Gå til innhold

Typen tar alltid ketchup på maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å lage mat og å legge litt sjel i det jeg gjør. Jeg er ikke sånn kjempeavansert, men jeg liker å sette mitt eget preg på maten ved at jeg lager mest mulig fra bunn, og liker å krydre og smakssette maten selv. Bruker aldri toroposer eller ferdige kryddermixer som f.eks. tacokrydder, men krydrer selv, tilsetter urter osv. Noen ganger blir det enkelt, andre ganger mer avansert. Jeg får alltid høre av venner og familie at jeg er så flink å lage mat. Folk gleder seg og når det er en sammenkomst så er folk raskt ute med skryte av ting jeg har servert tidligere, og om jeg vil stå for matlagingen.

Men typen tar ketchup på nesten ALT jeg lager, uansett om det er noe jeg har krydret selv eller om det bare er vanlig plain mat med salt/pepper der ketchup forsåvidt "passer". Jeg har mange ganger prøvd å hinte på en spøkefull og vennlig måte i håp om at han skal lære å spise uten ketchup. Bare flirt litt av det og sagt sånn "Neeei du kan jo ikke ta ketchup på dette uten å smake først!"

Til å begynne med synes jeg det bare var litt komisk, at det bare er sånn han er, men håpte jeg skulle klare å avvende ham med dette. Men i ettertid har jeg begynt å bli litt lei meg. Jeg legger jo tross alt litt ekstra kjærlighet i maten ved at jeg setter mitt eget preg på dette. I et håp om at han skal glede seg og kunne si at maten var god. Men jeg føler på en måte at denne kjærligheten ikke blir lagt merke til. At i hans øyne er mat bare mat uansett. Det blir knapt et "takk for maten" en gang. Jeg sitter med følelsen av at jeg like gjerne kunne slengt en grandis i ovnen og han ville vært like likegyldig. For meg har det å samles til god mat, eller å kunne spise ute på restaurant alltid betydd mye for meg. Men det er tydelig at dette ikke er gjensidig. Hans livrett er heavy heaven fra peppes. :-(

I helgen hadde vi hjemmelagde kjøttboller krydret med bl.a. fersk timian, parmesan og hvitløk, sammen med hjemmelaget potetmos krydret med forskjellige urter og pyntet på toppen. Jeg synes det ble kjempegodt, men han tok ketchup på alt. Etter han hadde forsynt seg, tok han ketchup sånn sikk-sakk over hele maten uten å en gang smake. Ødela det jeg hadde stått og laget ved å overdøve smakene mine med den røde Idun-flasken, for å forvandle smaken jeg hadde skapt frem til den samme søte ketchupsmaken som han er vant med.
I dag hadde vi hjemmelagde raspeballer med rotmos, vossakorv, stekt bacon og svineknoke. Ikke at det var noe spesielt med krydder osv her, men også her er det ketchup på. Man kan jo ikke ta ketchup på dette!

Jeg prøver ikke å være snobbete. Men jeg synes det er så trist med voksne folk som ødelegger maten med ketchup på denne måten. I mine øyne er ketchup forbeholdt barn. Hva ville dere tenkt om maten dere laget stadig ble overdøvet med ketchup? Er det vanlig at voksne folk har ketchup på maten? Hvordan er ketchupvanene hos dere?
Det er ikke det at jeg tror han ikke "liker" maten eller synes den er kjedelig og derfor må overdøve den fordi den er smakløs. For jeg vet selv når noe smaker godt og når det ikke gjør det. Men han tar det på uten å en gang prøve først. Jeg blir så frustrert. 

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste du at ketsjup opprinnelig var en kinesisk saus?

Anonymkode: 9ebf6...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what? Han liker det best med ketchup på, du liker det best uten. Begge er fornøyde, hva er problemet?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel opprinnelig en saus som het noe lignende "Ket jap" eller noe og var uten tomat og som ikke ligner noe av det vi kjenner som dagens ketchup som er mer en vestlig greie.

Men opprinnelsen endrer jo ikke det at ketchupen dominerer veldig når man tar det på noe. Alt smaker bare ketchup da! Greit å ha på wienerhotdog, men jeg synes det er en uting å ha ved middagsbordet. Med mindre man har kresne barn.

