Gå til innhold

Typen tar alltid ketchup på maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her i huset liker ikke samboeren min ketchup. Jeg kan bruke det en sjelden gang på pizza eller pomesfrites, men vanligvis har vi ikke ketchup i kjøleskapet.

MEN i begynnelsen av forholdet vårt hadde samboeren min majones på ALT. Eneste han ikke brukte det på var supper, men hvis vi hadde brød ved siden av kom majonesen fram også der. Han hadde majones på lasagne, kjøttboller, fisk, koteletter, grønnsaker, moussaka, ja jeg kommer på få ting han ikke brukte det på. Det jeg begynte med var å lage myyye saus (:fnise:) sånn at majonesen bare rant ut i den. Da gadd han ikke bruke majones. I tillegg til at jeg ba han om å smake på maten - om så bare én bit, før han tar majones eller krydder på.

Nå har den "konflikten" egentlig kommet helt bort. Jeg har ikke lenger på¨lassevis med saus på tallerkenen hans, og han bruker ikke så mye majones. Altså han bruker det fremdeles, men av og til er for meg ikke noe problem (så lenge han smaker først). Poenget er at det ikke skal være hver gang. Jeg legger faktisk ganske mye arbeid i maten fordi jeg vil at han skal synes den smaker godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, heipådegsann skrev:

Her i huset liker ikke samboeren min ketchup. Jeg kan bruke det en sjelden gang på pizza eller pomesfrites, men vanligvis har vi ikke ketchup i kjøleskapet.

MEN i begynnelsen av forholdet vårt hadde samboeren min majones på ALT. Eneste han ikke brukte det på var supper, men hvis vi hadde brød ved siden av kom majonesen fram også der. Han hadde majones på lasagne, kjøttboller, fisk, koteletter, grønnsaker, moussaka, ja jeg kommer på få ting han ikke brukte det på. Det jeg begynte med var å lage myyye saus (:fnise:) sånn at majonesen bare rant ut i den. Da gadd han ikke bruke majones. I tillegg til at jeg ba han om å smake på maten - om så bare én bit, før han tar majones eller krydder på.

Nå har den "konflikten" egentlig kommet helt bort. Jeg har ikke lenger på¨lassevis med saus på tallerkenen hans, og han bruker ikke så mye majones. Altså han bruker det fremdeles, men av og til er for meg ikke noe problem (så lenge han smaker først). Poenget er at det ikke skal være hver gang. Jeg legger faktisk ganske mye arbeid i maten fordi jeg vil at han skal synes den smaker godt.

Forsyner du faktisk samboeren din med mat? Har han ikke armer?

Anonymkode: b6427...6b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsyner du faktisk samboeren din med mat? Har han ikke armer?

Anonymkode: b6427...6b7

Vi bruker begge å anrette rett på talerkenen når vi lager mat, han gjør også det samme for meg når han lager mat. Som forsåvidt er ca. annenhver dag. Har lite kjøkkenbord og dermed ikke plass til kjeler på bordet. Porsjon nummer 2 må vi stortsett gå å hente selv da, med mindre den andre skal ha mer mat med det samme, da kan en av oss være snill og ta på til begge mens den andre snakker med og hjelper sønnen vår.

Makan hva folk på dette forumet henger seg opp i :fnise: 

Flere spørsmål?

Endret av heipådegsann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var sånn. Han tok poenget når jeg (etter gjentatte ganger hadde hintet om å droppe ketchupen) kastet den. Nå spiser han uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar det ikke bokstavelig talt "alltid" på alt, men så godt som. Han tar det på alt det er "mulig" å bruke det på, (og litt til).
Dvs han tar det ikke i det meste som er litt flytende som suppe, tynne gryter, lapskaus, på chop suey med mye saus og slikt. Det eneste "tørre" jeg har sett han ikke har tatt det på er sånn kinesisk stekt ris selv om han er typen til det. Ellers kan det være han lar være på lasagne, spaghetti med tomatsaus og annet som er tomatbasert som ikke trenger mer tomat.

Men ellers er det alltid ketchup på det meste som er "fast" i konsistens, enten det er speilegg, eggerøre, steker, biff, koteletter, fiskegrateng, pølser, brødskive med løkrull.. Torsk kommer heller ikke utenom. Entrecoten med røstipoteter og soppstuing som vi hadde forrige uke fikk også sikk-sakk med ketchup. På pizza fra restaurant har han istedet rømmedressing over hele pizzastykket (jeg pleier bare ta på skorpa), men jeg har sett at han har ketchup på grandiosa innimellom.

