Gå til innhold

Har ikke råd til å gå i bryllupet jeg er forlover i.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

86.600 kr mnd er gjennomsnittslønnen for et par i norge, noen tjener mer mens andre tjener mindre. 2016-tall og i følge Statistisk Sentralbyrå.

Skatte skal partene, men mange har store fradrag nettopp grunnet lån og barn etc. Sjekke fakta før dere uttaler dere..

Å ikke ha råd til 15.000 for en god venns bryllup er smålig, i så fall bør dem som ikke har råd til slik lære seg økonomistyring så de har råd til noe de burde tatt seg råd til og som folk normalt kan ta seg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Snabeldyr skrev:

Hvordan kan du ha hatt så lite som 12.000 utbetalt i mnd., er vanskelig å se for seg at noen kan ha så dårlig betalt, i så fall jobbet du ekstremt lite. Selv i de mest lavtlønnede jobbene sitter folk igjen med minst 22.000 utbetalt pr. mnd dersom de jobber fulltid, kjenner ei som jobber fulltid i butikk og hun ligger rundt deromkring. Med en minimum kompetanse så stiger lønnen kjapt til 23-24.000 pr. mnd., har man utdannelse så tjener man betraktelig mer enn det.

Men mulig første året du jobbet etter endt utdanning var på 80-tallet, da kan jeg se for meg en lønn på 12.000 kr mnd da den gangen var jo det helt normalt. I dagens samfunn tjener man betraktlig mer enn 12.000 i mnd på å være vaskehjelp eller å sitte i kassa på Rema.

Du kan ikke ha startet med en fulltids-jobb, selvfølgelig vil noen ha lave utbetalinger om dem f.eks. jobber 50%, men da har man nesten valgt dette selv og må leve med det komprimisset det er. Det er ikke mulig å leve på 12.000 utbetalt i Norge, da må man bo grisgrendt eller på en liten hybel eller i et kollektiv., har man da en husleie på 5000 i mnd så kommer strøm i tillegg og plutselig har man mindre enn de 6-7000 kroner sosialklienter har utbetalt... Det går jo ikke!!

Det var en 70% stilling, det var alt jeg fikk. Dette var i 2011. Jeg bodde i en liten by, leide et sommerhus til 4000 kr i mnd. Handlet mat med liste, og sparte så mye som mulig på strøm. 

Anonymkode: a034a...a03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeldyr skrev:

86.600 kr mnd er gjennomsnittslønnen for et par i norge, noen tjener mer mens andre tjener mindre. 2016-tall og i følge Statistisk Sentralbyrå.

Skatte skal partene, men mange har store fradrag nettopp grunnet lån og barn etc. Sjekke fakta før dere uttaler dere..

Å ikke ha råd til 15.000 for en god venns bryllup er smålig, i så fall bør dem som ikke har råd til slik lære seg økonomistyring så de har råd til noe de burde tatt seg råd til og som folk normalt kan ta seg råd til.

Aaaah, så det simpelthen ØKONOMISTYRING som er svaret på hvordan fattige kan slutte å være fattige?! Har du sagt dette til resten av verden slik at alle kan få det med seg? Tipper det er mange barn i afrikanske og asiatiske land som er interessert i å lære seg temmelig mye om økonomistyring slik at de kan få gå på skole, ha mat på bordet og ha en sjanse til å vokse opp.

:ironi: 

 

Okei, seriøst. Økonomistyring er en viktig del, men ikke den aller viktigste. Å si at det er SMÅLIG å ikke ha 15.000 kr for å delta i en venns bryllup, DET tenker jeg er det småligste her. Jeg har 15.000 kr på konto, men det er bufferen min, og skal ikke brukes med midnre det er krise. Så rent "økonomistyring"-messig har jeg jo råd til å delta i bryllup tilsvarende TS sin situasjon, men jeg kommer ikke til å gjøre det.

Utrolig flott for deg at du tydeligvis kommer fra en oppvekst hvor 15.000 kunne brukes på fest og moro støtt og stadig, du er heldig som har så mye penger at du tenker at alt bare er prioriteringer og valg. Så enkelt er det ikke nødvendigvis for resten av landets og befolkningen. Det perspektivet du kommer med her, er sterkt preget av din "bias", og du evner ikke å se at veldig mange andre har helt forskjellig utgangspunkt i livet.

