Gå til innhold

Gruer du deg til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg gruer meg til jul. Julen er en sårbar tid og hvis ikke alt er i orden med familien merkes det godt akkurat i desember. Jeg savner alltid de som ikke lenger er blant oss. Ikke alle er en "lykkelig" familie og ikke alle har hele familien samlet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne julen gruer jeg meg til, selvom jeg i det store og hele er glad i jula og gleder meg til førjulstid og koselig tid med familien. Men så er det ikke alltid bare lykkelige famileforhold som hun over meg påpeker, og i år tror jeg det blir ekstra vanskelig.

Anonymkode: 3013a...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nå lenger. Var helst under oppveksten med voldelig får som drakk og slo sine barn og kone. Nå gleder jeg meg mer og kan glede meg på mine barns vegne. 

Anonymkode: ec759...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruer meg ikke, men syns det er skikkelig ork. Syns juletre er dyrt og styrete, og forferdelig kjedelig å pynte. Enda kjedeligere å pynte av. Alltid masse stressa, sure folk på jobben. Liker ikke ribbe, julekaker og lignende. Får alltid masse gaver med ting jeg ikke har bruk for (selvom jeg sier jeg ikke trenger gaver, at de eventuelt kan donere penger til veldedighet eller lignende), og må reise langt bort til familie, og alt skal være så tradisjonsfast og forbanna hyggelig. Ikke snakk om å vike fra tradisjonen, da blir det dårlig stemning. Spurte mormor et år om vi kunne ha pinnekjøtt istedenfor ribbe på julaften, og da ble hun fornærmet resten av kvelden...

Anonymkode: eae2b...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldrene er senket etter at vi fikk til julen på plass her, rett etter at jeg gjennomgikk en stor operasjon. Nå blir det litt pynting, baking og julegardiner. Så venter vi til lille julaften med pynt av tre og besøk i skogen til onkelen og tanten til mannen. I år skal svigers være her. De får ikke feire hjemme mer, da svigerfar drakk mer og mer utover kvelden. Og, nei vi merket ikke at han ble fullere og fullere. :( Det gode er at de vil hjem igjen tidlig. I år tenkte jeg å be min svoger lage dessert :)

Kommer i god julestemning på jobb. Julefortellinger og fellessamling med juleevangelie. 

Anonymkode: 5f2ff...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne glatt ha hoppet over hele jula, det er kun en stressende kjøpefest. Ikke liker jeg å overnatte hos svigers heller.

Anonymkode: 43170...248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, liker jul. Hatet jul da jeg var barn, men nå kan jeg gjøre som jeg vil. Føler meg heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Denne jula skal jeg være helt alene og late som det ikke er jul. Jeg syns jul er bare stress. Pleier være med familie men hater det. Jeg tror denne blir ensom, men bedre likevel.

Anonymkode: 24aec...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 13.10.2017 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Gruer meg ikke, men syns det er skikkelig ork. Syns juletre er dyrt og styrete, og forferdelig kjedelig å pynte. Enda kjedeligere å pynte av. Alltid masse stressa, sure folk på jobben. Liker ikke ribbe, julekaker og lignende. Får alltid masse gaver med ting jeg ikke har bruk for (selvom jeg sier jeg ikke trenger gaver, at de eventuelt kan donere penger til veldedighet eller lignende), og må reise langt bort til familie, og alt skal være så tradisjonsfast og forbanna hyggelig. Ikke snakk om å vike fra tradisjonen, da blir det dårlig stemning. Spurte mormor et år om vi kunne ha pinnekjøtt istedenfor ribbe på julaften, og da ble hun fornærmet resten av kvelden...