Jeg pleier alltid å lage en saus til ting som kan være tørt å spise uten så han har ingen unnskyldning for at det f.eks. ikke er saftig nok. Han er en som spiser det meste, og er ikke sånn som sitter og plukker vekk masse ting han ikke liker og sånt heldigvis. Det er bare at det kommer ketchup på nesten alt. Så synd siden han i utgangspunktet ikke er jålete med mat.
Vi hadde skinkestek i går med sjysaus, brokkoli og potetbåter stekt i ovn. Da var det frem med ketchupen igjen.

Jeg vet det er noen som tar majones på mye rart. Men det er i det minste ikke "like ille" som ketchup siden det er såpass mildt i smaken, så man får med seg de opprinnelige smakene likevel. Men det blir jo litt det samme. At ALT bare må dynkes i noe og at det ikke kan spises slik det var tenkt.

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Joda, men hva ville du tenkt hvis du hadde laget et maleri som du hadde lagt litt sjel i, som f.eks. skulle symbolisere kjærligheten mellom deg og kjæresten din. Gjerne med minner fra opplevelser dere har hatt sammen og ting som glir fint sammen i et motiv. Du forklarer hva du har tenkt og viser din kjære hva symbolene skal bety.
Så når du viser det frem, tar kjæresten din frem en svart sprittusj og rabler over bildet du har laget. Det er litt slik jeg føler det, satt på spissen. Bildet er ødelagt. Da får det være det samme om han foretrekker bilder rablet over med svart sprittusj.

Anonymkode: 8e8bc...95f

Det er noe helt annet, du skal ikke spise maleriet..

Anonymkode: d28e1...b41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2017 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Det er noe helt annet, du skal ikke spise maleriet..

Anonymkode: d28e1...b41

Du har rett, det tenkte jeg ikke på...

Anonymkode: 8e8bc...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå skal dere høre: Nå har jeg satt foten ned! :frustrert:

På fredag hadde vi fått litt hjortekjøtt og kantareller, og da skar jeg opp hjortekjøttet i strimler og stekte raskt på høy varme i smør så det ble kjempemørt og godt! Så laget jeg en slags soppstuing av kantarellene sammen med løk, hvitløk, gulrøtter, purre og rosenkål som det var en skvett fløte og rømme i, og så hadde jeg kjøttet oppi dette.
Til dette hadde vi en potetmos og tyttebærsyltetøy. Tror dere ikke han tok ketchup på potetmosen da!? Joda!

Da sa jeg det rett ut at når vi har fått så godt hjortekjøtt og selvplukkede kantareller så kan man ikke ødelegge det med ketchup! Han hadde til og med tyttebærsyltetøy til å søte det opp med hvis han ville. Så da sa jeg det jeg mener, at ketchup egentlig er for barn og at det overdøver all maten. Prøvde å forklare ham litt at når jeg lager mat så tenker jeg gjennom hvordan det skal smake, og at når det er ketchup på så kunne jeg egentlig latt være med å krydre noe som helst fordi det ødelegger. Alt på en vennlig og god måte altså. Men jeg følte for å vise at det med ketchupen faktisk irriterer meg litt på ordentlig, og at det ikke bare er sånn som jeg tuller om at jeg synes han må slutte med.

Og vet dere hva! :) Jeg tror kanskje han tok poenget for når vi varmet det opp igjen i går og spiste restene så sa han at han skulle prøve uten ketchup. Han likte det veldig godt, og sa at han var enig i at ketchupen egentlig var unødvendig. Og at den egentlig ikke var sånn superviktig men at han tok den på av gammel vane.
Jeg tror han mener det og, for han er ikke sånn tøffel som bare legger seg flat uten videre. Jeg ser forskjellen på ham med en gang hvis han gjør ting av eget ønske eller på trass. For han pratet, var blid og likte maten, mens hvis han hadde vært uenig hadde han nok vært mer stille og sur av seg, men det var han heldigvis ikke. :ler:

Håper ikke jeg har vært for hard med ham. Men av og til må barna fratas godteriet når de har fått for mye av det :fnise:

Håper dette blir siste ketchupflaske vi har i kjøleskapet. Kanskje jeg skal sprute ut litt og litt i vasken for hver dag sånn at den til slutt er tom.

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 1.55, yabbadoo skrev:

Ketsjup på raspeballer??? 😂 Tar han ketsjup på pinnekjøtt også da eller? 

Jeg hadde blitt irritert. Min eks tok alltid og drepte all mat med salt og pepper før han hadde smakt. Han var også litt ivrig på ketsjupen, men ikke så ille som typen din. Sykt irriterende når man har lagt ned tid på å perfeksjonere maten. 

Jeg tror at typen din rett og slett ikke setter pris på gode smaker og ikke dr vant til å smake skikkelig på maten. Jeg ville sluttet å tenke at du legger hjertet i matlagingen for hans del og tenke at du gjør det for din egen del. For å gjøre det for han er tydeligvis helt bortkastet.