 

Takk for ditt innspill til debatten, jeg er 100% sikker på at TS nå følte seg mye bedre og klarte å dra 15.000 kr ut av rævva for å delta i et bryllup hun eeegnetlig ikke har råd til, men takket være din økonomistyring, så har hun nå tryllet frem masse penger.

Great success.

Anonymkode: d2f55...f9e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeldyr skrev:

Gjennomsnittsfamilien har godt over 50.000 utbetalt i mnd., 55-70 000 i mnd ligger nok de fleste familier på. Så jo...

Hva gjennomsnittsfamilien har utbetalt er fullstendig irrelevant. Alle må ta utgangspunkt i sin egen økonomi når de avgjør hva de kan ta seg råd til. Ingen skal forventes å snu på hver krone i flere måneder, droppe viktigere ting eller bruke kredittkort/forbrukslån for å betale 15 000 for å delta i andres bryllup. Selv om gjennomsnittsfamilien kanskje har hatt råd, så betyr ikke det at alle har råd. Og selv om man har mulighet til å spytte ut 15 000 ekstra, er det helt innafor å si at det er mer en man er villig til å bruke på en annens bryllup.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeldyr skrev:

Mange og avhenger av hvor folk bor. Men den helt vanlige familie, selv med to biler, hus og barn sitter igjen med mer enn 15.000 hver mnd. når mat og regninger e betalt.

Har man hytte og båt så går jo regninger til det av de 15.000, slike regninger er blandt det som tas av budsjettet for unødvendigheter og da sitter man jo igjen med noe mindre. Dere fremstiller det som om normale familier har lite penger, det har dem ikke når begge parter jobber,

Så da bør de selge båten og hytta da, og bruke pengene de sparer på andres bryllup i stedet ...?

 

Endret av Thyra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeldyr skrev:

86.600 kr mnd er gjennomsnittslønnen for et par i norge, noen tjener mer mens andre tjener mindre. 2016-tall og i følge Statistisk Sentralbyrå.

Skatte skal partene, men mange har store fradrag nettopp grunnet lån og barn etc. Sjekke fakta før dere uttaler dere..

Å ikke ha råd til 15.000 for en god venns bryllup er smålig, i så fall bør dem som ikke har råd til slik lære seg økonomistyring så de har råd til noe de burde tatt seg råd til og som folk normalt kan ta seg råd til.

Som sagt, gjennomsnittslønnen er irrelevant. TS kan ikke sette av penger etter en gjennomsnittslønn, men etter sin egen lønn. Og har man dårlig råd er det ihvertfall særdeles dårlig økonomistyring å bruke 15 000 kroner i måneden på unødvendigheter som du mener de fleste gjør ...

At folk flest kan ta seg råd til noe, betyr ikke nødvendigvis at de bør gjøre det. Og at folk flest har råd betyr ikke at alle har det. Ca 10% av befolkningen lever under fattigdomsgrensen. Og mange som lever såvidt over fattigdomsgrensen har heller ikke akkurat romslig økonomi. Her gjelder det å se litt lenger enn sin egen nese (eller i dette tilfellet, snabel) ...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, om jeg så hadde hatt 10000 igjen hver måned jeg kunne brukt på fjas og tull, så hadde jeg ikke brukt 15000 på noen andres bryllup. Det måtte i såfall inkludere en bryllupsfeiring som varte en uke på et skottsk slott inkl all mat og reise.

Anonymkode: 5ec8c...737

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snabeldyr skrev:

Hvordan kan du ha hatt så lite som 12.000 utbetalt i mnd., er vanskelig å se for seg at noen kan ha så dårlig betalt, i så fall jobbet du ekstremt lite. Selv i de mest lavtlønnede jobbene sitter folk igjen med minst 22.000 utbetalt pr. mnd dersom de jobber fulltid, kjenner ei som jobber fulltid i butikk og hun ligger rundt deromkring. Med en minimum kompetanse så stiger lønnen kjapt til 23-24.000 pr. mnd., har man utdannelse så tjener man betraktelig mer enn det.