Anonymkode: eae2b...07b

Her er jeg enig i noe. Jeg hater ikke julen, jeg liker å lage istand for barna og se hvordan de gleder seg.men jeg er ikke veldig glad heller. Det er mye penger og mas med pakker til hele storfamilien. Noen omgås vi nesten aldri og jeg syntes det er tull med å gi/få pakker da, men himmel å dårlig stemmingen blir om man foreslår å la være..

som voksen er det mye stri før julen kan komme. Men over til selve poenget: folk er så bundet til tradisjonene sine. De samme tingene skal gjøres til de samme klokkeslettene med de samme menneskene. Den samme maten og alt skal være så rigid. Jeg kunne gjerne variert maten og klokken bryr jeg meg ikke noe om. Jeg kunne tenkt meg å feire jul med venner et år også, men slikt gjør man tydeligvis bare ikke. Og hvorfor skal barn vente til etter mat og kaffe med gaver? Det er jo sengetid for de mindre barna. Selv om de KAN være lenger oppe så blir de stuptrøtte etterhvert og ikke får de tid til å leke med gavene før seansen med gaveutdeling er over, men da er det sengetid. Amerikanerne er lure som begynner med gavene 1juledagsmorgen. Det er greit å planlegge dagen, men det kan godt være litt forskjellig fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg liker jul! Vi er ikke en stor familie og det er flere vi ikke har kontakt med lenger..  Men jeg skal kose meg med de jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mye som i fjor. Jeg har ingen å feire med. Jeg må imidlertid innrømme at jeg himler litt med øynene av de som lager et problem av julestresset. Litt luksusproblemer. 

Anonymkode: c1bdc...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til jul. Oppvokst med alkoholikere til foreldre. Og nå må jeg feire med den ene, som jeg aldri er trygg på om kommer til å være edru eller ikke. Og så må vi ha med svigerforeldre, som tar masse plass og det blir alltid dårlig stemning og jeg er utslitt av å få til en god jul. Det er ikke et alternativ å bare være mannen min og meg, da er vi jo dårlige til å ta oss av foreldrene våre. 

Vi ønsker begge to å ha en rolig og fin jul, uten alkohol og god stemning. Jeg innrømmer at jeg gleder meg til den dagen vi ikke må tenke på å tekkes utakknemlige foreldre. 

Anonymkode: c5203...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke nå lengre. Før var jul en påminnelse om alt jeg ikke hadde av familie, nå har jeg senket skuldrene og lært meg at det får jeg ikke gjort noe med. 

Julegaver har jeg omtrent kuttet ut til alle i familien (dvs jeg har familie, de er bare null interesserte i å feire med meg). Så da unner jeg meg heller noe jeg eller hunden min trenger. Kjøper julegave til en venn, resten er enig i at vi er for gamle og har for mye ting til å holde på med gavebytting slik. 

Mat bestemmer jeg helt selv. Så ingen norske tradisjonelle matretter på bordet her. Og ingen blir sure for at jeg nekter å spise maten deres. Jeg pynter akkurat så mye jeg ønsker, åpner mine to-tre julegaver når jeg lyster og spiser når jeg vil. Og resten av kvelden ser jeg film i sofaen, og koser meg. :) 

Anonymkode: fd1ca...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt. Dette blir første julen uten bestefar 💔

Anonymkode: 2b802...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, litt. Dette blir første julen uten bestefar 💔

Anonymkode: 2b802...24b

❤️ Sender deg en god klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Ikke så mye som i fjor. Jeg har ingen å feire med. Jeg må imidlertid innrømme at jeg himler litt med øynene av de som lager et problem av julestresset. Litt luksusproblemer. 

Anonymkode: c1bdc...182

Dette er jeg enig i. Det er et luksusproblem. Mange gjør et så forbasket stort poeng ut av at de gruer seg til jul. Julen er hva du gjør det til selv. Man MÅ ingenting. Som barn har man ofte ikke noe valg, men som voksen står man fritt til å velge selv hva man vil. Har man et dårlig forhold til familien, ja, så drit i dem. Ferdig med det! Det er ditt valg. Er man ensom, så prøv likevel å gjøre det beste ut av det, i stedet for å syte og synes synd på deg selv. Apropos julestress, så er det også noe man kan unngå dersom man bare går inn for det, f.eks ved å starte tidlig med julegaver. De som klager mest, er gjerne de som starter juleforberedelsene i siste liten. Da sier det seg selv at det blir stress..

Det virker som om det har blitt veldig trendy å syte og klage over julen. 

Anonymkode: b4d51...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...