Gå til innhold

Kunsten å være uenig - og argumentere for det!


Mithrandates

Anbefalte innlegg

Det er en del "Klukke Line" debattanter her inne som ikke helt forstår at en debatt med fordel kan inneholde annet enn prompe-smileys.

Som hjelp til selvhjelp, kan disse med fordel bli holdt litt i hånda i en alder av over tredeve hvor psykologene har gått leie av dem, og bli hjulpet til å forstå hvordan voksne mennesker ordlegger seg, og vinkler sin debatt.
 

Har dere lyst til det? Helt gratis, og så kan dere kanskje med tiden fungere ute i samfunnet også uten å få nevrotisk anfall bare dere ser en mann som sitter og begynner å hakke på måten han sitter på.

Først her, "How to disagree" av Paul Graham.
Graham's_Hierarchy_of_Disagreement.svg


Han identifiserer som dere ser, flere nivåer av uenighet, hvor de fire første med fordel kan stappes opp bak.
Det femte nivået er når det begynner å bli interessant, og hvor hjernen fungerer som et oppegående voksent menneske uten "overpriviligerte prinsesse med hellig fitte"-nykker eller -nevroser.
Men, hvor man er likestilt og det regnes derfor som naturlig av alle parter, at man argumenterer for seg og forklarer hvorfor man mener det ene eller det andre.

Neste hjælp til sjælhjælp for de som skyter ifra hofta med dumtelefonen sin, er "A Rulebook for Arguments". 
Nå kjøpte jeg nettopp den i fjerde utgave, fordi jeg er snill og dere trenger hjelp. Vedlagt posten.

Da har dere noe å starte med. :)

A_Rulebook_for_argumens_(4th_edition).pdf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de fleste forstår det i teorien. Det er å praktisere det som ser ut til å være problemet. 

Aldri hørt noen si "personangrep og motargumenter, jeg forstår ikke forskjellen"

Anonymkode: 7f268...44d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til KG for å diskutere saklig, det gjør jeg på ordentlige forum

Anonymkode: 2f441...a32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til KG for å diskutere saklig, det gjør jeg på ordentlige forum

Anonymkode: 2f441...a32

Hvilke forum da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rosetelys said:

Hvilke forum da?

Manneguiden. :ac:

Anonymkode: f08ae...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rosetelys said:

Hvilke forum da?

freak.no virker det som om mange av moderatorene ønsker å bidra til å heve nivået på diskusjonen.
Diskusjon.no er et annet forum, men nivået der er mer på "gi uttrykk for sin mening", og det er ikke så veldig nyttig.

Ut over det må man over på internasjonale forum, hvor språket er engelsk.

Quora.com er et av disse som har en aktiv moderering, reddit kan kanskje også fungere litt avhengig av smak og behag.
Og så har vi forum med mer fritt-fram holding, som disse chan-sitene. Der er det veldig mye blanda drops, og man trenger tykk hud for å gidde å følge med.
8ch.net er et av disse, og der holder kanskje de mest fritttalende folka til. De liker ikke så godt modererering, nemlig.

Manneguiden kjenner jeg ikke til. Et enkelt søk gav meg heller ikke noe resultat, så... kanskje noe facebook-greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Rosetelys said:

Hvilke forum da?

Finnes tusenvis av engelskspråkelige forum som er mer seriøse. Har ikke tenkt å anbefale noe så alle de gærne folka på kg drar dit

Anonymkode: 2f441...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes tusenvis av engelskspråkelige forum som er mer seriøse. Har ikke tenkt å anbefale noe så alle de gærne folka på kg drar dit

Anonymkode: 2f441...a32

Hva gjør du selv for å bidra til en konstruktiv debatt? Du bruker AB funksjonen for å rakke ned på tema og forumet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mithrandates skrev:

freak.no virker det som om mange av moderatorene ønsker å bidra til å heve nivået på diskusjonen.
Diskusjon.no er et annet forum, men nivået der er mer på "gi uttrykk for sin mening", og det er ikke så veldig nyttig.

