Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har spurt om tidligere: Hva forandrer det om mottakeren av uføretrygd går rundt og er takknemlig eller ikke?

Anonymkode: 75cb1...308

Har ikke sett at noen har spurt om det, men svaret er at da hadde vi ikke hatt denne tråden. De hadde vært tilfreds med at samfunnet har gitt dem tak over hodet, og ikke forventet at de også skal eie boligen de får leie gratis. Og de hadde vært mer solidariske med andre trengende, for deres krav vil gå utover andre som også trenger hjelp.

En uføretrygdet som klarer å spare til egen bolig, har rett og slett fått for mye hjelp. Husk at svært mange i alminnelig arbeid ikke har råd til å kjøpe noe eget. Deres skatt skal gå til å betale hus for andre? Det er helt på trynet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er politikerne såpss oppegående at de syns det er viktigere å dele av fellesskapet så mannesker andre steder i verden kan få grunnleggende ting som rent vann, vaksiner og lære seg å lese/skrive, fremfor at uføre i Norge som har både mat på bordet og tak over hodt skal få egen leilighet og sydentur hvert år. 

Og flyktninger ja, nei det er klart folks om har sett hele familien bli voldtatt og drept, har bodd i et bombehelvete og blitt beskutt hver dag må holdes der de er så du får sydenturen din. For ikke å snakke om at de faktisk kan trenge litt god psykisk støtte fremfor sånne som deg som er uføre etter å ikke ha blitt invitert i andres barnebursdag og kaller det mobbing. 

Du viser med dette innlegget godt din (og uføre generelt) sin ekstreme selvopptatthet. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Uføre generelt, hva er det for et pissprat? Den uføre jeg kjenner hadde blitt totalt rystet over den ekstremt lite empatiske holdningen personen over har til flyktninger,og her er det snakk om reelle flyktninger som virkelig trenger vår støtte! Men bortsett fra den siste setningen var innlegget ditt meget bra! :) 

Anonymkode: 74ff6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Horten Market said:

Har ikke sett at noen har spurt om det, men svaret er at da hadde vi ikke hatt denne tråden. De hadde vært tilfreds med at samfunnet har gitt dem tak over hodet, og ikke forventet at de også skal eie boligen de får leie gratis. Og de hadde vært mer solidariske med andre trengende, for deres krav vil gå utover andre som også trenger hjelp.

En uføretrygdet som klarer å spare til egen bolig, har rett og slett fått for mye hjelp. Husk at svært mange i alminnelig arbeid ikke har råd til å kjøpe noe eget. Deres skatt skal gå til å betale hus for andre? Det er helt på trynet.

Oi, det var et voldsomt naivt syn på økonomi og penger. Litt imponerende, igrunn

Personlig investerte jeg mine usle få tusenlapper sparepenger i aksjer og sitter nå igjen med 14 ganger så mye :--D

Uavhengig av mine personlige motivasjoner, så er det et faktum at dårlig økonomi fører til økt andel vold, selvmord og kriminalitet. Det går ikke bare utover den uføre, det går utover andre mennesker. I USA er det for eks et kjent fenomen at familiemenn som mister jobben eller sliter økonomisk har høyere sjanse for å drepe egen kone, barn og så seg selv. Det er en veldig spesiell type naivitet som tror at man kan redusere trygd uten at det vil få konsekvenser som vil gå utover en selv. Om du tror breivik var ille, så har du ikke sett toppen av isfjellet av hva som ville skje om trygd forsvant. Fattige mennesker tåler bare urett til en viss grad før de eksploderer til det ekstreme. Noe av det skumle i samfunnet er menneskets ignoranse av hva desperate mennesker er i stand til å gjøre, ignoransen der man ikke forstår at den gjengse person kan bli til en av de ekstreme under "riktige" forhold. ja, du kan si at du skal straffe og fengsle vedkommende, men det gir ikke tilbake de 70 menneskene som døde

Anonymkode: bec58...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså trenger han ikke hjelp i det hele tatt?

Anonymkode: 23771...28c

Selvfølgelig trenger han hjelp, men gjør det ham svak? Er du et svakt menneske når du er syk og trenger hjelp?

