ect. Men å ha en jobb orker de ikke. Deeet er provoserende. De nyter å gå hjemme å få penger gratis.

Anonymkode: 54cf6...456

Da er det noe annet som feiler de enn "litt ryggsmerter". Anbefaler deg å melde fra til NAV Kontroll, så får du orden på dette. Om den det gjelder ikke blir fratatt uføretrygden så er det noe annet enn ryggen som er problemet.

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Misunnelig på uføre :fnise: Greit at du lever i uforbeholden, men tillegg ikke oss som jobber for at du kan sitte på ræva er misunnelig. Vi gjør ihvertfall noe samfunnsnyttig, og vi har gjort oss fortjent til pengene som kommer inn på konto. 

Det det er snakk om er at uføre skal da ikke ha like mye i trygd som de som jobber. Det skal lønne seg å jobbe, ikke straffe seg. Hvis man kan få like mye ved å sitte på ræva som å jobbe, så er det mange som velger den bekvemme måten å dra inn kroner på. 

Anonymkode: 14623...8e8

Man kan ikke velge å bli ufør fordi man har lyst på gratis penger. Man må gjennom flere år med behandling og utprøvinger. Så må fastlegen, spesialisthelsetjenesten, NAV og NAV's leger alle være enige om at du er for syk til å jobbe nå og i fremtiden. Hvis du tror det er enkelt så vet du ikke hva du snakker om.

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Svarer her uten sitering. Kjenner uføre med både 20 og 25000 mnd. De fester, reiser, maler hus ect.

Kjenner faktisk ingen med 12-14000 mnd. Jo en, men der blir alt dekket av nav både bolig, strøm og mat. De uføre ønsker jo nær 30000 mnd, slik at de og kan reise mer, shoppe mer og pusse opp hus. Klarer de dette så klarer de jobb også. Min agenda er at det skal lønne seg å jobbe!!

Anonymkode: 54cf6...456

Hva snakker du om her? Uføre vil ha 30k i måneden, shoppe og pusse opp hus? Dette er bare fantasi og tullprat! Du bør tenke deg om hva du skriver før du velger å lyve og sverte uføre på denne måten.

Anonymkode: cc420...751

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Det er dessverre så mange som må snu om på hver krone. Det var en annen i tråden som hevdet her at de som jobber også kan ha dårlig råd. Vel de personene har mulighet til å bytte jobb som gir mer inntekt. De har muligheter til å kunne gjøre mer for å endre situasjonen enn det en ufør har. De uføre får den samme inntekten  hele tiden. Er du heldig så kanskje du klarer å jobbe litt ved siden av men de fleste uføre jobber ikke noe fordi arbeidsmarkedet tar ikke sjansen på ustabil arbeidskraft.

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjempe urettferdig.... Du er frisk og kan jobbe. Er du ikke fornøyd med lønna står du fritt til å skifte jobb eller ta mer utdanning. Ja, til og med flytte til den andre siden av landet, eller jorda for bedre lønn! Det kan ikke de uføre. tussi84 forklarer det svært godt! Tror faktisk ingen som jobber 100% får så lite som 12-14 000 utbetalt i måneden. Du er klar over at de som har mer i ufør, har også tjent mer før de ble syke? 66% av tidligere lønn, får de.

Anonymkode: e4291...5e5

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uføre som ikke har gjort et arbeidsslag har vært for syke til å jobbe. Skjønner du seriøst ikke det?

Anonymkode: cc420...751

Ikke meg du siterte. Men folk som ikke har bidratt med en dritt i samfunnet bortsett fra å suge ut ressurser, bør ikke de være glad for å FÅ penger som holder den i live? skaffer tak over hodet og mat på bordet, fremfor å sutre over at de ikke eier egen leilighet og kan dra på ferie hvert år? Utakknemligheten er påtakende. 

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er mange her som tar det med å eie sin bolig, som en meneskerett og plikt for gå med hevet hodet!

Min samboer har bestandig leid pga. At hun et ufør. Hun har en sønn som hun har ene ansvaret for. Men har aldri hørt annet en glade minner og stoltet på hvordan hun og sønnen har hatt det. Det gjelder bare å være kritisk i valg av husvert. Stil krav til å få gjøre som man ønsker. For å få det til å bli sitt hjem. 

Jeg har vært veldig økonomisk og klart å ordne meg en liten leilighet til slutt. Men jeg har ofret mye glede og goder for å få dette til. For jeg er lavtlønnet. Solgte leiligheten etter noen år med oppussing. Satt igjen med en solid gevinst og kjøpte en større leilighet med utleie. Og sitter i dag godt i det med hus.

Men jeg kan si med sikkerhet at hun har hatt bedre og respektabelt liv som jeg. Du må heller finne din trygghet i å være stolt over hvem og hvor du er!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også løgn.

