Gå til innhold

Til dere kristne, hvor er logikken???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det handler om å tro, ikke noe annet. Og kristne generelt skylder vel ikke deg noe svar på hvorfor de tror, gjør de vel? 

Dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Hvorfor finnes det da noe i stedet for ingenting? Av ingenting får en ingenting. Nei, jeg mener ikke, "i rommet er ikke ingenting ingenting, det er faktisk noe", for når du har -noe- så får du noe. Av ingenting, mangelen på materie, rom, tid, så får du ingenting. For at noe skal oppstå, om så vibreringer i strenger, energi, tid, rom, "multivers", hva som, så må du uansett ha noe som skaper.

Videre, hvordan kan det finnes noen godhet uten noen gud?

Jeg mener, om moralsk rett er basert på, "det føles rett", så vil tyven si at, "det føles rett å stjele". Om moralsk rett er basert på, "det flertallet mener er riktig", så vil flertallet kunne si, "det føles moralsk riktig å drepe alle jøder". Om moralsk rett er basert på, "det mennesker flest tjener på", så vil 12 pedofile sammen med 1 barn kunne si, "de fleste av oss tjener på å begå overgrep". Forskjellen her er ikke bare at det blir plutselig moralsk riktig i disse tre eksemplene, det er moralske krav. Føles det moralsk riktig og det er det som er moral så er tyven -forpliktet- å stjele. På samme måte som å drepe jøder, hvis en utgår fra det flertallet mener er moralsk riktig. Eller begå overgrep mot barn, hvis en utgår fra det flertallet tjener på.
Der er bare en måte å få til en moral som er uavhengig, som gjelder alltid, alle, uavhengig av tid, sted, individ. Det er ved å ha et moralsk holdepunkt som er uavhengig av tid, sted, individ. Det holdepunktet er en gud. Uten noen gud intet moralsk holdepunkt.

Så igjen, jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Anonymkode: dcaa9...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Hvorfor finnes det da noe i stedet for ingenting? Av ingenting får en ingenting. Nei, jeg mener ikke, "i rommet er ikke ingenting ingenting, det er faktisk noe", for når du har -noe- så får du noe. Av ingenting, mangelen på materie, rom, tid, så får du ingenting. For at noe skal oppstå, om så vibreringer i strenger, energi, tid, rom, "multivers", hva som, så må du uansett ha noe som skaper.

Videre, hvordan kan det finnes noen godhet uten noen gud?

Jeg mener, om moralsk rett er basert på, "det føles rett", så vil tyven si at, "det føles rett å stjele". Om moralsk rett er basert på, "det flertallet mener er riktig", så vil flertallet kunne si, "det føles moralsk riktig å drepe alle jøder". Om moralsk rett er basert på, "det mennesker flest tjener på", så vil 12 pedofile sammen med 1 barn kunne si, "de fleste av oss tjener på å begå overgrep". Forskjellen her er ikke bare at det blir plutselig moralsk riktig i disse tre eksemplene, det er moralske krav. Føles det moralsk riktig og det er det som er moral så er tyven -forpliktet- å stjele. På samme måte som å drepe jøder, hvis en utgår fra det flertallet mener er moralsk riktig. Eller begå overgrep mot barn, hvis en utgår fra det flertallet tjener på.
Der er bare en måte å få til en moral som er uavhengig, som gjelder alltid, alle, uavhengig av tid, sted, individ. Det er ved å ha et moralsk holdepunkt som er uavhengig av tid, sted, individ. Det holdepunktet er en gud. Uten noen gud intet moralsk holdepunkt.

Så igjen, jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Anonymkode: dcaa9...1f9

Mennesker er flokkdyr, for at flokken skal kunne overleve trenger vi samarbeid, hvilket krever empati. Etterhvert som mennesket har utviklet seg, har også moralen og etikken utviklet seg. Altså er godhet et produkt av evolusjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Hvorfor finnes det da noe i stedet for ingenting? Av ingenting får en ingenting. Nei, jeg mener ikke, "i rommet er ikke ingenting ingenting, det er faktisk noe", for når du har -noe- så får du noe. Av ingenting, mangelen på materie, rom, tid, så får du ingenting. For at noe skal oppstå, om så vibreringer i strenger, energi, tid, rom, "multivers", hva som, så må du uansett ha noe som skaper.

Videre, hvordan kan det finnes noen godhet uten noen gud?