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Horten Market skrev:

Har ikke sett at noen har spurt om det, men svaret er at da hadde vi ikke hatt denne tråden. De hadde vært tilfreds med at samfunnet har gitt dem tak over hodet, og ikke forventet at de også skal eie boligen de får leie gratis. Og de hadde vært mer solidariske med andre trengende, for deres krav vil gå utover andre som også trenger hjelp.

En uføretrygdet som klarer å spare til egen bolig, har rett og slett fått for mye hjelp. Husk at svært mange i alminnelig arbeid ikke har råd til å kjøpe noe eget. Deres skatt skal gå til å betale hus for andre? Det er helt på trynet.

Du svarer ikke på det jeg spør om. Hvorfor er det så forbanna viktig for de friske at uføre skal være takknemlige, ydmyke og være glad for det de får? 

Enten de er superhappy 24/7 eller bitre og grinete 24/7 er summen de mottar akkurat den samme. Det samme tilmålte grunnlaget gjelder for alle. Ingen får verken mer eller mindre uansett hvor glade og ydmyke de er eller ikke.

Så hvorfor er dette et problem for alle de friske??

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tussi84 skrev:

Vi kan kutte ned u hjelpen samt ikke motta så mange innvandrere. Kvote flyktninger vi er pålagt hvert år får holde. 

Barne trygden kunne forsåvidt blitt behovsprøvd. Foreldre som tjener over 700 000 i året og oppover tjener så mye at de ikke har bruk for den etter min mening.

Gurimalla, så usympatisk og egoistisk. Du vil kutte ned på hjelpen til de stakkarne som trenger det aller mest i verden for at du og dine likesinnede skal få mer penger og hjelp til å kjøpe bolig :klo:

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, tussi84 skrev:

Vet virkelig ikke hvem du blander meg med men jeg har aldri nevnt noe om barnebursdag vs mobbing.

Det er godt mulig at du mener jeg og andre uføre er selvopptatt og jeg ser ut i fra innlegget ditt at du neppe kan være ufør selv fordi du vet ingenting om hvordan livet til uføre mennesker er. Du vet ikke hvordan det er å sitte isolert dag etter dag fordi enten kroppen ikke makter å gjøre noe, eller man ikke har økonomi. Du vet ikke hvor mye vi savner å fungere i en jobb, hvor mye vi savner å treffe kollegaer..ikke minst savner vi å føle tilhørighet til et sted. Du vet ikke hvordan det er for dem som må velge mellom å kjøpe brød eller melk, eller for de som velger å gi barna sine maten fordi dem ikke har råd til å spise seg mett selv hver dag. Du vet ikke hvordan det er å måtte si til barna at nei du kan ikke dra i den bursdagen for vi har ikke råd til gave. Du vet ikke hvordan det er å måtte ta fra feks barna dine fritids aktiviteter eller skole turer fordi mamma eller pappa er ufør.

Jeg vil tørre å påstå at 99 prosent av de som er uføre ønsker at de var friske så de kunne delta i arbeidslivet igjen. Livet som ufør er ingenting å lengte etter, man mister alt. I tillegg har du sånne som deg og flere andre som ikke har evnen til å vise empati eller forståelse for hvordan livet våres er. 

Det handler ikke at uføre ønsker et luksusliv. Vi ønsker oss bare et liv hvor vi slipper å snu om på hver eneste krone. Forskjellen er stor.

Har du forresten hørt uttrykket før vi kan hjelpe andre så må vi hjelpe oss selv? Hadde ikke Norge blitt så mye penger på flyktninger og u hjelp så hadde feks kanskje eldre mennesker fått bedre behandling på sykehjem, kortere sykehus køer og mye mer. Jeg synes mer synd på de som sliter i Norge og det er mange som deler samme mening.

Jeg får uføretrygd, og jeg syns du fremstår som ekstremt selvopptatt og egoistisk. Det handler om at det eksisterer mennesker her i landet som ikke har rent vann, små barn som dør av sult og du sitter bare å himler med øynene: Ja, men det spiller jo ingen rolle fordi at vi som får uføretrygd må leie bolig.

