Gå til innhold

Har ikke råd til å gå i bryllupet jeg er forlover i.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Og hvorfor ikke bare la alle holde bryllup til 15.000 per snute da? Det blir noen kjekke år når alle vennene dine gifter seg og du ikke får dratt på ferie i 4-5år fordi du skal være med på helge-bryllyp

Anonymkode: e3f73...38c

Et vennepar av meg og eksen giftet seg i Afrika, var ikke med dit jeg da jeg ikke kjenner dem like godt som eksen, hva tror du den turen kostet med opphold? Selv kjøpte jeg for tre år siden ny dress, betalte reise til og hotellopphold over tre dager når jeg var i et bryllup. Tusenlappene fløy ja, men var ikke i min tanke å si nei...

Jeg hadde prioritert bryllup for gode venner heller enn en dyrere ferie et år ja, dersom det ble ganske dyrt så hadde jeg heller tatt en billig ferie det året og satset på bryllupet. Men ingen har så dårlig råd at de ikke kan begge deler dersom de vil det, regner med at dere ikke jobber i 80% stillinger, altså bare jobber fire av fem dager i uken, da blir det jo trangere økonomi...

Dere dramatiserer dette mer enn hva det trenger å dramatiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber bare 40 % pga sykdom og har tre barn. Mannen jobber fult. Har et barn på høyskole, nå fått helge jobb. En som søker på lærlingeplass, men nå fått 50 % jobb og minstemann på videregående. Få barnetrygd for han. Så det er ikke så mange kroner vi kan legge vekk. 

Anonymkode: aef1a...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeldyr skrev:

Jeg ser at 15.000 er mye å bruke bare på en helg, men alle i Norge har råd til det om så du er lavtlønnet og jobber i Barnehage eller butikk og han er lavtlønnet også og jobber som vaktmester. En slik husstand dersom de har 2-3 barn sammen (vet ikke om dere har barn?) er nok et eksempel på dem som har det værst økonomisk av dem som jobber. Men selv i et slik eksempel så er det mulig å få det til, det handler om at da må man prioritere det.

Du har bortprioritert det og det var et smålig valg synes jeg i og med at dette gjelder noen som stod deg så nær at du ble valgt som forlover.

Jeg er ikke TS, og har selv råd og vilje til å bruke 15000 på et bryllup. Har du lest HI?TS Jobber kun deltid og måtte tatt seg fri fra jobb en hel dag i tillegg til direkte utgifter. Det finnes faktisk folk som ikke har 15000 å avse. I tillegg fremstår dette som helt dustete utgifter å pålegge noen: Bruden skal bestemme kjole og forventer dertil at venninnen selv skal betale for den? Det ville jeg aldri bedt noen om å gjøre. Uavhengig av inntekt. Her er det bruden som er smålig, ikke TS. Og du bør faktisk finne en spade og begynne å skuffe unna litt sand. Alle har faktisk ikke råd. 

Anonymkode: 2a929...bc6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeldyr skrev:

Et vennepar av meg og eksen giftet seg i Afrika, var ikke med dit jeg da jeg ikke kjenner dem like godt som eksen, hva tror du den turen kostet med opphold? Selv kjøpte jeg for tre år siden ny dress, betalte reise til og hotellopphold over tre dager når jeg var i et bryllup. Tusenlappene fløy ja, men var ikke i min tanke å si nei...

Jeg hadde prioritert bryllup for gode venner heller enn en dyrere ferie et år ja, dersom det ble ganske dyrt så hadde jeg heller tatt en billig ferie det året og satset på bryllupet. Men ingen har så dårlig råd at de ikke kan begge deler dersom de vil det, regner med at dere ikke jobber i 80% stillinger, altså bare jobber fire av fem dager i uken, da blir det jo trangere økonomi...

Dere dramatiserer dette mer enn hva det trenger å dramatiseres.

Du er priviligert og lever i en fantasiverden. Få av deg skylappene og skjerp deg slik andre voksne folk gjør. 

Anonymkode: 7119b...ab0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber bare 40 % pga sykdom og har tre barn. Mannen jobber fult. Har et barn på høyskole, nå fått helge jobb. En som søker på lærlingeplass, men nå fått 50 % jobb og minstemann på videregående. Få barnetrygd for han. Så det er ikke så mange kroner vi kan legge vekk. 

Anonymkode: aef1a...6c3

Når du bare jobber 40% så blir ikke du og din mann representativ for en vanlig norsk familie synes jeg, at dere har dårlig råd er forståelig når dere i tillegg har tre barn å forsørge.

Men de fleste har dog råd til 15.000 kroner når det gjelder noen av sine nærmeste sitt bryllup. 15.000 er mindre enn hva par flrst vimser bort på unødvendigheter hver mnd. så det er ikke en sum som preger en normal økonomi særlig.