Jeg mener, om moralsk rett er basert på, "det føles rett", så vil tyven si at, "det føles rett å stjele". Om moralsk rett er basert på, "det flertallet mener er riktig", så vil flertallet kunne si, "det føles moralsk riktig å drepe alle jøder". Om moralsk rett er basert på, "det mennesker flest tjener på", så vil 12 pedofile sammen med 1 barn kunne si, "de fleste av oss tjener på å begå overgrep". Forskjellen her er ikke bare at det blir plutselig moralsk riktig i disse tre eksemplene, det er moralske krav. Føles det moralsk riktig og det er det som er moral så er tyven -forpliktet- å stjele. På samme måte som å drepe jøder, hvis en utgår fra det flertallet mener er moralsk riktig. Eller begå overgrep mot barn, hvis en utgår fra det flertallet tjener på.
Der er bare en måte å få til en moral som er uavhengig, som gjelder alltid, alle, uavhengig av tid, sted, individ. Det er ved å ha et moralsk holdepunkt som er uavhengig av tid, sted, individ. Det holdepunktet er en gud. Uten noen gud intet moralsk holdepunkt.

Så igjen, jeg må si jeg lurer på hvor logikken er i at det ikke er noen gud?

Anonymkode: dcaa9...1f9

Jeg er interessert i religion, men jeg er ikke troende. Dessuten er det da ganske mange som har bevist at det finnes grunnlag for moral uten en Gud, og det med forskjellige utgangspunkter. Men en ting har du rett i, og det er at uten Gud, så er mennesket fritt og følelsesforvirra, og spesielt det moderne mennesket er ikke særlig opptatt av moralske spørsmål. Vi lever i et gudløst samfunn som er ganske selvsentrert. Jeg tror vi kan bedre enn det, men jeg tror ikke vi nødvendigvis trenger å "innføre" Gud igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkingdead skrev:

Dessuten er det da ganske mange som har bevist at det finnes grunnlag for moral uten en Gud

Hele poenget med kristendommen er å frigjøre menneskene fra etikk og moral (lovtrelldom). Alle i den vestlige verden har lært om kunnskapens tre og livets tre som sto i Edens hage. Kunnskapens tre åpnet øynene til Adam og Eva og ga kunnskap til å skille godt fra ondt. Derfra kommer moralens grunnlag. Kunnskapens tre ga mennesker mulighet til å vurdere moralen bak handlinger. Dette i motsetning til livets tre, som gir mennesker mulighet til å handle i kjærlighet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor er logikken til dere, dere sier det kun finnes en Gud og at alle som ikke tror på ham blir sparket rett ned i helvetet! 

Sett deg først inn i hva logikk er, dette er bare pinlig. 
Du viser til to påstander, og påstander kan en ikke anvende logikk på:
A = B og C = D, og derav kan en logisk slutte at...? Ingen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer bare på.. om Gud virkelig finnes.. hva med alle elendigheter? BARN som lider! Uskyldige stakkars barn som har det så jævlig vondt.. jeg forstår ikke!!! Neitakk 

Anonymkode: 1a228...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
5 timer siden, Horten Market skrev:

Hele poenget med kristendommen er å frigjøre menneskene fra etikk og moral (lovtrelldom). Alle i den vestlige verden har lært om kunnskapens tre og livets tre som sto i Edens hage. Kunnskapens tre åpnet øynene til Adam og Eva og ga kunnskap til å skille godt fra ondt. Derfra kommer moralens grunnlag. Kunnskapens tre ga mennesker mulighet til å vurdere moralen bak handlinger. Dette i motsetning til livets tre, som gir mennesker mulighet til å handle i kjærlighet.

oki, dette kan du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan stille det samme spørsmålet til ateister isfåfall: Hvor er bevisene for at det ikke fins en intelligent skaper, og hva er logikken i å tro at ingenting har en mening? 

Anonymkode: bdbb2...3b5

Det avhenger av hva du mener med en "intelligent" skaper.

Ser man på menneskekroppen, så har vi en del elementer som vi ikke trenger. Vi har blant annet halebein og vi får gåsehud selv om vi ikke har pels/fjær. Uten moderne medisin er vi utsatt for en hel rekke sykdommer; kopper, tuberkulose, polio som både tar liv og gjør oss invalide. Hvorfor har en "intelligent skaper" skapt disse sykdommene? Sykdommer er i grunn helt undøvendig å bli utsatt for. 

