Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. 
Jeg har 7000 på sparekonto og det er fra når jeg var frisk nok til å ha deltidsjobb for mange år siden, da drev jeg med en hobby som kostet en del penger så lønnen fra den tiden gikk til det.  

Andre på min alder kjøper seg hus og jeg leser her inne at personer 15 år yngre enn meg sparer mange hundre tusen på et par år.  
Føler jeg så fortapt. Aldri råd til ferie, men værst av alt aldri råd til å kjøpe meg et eget hjem. Vil aldri få spart om egenkapital engang... 

Hvordan er det i det hele tatt mulig for trygdede å spare ? MÅ man satse på å finne en rik kjæreste? Begynner å lure... 

Anonymkode: 18dad...8a5

Det er ikke alle som jobber som heller kan kjøpe egen bolig, så hvorfor skal trygda det? Dessuten så har vel ikke vi som jobber goder som å søke på startlån og bostøtte. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, tussi84 skrev:

Ts ba nok ikke om å bli syk. Hun ba nok heller ikke om å bli ufør. Det kan skje alle og det er det som er urettferdig at hun ble rammet av noe kostet henne arbeidsevnen som hun hadde. Og i mitt syn så bør også uføre ha rettigheter til et verdig liv uten å måtte snu på hver krone. Man er ikke automatisk bedre eller har gjort seg mer fortjent til gode i livet fordi man jobber og er frisk.

Alle må deale livet med de kortene de får utdelt. De aller fleste får ikke alt, og jobber du ikke har du normalt heller ikke like stor inntekt som de som jobber, naturligvis og heldigvis for hvorfor skulle da noen gidde å jobbe? Det går fint an å ha et verdig liv på lav inntekt, et verdig liv dreier seg om mye mer enn å eie egen bolig. Har for øvrig to i omgangskretsen som lever på lavest uføresats, og har både kjøpt seg hver sin bolig og spaer penger til utenlandstur hvert år. Proriteringer. Og så er det faktisk sånn at mange som jobber må snu på krona de og, selv om det tydeligvis er jævlig hardt for sånne som deg å forstå. Det finnes faktisk folk som jobber full stilling og har utbetalt det samme som folk på ulike stønader har i mnd, da snakker vi om urettferdig da. 

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tungsinn skrev:

''Ekstra goder''? Really? 

Å ønske et eget sted, stabilitet er IKKE ekstra goder. WTF

Det er helt helt vanlig å leie, det er kun i Norge alle absolutt skal eie bolig. Og det helst fra de flytter hjemme i fra som 18 åring.

Anonymkode: 8e8ad...def

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 21.35, abrasiveRefraction skrev:

Hvis uføre var flinke så ville de ikke vært uføre. 


Jeg mista helt konsentrasjonen for alle andre svarene her, så får komme tilbake til de senere! 

Hvis uføre var flinke så ville vi ikke vært uføre? Hva er det du egentlig sier her? 
Jeg jobbet hver dag fra dagen jeg var gammel nok for lovlig arbeid og har ved siden av skole, jobb og sport drevet med frivillig arbeid og vært eksemplarisk. Var jeg uflink fordi jeg ble påkjørt av en trailer, og pappaen min uflink fordi han døde i den ulykken? 
Var jeg uflink fordi jeg knakk 13 ben i ansikten, ryggen, høyre krageben og fikk hjerneskade som gjør at den minste bevegelse og lyd gjør at det føles ut som noen gnukker med en sag gjennom skjellet mitt? 

Anonymkode: 18dad...8a5

Endret av Blod
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, abrasiveRefraction said:

Hvis uføre var flinke så ville de ikke vært uføre. 

Jeg føler meg heller ikke truffet av kjøpetingen din. Jeg bruker sjeldent mer enn 25 000 på å kjøpe ting på en måned.

Uføre er ikke syke pga evnen til å håndtere det lille de har av penger. For om så var ville absolutt alle med gjeldssanering vært uføre, og det er de jo ikke.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tussi84 skrev:

Ts ba nok ikke om å bli syk. Hun ba nok heller ikke om å bli ufør. Det kan skje alle og det er det som er urettferdig at hun ble rammet av noe kostet henne arbeidsevnen som hun hadde. Og i mitt syn så bør også uføre ha rettigheter til et verdig liv uten å måtte snu på hver krone. Man er ikke automatisk bedre eller har gjort seg mer fortjent til gode i livet fordi man jobber og er frisk.

så man har ikke et verdig liv om man leier?