Hvis du hadde vært min dame og brydde deg om hva jeg gjorde med det jeg skulle spise og hvordan jeg liker at det smaker, hadde jeg blitt jævli mye mer enn irritert.

Den komplette galskap er nådd menneskeheten: Nå blir folk irritert over hva du spiser.

Gud hjelpe oss alle.

Anonymkode: 78074...11b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Hva man spiser påvirker smakssansen. Det er derfor feite mennesker som har spist junkfood i årevis synes at sunn mat smaker høgg, fordi den mangler alt sukkeret eller fettet som de er vant til "smaker". Med en gang man går noen uker på sunn mat, så begynner den å smake annerledes og bedre. Det kan endre seg så voldsomt at man går fra å spise ketchup på alt- til å synes at ketchup er alt for søtt til å smake godt i det hele tatt. Alt ligger i vanene

Anonymkode: 34aae...0e1

Du måtte skrive FEITE... Du kunne ikke skrevet overvektige i stedet? Å kalle folk for feite er ganske nedlatene. 

Anonymkode: d2184...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok nå skal dere høre: Nå har jeg satt foten ned! :frustrert:

På fredag hadde vi fått litt hjortekjøtt og kantareller, og da skar jeg opp hjortekjøttet i strimler og stekte raskt på høy varme i smør så det ble kjempemørt og godt! Så laget jeg en slags soppstuing av kantarellene sammen med løk, hvitløk, gulrøtter, purre og rosenkål som det var en skvett fløte og rømme i, og så hadde jeg kjøttet oppi dette.
Til dette hadde vi en potetmos og tyttebærsyltetøy. Tror dere ikke han tok ketchup på potetmosen da!? Joda!

Da sa jeg det rett ut at når vi har fått så godt hjortekjøtt og selvplukkede kantareller så kan man ikke ødelegge det med ketchup! Han hadde til og med tyttebærsyltetøy til å søte det opp med hvis han ville. Så da sa jeg det jeg mener, at ketchup egentlig er for barn og at det overdøver all maten. Prøvde å forklare ham litt at når jeg lager mat så tenker jeg gjennom hvordan det skal smake, og at når det er ketchup på så kunne jeg egentlig latt være med å krydre noe som helst fordi det ødelegger. Alt på en vennlig og god måte altså. Men jeg følte for å vise at det med ketchupen faktisk irriterer meg litt på ordentlig, og at det ikke bare er sånn som jeg tuller om at jeg synes han må slutte med.

Og vet dere hva! :) Jeg tror kanskje han tok poenget for når vi varmet det opp igjen i går og spiste restene så sa han at han skulle prøve uten ketchup. Han likte det veldig godt, og sa at han var enig i at ketchupen egentlig var unødvendig. Og at den egentlig ikke var sånn superviktig men at han tok den på av gammel vane.
Jeg tror han mener det og, for han er ikke sånn tøffel som bare legger seg flat uten videre. Jeg ser forskjellen på ham med en gang hvis han gjør ting av eget ønske eller på trass. For han pratet, var blid og likte maten, mens hvis han hadde vært uenig hadde han nok vært mer stille og sur av seg, men det var han heldigvis ikke. :ler:

Håper ikke jeg har vært for hard med ham. Men av og til må barna fratas godteriet når de har fått for mye av det :fnise:

Håper dette blir siste ketchupflaske vi har i kjøleskapet. Kanskje jeg skal sprute ut litt og litt i vasken for hver dag sånn at den til slutt er tom.

Anonymkode: 8e8bc...95f

Stakkars mann! 

Anonymkode: d2184...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2017 at 11:30 AM, Carrot said:

Siden det innlegget dette sto i er moderert bort er det vanskelig å argumentere for hvem av AB brukerene i tråden som opprinnelig skrev det..

 

Merkelig at innlegget mitt ble ryddet. Alt jeg sa var at smakssansen endrer seg etter hva man spiser, noe som er vitenskaplig basert

Men som jeg skrev i det forrige innlegget, man har ikke "dårlige" smaksløker, man får annerledes smaksløker. Man venner seg til smaken av søtt eller fett og blir avhengig av den sterke smaken for å like maten. Ute sukker, salt eller fett blir man vant til en mer "normal" smak og man begynner å like mat man tidligere syntes var smakløs. 

Jeg var selv en som hadde ketchup på alt, men vet du, etter noen uker uten så merket jeg at ketchup ble alt for søtt for meg. Jeg klarer ikke spise det lenger. I noen tilfeller bruker jeg tomatpure, men ketchup på vanlig mat er alt for søtt og ekkelt. Og det er fra meg som elsket ketchup på alt. Smaksløkene endrer seg etter vaner

Anonymkode: 34aae...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er dere til å besteme når og hva man kan og ikke kan bruke ketchup på? Hvem tror dere at dere er egentlig? Er dere virkelig så maktsyke som dere høres ut? 

