Gå til innhold

Dere som mener dere må få bruke n-ordet om mørkhudede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Rosetelys skrev:

Her er definisjonen av rasisme: 

Rasisme er overbevisningen om at en bestemt rase er overlegen eller underlegen til en annen, at en persons sosiale og moralske egenskaper er forhåndsbestemt av hans eller hennes medfødte biologiske egenskaper.

Er det så si at negresser er vakre fortsatt rasistisk? 

Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.
https://snl.no/rasisme

Anonymkode: 201f0...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for de som rammes av rasismen, nei.

Anonymkode: 201f0...09d

Rammes av at noen sier «negresse»?

Ja, hva skjer med de som «rammes» av dette? Får de en farlig sykdom? Får de vondt? Nei, nå må PK-gjengen ta seg sammen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.
https://snl.no/rasisme

Anonymkode: 201f0...09d

Fortsatt, å si at man syns negresser er vakre er ikke rasisme. Det er ikke nyrasisme heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme ("neo-racism") oppstod på 1970-tallet som en "rasisme uten raser", hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre.
https://snl.no/rasisme

Anonymkode: 201f0...09d

På samme måte kan kritikk av religion også forstås som rasisme. Nyrasisme er det bare de største snowflaksa som tar på alvor, nettopp fordi begrepet ikke har noen fastlagte rammer, men kan anvendes der de måtte finne det for godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var veldig glad i Jazz og hadde stor respekt og beundring for mange av de mørkhudede musikerne og sangerne. Han omtalte de som negere og negresser og jeg kan si med 100% sikkerhet at det var ikke noe som helst nedsettende i det fra hans side (heller tvert imot).

Anonymkode: b4d6a...48f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du en afrikansk kvinne/mann? Grunnen til at nordmennene kaller oss for disse ordene er fordi vi i Norge er en gjeng pingler i forhold til brødre/søstre i Storbritannia, Frankrike, Australia, USA osv. Der går vi kraftig ut i gatene osv. når hvite personer begynner med det opplegget sitt. Og således der blir vi referert som Africans, black man/woman eller African-American. Mens her blir vi unnlatt å bli betegnet med menneskelige betegnelser som man eller woman/kvinne mann, og heller ikke geografiske begreper som nordmennene har null problemer å betegne andre grupper som for eksempel de fra Øst-Asia kaller nordmennene for asiatere. Og det er vår feil som istedenfor å ta opp kampen for det, så klynker vi litt i dagbladet og på noen av de norske forumene/facebook-sidene. Poenget er, hvis vi skal endre det må vi organisere oss med andre med samme bakgrunn i nabolaget/bydelen og ta opp kampen. Og gå hardt ut i gatene slik som vi gjør i andre land.

Anonymkode: 3de1c...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninna mi er svart og hun synes det mest rasiste er slik oppførsel som du driver med. Hvite folk som dikter opp problemstillinger og gjør henne ufrivillig til offer. 

Anonymkode: e5a71...27f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bestefar! Bestefar! Har du hørt at det skal bli slutt på hverdagsrasisme!?»

-Greit for meg! Så lenge vi kan fortsette med helgerasisme!

Anonymkode: a5fb9...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en afrikansk kvinne/mann? Grunnen til at nordmennene kaller oss for disse ordene er fordi vi i Norge er en gjeng pingler i forhold til brødre/søstre i Storbritannia, Frankrike, Australia, USA osv. Der går vi kraftig ut i gatene osv. når hvite personer begynner med det opplegget sitt. Og således der blir vi referert som Africans, black man/woman eller African-American. Mens her blir vi unnlatt å bli betegnet med menneskelige betegnelser som man eller woman/kvinne mann, og heller ikke geografiske begreper som nordmennene har null problemer å betegne andre grupper som for eksempel de fra Øst-Asia kaller nordmennene for asiatere. Og det er vår feil som istedenfor å ta opp kampen for det, så klynker vi litt i dagbladet og på noen av de norske forumene/facebook-sidene. Poenget er, hvis vi skal endre det må vi organisere oss med andre med samme bakgrunn i nabolaget/bydelen og ta opp kampen. Og gå hardt ut i gatene slik som vi gjør i andre land.

