Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ung og VELDIG dum, tok min daværende date meg med ut på restaurant. Jeg ville ha biff, og da jeg bestilte og sa til servitøren at jeg ønsket den godt stekt, satte daten min foten ned. Det kom ikke på tale at han skulle betale for maten min dersom jeg bestilte godt stekt, jeg kunne til nøden bestille medium. Jeg var hodestups, så jeg gjorde som han sa. Det ble aldri oss, men jeg er faen så glad for at han satte ned foten og lærte meg å spise biff.

Anonymkode: 3ae42...72f

Jaha?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare ikke sant. Hvis man liker risengrynsgrøt svidd og ber kokken om å svi den, betyr ikke det at det bare er en smakssak, selv om det ikke er vanskelig for en kokk å svi den. Er en indrefilet gjennomstekt, har den mistet mye smak og blitt tørrere, sånn er det bare.

Anonymkode: b6ae9...676

Er vel akkurat det samme det. Feil blir det bare dersom kokken svir risgrøten til de andre gjestene også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Gjennomstekt biff, ihjelkokte gulrøtter, gratinerte poteter som ikke får stå lenge nok i ovnen og svidd peppersaus takk! 

Til dessert vil jeg gjerne ha smeltet sorbet med gjennomstekt sjokoladefondant»

om ikke kokken kan gi meg dette med Michelin-standard  så er det en dårlig kokk! 

Anonymkode: e027a...8da

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

«Gjennomstekt biff, ihjelkokte gulrøtter, gratinerte poteter som ikke får stå lenge nok i ovnen og svidd peppersaus takk! 

Til dessert vil jeg gjerne ha smeltet sorbet med gjennomstekt sjokoladefondant»

om ikke kokken kan gi meg dette med Michelin-standard  så er det en dårlig kokk! 

Anonymkode: e027a...8da

Du vet ikke hvor rett du har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cata skrev:

Er vel akkurat det samme det. Feil blir det bare dersom kokken svir risgrøten til de andre gjestene også. 

Da har du i hvert fall bare forakt til overs for kokkens fagkunnskaper, og later som at alt han kan og vet bare i alle tilfeller kan trumfes av subjektiv smak og "nykker". 

Har ikke du et fagfelt? Synes du alle dine kunnskaper kan underkjennes på den måten av en hvilken som helst person uten utdannelse på feltet?

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du i hvert fall bare forakt til overs for kokkens fagkunnskaper, og later som at alt han kan og vet bare i alle tilfeller kan trumfes av subjektiv smak og "nykker". 

Har ikke du et fagfelt? Synes du alle dine kunnskaper kan underkjennes på den måten av en hvilken som helst person uten utdannelse på feltet?

Anonymkode: 1132b...aec

Jeg har et fagfelt, men ikke i et serviceyrke (men det hender for så vidt at folk uten peiling overprøver meg i mitt fag også). Deri ligger forskjellen. Kokken tilbereder mat for gjestene, det er ikke slik at gjestene spiser mat for kokkens skyld. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Cata skrev:

Jeg har et fagfelt, men ikke i et serviceyrke (men det hender for så vidt at folk uten peiling overprøver meg i mitt fag også). Deri ligger forskjellen. Kokken tilbereder mat for gjestene, det er ikke slik at gjestene spiser mat for kokkens skyld. 

Folk i serviceyrker har også ting de kan og vet, og trenger ikke å finne seg i alt. Å jobbe i et serviceyrke er ikke å måtte ydmykes just for the sake of it, med gjester som forlanger svidd grøt, feks, bare for å få bekreftet at de har makt over en, eller hva det nå er for en syk greie vi diskuterer her etter hvert.

Liker du at folk uten peiling overprøver dine faglige avgjørelser? Hvis det skjedde daglig, og du måtte bøye deg med et smil, alt mens du visste at alt du da produserte ble ødelagt, hva ville det gjort med yrkesstoltheten din, tror du?

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk i serviceyrker har også ting de kan og vet, og trenger ikke å finne seg i alt. Å jobbe i et serviceyrke er ikke å måtte ydmykes just for the sake of it, med gjester som forlanger svidd grøt, feks, bare for å få bekreftet at de har makt over en, eller hva det nå er for en syk greie vi diskuterer her etter hvert.

Liker du at folk uten peiling overprøver dine faglige avgjørelser? Hvis det skjedde daglig, og du måtte bøye deg med et smil, alt mens du visste at alt du da produserte ble ødelagt, hva ville det gjort med yrkesstoltheten din, tror du?