Men mulig første året du jobbet etter endt utdanning var på 80-tallet, da kan jeg se for meg en lønn på 12.000 kr mnd da den gangen var jo det helt normalt. I dagens samfunn tjener man betraktlig mer enn 12.000 i mnd på å være vaskehjelp eller å sitte i kassa på Rema.

Du kan ikke ha startet med en fulltids-jobb, selvfølgelig vil noen ha lave utbetalinger om dem f.eks. jobber 50%, men da har man nesten valgt dette selv og må leve med det komprimisset det er. Det er ikke mulig å leve på 12.000 utbetalt i Norge, da må man bo grisgrendt eller på en liten hybel eller i et kollektiv., har man da en husleie på 5000 i mnd så kommer strøm i tillegg og plutselig har man mindre enn de 6-7000 kroner sosialklienter har utbetalt... Det går jo ikke!!

Til din info, så jobber jeg i butikk 100%, har ca 20.000 utbetalt i måneden. Når alt er betalt er det ikke mye igjen til å spare til ett annet pars bryllup! Du lever i en fantasiverden om du mener man skal spinke og spare for slikt! Nå er det jo heller ikke slik at man kan velge hvor mye man jobber, dette kommer ann på hva som er utlyst og hva man får. Dagens arbeidsmarked er vanskelig å komme inn i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snabeldyr skrev:

86.600 kr mnd er gjennomsnittslønnen for et par i norge, noen tjener mer mens andre tjener mindre. 2016-tall og i følge Statistisk Sentralbyrå.

Skatte skal partene, men mange har store fradrag nettopp grunnet lån og barn etc. Sjekke fakta før dere uttaler dere..

Å ikke ha råd til 15.000 for en god venns bryllup er smålig, i så fall bør dem som ikke har råd til slik lære seg økonomistyring så de har råd til noe de burde tatt seg råd til og som folk normalt kan ta seg råd til.

Å forvente at andre skal betale 15.000 for DITT bryllup er smålig, ikke at andre ikke har lyst eller mulighet! Hvis man vil ha gjestene der må man legge til rette for det. Det er ikke slik at en gjennomsnittsfamilie med to barn feks kan bruke så mye på ett arrangement! Jeg lurer egentlig litt på hva som får deg til å tro det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snabeldyr skrev:

Mange og avhenger av hvor folk bor. Men den helt vanlige familie, selv med to biler, hus og barn sitter igjen med mer enn 15.000 hver mnd. når mat og regninger e betalt.

Har man hytte og båt så går jo regninger til det av de 15.000, slike regninger er blandt det som tas av budsjettet for unødvendigheter og da sitter man jo igjen med noe mindre. Dere fremstiller det som om normale familier har lite penger, det har dem ikke når begge parter jobber,

Fantastisk at du kan svare slik om andres økonomi, som du faktisk ikke har noen innsikt i! Det er utrolig provoserende å se hvordan du forventer at andre skal sette av så mye penger. De 15 lappene hadde jeg glatt brukt på noe gøy med barna mine i steden. Heldigvis har jeg fornuftige mennesker i min krets, som vet at Ingen gidder å bruke så mye for en helg.. ærlig talt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, og har selv råd og vilje til å bruke 15000 på et bryllup. Har du lest HI?TS Jobber kun deltid og måtte tatt seg fri fra jobb en hel dag i tillegg til direkte utgifter. Det finnes faktisk folk som ikke har 15000 å avse. I tillegg fremstår dette som helt dustete utgifter å pålegge noen: Bruden skal bestemme kjole og forventer dertil at venninnen selv skal betale for den? Det ville jeg aldri bedt noen om å gjøre. Uavhengig av inntekt. Her er det bruden som er smålig, ikke TS. Og du bør faktisk finne en spade og begynne å skuffe unna litt sand. Alle har faktisk ikke råd. 

Anonymkode: 2a929...bc6

Jeg har betalingsevne til minst det dobbelte for en helg. Men det hjelper lite når betalingsviljen ikke er der. Jeg bruker minst mulig på å delta i andres bryllup, da det stort sett er traurige og dritkjedelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...