Anonymkode: 3de1c...881

Problemet er at du assosierer norske forhold med amerikanske. Neger har ALDRI hatt en negativ betydning i Norge, og er et helt nøytralt ord. Du kan skrike så mye du vil, ordet er og blir nøytralt.

Nigger derimot har vi aldri brukt her, og er et låneord fra USA, og et ord jeg ikke tar i min munn. Det er et rasistisk ord.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er brune som et nystekt brøøøøød! Noen barn er gule og noen nesten røøøøød! Noen barn er svarte, noen barn er hvite, meget er forskjellig, men inni er vi like! :romeo:

Anonymkode: 1a327...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort flere ganger. Men et lukket sinn er ikke mulig å utdanne.

Anonymkode: 201f0...09d

Enig i at det n-ordetk an oppfattes rasistisk,JA HELT KLART.....

MEN!!!!!!

Hva med når Afrikanere selv  bruker n-ordet til/om hverandre da? Jævla ne*** o.l   NEI vi bare spøker sier dem selv....Og da er det greit liksom???Eller????

Men om en hvit bruker n-ordet som en spøk mot en som er svart,så er det ikke lov.RASISME SKRIKER DE UT..

Skjønner jo hva du mener,men burde det ikke være rasistisk å bruke det uansett,eller kommer det an på hvem som sier det?Selv de gangene en 1.klassing kan/burde skjønne på konteksten at det faktisk er en spøk, SKRIKER DEM UT OM RASISME!!!!!!OG SKAL/VIL GI DEG JULING(GJELDER SPESIELT SOMALIERE I OSLO,SOM IKKE HAR SPESIELT SANSEN FOR HUMOR)..Mens dem selv kan(og gjør det) bruker n-ordet(jævla ne*** o.l)

De har liksom 'monopol' på n-ordet ??????:fy_fy:

I utgangspunktet kan jeg jo skjønne og være enig med deg,JA:tommelopp: På grunn av det jeg har skrivd,og har sett,og hørt,NEI ???????(bruker ikke n-ordet selv altså)

??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tyrk40 skrev:

Enig i at det n-ordetk an oppfattes rasistisk,JA HELT KLART.....

MEN!!!!!!

Hva med når Afrikanere selv  bruker n-ordet til/om hverandre da? Jævla ne*** o.l   NEI vi bare spøker sier dem selv....Og da er det greit liksom???Eller????

Men om en hvit bruker n-ordet som en spøk mot en som er svart,så er det ikke lov.RASISME SKRIKER DE UT..

Skjønner jo hva du mener,men burde det ikke være rasistisk å bruke det uansett,eller kommer det an på hvem som sier det?Selv de gangene en 1.klassing kan/burde skjønne på konteksten at det faktisk er en spøk, SKRIKER DEM UT OM RASISME!!!!!!OG SKAL/VIL GI DEG JULING(GJELDER SPESIELT SOMALIERE I OSLO,SOM IKKE HAR SPESIELT SANSEN FOR HUMOR)..Mens dem selv kan(og gjør det) bruker n-ordet(jævla ne*** o.l)

De har liksom 'monopol' på n-ordet ??????:fy_fy:

I utgangspunktet kan jeg jo skjønne og være enig med deg,JA:tommelopp: På grunn av det jeg har skrivd,og har sett,og hørt,NEI ???????(bruker ikke n-ordet selv altså)

??????