Anonymkode: 522db...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får uføretrygd, og jeg syns du fremstår som ekstremt selvopptatt og egoistisk. Det handler om at det eksisterer mennesker her i verden som ikke har rent vann, små barn som dør av sult og du sitter bare å himler med øynene: Ja, men det spiller jo ingen rolle fordi at vi som får uføretrygd må leie bolig.

Anonymkode: 522db...199

Ser det gikk litt fort i svingene her på kvelden. Beklager. :fnise:

Anonymkode: 522db...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får uføretrygd, og jeg syns du fremstår som ekstremt selvopptatt og egoistisk. Det handler om at det eksisterer mennesker her i landet som ikke har rent vann, små barn som dør av sult og du sitter bare å himler med øynene: Ja, men det spiller jo ingen rolle fordi at vi som får uføretrygd må leie bolig.

Anonymkode: 522db...199

Jeg sitter for det første ikke og himler med øyne , men du og jeg har bare to ulike oppfatninger av ting. Om jeg kunne hjulpet feks kreftsyke barn i Norge vs barn i afrika ja da hadde jeg valgt førstnevnte. Hadde jeg vært så selvopptatt så hadde jeg ikke tenkt på andre i det hele tatt. Norge kan ikke redde hele verden. 

Endret av tussi84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gurimalla, så usympatisk og egoistisk. Du vil kutte ned på hjelpen til de stakkarne som trenger det aller mest i verden for at du og dine likesinnede skal få mer penger og hjelp til å kjøpe bolig :klo:

Anonymkode: 14623...8e8

Jeg diskuterer sak. Det er like mye synd på feks kreftsyke barn. Og hjelp til å skaffe bolig for uføre finnes. En del får full finansiering via hus banken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg sitter for det første ikke og himler med øyne , men du og jeg har bare to ulike oppfatninger av ting. Om jeg kunne hjulpet feks kreftsyke barn i Norge vs barn i afrika ja da hadde jeg valgt førstnevnte. Hadde jeg vært så selvopptatt så hadde jeg ikke tenkt på andre i det hele tatt. Norge kan ikke redde hele verden. 

Nei, Norge kan ikke redde hele verden, og jeg er en av de første til å rope opp om at vi må sende tilbake de som ikke har et reelt behov for hjelp. Altså lykkejegere og økonomiske flyktninger. Men jeg mener også at vi kan hjelpe til med gjenoppbygging der det nå er trygt å reise tilbake. Også mener jeg at vi skal bidra der det er behov. Du kan ikke med hånden på hjertet si at du ikke unner de syke menneskene, spesielt barna vi ser på Tv. De er syke, har ikke hverken medisiner eller mat. Jeg får ihvertfall vondt inni meg når jeg ser den type nød på Tv. Også sutrer dere uføre her i Norge for at trygden er så lav at dere ikke får kjøpt deres egen bolig - noe heller ikke alle som jobber gjør. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uavhengig av mine personlige motivasjoner, så er det et faktum at dårlig økonomi fører til økt andel vold, selvmord og kriminalitet. Det går ikke bare utover den uføre, det går utover andre mennesker.

Anonymkode: bec58...09e

Det du tar opp her er et resultat av dårlige holdninger og verdier, fremdyrket av et samfunn som måler menneskeverdet i kroner og øre. Hvorfor skulle en familie som ikke lider noen nød, som sett med egne øyne har alt de trenger, føle seg mindreverdige når de ser over til naboene som har dobbelt så mye? Dette er et resultat av et fordervet menneskesyn.

Du løser ikke dette med å omfordele velstanden. Ingen gidder å jobbe om det ikke lønner seg, og man får beholde det vesentligste av frukten av sitt arbeid. Dessuten, denne måten å måle menneskeverdet på vil alltid finne andre grunner til misunnelse.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så forbanna viktig for de friske at uføre skal være takknemlige, ydmyke og være glad for det de får?

