Gå til innhold

Har dere hørt om Adams første kone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lilith hun som ble skapt av leire samtidig som Adam og skulle være likestilt med Adam.

 

Anonymkode: 5ebaf...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Walkingdead
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lilith hun som ble skapt av leire samtidig som Adam og skulle være likestilt med Adam.

 

Anonymkode: 5ebaf...102

yup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lilith hun som ble skapt av leire samtidig som Adam og skulle være likestilt med Adam.

 

Anonymkode: 5ebaf...102

Hva med hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. I motsetning til de fleste kristne jeg har møtt, har jeg faktisk lest boka de bekjenner seg til.

Anonymkode: bd2c8...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig. I motsetning til de fleste kristne jeg har møtt, har jeg faktisk lest boka de bekjenner seg til.

Anonymkode: bd2c8...0ce

Åpenbart ikke, da dette ikke står i bibelen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. I motsetning til de fleste kristne jeg har møtt, har jeg faktisk lest boka de bekjenner seg til.

Anonymkode: bd2c8...0ce

Det står ikke i bibelen, det er fra Gilgamesj-eposet

 

5 minutter siden, linsejesus skrev:

Åpenbart ikke, da dette ikke står i bibelen.

Det er ved et tilfelle nevnt en kvinne ved navn Lilith i bibelen  Jesajaboken 34 34:13-15. Dette er den eneste mulige opptreden av en kvinne ved navn Lilith. Om hun faktisk er den samme kvinne som var Adams første kone i følge Gilgamesj eposet  er så vit jeg vet de fleste som har peiling på bibelen ikke enige om.

Anonymkode: 5ebaf...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke i bibelen, det er fra Gilgamesj-eposet

 

Det er ved et tilfelle nevnt en kvinne ved navn Lilith i bibelen  Jesajaboken 34 34:13-15. Dette er den eneste mulige opptreden av en kvinne ved navn Lilith. Om hun faktisk er den samme kvinne som var Adams første kone i følge Gilgamesj eposet  er så vit jeg vet de fleste som har peiling på bibelen ikke enige om.

Anonymkode: 5ebaf...102

Navnet "Lilith" er feilaktig tatt med i bibeloversettelsene fra den Aleksandrinske tekstfamilien, og finnes nå i majoriteten av biblene man kjøper i dag. I grunnteksten som ble brukt av de gamle kirkefedrene står det i Jesaja 34:14 ".. the screech owl also shall rest there, and find for herself a place of rest." The screech owl blir oversatt til Lilith i de moderne biblene som baserer seg på "grunntekstene" i den aleksandrinske tekstfamilien, som Westcott og Hort jobbet med, og som igjen er grunnteksten i dagens bibler. Dessverre har denne feilen banet seg veien inn i flere norske King James bibler.

I NKJV bibelen står det "also the night creature shall rest there, and find for herself a place of rest." 

Påstanden om at hun var Adams første kone stammer kun fra andre religioner bortsett fra kristendommen selv, som heller aldri nevner Lilith. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bibelen er det bare tale om Eva. 

Det som diskuteres i tråden her er mer å regne som fanfiction. Gøy å spekulere og diskutere, men endrer ikke det som står i originalen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.10.2017 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. I motsetning til de fleste kristne jeg har møtt, har jeg faktisk lest boka de bekjenner seg til.

Anonymkode: bd2c8...0ce

Hm. Jeg er usikker på om dette er en spøk eller ei.

Anonymkode: 872cd...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LuxLucet skrev:

Navnet "Lilith" er feilaktig tatt med i bibeloversettelsene fra den Aleksandrinske tekstfamilien, og finnes nå i majoriteten av biblene man kjøper i dag. I grunnteksten som ble brukt av de gamle kirkefedrene står det i Jesaja 34:14 ".. the screech owl also shall rest there, and find for herself a place of rest." The screech owl blir oversatt til Lilith i de moderne biblene som baserer seg på "grunntekstene" i den aleksandrinske tekstfamilien, som Westcott og Hort jobbet med, og som igjen er grunnteksten i dagens bibler. Dessverre har denne feilen banet seg veien inn i flere norske King James bibler.

I NKJV bibelen står det "also the night creature shall rest there, and find for herself a place of rest." 

Påstanden om at hun var Adams første kone stammer kun fra andre religioner bortsett fra kristendommen selv, som heller aldri nevner Lilith. 

Jeg er usikker på hvilken grunntekst du sikter til? Det er i alle fall "skrikeuglen" som er å anse som en eventuell korrupsjon av teksten, da de første oversetterne til gresk ikke kjente det unike ordet liyliyth fra den hebraiske grunnteksten. Den greske teksten som du refererer til, har oversatt dette ordet med ὀνοκένταυροι, et flertallsord, som best kan oversettes som "esel-kentaur", altså en eller annen form for fabeldyr.

Anonymkode: 872cd...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på hvilken grunntekst du sikter til? Det er i alle fall "skrikeuglen" som er å anse som en eventuell korrupsjon av teksten, da de første oversetterne til gresk ikke kjente det unike ordet liyliyth fra den hebraiske grunnteksten. Den greske teksten som du refererer til, har oversatt dette ordet med ὀνοκένταυροι, et flertallsord, som best kan oversettes som "esel-kentaur", altså en eller annen form for fabeldyr.

Anonymkode: 872cd...a58

Du mener at en ugle er mer sannsynlig å være en korrupsjon enn navnet på en avgud (som også er et "fabeldyr")?
Henvisningen i Jesaja som sitert sier ".. shall rest there". Om Lilith hadde vært korrekt vil det si at bibelen bekrefter hennes eksistens, noe som ikke stemmer.
Jeg forholder meg til majoritetsteksten som har en hel haug med vitner som stemmer overens med hverandre kontra få manuskripter som okkultistene Westcott og Hort brukte da de dannet grunnlaget for dagens bibler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, LuxLucet skrev:

Du mener at en ugle er mer sannsynlig å være en korrupsjon enn navnet på en avgud (som også er et "fabeldyr")?
Henvisningen i Jesaja som sitert sier ".. shall rest there". Om Lilith hadde vært korrekt vil det si at bibelen bekrefter hennes eksistens, noe som ikke stemmer.
Jeg forholder meg til majoritetsteksten som har en hel haug med vitner som stemmer overens med hverandre kontra få manuskripter som okkultistene Westcott og Hort brukte da de dannet grunnlaget for dagens bibler.

Nei, du misforstod hva jeg sa. Jeg nevnte ikke kvinnenavnet "Lilith" i det hele tatt. Det jeg sa, er at det hebraiske ordet liyliyth forekommer i teksten, dette ordet er ellers ukjent, og man har tolket det som en slags demon, og dermed oversatt det til den greske eselkentauren, som rett og slett er et påfunn. Så, ja, det står slett ingenting i den bibelske grunnteksten om noen ugle eller noe som ligner en ugle. Det at dette ordet i senere mysterietradisjon har blitt tolket som et kvinnenavn, er ikke noe jeg gidder å legge meg borti.

Anonymkode: 872cd...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...