Er du innvandrer? Jeg også. Ja jeg er helt enig med deg i at det er svært kontraproduktivt når afrikanske menn/gutter bruke de ordene som de selv missliker sterkt at andre skal bruke. Grunnen er naturligvis en pinlig "ja de ordene gjør meg vondt/irritert, men hvis jeg bruker det selv, så ser det ut som at de ikke gjør det"-mentalitet. Dette er da heldigvis ikke så utbredt i Vest-Europa som det er i USA. Det er for eksempel bare å høre på sanger fra Storbritannia vs USA, afrikanere i Storbritannia bruker mye skjeldnere disse ordene. Jeg er afrikaner, og bruker aldri de ordene selv. Og sier til alle andre av oss om å ikke bruke de ordene.

Anonymkode: 3de1c...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du innvandrer? Jeg også. Ja jeg er helt enig med deg i at det er svært kontraproduktivt når afrikanske menn/gutter bruke de ordene som de selv missliker sterkt at andre skal bruke. Grunnen er naturligvis en pinlig "ja de ordene gjør meg vondt/irritert, men hvis jeg bruker det selv, så ser det ut som at de ikke gjør det"-mentalitet. Dette er da heldigvis ikke så utbredt i Vest-Europa som det er i USA. Det er for eksempel bare å høre på sanger fra Storbritannia vs USA, afrikanere i Storbritannia bruker mye skjeldnere disse ordene. Jeg er afrikaner, og bruker aldri de ordene selv. Og sier til alle andre av oss om å ikke bruke de ordene.

Anonymkode: 3de1c...881

Men nå referer du/dere til ordet "nigger", ikke "neger". Det blir som "pakistaner" vs "pakkis", altså to vidt forskjellig ladede ord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Men nå referer du/dere til ordet "nigger", ikke "neger". Det blir som "pakistaner" vs "pakkis", altså to vidt forskjellig ladede ord.

I tillegg til at vi snakker om to forskjellige språk her, med forskjellige historiske horisonter og forutsettinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Men nå referer du/dere til ordet "nigger", ikke "neger". Det blir som "pakistaner" vs "pakkis", altså to vidt forskjellig ladede ord.

NEI!!!Jeg refererer til begge..

-Hei,jævla neger,skjer a???Skal vi ta en tur på by'n ikveld eller???

-Jo nigger,what's up???(kan bli sagt i 'humoristisk' kontekst når to ne*** treffer på hverandre)

Spesiel ordet nig*** kan man ofte høre i amerikansk rap??????

Men kun demselv kan si nig*** og neg***....OG INGEN ANDRE....

 

KAN MAN HA 'MONOPOL' PÅ ET ORD,SOM MAN I TILLEGG PÅSTÅR/MENER/SIER ER RASISTISK??

IQ IQ IQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Tyrk40 skrev:

NEI!!!Jeg refererer til begge..

-Hei,jævla neger,skjer a???Skal vi ta en tur på by'n ikveld eller???

-Jo nigger,what's up???(kan bli sagt i 'humoristisk' kontekst når to ne*** treffer på hverandre)

Spesiel ordet nig*** kan man ofte høre i amerikansk rap??????

Men kun demselv kan si nig*** og neg***....OG INGEN ANDRE....

 

KAN MAN HA 'MONOPOL' PÅ ET ORD,SOM MAN I TILLEGG PÅSTÅR/MENER/SIER ER RASISTISK??

IQ IQ IQ

Greit nok, men det forandrer ikke på poenget. At negere som har kommet hit assosierer "neger" med tilsvarende uttrykk i USA uten å ta hensyn til norsk kontekst, forteller meg absolutt ingenting, og forandrer ikke på faktumet at ordet er nøytralt i norsk sammenheng. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

N'ordet? Mener du neger eller nigger?

Anonymkode: 4eafa...8c5

Spiller det egentlig noen rolle da..De(svarte/afro/amerikanere) bruker jo ordet når de skal 'spøke' med hverandre...Men hvite kan ikke bruke de ordene..DA ER MAN RASIST.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er reint deskriptivt og kjem frå det latinske niger, som betyr svart. Sjølv nyttar eg oftare ordet svarting, men meiner sjølvsagt ikkje noko vondt med det heller. Kvifor er banning nærast allment akseptert, medan ord som neger vekkjer så sterke reaksjonar?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...