Gå til innhold

drittlei brødmat - folkehøyskole


sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

1 minute ago, AnonymBruker said:

Er jo langt fra alle som har gått på fhs og vet hva man har tilgang til der.

En trenger ikke selv ha gått på slik skole for å kjenne til boforholda der. Det trodde jeg virkelig var almenkunnskap.

Anonymkode: 68827...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på folkehøyskole, vet du virkelig ikke hva det er?

Anonymkode: 68827...eb9

Om en gikk på folkehøyskole for flere år siden er det da lov å håpe på at matstellet og tilgangen på kokemuligheter har bedret seg. Det kan nemlig umulig ha blitt verre, om en ikke tenker at ukesgammelt brød nå serveres helt uten pålegg og smakløs mat nå serveres rå. Nå til dags har da virkelig de fleste barneskoler med selvrespekt bedre muligheter enn da jeg var innom. Holdt på å sulte i hjel (jeg kan ikke spise brød pga matallergi) og det var søren meg ikke noe annet som var spiselig der heller.

Anonymkode: 0e353...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trenger ikke selv ha gått på slik skole for å kjenne til boforholda der. Det trodde jeg virkelig var almenkunnskap.

Anonymkode: 68827...eb9

Det er da virkelig ulike tilbud til den typen ting på de ulike folkehøgskolene. Vet du ikke det?! 

Anonymkode: b1d09...999

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på folkehøyskole, vet du virkelig ikke hva det er?

Anonymkode: 68827...eb9

Jo, men jeg vet jo ikke hva hun har tilgang på til en hver tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trenger ikke selv ha gått på slik skole for å kjenne til boforholda der. Det trodde jeg virkelig var almenkunnskap.

Anonymkode: 68827...eb9

Da tror jeg du tar feil.

Anonymkode: c40f0...e14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, happiest said:

Jo, men jeg vet jo ikke hva hun har tilgang på til en hver tid. 

Da får jeg nesten røpe at der er fellesbespisning til faste tider, og ikke kjøkken på hvert rom. En vannkoker er vel det maksimale en kan ha på rommet hva kjøkkenting angår, så kokkelering er vanskelig.

Anonymkode: 68827...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg nesten røpe at der er fellesbespisning til faste tider, og ikke kjøkken på hvert rom. En vannkoker er vel det maksimale en kan ha på rommet hva kjøkkenting angår, så kokkelering er vanskelig.

Anonymkode: 68827...eb9

Det varierer. Jeg har gått på to folkehøyskoler. På første hadde vi bare lov til å ha vannkoker. På andre var det felles kjøkken delt på seks stk. :)

Anonymkode: f7c3c...e02

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Da får jeg nesten røpe at der er fellesbespisning til faste tider, og ikke kjøkken på hvert rom. En vannkoker er vel det maksimale en kan ha på rommet hva kjøkkenting angår, så kokkelering er vanskelig.

Anonymkode: 68827...eb9

På folkehøgskolen jeg gikk på hadde hvert bygg eget kjøkken. Var ikke oppvaskemaskin, men var da komfyr, stekeovn og kjøleskap. Kjøkkenet ble delt på ca. 32 stykker, men kjøkkenet var likevel tomt 60% av tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på folkehøyskole, vet du virkelig ikke hva det er?

Anonymkode: 68827...eb9

Vi hadde både komfyr og kjøleskap i fellesrom vi kunne bruke, i tillegg til maten i spiserommet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på folkehøyskole, vet du virkelig ikke hva det er?

Anonymkode: 68827...eb9

Når jeg gikk på folkehøyskole hadde vi et lite felleskjøkken på internatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått folkehøgskole selv. 
Jeg liker ikke brød heller. Så jeg spiste stort sett frukt. Spiste meg lei på nudler, billy's pizza og yoghurt. Spiste en del yoghurt sammen med frukt til frokost, lunsj og kvelds. Yoghurt tok jeg med selv, frukt fikk vi til alle måltider bortsett fra middag. 
Jeg lagde meg også en enkel pastasalat til lunsj. Kokte pasta, hadde ost, kylling/skinke og en dressing. 
Kommer an på hva du bruker i pastasalaten din. Men det skal da være mulig å lage det. 

Vi slet med stjeling fra kjøleskap. Så jeg ble så dritt lei. Ringte pappa og han kom kjørende (5 timer hver vei) med et mini-kjøleskap.:skratte:
Så da fikk jeg laget kanelsnurrer og pizzasnurrer. Hadde også ekstra pålegg som skolen ikke hadde. Også hadde jeg enkle baugetter i fellesfryseren. Hos oss så var det én "avdeling" som ikke slet med stjeling. Men problemet var at kjøleskap og fryser var stappfullt. Så vet ikke om dere sliter med det. 

Anonymkode: ea732...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på folkehøyskole, vet du virkelig ikke hva det er?

Anonymkode: 68827...eb9

Da jeg gikk på FHS for tjue år siden hadde vi tilgang på alt dette. Bla for at de som bodde på skolen skulle kunne lage mat i hjemreisehelgene, hvor det ikke var felles servering. 

Anonymkode: 7ce2a...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En trenger ikke selv ha gått på slik skole for å kjenne til boforholda der. Det trodde jeg virkelig var almenkunnskap.

Anonymkode: 68827...eb9

Og jeg trodde det var allmennkunnskap at det skrives "allmennkunnskap" og ikke "almenkunnskap". 

Anonymkode: 43b8c...3ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah folkehøgskolen! Der jeg gikk (for 15 år siden) hadde vi ikke tilgang på annet enn micro, det sto en i spisesalen. Alle måltider var felles, og om vi fikk servert noe jeg absolutt ikke likte (som fisk-i-form) laget jeg meg hold-it i mikroen. Ellers mye brødmat ja, men også havregrøt til frokost og varm lunsj hver fredag. 

Anonymkode: 35d4b...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En trenger ikke selv ha gått på slik skole for å kjenne til boforholda der. Det trodde jeg virkelig var almenkunnskap.

Anonymkode: 68827...eb9

Og jeg trodde det var allmennkunnskap at "allmennkunnskap" skrives med to l'er og to n'er. 

Anonymkode: 4335e...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sjokoladeelskeren skrev:

hei!

Jeg går i år på folkehøyskole, og er drittlei brødmat allerede. Brødmat er kanskje et dårlig begrep, for jeg liker ikke brød. Derfor går det i knekkebrød eller havregryn til frokost, lunsj og kveldsmat hver eneste dag. Jeg orker ikke mer, og har allerede begynt å droppe måltider. Å droppe måltider er aldri bra, men for meg er det kanskje ekstra ille fordi jeg tidligere har slitt med en spiseforstyrrelse, og er livredd for å gå inn i samme mønster igjen. Derfor lurer jeg på om dere har noen smarte tips til lettvint, sunn og ikke alt for dyr mat jeg kan kjøpe inn for å få litt mer variasjon.

Det blir da helt sikkert middagsrester etter en så stor husholdning. Har du prøvd å snakke med kokken, og høre om du kan komme etter middag og hente litt rester som du kan oppbevare til frukost dagen etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts: Har du tatt det opp med ledelsen? Skulle ikke tro det var såå vrient å roe ned brødnivået litt. Snakk med andre elever, er sikkert andre som reagerer på det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...