Så har vi dinosaurene i en tid hvor det ikke levde mennesker slik vi kjenner de i dag. Hvordan har dette gått for seg? Var det slik at vår "intelligente skaper" først skapte dinosaurene, for så å angre seg og utslette alle sammen? Så ventet den "intelligente skaperen" 60 millioner år før han skapte mennesket? 

Eller mener du at den "intelligente skaperen" kun skapte de kjemiske og biologiske lovene? Hvordan ble dette i så fall gjort? Ble det gjort ved magi eller hadde den "intelligente skaperen" et forskningsteam som først lagde for så å programmere celler?

Det er så utrolig mange ting som skurrer. Det virker heller som at jorda betstår av mange grunnstoffer, og ulike kombinasjoner av disse sammen med sterk varme, gjør det mulig å danne liv. Dette livet har utvikler seg forskjellig på ulike steder på jorda grunnet ulike forutsetninger. Og nå sitter vi her og lever. Vårt nevrale nettverk i hjernen gjør oss selvbevisste. Når dette nettverket slukker, så vil vi ikke være noe lenger. Da vil vi være på dette samme stedet som før vi ble født.

Anonymkode: 056db...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer bare på.. om Gud virkelig finnes.. hva med alle elendigheter? BARN som lider! Uskyldige stakkars barn som har det så jævlig vondt.. jeg forstår ikke!!! Neitakk 

Anonymkode: 1a228...695

Det lurer jeg på også. Tenk på folk som bor helt alene og ikke har familie, som dør en pinefull død helt alene - som ingen får vite om. Det gir ikke mening. 

Tenk på 2. verdenskrig og Hitler. Gud skapte Hitler i sitt bilde, og hadde en plan for Hitler. 

Hvis det finnes en Gud, så er det en svært grotesk og ekkel Gud.

Anonymkode: 056db...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fortsatt ikke et jævla bevis for at Gud lever tross at hvertfall et par kristne som har kommentert her. Er det så jævla vanskelig å komme med de helvetes bevisene? 

Lever han eller ikke?? Om han lever skulle det vel ikke vært så forbanna vanskelig å bevise det!.!.!. Hvorfor kommer ikke Gud ned på jorda selv og beviser at han kan det som står i biblen? 

Om jeg hadde sett han gå på vannet, helbrede og få noen helvetes mange fisk og brød ut fra to fisker og to brød så hadde jeg såklart blitt troende!.!.!.!.!

Anonymkode: 4e25b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer bare på.. om Gud virkelig finnes.. hva med alle elendigheter? BARN som lider! Uskyldige stakkars barn som har det så jævlig vondt.. jeg forstår ikke!!! Neitakk 

Anonymkode: 1a228...695

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg på også. Tenk på folk som bor helt alene og ikke har familie, som dør en pinefull død helt alene - som ingen får vite om. Det gir ikke mening. 

Tenk på 2. verdenskrig og Hitler. Gud skapte Hitler i sitt bilde, og hadde en plan for Hitler. 

Hvis det finnes en Gud, så er det en svært grotesk og ekkel Gud.

Anonymkode: 056db...5ec

Dette ser ut til å være en vanlig misforståelse når det kommer til Guds skaperverk. Menneskeheten som helhet er ikke Guds barn, bare gjennom Kristus kan også vi ta den i Hans arv. Menneske Gud skapte i sitt bilde var skapt i en tid hvor alle jordens skapninger levde i fred med hverandre og det var ingen død. Alt var godt:

«Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭1:31‬

Men etter syndefalle ble det endret:

 «Og Gud så jorden, og se, den var fordervet. Alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭6:12‬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

 

Dette ser ut til å være en vanlig misforståelse når det kommer til Guds skaperverk. Menneskeheten som helhet er ikke Guds barn, bare gjennom Kristus kan også vi ta den i Hans arv. Menneske Gud skapte i sitt bilde var skapt i en tid hvor alle jordens skapninger levde i fred med hverandre og det var ingen død. Alt var godt:

«Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭1:31‬

Men etter syndefalle ble det endret:

 «Og Gud så jorden, og se, den var fordervet. Alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭6:12‬

Hvorfor kommer du ikke med beviser på at han virkelig er Gud?? Er vel ikke så jævla vanskelig når dere sier selv dere vet så jævlig godt at han lever og sier dere har beviser men nommer faen aldri med de forbanna bevisene.!.!.!.!.!

Anonymkode: 4e25b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommer du ikke med beviser på at han virkelig er Gud?? Er vel ikke så jævla vanskelig når dere sier selv dere vet så jævlig godt at han lever og sier dere har beviser men nommer faen aldri med de forbanna bevisene.!.!.!.!.!

