Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. 
Jeg har 7000 på sparekonto og det er fra når jeg var frisk nok til å ha deltidsjobb for mange år siden, da drev jeg med en hobby som kostet en del penger så lønnen fra den tiden gikk til det.  

Andre på min alder kjøper seg hus og jeg leser her inne at personer 15 år yngre enn meg sparer mange hundre tusen på et par år.  
Føler jeg så fortapt. Aldri råd til ferie, men værst av alt aldri råd til å kjøpe meg et eget hjem. Vil aldri få spart om egenkapital engang... 

Hvordan er det i det hele tatt mulig for trygdede å spare ? MÅ man satse på å finne en rik kjæreste? Begynner å lure... 

Anonymkode: 18dad...8a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med lån fra husbanken? Og hva koster boliger der du bor? Og er du alene, kan du jo kjøpe en liten leilighet.

Anonymkode: d8a3a...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunene har mulighet til å gi startlån til personer i din situasjon. Enslige kan få startlån og tilskudd til en enkel bolig som passer til en. Vet om noen som og har fått lån til leilighet med 1-2 soverom pga barn. 

Snakk med Boligetaten i din kommune, og søk evt bostøtte samtidig.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunene har mulighet til å gi startlån til personer i din situasjon. Enslige kan få startlån og tilskudd til en enkel bolig som passer til en. Vet om noen som og har fått lån til leilighet med 1-2 soverom pga barn. 

Snakk med Boligetaten i din kommune, og søk evt bostøtte samtidig.

Anonymkode: 0ef9b...31c

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med lån fra husbanken? Og hva koster boliger der du bor? Og er du alene, kan du jo kjøpe en liten leilighet.

Anonymkode: d8a3a...05e

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

Ts ba nok ikke om å bli syk. Hun ba nok heller ikke om å bli ufør. Det kan skje alle og det er det som er urettferdig at hun ble rammet av noe kostet henne arbeidsevnen som hun hadde. Og i mitt syn så bør også uføre ha rettigheter til et verdig liv uten å måtte snu på hver krone. Man er ikke automatisk bedre eller har gjort seg mer fortjent til gode i livet fordi man jobber og er frisk.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutes ago, AnonymBruker said:

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. (...)
Anonymkode: 18dad...8a5

Har du laget deg budsjett..? Er det helseutgiftene som tar alt det ekstra? Har samme økonomibilde som deg, ca., litt mindre til overs, og klarer likevel å spare opp bsu hvert år (2 084,- per mnd.). Men da kjøper jeg aldri klær eller noe og gjør aldri noe sosialt som koster penger, og har kuttet ut alle hobbyene mine. Bruker kanskje 1 500,- på mat.

Det er ikke ment belærende altså, jeg lover deg at du kan klare å spare noe hvis du bestemmer deg for hvor pengene skal gå hen. Om du så sparer i femtilapper eller 25,- av gangen. Jeg bruker å føre over tiere og "ekstra kroner og ører" liksom, plutselig blir det en hundrelapp til på sparekonto osv. De første tusenlappene var vanskeligst, nå er det blitt en motiverende vane selv om jeg må prioritere, hele tiden og hver dag.

Det beste er jo uansett å begynne å spare det lille du kan, for årene går jo uansett. Og enten så har du en liten sum om ti år, eller ikke hvis du ikke prøver.

Anonymkode: 924e3...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du burde hatt uføreforsikring.

Dessuten er det jo bedre for uføre å leie.

Hvorfor er det bedre for uføre å leie?

Anonymkode: c4491...eb3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det bedre for uføre å leie?

Anonymkode: c4491...eb3

De har jo ikke helse til å stå opp om morgenen, hvordan skal de vedlikeholde et hus eller en leilighet? 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De har jo ikke helse til å stå opp om morgenen, hvordan skal de vedlikeholde et hus eller en leilighet? 

Mest idiotiske og toskete utsagn jeg har hørt. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Mest idiotiske og toskete utsagn jeg har hørt. 

Dessuten har de jo ikke økonomi.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som har ung ufør. Hun har vært flink med penger og spart opp en del. I tillegg så fikk hun startlån og tilskudd slik at hun fikk kjøpt seg en leilighet med 2 soverom. Svindyr husleie, men får bostøtte. Selvfølgelig ikke i byens beste strøk, men i det rimligste området i byen.

Anonymkode: b7911...77d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutes ago, AnonymBruker said:

 

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

Hun har all rett til å søke om startlån og tilskudd som ufør. Hvorvidt hun får det baseres på om hun har annen gjeld eller ikke bla.

Nettopp dette er et gode beregnet på uføre.  Syns du virker vel nedlatende her. Hva vet vel du om ts sin økonomi?

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, abrasiveRefraction said:

Du burde hatt uføreforsikring.

Dessuten er det jo bedre for uføre å leie.

Nei. For mange uføre er det best å eie. Det gir stabiliteten mange ikke får med ustadige utleiere som nekter å leie ut bare de hører ordet NAV.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. For mange uføre er det best å eie. Det gir stabiliteten mange ikke får med ustadige utleiere som nekter å leie ut bare de hører ordet NAV.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Ingen grunn til å fortelle utleier om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, abrasiveRefraction said:

Dessuten har de jo ikke økonomi.

Kan ikke du slutte med å skrive så mye sprøyt. Mange uføre er flinkere til å strekke på penger enn andre nettopp fordi de må det. Mens mange andre friske tømmer ut penger på piss og dill hver måned.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tungsinn
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

''Ekstra goder''? Really? 

Å ønske et eget sted, stabilitet er IKKE ekstra goder. WTF

Endret av Tungsinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du slutte med å skrive så mye sprøyt. Mange uføre er flinkere til å strekke på penger enn andre nettopp fordi de må det. Mens mange andre friske tømmer ut penger på piss og dill hver måned.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Hvis uføre var flinke så ville de ikke vært uføre. 

Jeg føler meg heller ikke truffet av kjøpetingen din. Jeg bruker sjeldent mer enn 25 000 på å kjøpe ting på en måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...