Altså er dere i en spesiell situasjon synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snabeldyr skrev:

Når du bare jobber 40% så blir ikke du og din mann representativ for en vanlig norsk familie synes jeg, at dere har dårlig råd er forståelig når dere i tillegg har tre barn å forsørge.

Men de fleste har dog råd til 15.000 kroner når det gjelder noen av sine nærmeste sitt bryllup. 15.000 er mindre enn hva par flrst vimser bort på unødvendigheter hver mnd. så det er ikke en sum som preger en normal økonomi særlig.

Altså er dere i en spesiell situasjon synes jeg.

15 000 er himla mye penger, nå snakker vi om å DELTA i et bryllup her. Det å bruke så mye penger på å være med i et bryllup vil jeg tro er for mye penger for de fleste. 

Anonymkode: 3751d...7a4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Snabeldyr skrev:

Når du bare jobber 40% så blir ikke du og din mann representativ for en vanlig norsk familie synes jeg, at dere har dårlig råd er forståelig når dere i tillegg har tre barn å forsørge.

Men de fleste har dog råd til 15.000 kroner når det gjelder noen av sine nærmeste sitt bryllup. 15.000 er mindre enn hva par flrst vimser bort på unødvendigheter hver mnd. så det er ikke en sum som preger en normal økonomi særlig.

Altså er dere i en spesiell situasjon synes jeg.

Jeg ler :fnise: 

Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. Er det du som er bridezillaen TS snakker om, kanskje? 

 

Anonymkode: 9a3a4...f4c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er priviligert og lever i en fantasiverden. Få av deg skylappene og skjerp deg slik andre voksne folk gjør. 

Anonymkode: 7119b...ab0

Jeg er ikke det, helt ordinær person i en like ordinær bransje. Vet du, jeg har alltid måtte jobbe for å realisere meg selv og gjøre det jeg har lyst til, foretar selvfølgelig prioriteringer jeg som de fleste andre. Tro meg, det er andre som er priviligert, jeg er ikke en av dem.

Men 15.000 kroner skremmer meg ikke, er nær den summen jeg har vimset bort hver mnd. de siste årene det. Å gå ut en helg f.eks. kan fort koste 5000 kroner det uten at det er noen spesiell happening. Så ser ikke hvorfor 15.000 kroner på et bryllup skal være så stort drama.

Synes forøvrig TS og mannen skulle jobbet litt mer, hadde jeg hatt en dame som bare jobbet 40% så hadde jeg gjort mye for å få overtid eller tatt ekstrajobb, hadde måttet det da. Hvorfor de lever med så liten inntekt aner jeg ikke, men det går jo vanskelig rundt og da sier det seg at dem må gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 000 er himla mye penger, nå snakker vi om å DELTA i et bryllup her. Det å bruke så mye penger på å være med i et bryllup vil jeg tro er for mye penger for de fleste. 

Anonymkode: 3751d...7a4

15.000 er ikke himla mye penger, enhver familie i Norge bruker mer enn det hver mnd. på unødvendigheter om man ser snittforbruket. Så her er det bare å omprioritere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snabeldyr skrev:

Når du bare jobber 40% så blir ikke du og din mann representativ for en vanlig norsk familie synes jeg, at dere har dårlig råd er forståelig når dere i tillegg har tre barn å forsørge.

Men de fleste har dog råd til 15.000 kroner når det gjelder noen av sine nærmeste sitt bryllup. 15.000 er mindre enn hva par flrst vimser bort på unødvendigheter hver mnd. så det er ikke en sum som preger en normal økonomi særlig.

Altså er dere i en spesiell situasjon synes jeg.

Svimle bort 15.000??? Aldri om vi hadde hatt mulighet til det! Og her jobber vi begge 100%. Jeg sier som tidligere, 15.000 hadde jeg aldri brukt på ett bryllup! Hvis folk vil vi skal delta får de legge tilrette for det. Med to barn, hus, boliglån, to biler osv har vi ikke mulighet til å bruke en sånn sum pluss gave på slike ting.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snabeldyr skrev:

15.000 er ikke himla mye penger, enhver familie i Norge bruker mer enn det hver mnd. på unødvendigheter om man ser snittforbruket. Så her er det bare å omprioritere noe.

En gjennomsnittsfamilie med små barn kan ikke bruke 15.000 i måneden på unødvendige ting, hvor får du det ifra? 15.000 er vanvittig mye penger, og nesten en månedslønn for mange.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 20.27, Snabeldyr skrev:

15.000 er ikke himla mye penger, enhver familie i Norge bruker mer enn det hver mnd. på unødvendigheter om man ser snittforbruket. Så her er det bare å omprioritere noe.

Seriøst? Du lever i en fantasi verde. Nei, 15 000,- er mye penger. Nei, ikke alle familier bruker 15 000,- på nødvendigheter i mnd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 20.27, Snabeldyr skrev:

15.000 er ikke himla mye penger, enhver familie i Norge bruker mer enn det hver mnd. på unødvendigheter om man ser snittforbruket. Så her er det bare å omprioritere noe.