Anonymkode: 1132b...aec

Vel, jeg skjønner fremdeles ikke hvordan maten kan bli ødelagt så lenge gjesten får noe han liker og faktisk ønsker å spise. Hvis en kokk føler seg ydmyket pga. gjesten blir fornøyd, så bør han kanskje tenke litt over sin egen innstilling. 

Bestiller jeg en maler som skal male stua mi lys grå, så blir jeg ikke videre begeistret over å finne den sjokkrosa fordi "det passer best med dette lysinnfallet". 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Cata skrev:

Vel, jeg skjønner fremdeles ikke hvordan maten kan bli ødelagt så lenge gjesten får noe han liker og faktisk ønsker å spise. Hvis en kokk føler seg ydmyket pga. gjesten blir fornøyd, så bør han kanskje tenke litt over sin egen innstilling. 

Bestiller jeg en maler som skal male stua mi lys grå, så blir jeg ikke videre begeistret over å finne den sjokkrosa fordi "det passer best med dette lysinnfallet". 

Sammenlikningen med malingsfarge inni egen stue er ikke særlig bra, spør du meg . Men når du sier det så har jeg faktisk opplevd å bli overprøvd av en malermester som nektet å male huset mitt i fargen jeg hadde valgt, fordi den ville bli for skrikende til at han kunne stå inne for det. Han visste jo mer om hva han snakket om enn jeg når det gjaldt overgang fra fargekart til husvegg.

Men jeg synes du skulle svart på det om å hele tiden måtte gjøre en dårligere jobb og produsere elendige resultater på ditt eget fagfelt, fordi kunden krevde det, og måtte bøye seg og avlevere med et smil. Jeg regner med det hadde tæret på, og jeg regner med du ikke ville gjort det over tid uten videre, siden du valgte å lage et annet søkt eksempel i stedet. Hvorfor det, da? Er fagfeltet ditt så mye mer verdt enn en kokk sitt? 

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dette helt jeg heller. Jeg fikk slike kommentarer servert da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen. Da tar man dette litt vel seriøst når man går løs på et barn som foretrekker gjennomstekt biff. Fra VGS av er blodig biff førstevalget, men jeg ser da ikke noen problemer med at noen spiser den gjennomstekt. Det viktigste er at den som spiser den får en god matopplevelse, og om man får det gjennom en gjennomstekt, blodig eller rå biff får da være opp til den enkelte. 

Anonymkode: f5367...de4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

«Gjennomstekt biff, ihjelkokte gulrøtter, gratinerte poteter som ikke får stå lenge nok i ovnen og svidd peppersaus takk! 

Til dessert vil jeg gjerne ha smeltet sorbet med gjennomstekt sjokoladefondant»

om ikke kokken kan gi meg dette med Michelin-standard  så er det en dårlig kokk! 

Anonymkode: e027a...8da

Dette er jo ganske tåpelig. På alle restauranter av høy kvalitet spør de gjestene om hvordan de foretrekker kjøttet. Det gjelder ikke det andre våset du nevner. 

Anonymkode: f5367...de4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan spise hva de vil i sitt eget hjem. Serverer man det til gjester derimot, så vil man få lite entusiastiske middagsgjester...

Jeg har et par amerikanske venner som insisterer på å servere biffen som en fotsåle, og det er et gjennomgående tema som for amerikanere flest; overstekt laks og overkokt pasta. Når de iblant griller kan vi heldigvis løpe bort og "redde" vår egen mat mens de steker ferdig sin egen. 

Men herregud, hvis du nyter gjennomstekt "entrekå" med "bærne" i ditt eget hjem, er det ingen som bryr seg. Litt retro er det jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at dette er et dilemma som rører langt inn i folkesjela.

Hvorfor klarer ikke folk å akseptere at noen liker biff gjennomstekt? Jeg personlig klarer ikke smaken av blod og jern, men har både blitt skjelt ut og ledd av når jeg bestiller gjennomstekt. Alle sier smak er personlig, frem til når det handler om biff.

Hvorfor er det sånn? Hva er greia med at man ikke får ha preferanser på dette området?

Og jeg driter forresten et langt drag i om du mener man ''ødelegger biffen''. Jeg skal ha det stekt for faen!

Anonymkode: 408ff...479

Er faktisk enig og jeg liker biffen medium. Men etter jeg ble gravid ber jeg alltid om well done, men får det ALDRI. De 3 gangene jeg har bedt om det på resturant har jeg måtte sende tilbake hver gang fordi biffen fortsatt er rosa. Håpløst! 