Anonymkode: 8103d...dc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tungsinn
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt helt vanlig å leie, det er kun i Norge alle absolutt skal eie bolig. Og det helst fra de flytter hjemme i fra som 18 åring.

Anonymkode: 8e8ad...def

Hva så? 

Det handler om stabilitet, når man eier noe så er det ens eget og man vet at man ikke trenger å engste seg for om man må finne et nytt sted med tiden. 

Kanskje det er mange uføre som har hatt en usikker barndom og derfor enda større forståelse har jeg for ønske deres om å eie. Man må prøve å sette seg i situasjonen til de det gjelder, til de som har det annerledes enn én selv. 

Å eie er en sikkerhet, å leie er en usikkeret mtp framtid. 

Jeg mener at å eie en leilighet er ikke en ekstra gode, det er helt absurd å skulle mene det. Selv om mennesker er uføre så skal de ikke leve så de har akkurat, så det å skrive ''ekstra goder'' om noe annet, er mindblowing. 

Man skal ha råd til å kunne dra på aktiviteter, og slike ting. Ikke så ting er akkurat og så man kun har råd til rema kneip. Herregud, uføre er ikke bare uføre, de er mennesker de også slik som alle oss andre. 

Husk da at hvem som helst kan bli ufør, da hvem som helst kan bli syk. Ingen er immune for psykisk/fysisk sykdom

Endret av Tungsinn
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så man har ikke et verdig liv om man leier?

Anonymkode: 8103d...dc2

Det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at mulighetene for å kunne komme inn på boligmarkedet burde bli enklere for vanskeligstilte fordi det er ikke vedkommende skyld at man taper hele arbeidsevnen sin.  

Det handler også mye om sikkerhet. Å flytte sted til sted kan være veldig belastende hos en del uføre mennesker pga sykdom de sliter med, for å ikke snakke om alle bekymringene som om man kan finne en ny leilighet innen kort tid feks som de har råd til. 

Endret av tussi84
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg ut av tråden, takk til dere som svarte meg respektfullt. Jeg kan ikke tolerere å sitte her å ta i mot kommentarer som fra AbrasiveRefraction. Skulle likt å se han greie å lage mat med smerter i alle ledd og smøre brødskiva med kniven i munnen fordi hendene ikke kan gripe, og delegere 4000 kr på medisiner til 2200 og resten på mat. Da kunne vi snakket om å være flink. Jeg står på mer enn noen kan greie å sette seg inn i , selvom jeg er ufør.

Bare det å holde ut et liv i smertehelvete med store funksjonshemminger og fullstendig isolasjon fra omverdenen og en umenneskelig tilstand , gjør meg flink For mange andre med så dårlig livskvalitet som jeg har tar selvmord eller får assistert dødsterapi, men jeg greier likevel å få livsgnist av å greie å gre håret mitt en dag. Men akuratt nå så drepte du den helt så jeg trekker meg vekk fra deg og tråden. Adios... 

Vennlig hilsen ts

Anonymkode: 18dad...8a5

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, abrasiveRefraction said:

Du burde hatt uføreforsikring.

Dessuten er det jo bedre for uføre å leie.

Litt sent å tenke på det, eller?

Hvorfor er det bedre for uføre å leie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Litt sent å tenke på det, eller?

Hvorfor er det bedre for uføre å leie?

Billigere og mer forutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tungsinn skrev:

Hva så? 

Det handler om stabilitet, når man eier noe så er det ens eget og man vet at man ikke trenger å engste seg for om man må finne et nytt sted med tiden. 

Kanskje det er mange uføre som har hatt en usikker barndom og derfor enda større forståelse har jeg for ønske deres om å eie. Man må prøve å sette seg i situasjonen til de det gjelder, til de som har det annerledes enn én selv. 

Å eie er en sikkerhet, å leie er en usikkeret mtp framtid. 

Jeg mener at å eie en leilighet er ikke en ekstra gode, det er helt absurd å skulle mene det. Selv om mennesker er uføre så skal de ikke leve så de har akkurat, så det å skrive ''ekstra goder'' om noe annet, er mindblowing. 

Man skal ha råd til å kunne dra på aktiviteter, og slike ting. Ikke så ting er akkurat og så man kun har råd til rema kneip. Herregud, uføre er ikke bare uføre, de er mennesker de også slik som alle oss andre. 