Anonymkode: 75cb1...308

Fordi da krever de ikke mer enn de trenger, og det blir mer å fordele til andre trengende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Du reiser her eit intrs.  tema som utvilsamt råker både arbeidsføre og trygda personer....Faktum er at skilnaden på de som er blitt nyrike,og de som  er blitt fattigere har økt i takt med velstandutviklingen i Norge siste årene.....Noen hevder at mange lever under fattigdomsgrensen  i Norge ,medan andre meiner at det ikkje stemmer heilt...Til tross for at mange har opplevd økonomisk vekst og økt kjøpekraft så har de fått problemer med å håndtere økonomien,og ein har nok forløbi bare sett toppen av isfjellet...Du har  eit edruleg forhold til din egen økonomi,og forbruk etter trygd / inntekt.i motsetning til mange som lever over evne til de møter veggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Horten Market skrev:

Det du tar opp her er et resultat av dårlige holdninger og verdier, fremdyrket av et samfunn som måler menneskeverdet i kroner og øre. Hvorfor skulle en familie som ikke lider noen nød, som sett med egne øyne har alt de trenger, føle seg mindreverdige når de ser over til naboene som har dobbelt så mye? Dette er et resultat av et fordervet menneskesyn.

Du løser ikke dette med å omfordele velstanden. Ingen gidder å jobbe om det ikke lønner seg, og man får beholde det vesentligste av frukten av sitt arbeid. Dessuten, denne måten å måle menneskeverdet på vil alltid finne andre grunner til misunnelse.

Fordi da krever de ikke mer enn de trenger, og det blir mer å fordele til andre trengende.

Feil. De får det samme uansett om de er glade eller sure. Ikke mer til "trengende" som du skriver.

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Norge kan ikke redde hele verden, og jeg er en av de første til å rope opp om at vi må sende tilbake de som ikke har et reelt behov for hjelp. Altså lykkejegere og økonomiske flyktninger. Men jeg mener også at vi kan hjelpe til med gjenoppbygging der det nå er trygt å reise tilbake. Også mener jeg at vi skal bidra der det er behov. Du kan ikke med hånden på hjertet si at du ikke unner de syke menneskene, spesielt barna vi ser på Tv. De er syke, har ikke hverken medisiner eller mat. Jeg får ihvertfall vondt inni meg når jeg ser den type nød på Tv. Også sutrer dere uføre her i Norge for at trygden er så lav at dere ikke får kjøpt deres egen bolig - noe heller ikke alle som jobber gjør. 

Anonymkode: 14623...8e8

Alle som jobber vil heller ikke eie bolig. Noen av de vil det.

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygden burde sidestilles med sosialstønad. Mye penger spart for staten.

Anonymkode: fbf8d...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke billig med hus. Det trenger vedlikehold. Det må males, skiftes tak, bordkledning ect ettehvert. Skaø en ufør med maks 300000 i året få råd til det? Eller skal staten ta den regningen og? 

Anonymkode: 54cf6...456

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er politikerne såpss oppegående at de syns det er viktigere å dele av fellesskapet så mannesker andre steder i verden kan få grunnleggende ting som rent vann, vaksiner og lære seg å lese/skrive, fremfor at uføre i Norge som har både mat på bordet og tak over hodt skal få egen leilighet og sydentur hvert år. 

Og flyktninger ja, nei det er klart folks om har sett hele familien bli voldtatt og drept, har bodd i et bombehelvete og blitt beskutt hver dag må holdes der de er så du får sydenturen din. For ikke å snakke om at de faktisk kan trenge litt god psykisk støtte fremfor sånne som deg som er uføre etter å ikke ha blitt invitert i andres barnebursdag og kaller det mobbing. 

Du viser med dette innlegget godt din (og uføre generelt) sin ekstreme selvopptatthet. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Fy f... så stygg du er! Jeg har ikke ord...

Anonymkode: 915b6...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trygden burde sidestilles med sosialstønad. Mye penger spart for staten.

Anonymkode: fbf8d...dd1

Håper du går på en kjempesmell, og ender opp som ufør selv. Men du lever vel allerede på sosialstønad, så du hadde vel ikke merka noen forskjell. 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle skulle fått samme lønn. Også hadde vi alle delt på det som var. Å ha et samfunn der det lønner seg å være kynisk psykopat er ikke helt min ting.

Anonymkode: 5c7c1...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...