Har du 12-14000 utbetalt får du bare bostøtte i tillegg. Thats it. Nav dekker ikke husleie, strøm, tlf og mat utenom. 

Fy for noen løgnere her. Og hvordan jeg vet det? Mine bestemødre lever på 12000,- utbetalt pr mnd på uføretrygd. De må dekke alt selv. 

Slike løgnhalser som deg gjør meg kvalm.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Det er kun dem på (minstesats?) på aap som får bostøtte. De uføre har for "høy" bruttoinntekt... :sukk: Så dermed får de ca. likt som de med aap på bostøtte. Jeg har vel egentlig rundt 12 000 utbetalt gjennomsnittlig, men med bostøtte får jeg ca. 14 000. Leier en relativ billig leilighet (til byen jeg bor i å være), smått og er enslig så jeg har kanskje litt mer penger enn de som har dyrere leie og barn.

Ellers helt enig med deg!

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Guuud så pinlig det må være å godte seg av å tråkke på de som er syke. Eller ikke pinlig, men trist. Du forstår heller ikke at det jeg skrev selvsagt er skrevet litt på spissen. Jeg VET at arbeidsmarkedet er vanskelig, men poenget mitt er og blir det samme.

Selvsagt 66% inntil en viss grense men det regnte jeg med var allmennkunnskap så det nevnte jeg ikke.

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Og sånn forresten, jeg vil tippe at jeg har høyere utdanning enn deg.

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Så du tror alle uføre har vært uføre siden ungdommen? Min mor ble ufør som sekstiåring. Hun jobbet fra hun var 15, hun var utearbeidende mamma på seksti og syttitallet. Så tenker hun jobbet mer enn de fleste av dere som er i jobb i dag...

Selv nærmer jeg meg femti, og er 50% ufør, jobber 50. Klager ikke over hvor mye jeg får utbetalt, selv om jeg ligger langt unna toppsatsen. Er bare sjeleglad jeg klarer å jobbe noe i det hele tatt. Og nei, jeg har ikke "diffuse" plager, men blant annet en rygg som ikke kan opereres (igjen), knær og skuldre som gir meg mye plager. Alt kan enkelt ses på MR eller røntgen. Legen min syntes jeg var dum som ikke ville søke om 100% ufør... Har heldigvis funnet en jobb jeg fungerer i, og som gir meg enormt mye, selv om lønna er latterlig lav (litt lavere enn det jeg hadde i AAP). 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, blir ikke helseutgiftene dine dekt med frikort, eller er det slik at bare deler blir dekket og det likevel går flere tusen i månenden? 

Utrolig mange sprøe mennesker her inne som ikke klarer å oppføre seg. Uff blir kvalm. Klem til deg ts❤️

Anonymkode: 9f57a...0d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mange misforstår hva trygd skal omfatte. Det er tak over hodet, mat på bordet og helsehjelp, ytterligere hvis man er forsørger, og det er faktisk rom for pengestønad for å kunne sysle med ting, alt for å sikre liv og helse, samt et minstekrav av livskvalitet som er avhengig av økonomiske midler (kunne ta seg en rimelig ferie, kino osv)

å eie en bolig faller da ikke inn under hva trygd skal dekke? men så heldig som man er så er det sikkert mulig som en ufør å spare over lang tid,lengre enn de som jobber, å kunne få kjøpe seg noe svært nøkternt. Da kan du ikke regne med å bosette deg i Storbyene såsant du er fornøyd med litt "kummerlige" kår.

Det er litt overraskende at å eie en bolig er ses på som en livsrett. Veldig rart mtp at man er ufør og mottar penger.

jeg jobber som bare det, og jeg har medianinntekt,og jeg sliter med å få kjøpt meg bolig, i tillegg betaler jeg skatt for å opprettholde trygdesystemet, det gjør jeg gladelig for å sikre hvis jeg en dag selv skulle blitt ufør. Da skjønner du sikkert at det ikke gir mening å syte om å eie bolig som ufør.

Anonymkode: 76cf7...0a4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterte. Men folk som ikke har bidratt med en dritt i samfunnet bortsett fra å suge ut ressurser, bør ikke de være glad for å FÅ penger som holder den i live? skaffer tak over hodet og mat på bordet, fremfor å sutre over at de ikke eier egen leilighet og kan dra på ferie hvert år? Utakknemligheten er påtakende. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Man har en verdi i samfunnet selv om man er ufør. Leser du hva du selv skriver? Innlegget ditt drypper av forakt for mennesker med sykdom og funksjonshemming.

Uføretrygden er en rettighet. Da trenger man ikke gå og være takknemlig for det hver eneste dag etter at man får det innvliget, nei. Greier du å sette deg inn i den situasjonen, at man plutselig ikke greier å ta vare på seg selv lenger og at man kanskje synes det er litt kjipt? At man strever med å akseptere at man ikke får oppleve de samme tingene som alle andre?