Anonymkode: 8b80e...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fascinert over at noen klarer å synke så langt ned, at de faktisk snakker ned andre folk ut i fra hvordan de liker maten sin!:ohmy:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Marie90 skrev:

Folk kan spise hva de vil i sitt eget hjem. Serverer man det til gjester derimot, så vil man få lite entusiastiske middagsgjester...

Jeg har et par amerikanske venner som insisterer på å servere biffen som en fotsåle, og det er et gjennomgående tema som for amerikanere flest; overstekt laks og overkokt pasta. Når de iblant griller kan vi heldigvis løpe bort og "redde" vår egen mat mens de steker ferdig sin egen. 

Men herregud, hvis du nyter gjennomstekt "entrekå" med "bærne" i ditt eget hjem, er det ingen som bryr seg. Litt retro er det jo.

Men dette blir noe annet syns jeg. Det høflige å gjøre når man har gjester er jo å spørre hvordan de vil ha kjøttet sitt. På restaurant bestiller man jo bare til seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes du skulle svart på det om å hele tiden måtte gjøre en dårligere jobb og produsere elendige resultater på ditt eget fagfelt, fordi kunden krevde det, og måtte bøye seg og avlevere med et smil. Jeg regner med det hadde tæret på, og jeg regner med du ikke ville gjort det over tid uten videre, siden du valgte å lage et annet søkt eksempel i stedet. Hvorfor det, da? Er fagfeltet ditt så mye mer verdt enn en kokk sitt? 

Anonymkode: 1132b...aec

Som sagt jobber jeg ikke i noe serviceyrke, men indirekte forholder jeg meg til kunder og enkelte kunder stiller krav som sett fra et faglig ståsted kan være noe merkelige. Så fremt vi teknisk sett kan produsere det aktuelle produktet med fortjeneste så aksepterer vi kundens spesifikasjon ja. Det er en gyllen regel i vår bransje. Hvis kunden spør om råd, så får han det selvsagt, men ellers vurderer vi spesifikasjonen ut fra de før nevnte retningslinjene og ikke ut fra hva vi mener kunden burde benytte. 

Produserer vi utenfor spesifikasjon risikerer vi ganske saftige reklamasjoner...

 

Endret av Cata
tillegg i teksten.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sammenlikningen med malingsfarge inni egen stue er ikke særlig bra, spør du meg . Men når du sier det så har jeg faktisk opplevd å bli overprøvd av en malermester som nektet å male huset mitt i fargen jeg hadde valgt, fordi den ville bli for skrikende til at han kunne stå inne for det. Han visste jo mer om hva han snakket om enn jeg når det gjaldt overgang fra fargekart til husvegg.

Men jeg synes du skulle svart på det om å hele tiden måtte gjøre en dårligere jobb og produsere elendige resultater på ditt eget fagfelt, fordi kunden krevde det, og måtte bøye seg og avlevere med et smil. Jeg regner med det hadde tæret på, og jeg regner med du ikke ville gjort det over tid uten videre, siden du valgte å lage et annet søkt eksempel i stedet. Hvorfor det, da? Er fagfeltet ditt så mye mer verdt enn en kokk sitt? 

Anonymkode: 1132b...aec

Matopplevelsen til gjestene er mindre verdt mener du? Fornøyde gjester = gjester som kommer tilbake og gjerne med familie, venner og kolleger grunnet god mat samt service! Nykkene til en rigid kokk som ikke evner å forstå at han lager mat til gjester er dårlig forretning!

Endret av Bakepulver
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo steke biff hjemme? Hvis du er ute og spiser så skal kokken kunne stå inne for det som serveres. Det er derfor de ikke vil servere noe dårlig, bare fordi DU liker det. Forstår det godt jeg, hvis noen ba meg om å levere et dårlig arbeid fordi de ønsket det, så ville jeg sagt nei, fordi det dårlige arbeidet reflekterer på meg og. 

Anonymkode: 62432...161

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bakepulver skrev:

Matopplevelsen til gjestene er mindre verdt mener du? Fornøyde gjester = gjester som kommer tilbake og gjerne med familie, venner og kolleger grunnet god mat samt service! Nykkene til en rigid kokk som ikke evner å forstå at han lager mat til gjester er dårlig forretning!

Hvis maten er bra så får man gjester selv om man mister et par stk som blir grinete fordi de ikke skjønner at på ikke alle restauranter er "build your own meal", men at kokken setter sammen og tilbereder et godt måltid til deg uavhengig av hvordan du lager mat hjemme på ditt eget kjøkken.

Anonymkode: 62432...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...