Gå til innhold

Hvordan fant dere drømmehuset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har tenkt å kjøpe hus sammen. Vi har nå bodd sammen i et år og vet hvordan det er å bo sammen. 

Men jeg lurer på om dere har noen gode ideer til hvordan vi kan finne drømmeboligen?

Jeg har foreslått at vi må sette en makspris og være klar over hva vi maks kan by. Også har jeg foreslått at vi lager en liste over hva vi tenker huset/området skal tilby, f.eks. at vi vil ha hage, parkering, ikke så langt til busstopp, maks antall minutter til jobb osv. 

 

Anonymkode: d3ed5...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liste kan være lurt å ha. Hva som skal stå på lista må være opp til dere, men jeg vil anbefale at dere ikke lager den alt for detaljert. Finn ut hva du absolutt MÅ ha, og sett opp dette. Lag deretter en annen liste med hva boligen BØR ha, men som kanskje ikke er helt livsviktig. 

Eksempel: For oss var avstand/tidsbruk til jobbene våre på MÅ-listen. Vi var begge helt enige om at vi ikke ville bruke mer enn max 30 minutter til jobb. Dermed ble det en del områder som havnet utenfor listen. I tillegg bor vi i en del av landet der det er både byområder og mer landlig/bygder. Vi hadde også byområde på listen over det som var viktig for oss. 

For selve huset hadde vi krav til antall rom, makspris, plass til det vi har av ting og utstyr som vi ikke ville kvitte oss med. Dessuten ville vi helst ha et hus vi ikke trengte å pusse opp mer enn med litt maling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet var jo det viktigste, men huset jeg kjøpte kostet 500 000 mindre enn hva jeg kunne låne for som jeg er ganske fornøyd med.

Andre ting på listen, 3 sov eller 2 sov med disp rom som kan brukes til soverom. Hage(viktig) og flere etasjer, for jeg var lei av å bo på en flate. Og innenfor 4 bydeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn 1 er å finne ut hva dere har råd til, og hvor mye dere er villig til å betale. 

Vi snakket deretter mye om hva vi ønsket. Både hva som var absolutte krav (minst 3 soverom, i kun disse bydelene, godt kollektivtilbud, parkeringsmulighet på egen tomt, osv), og hva som var sterke ønsker (hage, ingen innsikt) , og hva som var mindre viktige ønsker (utsikt). 

Vi fulgte også veldig nøye med på finn, i nærmere et år før vi begynte å gå på visninger, bare for å følge med på priser, og diskutere de ulike husene for å finne ut hva vi likte/ikke likte, se litt på områder, planløsninger, osv. Vi fulgte også med på eiendomspriser så vi så hva boliger faktisk gikk for. 

Vi gikk gjerne på visninger også på hus vi visste vi ikke ville ha, men bare for å "øve" oss på å se etter ting, og plukke opp tips fra andre som også gikk rundt og så. Det var ganske greit og nyttig lærdom. 

Vi ba om takstrapporter, og gikk grundig igjennom dem, og søkte så masse på hva som kunne gjøres med ulike problemer, og hvor dyrt det kunne komme til å bli. 

Så når vi endelig, etter et år med aktiv leting, fant Drømmehuset, kom vi frem til et godt estimat av hva som trengtes av oppgradering (vi visste hvilke muligheter vi hadde når det var oljefyring, som må vekk innen 2020, og hvor dyrt det kom til å bli, samt hvor dyrt det kom til å bli å skifte hele el-anlegget o.l). Vi visste også hva vi var villig til å gi for et hus, og så dette i forhold til prisen for oppgraderingene vi var nødt til/ville gjøre. Vi visste hva tilsvarende eiendommer i boliget hadde gått for, og klarte derfor tippe veldig nøyaktig hvordan budrunden og resultatet av den kom til å bli. 

Anonymkode: 4c5b3...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!! 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å gå på visninger! Kunnskap er makt! Da lærer du både noe om markedet, men du lærer også mye om hva som er viktig for deg/dere. Vi har lært så utrolig mye av at vi bestemte oss for å gå på en del visninger før det var aktuelt å kjøpe. Vi visste vi ville ha rekkehus/tomannsbolig og har bare vært på visninger til det. 

Eksempler på fire boliger vi var på visning til som vi ikke kjøpte:

1: rekkehus med god standard og utsikt. Nærme jobb. Men sola forsvant kl 17 midtsommers! Dealbreaker!