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir litt frustrert når du lager de lekreste retter og han må ha den ekle ketchupen på alt. De hjemmelagede kjøttbollene og tilbehøret igår hørtes jo fantastisk ut! At han kan sprute ketchup på noe sånt. Han minner nesten litt om eksen min som helte masse Heinz ketchup oppi carbonaraen fordi den hadde så ekkel farge! :hoho: Han ødela hele greia. Men så mye mer innbydende ut med rød saus, må vite. :fnise: Pesto nektet han også å spise pga fargen. Han var mye eldre enn meg og jeg var i midten av 20-årene den tiden, så han var ingen tenåring heller selv om han oppførte seg som en. 

Jeg tipper typen din har vokst opp med å få lov til å ta ketchup på alt uten å smake først. Du kan jo ikke nekte han å ha ketchup på, men det er noe spesielt å skulle ha ketchup på alt i voksen alder. Heldigvis er det bare han selv det går utover, han vet jo ikke hva han går glipp av når han forurenser maten på den måten. Selv syns jeg ketchup er guffent. Eneste jeg bruker det på er wienerpølse med lompe og/eller pommes frites og det spiser vi Max 3 ganger i året. Her i huset et det samboeren som er kokken da, han elsker å lage mat og er i tillegg veldig flink. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

So what? Han liker det best med ketchup på, du liker det best uten. Begge er fornøyde, hva er problemet?

Joda, men hva ville du tenkt hvis du hadde laget et maleri som du hadde lagt litt sjel i, som f.eks. skulle symbolisere kjærligheten mellom deg og kjæresten din. Gjerne med minner fra opplevelser dere har hatt sammen og ting som glir fint sammen i et motiv. Du forklarer hva du har tenkt og viser din kjære hva symbolene skal bety.
Så når du viser det frem, tar kjæresten din frem en svart sprittusj og rabler over bildet du har laget. Det er litt slik jeg føler det, satt på spissen. Bildet er ødelagt. Da får det være det samme om han foretrekker bilder rablet over med svart sprittusj.

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketsjup på raspeballer??? 😂 Tar han ketsjup på pinnekjøtt også da eller? 

Jeg hadde blitt irritert. Min eks tok alltid og drepte all mat med salt og pepper før han hadde smakt. Han var også litt ivrig på ketsjupen, men ikke så ille som typen din. Sykt irriterende når man har lagt ned tid på å perfeksjonere maten. 

Jeg tror at typen din rett og slett ikke setter pris på gode smaker og ikke dr vant til å smake skikkelig på maten. Jeg ville sluttet å tenke at du legger hjertet i matlagingen for hans del og tenke at du gjør det for din egen del. For å gjøre det for han er tydeligvis helt bortkastet.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Joda, men hva ville du tenkt hvis du hadde laget et maleri som du hadde lagt litt sjel i, som f.eks. skulle symbolisere kjærligheten mellom deg og kjæresten din. Gjerne med minner fra opplevelser dere har hatt sammen og ting som glir fint sammen i et motiv. Du forklarer hva du har tenkt og viser din kjære hva symbolene skal bety.
Så når du viser det frem, tar kjæresten din frem en svart sprittusj og rabler over bildet du har laget. Det er litt slik jeg føler det, satt på spissen. Bildet er ødelagt. Da får det være det samme om han foretrekker bilder rablet over med svart sprittusj.

Anonymkode: 8e8bc...95f

:ler: Jeg tror ikke han skjønner at du prøver å formidle en kjærlighetshistorie med det du lager til middag (det hadde helt ærlig ikke jeg heller gjort). Mat er mat. Raspeballer, potetmos og svineknoke er ikke akkurat det mest romantiske jeg kan tenke meg.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, yabbadoo skrev:

Ketsjup på raspeballer??? 😂

Dette er faktisk ganske vanlig, jeg vet om mange som spiser det (og de er ikke ketchup-entusiaster som ts beskriver). 

TS: jeg syns du overtenker maten noe voldsomt. Ikke alle bryr seg om mat! For meg er det revnende likegyldig om blomkålsuppen er hjemmelaget over 8 timer med egendyrket blomkål fra hagen - eller om det er en toropose. Noen har bare ikke den interessen og synes mat smaker likt uansett hvor mye 'sjel' man legger i den.. Hvis din matinteresse er så stor at dette er en dealbreaker er det helt greit, ulike interesser kan være vanskelig å takle. Men jeg syns ikke du skal "lære" en voksen mann og spise uten ketchup. Han synes maten er god slik, det må være greit. Kjæresten min har sirup på raspeballer. Jeg syns det ser ufattelig kvalmende og nasty ut - men det er slik han liker det. 

