Gå til innhold

Sove i nytt uvasket sengtøy i to dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at det er fellesvaskeri her og det er ikke ledig før onsdag. Alt jeg har og eier er pakket ned og satt på minilager på grunn av oppussing og jeg får ingen til å hente det nå. Vanligvis vasker jeg alt av klær og sengtøy før jeg tar det i bruk. Må legge til at jeg har sart hud og er allergisk mot en rekke ting, men håper ikke allergien vil slå ut på grunn av uvasket sengtøy.

Det jeg synes er at det er uhygenisk, men er det det?

Og når jeg har 1,20 seng, hvilke mål må jeg ha på stretchlaken da? Senga er nyinnkjøpt og blir hentet senere i dag.

Anonymkode: e3031...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri sovet i uvasket sengetøy. Spesielt ikke om du har sensitiv hud. 

Grunnen til at rådene er å alltid vaske sengetøy, er at de er innsatt med antikjølle-kjemikalier når de kommer fra butikken. Disse kjemikaliene er IKKE bra for helsen. 

Spør heller om å få låne sengetøy av noen andre, eller om å få låne vaskemasking hos noen andre. 

Anonymkode: 1f5dd...cc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg ville aldri sovet i uvasket sengetøy. Spesielt ikke om du har sensitiv hud. 

Grunnen til at rådene er å alltid vaske sengetøy, er at de er innsatt med antikjølle-kjemikalier når de kommer fra butikken. Disse kjemikaliene er IKKE bra for helsen. 

Spør heller om å få låne sengetøy av noen andre, eller om å få låne vaskemasking hos noen andre. 

Anonymkode: 1f5dd...cc0

Takk for svar. Jeg kjenner ingen av naboene, men kan spørre en venninne. Et stykke å dra, men...

Ts

Anonymkode: e3031...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sensitiv hud, kan ka det gå 3 uker uten å skifte sengetøy. Men nytt sengetøy fra Ikea klør etter en natt om det ikke vaskes. Dynetrekket er værst

Anonymkode: 4b02e...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanligere enn vi tror å legge seg i uvasket sengetøy. Uhygenisk er det ikke, men det kan være litt stift, og lukte "fabrikk". Om en får hudreaksjonee kommer an på hvor sensitiv en er og hvor raus de har vært med antikrøll-middelet. Men med få alternativer er det bare å prøve 😀

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at man burde vaske sengetøy før man tok det i bruk, så jeg har sovet i nytt sengetøy som ikke har vært vasket. Har sensitiv hud og det har gått helt fint. 

Anonymkode: 37f80...a67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dyna også ny og innsatt med antikrøllmiddel? Om dyna er gammel og er vasket, ville jeg ligget uten nytt sengetøy. Ligg heller med klær på (longs + genser) under dyna, i steden for å bruke sengetøy som kan gi hudreaksjoner.

Anonymkode: 216ab...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer det ikke, det lukter forferdelig og er stivt og jeg begynner å klø. Hadde heller sovet med pysj og teppe eller noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du av klær og dyne i hus? Jeg har til og med sovet i (nyvasket) dynejakke av mangel på dyne og sengetøy.

Anonymkode: 216ab...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg sånn at det er fellesvaskeri her og det er ikke ledig før onsdag. Alt jeg har og eier er pakket ned og satt på minilager på grunn av oppussing og jeg får ingen til å hente det nå. Vanligvis vasker jeg alt av klær og sengtøy før jeg tar det i bruk. Må legge til at jeg har sart hud og er allergisk mot en rekke ting, men håper ikke allergien vil slå ut på grunn av uvasket sengtøy.

Det jeg synes er at det er uhygenisk, men er det det?

Og når jeg har 1,20 seng, hvilke mål må jeg ha på stretchlaken da? Senga er nyinnkjøpt og blir hentet senere i dag.