Anonymkode: cc420...751

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange misforstår hva trygd skal omfatte. Det er tak over hodet, mat på bordet og helsehjelp, ytterligere hvis man er forsørger, og det er faktisk rom for pengestønad for å kunne sysle med ting, alt for å sikre liv og helse, samt et minstekrav av livskvalitet som er avhengig av økonomiske midler (kunne ta seg en rimelig ferie, kino osv)

å eie en bolig faller da ikke inn under hva trygd skal dekke? men så heldig som man er så er det sikkert mulig som en ufør å spare over lang tid,lengre enn de som jobber, å kunne få kjøpe seg noe svært nøkternt. Da kan du ikke regne med å bosette deg i Storbyene såsant du er fornøyd med litt "kummerlige" kår.

Det er litt overraskende at å eie en bolig er ses på som en livsrett. Veldig rart mtp at man er ufør og mottar penger.

jeg jobber som bare det, og jeg har medianinntekt,og jeg sliter med å få kjøpt meg bolig, i tillegg betaler jeg skatt for å opprettholde trygdesystemet, det gjør jeg gladelig for å sikre hvis jeg en dag selv skulle blitt ufør. Da skjønner du sikkert at det ikke gir mening å syte om å eie bolig som ufør.

Anonymkode: 76cf7...0a4

Det er mye usikkerhet rundt det å leie. Man må gjerne bytte bolig ofte og kanskje man sliter med dårlige utleiere. Det er selvsagt mer stabilt og trygt om man kan eie. Det er ingen menneskerett, men det hadde gjort livene til de uføre mye mer stabilt og bedre. Hadde jeg visst jeg kunne ha leid "drømmeleiligheten" eller huset livet ut med de mest fantastiske utleiere til ca. den prisen det ville ha kostet med å betale ned boliglån, hadde ikke jeg hatt et behov for å eie. Da kunne jeg heller prioritert de pengene på noe annet. Hvis du sliter med medianinntekt, så kan du jo tenke deg hvor umulig det virker ut som ufør! Boligprisene er syke til lands og det er ikke lett å komme inn på markedet. Som du selv sier kommer du selvsagt inn på bolimarkedet på kortere tid enn uføre. Si det tar deg 5 år å spare, og for en ufør tar det 20 år, satt på spissen.

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg tror mange misforstår hva trygd skal omfatte. Det er tak over hodet, mat på bordet og helsehjelp, ytterligere hvis man er forsørger, og det er faktisk rom for pengestønad for å kunne sysle med ting, alt for å sikre liv og helse, samt et minstekrav av livskvalitet som er avhengig av økonomiske midler (kunne ta seg en rimelig ferie, kino osv)

å eie en bolig faller da ikke inn under hva trygd skal dekke? men så heldig som man er så er det sikkert mulig som en ufør å spare over lang tid,lengre enn de som jobber, å kunne få kjøpe seg noe svært nøkternt. Da kan du ikke regne med å bosette deg i Storbyene såsant du er fornøyd med litt "kummerlige" kår.

Det er litt overraskende at å eie en bolig er ses på som en livsrett. Veldig rart mtp at man er ufør og mottar penger.

jeg jobber som bare det, og jeg har medianinntekt,og jeg sliter med å få kjøpt meg bolig, i tillegg betaler jeg skatt for å opprettholde trygdesystemet, det gjør jeg gladelig for å sikre hvis jeg en dag selv skulle blitt ufør. Da skjønner du sikkert at det ikke gir mening å syte om å eie bolig som ufør.

Anonymkode: 76cf7...0a4

Dersom lege kan bekrefte at ts har behov for en stabil boligsituasjon pga helsen så er en egen bolig en rettighet. Men som nevnt er det ikke slik at startlån innvigles dersom en ikke har betjeningsmulighet til det. I særtilfeller har kommunene da mulighet til å gi tilskudd som nedskrives en viss prosent hvert år. Jeg håper hvertfall at ts snakker med lege og boligetat i det minste for å få svar på om h#n kan få skaffet seg egen bolig.

For uføre er tryggheten med egen bolig en helsegevinst. Og nå må dere ikke gå rundt og tro at det betyr at ts kan kjøpe seg en gård eller et stort hus. Det er visse krav som skal oppfylles før kommunen sier ja til å gi støtte.

Og derfor er denne misunnelsen flere utviser her inne rett og slett usmakelig, fordi de både kan og har mulighet som friske mennesker å få seg både stor leilighet, hus, hytte og båt uten at noen kan stille krav til størrelse på noen av eiendelene. Kun at man kan betjene lånet, og om ikke kan man ofte leie ut huset og hytte/båt.

Det kan ikke ts. For ett av kravene er at det kun er ts som skal bo der. H#n kan ikke leie ut leiligheten, flytte hjem til mir og far eller bo på hytta, for å få inn ekstra med penger slik den vanlige og friske nordmann kan.

 

Forstått?

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...