Dette må du enten bare godta, eller slutte å lage mat til han, eller gå fra han. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å lage mat og å legge litt sjel i det jeg gjør. Jeg er ikke sånn kjempeavansert, men jeg liker å sette mitt eget preg på maten ved at jeg lager mest mulig fra bunn, og liker å krydre og smakssette maten selv. Bruker aldri toroposer eller ferdige kryddermixer som f.eks. tacokrydder, men krydrer selv, tilsetter urter osv. Noen ganger blir det enkelt, andre ganger mer avansert. Jeg får alltid høre av venner og familie at jeg er så flink å lage mat. Folk gleder seg og når det er en sammenkomst så er folk raskt ute med skryte av ting jeg har servert tidligere, og om jeg vil stå for matlagingen.

Men typen tar ketchup på nesten ALT jeg lager, uansett om det er noe jeg har krydret selv eller om det bare er vanlig plain mat med salt/pepper der ketchup forsåvidt "passer". Jeg har mange ganger prøvd å hinte på en spøkefull og vennlig måte i håp om at han skal lære å spise uten ketchup. Bare flirt litt av det og sagt sånn "Neeei du kan jo ikke ta ketchup på dette uten å smake først!"

Til å begynne med synes jeg det bare var litt komisk, at det bare er sånn han er, men håpte jeg skulle klare å avvende ham med dette. Men i ettertid har jeg begynt å bli litt lei meg. Jeg legger jo tross alt litt ekstra kjærlighet i maten ved at jeg setter mitt eget preg på dette. I et håp om at han skal glede seg og kunne si at maten var god. Men jeg føler på en måte at denne kjærligheten ikke blir lagt merke til. At i hans øyne er mat bare mat uansett. Det blir knapt et "takk for maten" en gang. Jeg sitter med følelsen av at jeg like gjerne kunne slengt en grandis i ovnen og han ville vært like likegyldig. For meg har det å samles til god mat, eller å kunne spise ute på restaurant alltid betydd mye for meg. Men det er tydelig at dette ikke er gjensidig. Hans livrett er heavy heaven fra peppes. :-(

I helgen hadde vi hjemmelagde kjøttboller krydret med bl.a. fersk timian, parmesan og hvitløk, sammen med hjemmelaget potetmos krydret med forskjellige urter og pyntet på toppen. Jeg synes det ble kjempegodt, men han tok ketchup på alt. Etter han hadde forsynt seg, tok han ketchup sånn sikk-sakk over hele maten uten å en gang smake. Ødela det jeg hadde stått og laget ved å overdøve smakene mine med den røde Idun-flasken, for å forvandle smaken jeg hadde skapt frem til den samme søte ketchupsmaken som han er vant med.
I dag hadde vi hjemmelagde raspeballer med rotmos, vossakorv, stekt bacon og svineknoke. Ikke at det var noe spesielt med krydder osv her, men også her er det ketchup på. Man kan jo ikke ta ketchup på dette!

Jeg prøver ikke å være snobbete. Men jeg synes det er så trist med voksne folk som ødelegger maten med ketchup på denne måten. I mine øyne er ketchup forbeholdt barn. Hva ville dere tenkt om maten dere laget stadig ble overdøvet med ketchup? Er det vanlig at voksne folk har ketchup på maten? Hvordan er ketchupvanene hos dere?
Det er ikke det at jeg tror han ikke "liker" maten eller synes den er kjedelig og derfor må overdøve den fordi den er smakløs. For jeg vet selv når noe smaker godt og når det ikke gjør det. Men han tar det på uten å en gang prøve først. Jeg blir så frustrert. 

Anonymkode: 8e8bc...95f

Bytt ham ut med meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, boblevann said:

For meg er det revnende likegyldig om blomkålsuppen er hjemmelaget over 8 timer med egendyrket blomkål fra hagen - eller om det er en toropose. Noen har bare ikke den interessen og synes mat smaker likt uansett hvor mye 'sjel' man legger i den..

Hvis man dynker all maten i ketsjup (sukker, eddik og tomatpure), så er det vanskelig å lære å sette pris på god mat. Hvis man forventer at mat skal smake sukker, eddik og tomatpure, så er det sikkert ikke tilfredsstillende å spise noe annet.

Synes det var et dumt eksempel med blomkålsuppe som var kokt i 8 timer. Det tar ikke lang tid å koke blomkål. Men som du sier, noen har ikke den interessen. Selvfølgelig smaker det likt hvis du dynker det i ketsjup. Kanskje det er på tide å bryte ut av uvanen og lære seg å sette pris på forskjellige smaker.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at ketsjup opprinnelig var en kinesisk saus?