Javel? Første året jeg jobbet etter uni hadde jeg 12000 utbetalt pr måned. Jeg kunne akkurat betale husleie, strøm, mat og studielån. Så hadde jeg ca 200 kr til klær eller en kafetur. 

Anonymkode: a034a...a03

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Jeg kjenner heldigvis ingen som hadde hatt skrupler til å pålegge andre så store utgifter. Men hadde det oppstått så hadde det uten tvil vært helt uaktuelt. Hadde vært uaktuelt til 5000 også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Første året jeg jobbet etter uni hadde jeg 12000 utbetalt pr måned. Jeg kunne akkurat betale husleie, strøm, mat og studielån. Så hadde jeg ca 200 kr til klær eller en kafetur. 

Anonymkode: a034a...a03

Hvordan kan du ha hatt så lite som 12.000 utbetalt i mnd., er vanskelig å se for seg at noen kan ha så dårlig betalt, i så fall jobbet du ekstremt lite. Selv i de mest lavtlønnede jobbene sitter folk igjen med minst 22.000 utbetalt pr. mnd dersom de jobber fulltid, kjenner ei som jobber fulltid i butikk og hun ligger rundt deromkring. Med en minimum kompetanse så stiger lønnen kjapt til 23-24.000 pr. mnd., har man utdannelse så tjener man betraktelig mer enn det.

Men mulig første året du jobbet etter endt utdanning var på 80-tallet, da kan jeg se for meg en lønn på 12.000 kr mnd da den gangen var jo det helt normalt. I dagens samfunn tjener man betraktlig mer enn 12.000 i mnd på å være vaskehjelp eller å sitte i kassa på Rema.

Du kan ikke ha startet med en fulltids-jobb, selvfølgelig vil noen ha lave utbetalinger om dem f.eks. jobber 50%, men da har man nesten valgt dette selv og må leve med det komprimisset det er. Det er ikke mulig å leve på 12.000 utbetalt i Norge, da må man bo grisgrendt eller på en liten hybel eller i et kollektiv., har man da en husleie på 5000 i mnd så kommer strøm i tillegg og plutselig har man mindre enn de 6-7000 kroner sosialklienter har utbetalt... Det går jo ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snabeldyr skrev:

Hvordan kan du ha hatt så lite som 12.000 utbetalt i mnd., er vanskelig å se for seg at noen kan ha så dårlig betalt, i så fall jobbet du ekstremt lite. Selv i de mest lavtlønnede jobbene sitter folk igjen med minst 22.000 utbetalt pr. mnd dersom de jobber fulltid, kjenner ei som jobber fulltid i butikk og hun ligger rundt deromkring. Med en minimum kompetanse så stiger lønnen kjapt til 23-24.000 pr. mnd., har man utdannelse så tjener man betraktelig mer enn det.

Men mulig første året du jobbet etter endt utdanning var på 80-tallet, da kan jeg se for meg en lønn på 12.000 kr mnd da den gangen var jo det helt normalt. I dagens samfunn tjener man betraktlig mer enn 12.000 i mnd på å være vaskehjelp eller å sitte i kassa på Rema.

Du kan ikke ha startet med en fulltids-jobb, selvfølgelig vil noen ha lave utbetalinger om dem f.eks. jobber 50%, men da har man nesten valgt dette selv og må leve med det komprimisset det er. Det er ikke mulig å leve på 12.000 utbetalt i Norge, da må man bo grisgrendt eller på en liten hybel eller i et kollektiv., har man da en husleie på 5000 i mnd så kommer strøm i tillegg og plutselig har man mindre enn de 6-7000 kroner sosialklienter har utbetalt... Det går jo ikke!!

Jo det går, det er jo ikke optimalt men det går. Så kan du jo tenke deg da, når du sier at en gjennomsnittlig norsk familie bruker minst 15 000 i mnd på unødvendigheter, at det ikke går opp for de fleste.

Anonymkode: 3751d...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Snabeldyr skrev:

Gjennomsnittsfamilien har godt over 50.000 utbetalt i mnd., 55-70 000 i mnd ligger nok de fleste familier på. Så jo...

Og utgifter?

Anonymkode: 3751d...7a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å bruke 15 000 på mitt eget bryllup en gang. Ha god samvittighet for at du trakk deg!.

Anonymkode: d5065...627

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og utgifter?

Anonymkode: 3751d...7a4

Mange og avhenger av hvor folk bor. Men den helt vanlige familie, selv med to biler, hus og barn sitter igjen med mer enn 15.000 hver mnd. når mat og regninger e betalt.

Har man hytte og båt så går jo regninger til det av de 15.000, slike regninger er blandt det som tas av budsjettet for unødvendigheter og da sitter man jo igjen med noe mindre. Dere fremstiller det som om normale familier har lite penger, det har dem ikke når begge parter jobber,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...