Gå til innhold

Sette boliglån-penger på høyrentekonto??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat refinansiert huslånet vårt for å bygge på huset. I den forbindelse har vi per nå 1 mill på konto (lån fra banken). Disse pengene skal som nevnt brukes til bygging etterhvert, men vi har mulighet til å ha de på konto noen mnd nå i starten av byggeprosessen. Vi vurderer å sette inn disse på en høyrentekonto (med månedlig godskriving av rente) da vi tenker dette er lurt. Noen som har innspill på dette? (Mest intr i evt argument for å ikke gjøre dette)

Anonymkode: bc041...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle dere IKKE gjøre det? Kjør på, bare pass på at dere ikke binder pengene i et tidsrom eller får en uttaksbegrensning som blir plunder for dere. Sistnevnte kan dere jo omgå ved å beholde litt på brukskonto, og ta ut "i større bolker" når den tid kommer. 

F eks www.finansportalen.no gir dere tips om ulike muligheter ut fra beløp og deres alder. Merk, les vilkårene nøye før dere plasserer

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skulle pengene ellers plasseres? Brukskonto med 0,1 % rente? Spørsmålet er vel hvorfor ikke vente med å ta opp lån til dere trenger pengene, lånerentene løper jo :)

Men månedelig godskriving, hva skulle poenget med det være? Er vel ikke så pengelens at dere ikke kan vente til 1. januar med rentene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JackIost skrev:

Hvor skulle pengene ellers plasseres? Brukskonto med 0,1 % rente? Spørsmålet er vel hvorfor ikke vente med å ta opp lån til dere trenger pengene, lånerentene løper jo :)

Men månedelig godskriving, hva skulle poenget med det være? Er vel ikke så pengelens at dere ikke kan vente til 1. januar med rentene? :)

Poenget med månedlig godskriving er vel dersom det gir høyere rente fordi man får rentes rente. Om renta ikke er så høy at effektiv rente blir det høyeste en kan få så er det jo ingen vits.

Anonymkode: d330e...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, JackIost said:

Hvor skulle pengene ellers plasseres? Brukskonto med 0,1 % rente? Spørsmålet er vel hvorfor ikke vente med å ta opp lån til dere trenger pengene, lånerentene løper jo :)

Men månedelig godskriving, hva skulle poenget med det være? Er vel ikke så pengelens at dere ikke kan vente til 1. januar med rentene? :)

Hvis man avslutter kontoen når man bruker pengene, får man rentene uansett. Trenger ikke vente til 1. januar. Jeg forstår heller ikke hvorfor TS "vurderer" å sette pengene på høyrente, det må de jo gjøre snarest. 

Anonymkode: 010c5...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man avslutter kontoen når man bruker pengene, får man rentene uansett. Trenger ikke vente til 1. januar. Jeg forstår heller ikke hvorfor TS "vurderer" å sette pengene på høyrente, det må de jo gjøre snarest. 

Anonymkode: 010c5...da7

Hele poenget mitt er: hva er problemet med å vente til 1. januar med å få rentene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med månedlig godskriving er vel dersom det gir høyere rente fordi man får rentes rente. Om renta ikke er så høy at effektiv rente blir det høyeste en kan få så er det jo ingen vits.

Anonymkode: d330e...f7f

At man har månedlig kapitalisering betyr ikke at man nødvendigvis har høyere effektiv rente enn andre alternativer, bare at man får rentene til disposisjon tidligere. Men noe stort poeng i dette er det som regel ikke, regner med du er enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renten på pengene i banken er nok lavere enn renten på lånet, i så fall ville jeg ventet med å ta ut lånet til jeg trengte det for man tjener ingenting på å betale 2,5% renter på lånet og få 1,5% renter i banken..

Anonymkode: ecf55...022

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Renten på pengene i banken er nok lavere enn renten på lånet, i så fall ville jeg ventet med å ta ut lånet til jeg trengte det for man tjener ingenting på å betale 2,5% renter på lånet og få 1,5% renter i banken..

Anonymkode: ecf55...022

Jeg forsto TS sånn at de allerede har pengene på konto, da bør de jo i det minste velge en konto med høyest mulig rente. 

Anonymkode: 010c5...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Vi har allerede lånet da vi har startet byggeprosessen og regninger kommer fortløpende. Vi vil allikevel ha en stor sum penger på bok en tid fremover og dermed kom jeg til å tenke på dette med høyrentekonto. Grunnen til at jeg spurte var for å se om noen kom meg noen motargumenter jeg ikke har tenkt på/tatt med i betraktning. Pengene er nå flyttet😊 Månedlig renteberegning (og overføring) er jo ganske viktig i dette tilfellet, da vi vil måtte bruke av denne lånesummen jevnlig fremover. Vi kommer heller ikke til å ha disse pengene på konto mer enn maks 6 mnd.

Anonymkode: bc041...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Månedlig renteberegning (og overføring) er jo ganske viktig i dette tilfellet, da vi vil måtte bruke av denne lånesummen jevnlig fremover. Vi kommer heller ikke til å ha disse pengene på konto mer enn maks 6 mnd.

