Gå til innhold

Har du strikket løvlisjal? Er d vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan tenke meg å kjøpe mønster og garn....men er nybegnner så kanskje det blir vanskelig? Syns det er veldig fint da.

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har strikket det, og det er ikke veldig vanskelig hvis man har strikket litt. Ville ikke anbefalt det til en som nesten ikke har strikket før. Det er da bladkanten jeg tenker på. Er det et alternativ å strikke uten bladkanten? For da vil jeg si det er veldig nybegynnervennlig? Eller om du kan få hjelp til kanten og er ganske tålmodig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kanskje jeg klarer å lese oppskriften slik at jeg forstår den kanten...:) veit ikke før jeg får oppskrifts i posten. Hvilket garn brukte du?

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bestille garn på nett....må bare bestemme meg hvlike farger jeg skal ha,vanskelig å velge.

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket et i Sandnesgarn sin alpakkasilke, og det ble veldig deilig. Det er jo forskjell på nybegynnere og hvor fingernemme man er også. Noen tar ting fortere enn andre. Men har en venninne som er litt nybegynner, men som har strikket en del luer nå. Hun strikker noe med sånne løv nå og strever veldig og strikker mye feil. Det er jo litt mer å holde styr på. Og på det sjalet er det maaange blader. Men er man.motivert og har god tålmodighet kan man jo få til mye. :)

Men jeg vet også flere som har strikket sjalet uten den kanten, altså, og det blir også fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar,setter pris på det. Hvilken tjukkelse på rundpinne? Er det kun en stor rundpinne eg trenger? Utrolig vanskelig å bestemme seg for farge,hihi....så mye fint.

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Ja skal bestille oppskrift av ho som har designa sjalet,men vil samtidig bestille garn og pinner.

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står oppgitt garnmengde og pinner i beskrivelsen av oppskriften før du kjøper den. Men hvis du vet du skal ha oppskriften, kan du jo bare kjøpe den med en gang så får du den på epost som pdf.

Men du bør ha en lang rundpinne, for sjalet blir stort etter hvert. Tror det er pinne fire. Når det gjelder garnmengde, kommer den an på hvilket garn du velger, siden dette kan strikkes med mange garn. Mener jeg brukte to nøster den ene og ett av den andre fargen, hvis jeg ikke husker helt feil. Da ble sjalet litt mindre enn originalen. Du må bare vite at du har nok til løvkanten, og så kan du strikke det så stort eller lite du vil. Men her må du sjekke løpelengden på garnet siden hun har oppgitt mengde i meter og ikke gram. Jeg tror hun oppgir 450 m i en farge og 250 m i den andre, mens jeg brukte 400+200. Så hvis du vil ha det større enn mitt må du bestille 3 + 2 nøster. Men det er hvis du bruker samme garn som meg, annet garn kan ha annen løpelende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Glsd for at du gidder å svare:) no har eg kjøpt oppskrift garn og har akkurat begynt på mitt løvlisjal:)) men står litt fast....forstår ikkje det som står at du på pinne 3 skal flytte markøren fra venstre til høyre pinne? Trenger eg markører,er det ikkje bare å øke på begge sider før og etter 1.maske? 

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha markør, for på noen pinner skal du øke både i hver side og på hver side av 20 (?) masker eller hvor mange det er på midten. Så for å se hvor disse midtmaskene er, anbefaler jeg veldig å ha markør. Men du kan jo bare legge en garnstump mellom to masker i stedet for en markør du kjøper.

Det er litt pirk de første pinnene, med markører, men det går greiere etter hvert som det blir flere masker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen....eg har markører. Men forstår ikkje korleis eg skal flytte på dei....når det står at eg skal flytte markøren fra venstre til høyre pinne? Har såååå lyst å komme igang,og har ingen å spør som kan dette:) har du mønsteret liggende så du kan sjå på side3?