Husk da at hvem som helst kan bli ufør, da hvem som helst kan bli syk. Ingen er immune for psykisk/fysisl sykdom

Det er dessverre så mange som må snu om på hver krone. Det var en annen i tråden som hevdet her at de som jobber også kan ha dårlig råd. Vel de personene har mulighet til å bytte jobb som gir mer inntekt. De har muligheter til å kunne gjøre mer for å endre situasjonen enn det en ufør har. De uføre får den samme inntekten  hele tiden. Er du heldig så kanskje du klarer å jobbe litt ved siden av men de fleste uføre jobber ikke noe fordi arbeidsmarkedet tar ikke sjansen på ustabil arbeidskraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som angriper uføre her. Fy skam dere. 

Fysj! Jeg håper inderlig ingen av dere er i min nære krets.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tungsinn
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Det er dessverre så mange som må snu om på hver krone. Det var en annen i tråden som hevdet her at de som jobber også kan ha dårlig råd. Vel de personene har mulighet til å bytte jobb som gir mer inntekt. De har muligheter til å kunne gjøre mer for å endre situasjonen enn det en ufør har. De uføre får den samme inntekten  hele tiden. Er du heldig så kanskje du klarer å jobbe litt ved siden av men de fleste uføre jobber ikke noe fordi arbeidsmarkedet tar ikke sjansen på ustabil arbeidskraft.

Jeg forstår det. Det jeg ikke forstår er tankegangen mange har om uføre. Som om de glemmer at uføre er bare folk de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Billigere og mer forutsigbart.

Billigere å leie. Å leie noe nå er nesten dyrere spes i de største byene. En 2 roms her vi bor ligger på 12000 i snitt.. Hadde betalt mindre i lån og renter på å kjøpe en 2 roms..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare rike kan eie eget hus eller leilighet, vanlige fattige stakkarer må leie. Sånn har det tradisjonelt vært her i verden. Og er du alene, kan du i hvert fall bare glemme det, for da blir det dobbel pris.

Anonymkode: f0d5e...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, tussi84 skrev:

Det er dessverre så mange som må snu om på hver krone. Det var en annen i tråden som hevdet her at de som jobber også kan ha dårlig råd. Vel de personene har mulighet til å bytte jobb som gir mer inntekt. De har muligheter til å kunne gjøre mer for å endre situasjonen enn det en ufør har. De uføre får den samme inntekten  hele tiden. Er du heldig så kanskje du klarer å jobbe litt ved siden av men de fleste uføre jobber ikke noe fordi arbeidsmarkedet tar ikke sjansen på ustabil arbeidskraft.

De skal være glad de får den trygden. Vil de heller bo i telt? Jeg blir rasende over urettferdighetene ufør- de i jobb. Mange går 100% i jobb og har like mye utbetalt som ufør hjemmesitter. Mange med psykiske lidelser blir sykere av å sitte hjemme, dette ser jeg daglig selv. Så de i jobb må få bedre lønn og de uføre mindre. De får også bostøtte elle gratis bolig. Andre land har det ikke så bra økonomisk og får alt støttet. Hev lønnen til de som jobber, som står opp kl 6 og holder landet i gang. Og nei jeg mener ikke kreftsyke, døende, alvorlig syke eller sengeliggende. Mer de med angst og diffuse lidelser. Beste medisin mot angst er trening, ut. møt verden, snakk med folk. 

Anonymkode: 54cf6...456

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som angriper uføre her. Fy skam dere. 

Fysj! Jeg håper inderlig ingen av dere er i min nære krets.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Satt på spissen: Du kan være en idiot som ufør og du kan være en idiot som ikke ufør. Det er ikke sånn at uføre skal ha særbehandling og slippe unna med alt. 

Med det sagt: Å angripe uføre fordi de er uføre, er helt feil. Det er som oftest ikke selvforskyldt. Men det blir også feil av uføre å si at "jeg har det så vondt at det er urettferdig at du kritiserer meg!"

Det er jammen mange som går på jobb som sliter også!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, isw said:

Satt på spissen: Du kan være en idiot som ufør og du kan være en idiot som ikke ufør. Det er ikke sånn at uføre skal ha særbehandling og slippe unna med alt. 

Med det sagt: Å angripe uføre fordi de er uføre, er helt feil. Det er som oftest ikke selvforskyldt. Men det blir også feil av uføre å si at "jeg har det så vondt at det er urettferdig at du kritiserer meg!"

Det er jammen mange som går på jobb som sliter også!

Og det er en helt annen diskusjon som man kan ta i en annen tråd istedenfor å kuppe tråden til ts med misunnelig oppgulp av en annen verden.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen menneskerett å eie eget hus vel? 

Anonymkode: a1f60...90d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...