2: rekkehus som hadde flott beliggenhet og ganske god standard (11 år gammelt). Så HYPET opp og FULLT av folk på visning. Det var i utgangspunktet i vår pris-sjikt, men gikk for over en million mer.. altfor mye for noe som tross alt ikke er helt nytt!

3: rekkehus med god standard og størrelse. Nesten nytt med betydelige oppgraderinger. Men INGEN utsikt.. ser bare ut på et nabolag og masse klonede rekkehus.. og så er det så krampaktig mange småbarnsforeldre der så da vil du nok være en "særing" helt til du får barn...

4: tomannsbolig med NYDELIG utsikt og hage med bær og frukt og solnedgang på sommeren, men ca 60 år gammel og veldig upraktisk planløsning. Her holdt jeg på å slå til, men samboer klarte heldigvis å få meg på bedre tanker. Han fikk frem alt det negative med upraktisk planløsning og hvor fucked vi kunne blitt av å kjøpe noe så gammelt. 

På bolig nr 4 fant vi området vårt :D vi begynte å lete her da vi ville ha nærhet til sjøen og fjellet. Vi fant en nybygd tomannsbolig med veldig god planløsning, sjøutsikt, hagepotensiale og nærhet til sjø og fjell. Det er veldig mye positivt med vår bolig, men også noe negativt (som det ofte vil være). Det gode er at vi allerede visste hva vi så etter, og hvilke negative ting vi ville godta.  Jeg vil si at jeg mener vi har funnet det beste vi kunne fått i vår prisklasse med så mye vi er fornøyd med.

Vi fikk mange negative kommentarer den perioden vi leide leilighet og gikk på visning etter visning. Folk mente vi måtte få fingeren ut og snakket mye om hvor "dumt" det var å leie og kaste penger ut vinduet osv. Men personlig er jeg sjeleglad jeg ikke hørte på dem og at vi fant en bolig som vi trives kjempegodt i!

Husk at det er en STOR investering! Lykke til!

Anonymkode: 02392...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare skyte inn at dere ikke bør låse dere helt på område, type hus osv. Noen ganger kan drømmehuset være noe annet enn hva man så for seg i utgangspunktet. Men selvfølgelig noen krav har man, og det viktigste er budsjettet. Husk at gamle hus som ser ut som et lett oppussingsprosjekt fort kan bli stort og dyrt!

Anonymkode: ed7e1...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget om å ikke låse seg helt på hva man har. Kanskje er drømmeboligen noe annet enn man egentlig hadde sett for seg.

Det er likevel lurt å ha lage en liste med noen få MÅ-punkter og flere BØR-punkter.

Dere bør også ha avklart hvor mye dere kan kjøpe for, og hvor langt dere er villig til å strekke dere (hvor mye dere vil endre livsstil) for å få drømmeboligen. Det er ikke verdt å bo seg i hjel.

Anbefaler dere å gå på mange visninger. Da blir man kjent med områder, ser ulike typer bolig og finner ut hva man bør se etter når man er på visning.

Vi brukte lang tid på å finne bolig. Vi gikk på mange visninger i et helt år (vi leita aktivt hele tiden), og lærte mye av det. Et par av husene/boligene vi besøkte hadde noen «skrekkeksempler» som vi tilfeldigvis kom over, og som vi begynte å sjekke på andre boliger som vi vurderte.

Tips: løft på skjærefjøler som ligger på kjøkkenbenken (kanskje skjuler de noe) og kikk bak møbler som stå inntil veggen (kanskje er det et hull i veggen bak (der ledningen til tv og hjemmekinoanlegg stikker ut)). Lukk også vinduer som står åpne (kanskje luftes det fordi de ike kan lukkes, ikke fordi det er fint vær ute).

Vi endte opp med en bolig som lå i utkanten av et av områdene vi kunne tenke oss. Den trengte mye mer oppussing enn vi egentlig ønsket, men det kan man i alle fall gjøre noe med. Heldigvis var ting som bytte av kledning, vinduer, tak og drenering byttet de siste årene før vi kjøpte, så vi trengte kun tenke på det innvendige. Det man ikke kan gjøre noe med er ting som bl.a. beliggenhet, tomtestørrelse, solforhold.

For oss var det viktig med minst to soverom, litt hage, beliggenhet (bl.a. «riktig» siden av byen mtp. avstand til jobb), litt avstand til naboer på stuesiden slik at de ikke ser rett inn, ettermiddagssol og at vi fikk inntrykk av at boligen var tatt vare på av tidligere eier. 

Jeg ønsket også at det utvendige (kledning, drenering, vinduer, tak) og det elektriske skulle være av såpass ny dato at mandet ikke måtte ta det med en gang. Et trivelig kjøkken og ok standard på andre rom var også ønskelig.