Anonymkode: bc041...1bd

Du skjønner at du får renter for hver eneste dag du har pengene på bok uansett? Det er ikke slik at de må stå der ved et måneds- eller årsskifte, eller i minst et år, for at du skal få renter. Månedlig eller årlig kapitalisering har kun noe å for effektiv rente - den blir noe høyere ved månedlig kapitalisering. Dersom renta er lik er månedlig bedre, men om du får bedre rente ved årlig må du regne på hva som lønner seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Månedlig renteberegning (og overføring) er jo ganske viktig i dette tilfellet, da vi vil måtte bruke av denne lånesummen jevnlig fremover. Vi kommer heller ikke til å ha disse pengene på konto mer enn maks 6 mnd.

Anonymkode: bc041...1bd

Nei, det er ikke viktig i det hele tatt. Om noen har fortalt deg noe annet har de lurt deg.

Anonymkode: c6eb2...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2% årlig rente med årlig kapitalisering gir 2% rente i året. 2% årlig rente med månedlig kapitalisering øker den årlige effektive renten til 2,02%.

Anonymkode: 53ee4...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da har jeg muligens misforstått. Har tenkt at det er greit med månedlig fordi: vi har per nå 1,3 mill på denne kontoen. Frem til jul har vi nok utgifter på 2-300 000. Dette blir betalt ut fortløpende etterhvert som vi får regning. Dvs at vi neste mnd får renter for 1,3 mill,  betalt inn.. desember har muligens kun 1 mill på konto og vil da kun få renter på dette beløpet.. synes det uannsett er greit å få pengene inn på konto fortløpende.. men mulig det ikke har noe å si?! Har opprettet en konto på santander, sparerenta der tilsvarer renta på lånet, så da går det opp i opp foreløpig..

Anonymkode: bc041...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, AnonymBruker said:

Ok, da har jeg muligens misforstått. Har tenkt at det er greit med månedlig fordi: vi har per nå 1,3 mill på denne kontoen. Frem til jul har vi nok utgifter på 2-300 000. Dette blir betalt ut fortløpende etterhvert som vi får regning. Dvs at vi neste mnd får renter for 1,3 mill,  betalt inn.. desember har muligens kun 1 mill på konto og vil da kun få renter på dette beløpet.. synes det uannsett er greit å få pengene inn på konto fortløpende.. men mulig det ikke har noe å si?! Har opprettet en konto på santander, sparerenta der tilsvarer renta på lånet, så da går det opp i opp foreløpig..

Anonymkode: bc041...1bd

Dere kunne fått 0,25% høyere rente hos Bluestep. Månedlig eller årlig kapitalisering har ingen betydning i dette tilfellet, når dere uansett ikke bruker hele beløpet før årsskiftet.

Anonymkode: 010c5...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2017 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Dere kunne fått 0,25% høyere rente hos Bluestep. Månedlig eller årlig kapitalisering har ingen betydning i dette tilfellet, når dere uansett ikke bruker hele beløpet før årsskiftet.

Anonymkode: 010c5...da7

Dette stemmer rett og slett ikke, gitt at nominell rente er lik.

Månedlig kapitalisering av innskudd gir høyere effektiv rente fordi du neste måned mottar kredittente også på forrige måneds rentebeløp, det er dette som flere her henviser til som rentes rente-effekten.

TS, du har tenkt korrekt. Månedlig kapitalisering er best for deg - men du bør ha høyest mulig innskuddsrente, Dog er ikke 0,25 % av 1 million mer enn 2500 kr på et helt år, så hvis prisen er at du må binde pengene mister du kanskje en frihet eller fleksibilitet som er viktig for deg..

Anonymkode: 2e7d4...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer rett og slett ikke, gitt at nominell rente er lik.

Månedlig kapitalisering av innskudd gir høyere effektiv rente fordi du neste måned mottar kredittente også på forrige måneds rentebeløp, det er dette som flere her henviser til som rentes rente-effekten.

TS, du har tenkt korrekt. Månedlig kapitalisering er best for deg - men du bør ha høyest mulig innskuddsrente, Dog er ikke 0,25 % av 1 million mer enn 2500 kr på et helt år, så hvis prisen er at du må binde pengene mister du kanskje en frihet eller fleksibilitet som er viktig for deg..

Anonymkode: 2e7d4...a41

Man må jo selvfølgelig se på effektiv rente. Rentes rente er regnet med når banken oppgir dette.

Anonymkode: 010c5...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spesifisere, når Santander oppgir 1,95% rente så er det effektiv rente. Man får altså ikke noe mer selv om det er månedlig kapitalisering, enn på en tilsvarende konto med 1,95% rente og årlig kapitalisering. 

Anonymkode: 010c5...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, hvor ellers skulle dere plassere de?

Men om det er månedlig eller årlig kapitalisering spiller ingen rolle, gå etter høyest mulig effektiv rente. Eneste forskjeller er at ved årlig får dere rentekronene samlet 1. januar heller enn delt opp pr mnd. Summen blir den samme så lenge du sammenlikner effektiv rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært dere hadde jeg satt pengene på en konto med høyere rente enn dere får hos Santander. Når dere har så stort beløp stående utgjør det jo en forskjell. Og det er størrelsen på effektiv rente som er viktig, uansett om det er månedlig eller årlig kapitalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...