Anonymkode: e3031...250

Kjører du selv og henter seng? Hvis noen andre henter senga for deg, kanskje den som kjører kan hente sengetøy hos din venninne, eller at du får låne sengetøy av den som kjører?

Jeg ville nok bare lagt meg med klær på i senga, for å beskytte huden mot kjemikalier fra dyna og evt kjemikalier i madrassen, og latt være å stresse med sengetøy.

Anonymkode: 216ab...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det en gang- aldri igjen. Mulig reaksjonen kommer litt an på hvor sengetøyet du kjøpte kommer fra. Jeg ble stram i huden og følte sterkt ubehag

Anonymkode: 09d71...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som allerede nevnt, innsatt med kjemikalier. Så veldig helsefarlig er det ikke, i alle fall ikke på så få dager, ellers ville det ikke vært lov å selge slikt i Norge med de strenge reglene som praktiseres her. 

Ubehag, lukt og hudreaksjoner er noe annet. Det er det umulig å si noe om. 

Anonymkode: 4955a...fc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sov uten sengetøy? Puta og dyna kan du vaske på søndag. Sover du med pysj er det kanskje ikke nødvendig. Du kan jo legge en genser over puta. Mange muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kjære vene! Her var det mange hysterikere. Man anbefales riktignok å vaske sengetøy før det tas i bruk, men hvis det hadde vært så ille å ta det i bruk som man skulle tro utfra denne tråden, så ville det ikke vært lov å selge sengetøyet slik det selges i dag, eller i det minste ikke uten store og tydelige advarsler på innpakningen.  
Sove i en nyvasket (viktig viktig) dynejakke... WTF??!! :scorpis:
Hvis det bekymrer deg: ha på deg pysj. Det KAN være igjen noe rester av fargestoffer i sengetøyet, som i alt annet farget tøy vi kjøper. Man KAN irriteres av dette, eller fargen KAN smitte over, men det er jo ingen ting som er farlig, med mindre man er svært svært følsom og har en eller annen sjelden og alvorlig diagnose. 

Anonymkode: 8b5c8...5c2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det KAN være igjen noe rester av fargestoffer i sengetøyet, som i alt annet farget tøy vi kjøper. Man KAN irriteres av dette, eller fargen KAN smitte over, men det er jo ingen ting som er farlig, med mindre man er svært svært følsom og har en eller annen sjelden og alvorlig diagnose. 

Anonymkode: 8b5c8...5c2

Derfor vasker jeg også nye klær før jeg bruker de. Jeg er verken svært følsom eller  har en sjelden og alvorlig diagnose, men jeg reagerer uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg i såfall et lyst sengetøy, de lukter mindre før vask enn mørke.

Anonymkode: 550bf...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at man burde vaske sengetøy før man tok det i bruk, så jeg har sovet i nytt sengetøy som ikke har vært vasket. Har sensitiv hud og det har gått helt fint. 

Anonymkode: 37f80...a67

Gjør det samme selv og har aldri reagert på det

Anonymkode: 685c7...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, kjære vene! Her var det mange hysterikere. Man anbefales riktignok å vaske sengetøy før det tas i bruk, men hvis det hadde vært så ille å ta det i bruk som man skulle tro utfra denne tråden, så ville det ikke vært lov å selge sengetøyet slik det selges i dag, eller i det minste ikke uten store og tydelige advarsler på innpakningen.  
Sove i en nyvasket (viktig viktig) dynejakke... WTF??!! :scorpis:
Hvis det bekymrer deg: ha på deg pysj. Det KAN være igjen noe rester av fargestoffer i sengetøyet, som i alt annet farget tøy vi kjøper. Man KAN irriteres av dette, eller fargen KAN smitte over, men det er jo ingen ting som er farlig, med mindre man er svært svært følsom og har en eller annen sjelden og alvorlig diagnose. 

Anonymkode: 8b5c8...5c2

Signerer!

Anonymkode: 685c7...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...