Ut over det må man over på internasjonale forum, hvor språket er engelsk.

Quora.com er et av disse som har en aktiv moderering, reddit kan kanskje også fungere litt avhengig av smak og behag.
Og så har vi forum med mer fritt-fram holding, som disse chan-sitene. Der er det veldig mye blanda drops, og man trenger tykk hud for å gidde å følge med.
8ch.net er et av disse, og der holder kanskje de mest fritttalende folka til. De liker ikke så godt modererering, nemlig.

Manneguiden kjenner jeg ikke til. Et enkelt søk gav meg heller ikke noe resultat, så... kanskje noe facebook-greier?

Er du medlem i noen av de forumene som du nevner her? Dersom ja, er det noen som er verdt å sjekke ut? 

Manneguiden var nok bare et tullesvar.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
3 timer siden, Mithrandates skrev:

freak.no virker det som om mange av moderatorene ønsker å bidra til å heve nivået på diskusjonen.
Diskusjon.no er et annet forum, men nivået der er mer på "gi uttrykk for sin mening", og det er ikke så veldig nyttig.

Ut over det må man over på internasjonale forum, hvor språket er engelsk.

Quora.com er et av disse som har en aktiv moderering, reddit kan kanskje også fungere litt avhengig av smak og behag.
Og så har vi forum med mer fritt-fram holding, som disse chan-sitene. Der er det veldig mye blanda drops, og man trenger tykk hud for å gidde å følge med.
8ch.net er et av disse, og der holder kanskje de mest fritttalende folka til. De liker ikke så godt modererering, nemlig.

Manneguiden kjenner jeg ikke til. Et enkelt søk gav meg heller ikke noe resultat, så... kanskje noe facebook-greier?

Da holder jeg meg heller her. Diskusjon.no har så rotete oppsett og de andre har jeg ikke lyst til å være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Manneguiden. :ac:

Anonymkode: f08ae...e7e

Burde ha vært mitt svar, også.

Endret av Mithrandates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste med KG er hvor mange som ikke leser innleggene de svarer på. Om man ikke leser innleggene så vil jo heller ikke argumentene en kommer med henge på greip. 

Anonymkode: f08ae...e7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Noe av det verste med KG er hvor mange som ikke leser innleggene de svarer på. Om man ikke leser innleggene så vil jo heller ikke argumentene en kommer med henge på greip. 

Jeg skylder på mobiltelefoner.
Jeg tror oppriktig de gjør folk dummere. Enda dummere. Og dummere. Og dummere.
Og facebook.

Glad jeg ikke har barn. Folka på makerspace river håret sitt ut over hvor uvitende og teite ungene deres har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, fuglekvitter__ said:

Er dette et pyramidespill? 

Ja, du kan vinne en hjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker å diskutere på offentlige forumer når jeg ikke har så mye annet å bruke tiden på. KG er jo på en måte lettere, kan man si, for her finner man veldig mye forskjellig. Men på FB er jeg med i en slags dyreverngruppe, uten at jeg kaller meg dyreverner av den grunn. Men det hender jo at jeg tar opp noen ganske viktige saker. Derimot merker jeg at noen ikke akkurat er så opptatt av seriøs diskusjon og er mye 'på hugget'. Disse hjelper det ikke uansett hva du sier, men jeg har funnet ut at det beste er ikke å svare. Så man bør svare de som er i stand til å ha en saklig diskusjon, uansett hvor du finner dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man smart nok skjønner man at man trenger ikke argumentere for meningen sin. Derfor er de fire i bunn de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som er frustrerende er alle som tror at bare fordi en kommentar er morsom så er den sann. Ser ofte folk poste morsomme onelinere i tråder og later til å tro de har motbevist påstanden de svarte på. 

Anonymkode: 9c2a3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...