Anonymkode: 4e25b...841

Les Bibelen med et ønske om å forstå så kan det være også du vil se hva vi ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommer du ikke med beviser på at han virkelig er Gud?? Er vel ikke så jævla vanskelig når dere sier selv dere vet så jævlig godt at han lever og sier dere har beviser men nommer faen aldri med de forbanna bevisene.!.!.!.!.!

Anonymkode: 4e25b...841

Hvem er det som sier de vet? Og har beviser? Ingen kristne jeg kjenner eller har snakket med sier det. De tror. Stor forskjell.

Og hvorfor så aggressiv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Walkingdead skrev:

Jeg er interessert i religion, men jeg er ikke troende. Dessuten er det da ganske mange som har bevist at det finnes grunnlag for moral uten en Gud, og det med forskjellige utgangspunkter. Men en ting har du rett i, og det er at uten Gud, så er mennesket fritt og følelsesforvirra, og spesielt det moderne mennesket er ikke særlig opptatt av moralske spørsmål. Vi lever i et gudløst samfunn som er ganske selvsentrert. Jeg tror vi kan bedre enn det, men jeg tror ikke vi nødvendigvis trenger å "innføre" Gud igjen.

Jeg "beviste" i mitt innlegg at det er mulig å ha moral uten noen gud. Problemet med det, som jeg også beviste i mitt innlegg, er at da har en ikke noe fast moralsk holdepunkt å gå ut fra som er uavhengig av tid, sted og individ. Er det det folk flest tjener på så blir det ikke lenger bare en moralsk rett å f.eks. drepe alle med downs syndrom, det blir rent av en plikt. For da slipper folket de utgiftene. Kan du tenke deg en lege som dreper et barn så snart barnet er født, fordi barnet er født med downs syndrom? Men legen blir altså forpliktet til det, moralsk, ut fra "det som er til den store folkegruppens beste".

Jeg har bevist at det er mulig å ha en moral basert på, "det føles riktig for meg". Men jeg har også bevist hva som da skjer når en tyv føler for å stjele.

Det beste er, trass alt, å ha en moral som er basert på et holdepunkt som er uavhengig av individ, tid og sted. Slik at det ikke er slik at, "det var moralsk riktig for nazistene å gjøre X, men det var da, i dag er det moralsk riktig å hindre at X skjer". Hvorfor? Fordi det å ha en moral uavhengig av tid, sted og individ vil gjøre seg gjeldende for alle, i all tid, for alle mennesker.

Det finnes ingen andre måter å få til en universal moral på.

Anonymkode: dcaa9...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gjøksuppe skrev:

 

Dette ser ut til å være en vanlig misforståelse når det kommer til Guds skaperverk. Menneskeheten som helhet er ikke Guds barn, bare gjennom Kristus kan også vi ta den i Hans arv. Menneske Gud skapte i sitt bilde var skapt i en tid hvor alle jordens skapninger levde i fred med hverandre og det var ingen død. Alt var godt:

«Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭1:31‬

Men etter syndefalle ble det endret:

 «Og Gud så jorden, og se, den var fordervet. Alt kjød hadde fordervet sin ferd på jorden.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭6:12‬

Men hvem som helst kan jo skrive en sånn bok, og finne på alt det der... helt utrolig st folk går fem på, og spesielt i dag som vi er så opplyste som vi er.. se filmen "the invention of lying". 

Så nei.. Gud har ikke sagt noenting til noen for han finnes ikke, og om han gjorde, så kan han tydeligvis ikke snakke 

Anonymkode: 1a228...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere troende tenker om meg hvis jeg sier jeg tror på julenissen? 

 

Endret av Kokoloko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser fortsatt ikke et jævla bevis for at Gud lever tross at hvertfall et par kristne som har kommentert her. Er det så jævla vanskelig å komme med de helvetes bevisene? 

Lever han eller ikke?? Om han lever skulle det vel ikke vært så forbanna vanskelig å bevise det!.!.!. Hvorfor kommer ikke Gud ned på jorda selv og beviser at han kan det som står i biblen? 

Om jeg hadde sett han gå på vannet, helbrede og få noen helvetes mange fisk og brød ut fra to fisker og to brød så hadde jeg såklart blitt troende!.!.!.!.!

Anonymkode: 4e25b...841

Du tror vel ikke på djevelen, så hvorfor må du nevne ham så mange ganger i hvert eneste innlegg?

Anonymkode: 59236...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...