Gå til innhold

Rå honning i butikken?


Gjest Husmusa70

Anbefalte innlegg

Gjest Husmusa70

I prosessen med å lete etter rå honning i dagligvare og andre steder har jeg havnet i en diskusjon på nettet om hvorvidt Stavlands honning er rå. Det står ingenting om produksjonsprosessen hverken på glasset eller på deres nettside, men noen påstår at de har snakket med produsenten og han skal ha sagt at den er rå. Jeg har sendt mail til Stavland men har ikke fått svar enda.

Rå honning får man om man ikke varmer opp til over 45C, og jeg regner med at når de ikke gjør det, skriver de det på nettsiden eller på pakningen.

Så vidt jeg vet er det kun Sana Bona og Kjartans honning man får på dagligvare som er rå. Ellers må man kjøpe på nett eller direkte fra småskalaprodusenter. Disse pleier også å oppgi på nettisiden sin at honningen er rå.

Noen innspill? Kan Stavlands honning være rå? Husker det var noen med mye kunnskap om honning her inne, men finner ikke igjen tråden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, abrasiveRefraction said:

Hva er problemet med stekt honning? Hva bruker man rå honning til?

Det er sopp-sporene i rå-honning som man er ute etter.
https://www.livestrong.com/article/263668-the-dangers-and-benefits-of-raw-honey/

Kan brukes til å drepe spedbarn under ett år.

Quote

Risk for Infant Botulism

Botulism spores are in air, soil, water and plants. In the absence of oxygen, the spores germinate and produce toxins. The process of boiling destroys the bacterial spores and toxins. Raw honey is a potential source of the Clostridium botulinum spores. The Centers for Disease Control, the American Academy of Pediatrics and the National Honey Board recommend that you not give honey to infants under the age of 12 months. Infant botulism is a rare disease caused by the bacteria, Clostridium botulinum. The disease causes varying degrees of paralysis. Children over age 1 and healthy adults have the mature digestive systems necessary to prevent botulism spores from thriving.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutes ago, abrasiveRefraction said:

45 grader gjør vel ikke mat uorganisk?

Selvfølgelig ikke. Honning består av invertsukker, som jo er karbonforbindelser, og det er definisjonen på organiske forbindelser.

Men dessverre er mange av de "alternative" svake i engelsk, og oversetter engelsk "organic" ( = økologisk) feilaktig til "organisk". Derav forvirringen. (Men hele økologi-religionen er jo ganske forvirret, så det er vel ikke annet å vente).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GauteS skrev:

Selvfølgelig ikke. Honning består av invertsukker, som jo er karbonforbindelser, og det er definisjonen på organiske forbindelser.

Men dessverre er mange av de "alternative" svake i engelsk, og oversetter engelsk "organic" ( = økologisk) feilaktig til "organisk". Derav forvirringen. (Men hele økologi-religionen er jo ganske forvirret, så det er vel ikke annet å vente).

Jeg skjønner ikke organisk og økologisk greia. 

Jeg vil ikke betale mer for at dyrene spiser dårligere mat. Det virker jo helt tafatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kjøpe rå honning fordi det finnes sporer av det lokale flora - som kan hjelpe med å bygge opp immunforsvar slik at det blir mindre allergi mot det lokale polen.   Når den kokes opp over x antall grader, dreper du disse sporene.  Det er ikke noe verre eller med å bli hjernevasket, eller økologiske osv.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Outlander skrev:

Folk kjøpe rå honning fordi det finnes sporer av det lokale flora - som kan hjelpe med å bygge opp immunforsvar slik at det blir mindre allergi mot det lokale polen.   Når den kokes opp over x antall grader, dreper du disse sporene.  Det er ikke noe verre eller med å bli hjernevasket, eller økologiske osv.  

Hvorfor lager dem ikke bare sin egen hånning da? Bier er billige dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, abrasiveRefraction said:

Hvorfor lager dem ikke bare sin egen hånning da? Bier er billige dyr.

Hvorfor planter ikke folk egen frukt og grønnsaks hager og oppdra kuer og geite?  Hallo- det er ikke bare bare å ha bier og lage hønning lol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Rå honning er ikke oppvarmet over 45C, det er det eneste kriteriet. Om man varmer denne temperaturen ødelegges endel næringsstoffer, blant annet evnen til å drepe bakterier. Derfor rå, og har dere problem med det, kan dere bare pelle dere ut av tråden.

Økologisk har INGENTING med det jeg spør om å gjøre så det gidder jeg ikke diskutere engang.

Anonymkode: 87841...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Altså: Rå honning er ikke oppvarmet over 45C, det er det eneste kriteriet. Om man varmer denne temperaturen ødelegges endel næringsstoffer, blant annet evnen til å drepe bakterier. Derfor rå, og har dere problem med det, kan dere bare pelle dere ut av tråden.

Økologisk har INGENTING med det jeg spør om å gjøre så det gidder jeg ikke diskutere engang.

Anonymkode: 87841...50c

Og aner ikke hvorfor jeg ble anonym plutselig. Husmusa over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det noen småskala honningprodusenter på KG som kan fortelle litt om prosessen og utstyr som man bruker? Noen fortalte meg at all småskala honningproduksjon er gjort med lav temperatur, og at det er de store som varmer opp honningen over 45C. Stemmer dette? TS

Anonymkode: 87841...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nå har jeg funnet at også Stavlands honning er rå, den finnes på Rema og er bedre enn Kjartans. TS

Anonymkode: 6ad35...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...