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan se om jeg har mønsteret på telefonen, men det å flytte en maskemarkør fra venstre til høyre pinne er bare å flytte den. Dvs markøren skal du ha på pinnene, ikke i selve strikketøyet. Noen bruker markører som kan åpnes, i selve maskene, sånn at de ikke flytter seg med etter hvert som du strikker. Men du skal altså ikke sette fast markøren i strikketøyet, men bare sette markøren på selve pinnen mellom to masker. Så når du strikker forbi en markør, bare stikker du høyre pinnen i markøren og flytter den dermed over på høyre pinne sånn at du kan strikke videre.

Hva slags markører har du, sånne som ser ut som en slags sikkerhetsnål som kan åpnes, ellet sånne runde ringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke mønsteret elektronisk lenger, siden det ligger på min gamle, stengte epost-adresse, og har papirversjonen et annet sted. Men jeg har strikket to av disse sjalene, og selve hoveddelen, før man kommer til bladmønsterer er ganske rett fram. Det med maskemarkørene er hvertfall sånn som jeg sa over.

Jeg hjelper deg gjerne, så langt det går på nett, men siter meg gjerne hvis du har spørsmål til noe jeg har skrevet, så får jeg opp et varsel sånn at jeg ser det når jeg logger meg på KG. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har faktisk ikke mønsteret elektronisk lenger, siden det ligger på min gamle, stengte epost-adresse, og har papirversjonen et annet sted. Men jeg har strikket to av disse sjalene, og selve hoveddelen, før man kommer til bladmønsterer er ganske rett fram. Det med maskemarkørene er hvertfall sånn som jeg sa over.

Jeg hjelper deg gjerne, så langt det går på nett, men siter meg gjerne hvis du har spørsmål til noe jeg har skrevet, så får jeg opp et varsel sånn at jeg ser det når jeg logger meg på KG. :)

 

Tusen takk for svar,setter stoooor pris på det. Har sånne markører i plast som en sikkerhetsnål. Skal prøve meg igjen no....trodde markøren skulle i strikketøyet:) ikkje vant med markører....kun til raggsokker:) kommer sikkert med fleire spm....har såååå lyst på dette sjalet. 

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 15 October 2017 den 12.20, Vera Vinge skrev:

Jeg har faktisk ikke mønsteret elektronisk lenger, siden det ligger på min gamle, stengte epost-adresse, og har papirversjonen et annet sted. Men jeg har strikket to av disse sjalene, og selve hoveddelen, før man kommer til bladmønsterer er ganske rett fram. Det med maskemarkørene er hvertfall sånn som jeg sa over.

Jeg hjelper deg gjerne, så langt det går på nett, men siter meg gjerne hvis du har spørsmål til noe jeg har skrevet, så får jeg opp et varsel sånn at jeg ser det når jeg logger meg på KG. :)

 

Heisann:) her er jeg igjen....akkurat ferdig med løvlisjalet ...og er så fornøyd. Det som står igjen no er vask og blokking. Vasker man det for hand med milo? Er det helt vått når man blokker det? 

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann:) her er jeg igjen....akkurat ferdig med løvlisjalet ...og er så fornøyd. Det som står igjen no er vask og blokking. Vasker man det for hand med milo? Er det helt vått når man blokker det? 

Anonymkode: 6e12e...8d6

Så bra du ble fornøyd og fikk til kanten. :) Jeg pleier ofte bare å skylle ferdig strikk i lunkent vann, noen ganger spanderer jeg litt Milo eller Nøstebarn sin ullsåpe i vannet, og så skyller godt ut. Jeg presser så ut vannet i hendene (ikke vri), og så legger jeg det på langs og ruller det inn i et stort håndkle som jeg presser så mye vann jeg klarer ut av. Da er sjalet vått, men ikke dryppende. Så har jeg lagt et eller flere store håndklær på gjestesenga vår og spent det opp med vanlige knappenåler. Da skal man dra litt i det så det blir ordentlig spent ut. Og med en nål i hvert blad bl.a, så bladene blir litt strukket ut. Neste dag er det nok tørt. Og da er det bare å glede seg, for sjalet blir enda finere da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for svar....det var fint å få tips om å rulle det i et handkle:) da skal jeg avgårde og kjøpe flere knappenåler og gleder meg til å sjå det frdige resultatet! Var skikkelig gøy å få til blada....

Anonymkode: 6e12e...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...