Anonymkode: 9ebf6...2b4

Den var strengt tatt noe helt annet enn dagens ketchup, kan da ikke sammenlignes en gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godta og godta. Jeg "godtar" det sånn sett, og har som sagt prøvd å hinte til at han må prøve uten. Men uten å virke masete eller at han skal føle det er en tvang. Jeg vil ikke at det skal bli et "problem". Men jeg sier bare at av og til innimellom blir jeg oppgitt og lei meg, og skulle ønske han ville prøve uten. Min personlige mening er at ketchup er en uting som ødelegger mat i de tusen norske hjem, selv om alle har sine preferanser. Med mindre man er så blottet for matkunnskap at man må kamuflere maten med ketchup for at den skal være spiselig. Men jeg synes min mat fortjener litt mer enn å havne i den kategorien.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

So.. ketchup er jo godt, og sunt. 

Anonymkode: d2184...fb0

Nei, ketchup er faktisk ikke sunt. Det er veldig mye sukker i det, og er først og fremst godt fordi det demper søtsuget. Ketchup kan smake godt hvis det brukes riktig i kombinasjon i andre ting. Men jeg vil ikke si at det å overdøve en rett med bare masse dominerende ketchup er å si at ketchup "smaker godt".

Da jeg vokste opp var det ikke en selvfølge å alltid få lov til å spise ketchup, det var nesten ansett som "godteri" som man bare fikk litt av en gang i blant. Det var noe foreldrene mine rynket på nesen av, nesten som at noen skulle tatt karamellsaus ment for desserter på middagen nå i dag. BBQ-saus er jo blitt den nye folkefavoritten, og er enda søtere enn ketchup igjen. Så det er nok ikke mange år før karamellsaus også kommer som standard tilbehør.

37 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

:ler: Jeg tror ikke han skjønner at du prøver å formidle en kjærlighetshistorie med det du lager til middag (det hadde helt ærlig ikke jeg heller gjort). Mat er mat. Raspeballer, potetmos og svineknoke er ikke akkurat det mest romantiske jeg kan tenke meg.


Med mindre noe spesifikt er planlagt så lager jeg mat av det vi har i hus, og til denne helgen hadde vi mye poteter, så da ble det slik. Det er jo forskjell på hverdagsmiddag og festmåltid. :-)

Anonymkode: 8e8bc...95f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men hva ville du tenkt hvis du hadde laget et maleri som du hadde lagt litt sjel i, som f.eks. skulle symbolisere kjærligheten mellom deg og kjæresten din. Gjerne med minner fra opplevelser dere har hatt sammen og ting som glir fint sammen i et motiv. Du forklarer hva du har tenkt og viser din kjære hva symbolene skal bety.
Så når du viser det frem, tar kjæresten din frem en svart sprittusj og rabler over bildet du har laget. Det er litt slik jeg føler det, satt på spissen. Bildet er ødelagt. Da får det være det samme om han foretrekker bilder rablet over med svart sprittusj.

Anonymkode: 8e8bc...95f

At han ikke legger merke til kjærligheten du legger i matlagingen handler nok om at dere rett og slett har forskjellige interesser. Du som er interessert i mat vet jo å sette pris på det, mens han har mer innstilling om at mat er mat, for han er det nok ikke så spennende og betydningsfullt som det er for deg. 

Istedenfor å hinte og spøke deg fram, kanskje du skal prøve å si til han hva det ville bety for deg om han faktisk ville smake på maten uten ketchup iblant? Ikke legg det fram som om du vil tvinge han til å legge bort ketchup-flaska, men at det hadde vært en hyggelig ting av han å gjøre for kjæresten sin. Fordi du legger så mye kjærlighet i maten du lager til han. Kanskje han da får mer lyst til å smake på forskjellige ting uten ketchup, fordi han vet at du vil sette pris på det. Og kanskje, bare kanskje, vil han etterhvert kjenne litt etter litt at maten er god uten ketchup på, fordi han endelig smaker på maten først. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt TS. For meg er også mat viktig, jeg hadde rett og slett ikke kunnet være sammen med en mann med et slikt ikke-forhold til mat. Det er en for stor del av livet og hverdagen for meg.