 

Anonymkode: d2184...fb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bare bli sint og irritert og synes synd på ham, men hadde dere kommet og tatt ketchup på, så hadde jeg tatt en våt klut med kaldt vann og klesset den i nakken på dere! :) UTEN å vri om kluten først! :fnise:

Det var ikke jeg som sa det med feit men det er faktisk sant. Sukker øker sulten og gir mer kalorier uten å mette, og man blir fortere slapp og sulten igjen. Potetmosen er usunn fra før om man ikke skal ha rent raffinert sukker på den i tillegg. De som har ketchup på er ofte de som spiser usunt og småspiser på f.eks. potetgull eller sjokolade. ketchup henger ofte sammen med dårlig kosthold. Men om det skyldes ketchupen eller om det er fordi at folk med sånn livsstil liker begge deler vet jeg ikke

Kjært barn har dessverre mange navn men resultatet er at man blir tykk, tjukk, feit, overvektig, lubben, får ølmage, mageflesk, blir rund, legger på seg. velg ordet som passer best både for deg og den du sier det til. Det er andre grunner enn bare smaken til å la ketchupen ligge: helse :-) 

God natt. :kyss2:

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må bare bli sint og irritert og synes synd på ham, men hadde dere kommet og tatt ketchup på, så hadde jeg tatt en våt klut med kaldt vann og klesset den i nakken på dere! :) UTEN å vri om kluten først! :fnise:

Det var ikke jeg som sa det med feit men det er faktisk sant. Sukker øker sulten og gir mer kalorier uten å mette, og man blir fortere slapp og sulten igjen. Potetmosen er usunn fra før om man ikke skal ha rent raffinert sukker på den i tillegg. De som har ketchup på er ofte de som spiser usunt og småspiser på f.eks. potetgull eller sjokolade. ketchup henger ofte sammen med dårlig kosthold. Men om det skyldes ketchupen eller om det er fordi at folk med sånn livsstil liker begge deler vet jeg ikke

Kjært barn har dessverre mange navn men resultatet er at man blir tykk, tjukk, feit, overvektig, lubben, får ølmage, mageflesk, blir rund, legger på seg. velg ordet som passer best både for deg og den du sier det til. Det er andre grunner enn bare smaken til å la ketchupen ligge: helse :-) 

God natt. :kyss2:

Anonymkode: 8e8bc...95f

:klaske:

Anonymkode: 78074...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynner å lurer på om dere mest hysteriske her mener at ketchup er roten til alt vondt her i verden :Knegg:

Anonymkode: d2184...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok nå skal dere høre: Nå har jeg satt foten ned! :frustrert:

Men av og til må barna fratas godteriet når de har fått for mye av det :fnise:

Håper dette blir siste ketchupflaske vi har i kjøleskapet. Kanskje jeg skal sprute ut litt og litt i vasken for hver dag sånn at den til slutt er tom.

Anonymkode: 8e8bc...95f

Jeg får en litt sånn "my way" følelse jeg - selv om jeg er enig i at man ikke trenger ha ketchup på alt så er det liksom noe "hoverende" i måten du nå skriver på som jeg ikke helt liker..

Det er ikke OK om det blir slik at fordi du ikke liker ketchup skal ha la være å spise det - punktum..

Hva med å la det ligge nå når du har fått blåst ut og se hva som skjer uten barnligheter som å sprute u t litt i vasken eller aldri kjøpe mer ketchup?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at innlegget mitt ble ryddet. Alt jeg sa var at smakssansen endrer seg etter hva man spiser, noe som er vitenskaplig basert

Men som jeg skrev i det forrige innlegget, man har ikke "dårlige" smaksløker, man får annerledes smaksløker. Man venner seg til smaken av søtt eller fett og blir avhengig av den sterke smaken for å like maten. Ute sukker, salt eller fett blir man vant til en mer "normal" smak og man begynner å like mat man tidligere syntes var smakløs. 

Jeg var selv en som hadde ketchup på alt, men vet du, etter noen uker uten så merket jeg at ketchup ble alt for søtt for meg. Jeg klarer ikke spise det lenger. I noen tilfeller bruker jeg tomatpure, men ketchup på vanlig mat er alt for søtt og ekkelt. Og det er fra meg som elsket ketchup på alt. Smaksløkene endrer seg etter vaner

Anonymkode: 34aae...0e1

Du skrev vel "dårlige smaksløker" i ditt første innlegg om jeg husker deg riktig? Men selv om du sier "annerledes" er det like fullt en stigmatisering tror jeg som ikke er helt bra ;)  poenget er at hver sin lyst, behov, ønske osv og det må respekteres begge veier..

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...