Vi endte opp med en bolig der kjøkkenet måtte totalrenoveres før vi kunne flytte inn. Flere nye elektiske kurser er opprettet. I stua rev vi gulv, vegger og tak og byttet det elektriske. Badet er flere tiår gammelt og modent for renovering, men heldigvis er dusjkabinettet av ny dato slik at det brukes litt til. Det er masse oppbevaringsplass og meget god planløsning, noe som er gull verdt. Jeg er usikker på om det er drømmeboligen, men siden vi kjøpte for fem år siden har jeg ikke funnet noe jeg liker bedre (som ikke koster mer enn tre ganger det vi kan betale).

Det lønner seg å ha is i magen. Lykke til på boligjakt!

 

Anonymkode: b7564...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg drømmehuset etter flere år på leting. Vi bodde greit i en 3 roms leilighet i flere år. Jeg hadde laget en liste for meg selv med krav til drømmehuset. Det viktigste for meg, var blant annet utsikt mot sjø og fjell.

Rekkehuset som ble drømmehuset, innehar det jeg hadde på ønskelisten. Det er sentralt i forhold til buss, butikk og nærhet til skog/strand og fjell. Det er pusset opp, taket er skiftet og det er malt utvendig. 

Jeg pusser nok opp bad, vaskerom og toalett etter hvert, men enn så lenge så fungerer det bra. 

Gå på mange visninger, og les takstrapporter. Her var jeg på visninger over hele byen, men endte med å kjøpe i samme område som jeg bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare skyte inn at dere ikke bør låse dere helt på område, type hus osv. Noen ganger kan drømmehuset være noe annet enn hva man så for seg i utgangspunktet. Men selvfølgelig noen krav har man, og det viktigste er budsjettet. Husk at gamle hus som ser ut som et lett oppussingsprosjekt fort kan bli stort og dyrt!

Anonymkode: ed7e1...c3a

Dette!

Vi kjøpte for to år siden, i et område vi ikke hadde vurdert en gang. Vi hadde et ønske om å bo på østsiden av byen vår (ikke Oslo), og hadde sett oss ut flere boligområder som vi tenkte vi ville bo i. Var på masse visninger i disse områdene, men fant ikke noe som var riktig eller som vi hadde råd til.

Så dukket det opp et hus i et område vi ikke hadde vurdert en gang, og som lå litt lenger fra byen enn vi opprinnelig ville, men vi gikk på visning bare for å se. Og det var bare helt perfekt for oss :) Forelsket meg med en gang, det hadde alt vi ønsket og selv om det er et oppussingprosjekt som koster oss endel i arbeid er jeg så glad for at vi tok oss bryet med å gå på visning i et område vi ikke egentlig vurderte. Elsker huset vårt og nabolaget :)

Anonymkode: 5633c...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å gå på visninger en god stund før vi egentlig var klare for å kjøpe. Dette var da vi så etter hus. Vi avklarte budsjettet og hadde hver en god del punkter vi ville ha med. Vi var også nære ved å kjøpe et hus som fylte nesten alle kriteriene, bare at det lå på feil sted, men tapte budrunden i siste liten. Men jeg skjønte da at stedet var bra, selv om det var unna det jeg hadde sett for meg. Ulempen der var nok at huset hadde utleiedel, som mange vil ha og som drar opp prisen veldig (jeg vil heller ikke leie ut, hvis jeg kan slippe). Og så oppdaget mannen huset vi bor i nå. Det fylte ikke flere av mine krav, som flat tomt og stort kjøkken. Men det skåret høyere enn forventet på sol og utsikt, som trakk veldig opp. Og huset ble vårt, og veldig fornøyd med det. Men da hadde vi som sagt vært på mange visninger og sett hvs vi ville ha og fått et realistisk forhold til hva vi kunne forvente oss ut fra vår økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på en smell da vi kjøpte vårt nåværende hus og jeg har mange ganger angret. Huset i seg selv har perfekt størrelse og løsning for oss, men lysforholdene er elendige. Det er ikke så lett å endre på heller akkurat. Kommer til å selge det om noen år og flytte tilbake der vi bodde før. Jeg trenger ikke flott utsikt men må ha en slags horisont. Neste hus vil ligge mot vest hvor jeg kan nyte fargespillet på himmelen fra stua og ha sol/dagslys lengst mulig. Særlig på vinterstid. Anbefaler appen sunsurveyor for å sjekke lysforhold. 

 

Anonymkode: 3bd21...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...