Anonymkode: 16d87...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om han vil ødelegg maten, hva så !? Det er jo han som skal spise den

Anonymkode: af2aa...76c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å lage mat og å legge litt sjel i det jeg gjør. Jeg er ikke sånn kjempeavansert, men jeg liker å sette mitt eget preg på maten ved at jeg lager mest mulig fra bunn, og liker å krydre og smakssette maten selv. Bruker aldri toroposer eller ferdige kryddermixer som f.eks. tacokrydder, men krydrer selv, tilsetter urter osv. Noen ganger blir det enkelt, andre ganger mer avansert. Jeg får alltid høre av venner og familie at jeg er så flink å lage mat. Folk gleder seg og når det er en sammenkomst så er folk raskt ute med skryte av ting jeg har servert tidligere, og om jeg vil stå for matlagingen.

Men typen tar ketchup på nesten ALT jeg lager, uansett om det er noe jeg har krydret selv eller om det bare er vanlig plain mat med salt/pepper der ketchup forsåvidt "passer". Jeg har mange ganger prøvd å hinte på en spøkefull og vennlig måte i håp om at han skal lære å spise uten ketchup. Bare flirt litt av det og sagt sånn "Neeei du kan jo ikke ta ketchup på dette uten å smake først!"

Til å begynne med synes jeg det bare var litt komisk, at det bare er sånn han er, men håpte jeg skulle klare å avvende ham med dette. Men i ettertid har jeg begynt å bli litt lei meg. Jeg legger jo tross alt litt ekstra kjærlighet i maten ved at jeg setter mitt eget preg på dette. I et håp om at han skal glede seg og kunne si at maten var god. Men jeg føler på en måte at denne kjærligheten ikke blir lagt merke til. At i hans øyne er mat bare mat uansett. Det blir knapt et "takk for maten" en gang. Jeg sitter med følelsen av at jeg like gjerne kunne slengt en grandis i ovnen og han ville vært like likegyldig. For meg har det å samles til god mat, eller å kunne spise ute på restaurant alltid betydd mye for meg. Men det er tydelig at dette ikke er gjensidig. Hans livrett er heavy heaven fra peppes. :-(

I helgen hadde vi hjemmelagde kjøttboller krydret med bl.a. fersk timian, parmesan og hvitløk, sammen med hjemmelaget potetmos krydret med forskjellige urter og pyntet på toppen. Jeg synes det ble kjempegodt, men han tok ketchup på alt. Etter han hadde forsynt seg, tok han ketchup sånn sikk-sakk over hele maten uten å en gang smake. Ødela det jeg hadde stått og laget ved å overdøve smakene mine med den røde Idun-flasken, for å forvandle smaken jeg hadde skapt frem til den samme søte ketchupsmaken som han er vant med.
I dag hadde vi hjemmelagde raspeballer med rotmos, vossakorv, stekt bacon og svineknoke. Ikke at det var noe spesielt med krydder osv her, men også her er det ketchup på. Man kan jo ikke ta ketchup på dette!

Jeg prøver ikke å være snobbete. Men jeg synes det er så trist med voksne folk som ødelegger maten med ketchup på denne måten. I mine øyne er ketchup forbeholdt barn. Hva ville dere tenkt om maten dere laget stadig ble overdøvet med ketchup? Er det vanlig at voksne folk har ketchup på maten? Hvordan er ketchupvanene hos dere?
Det er ikke det at jeg tror han ikke "liker" maten eller synes den er kjedelig og derfor må overdøve den fordi den er smakløs. For jeg vet selv når noe smaker godt og når det ikke gjør det. Men han tar det på uten å en gang prøve først. Jeg blir så frustrert. 

Anonymkode: 8e8bc...95f

Å herregud.

Først klager dere kjerringer over at mannen spiller på mobilen på do

Så klager dere over at mannen sitter for lenge på do

Så klager dere over at han ikke følger deg på instagram selv om han følger andre kvinner

Så klager dere over at mannen bruker ketchup på maten

Hva faen mer bagateller skal dere klage på ? Er ikke rart menn  dør tidligere enn kvinner når dere skal være så jevlig slitsomme og dramatisk 24/7

 

Anonymkode: 834dd...395

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt TS. For meg er også mat viktig, jeg hadde rett og slett ikke kunnet være sammen med en mann med et slikt ikke-forhold til mat. Det er en for stor del av livet og hverdagen for meg.

Anonymkode: 16d87...b05

Håper virkelig dette er satire. For din egen skyld og kvinners skyld 

Anonymkode: 834dd...395

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

So.. ketchup er jo godt, og sunt. 

Anonymkode: d2184...fb0

Ketchup er faktisk veldig usunt. En bitteliten klatt med ketchup er 20 gram raske karbohydrater og mye sukker

Anonymkode: 834dd...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...