Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at om man skal ha biff så bør den stekes slik at den er blodig. Det finnes masse annet kjøtt som er mye bedre egnet til å gjennomsteke mtp at det ikke blir som skosåler. 

Forsåvidt enig i at folk skal gå slippe å spise blodig biff om de ikke liker det altså, men det handler om yrkesstolthet for kokken også. Det føles feil å sende ut en kjøttbit man vet man kunne laget så mye bedre og mørere :)  

Anonymkode: e027a...8da

En god kokk klarer å gjennomsteke biffen på en slik måte at den forblir både mør og god selv om den er gjennomstekt. Klarer ikke kokken dette går dette på kokkens evner til å tillbrede mat. Selv foretrekker jeg en middels stekt biff, men en av de aller beste biffene jeg har spist har faktisk være gjennomstekt. Den smeltet på tunga og var supermør.

Endret av Sirah
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bifftomat

Driter i hvordan andre mener den skal lages. Det er jeg som skal spise den, og jeg vil ha den godt stekt. Ser jeg blod, får de den i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på "finere" restaurant, som en skrev og bestiller gjennomstekt biff,da har du null peiling på mat. Det finnes heller ikke blodig biff. Møter disse folkene innimellom. Av 100 personer, så kan jeg si at 4 krever gjennomstekt biff.  Gjerne de samme folkene som bestiller ships til biffen og spør etter ketsjup. 

Så hvorfor bestiller dere biff? Gå på en kafé og bestill dere en hardstekt svinekotelett. Ikke skryt i ettertid at dere har vært på fiiin restaurant og spist gjennomstekt biff.

Hvordan vil dere eksempel steke/ha en lammefilet?

Anonymkode: 2832e...15f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Gjerne de samme folkene som bestiller ships til biffen og spør etter ketsjup.

Anonymkode: 2832e...15f

Smør- og urtestekte potetbåter og (en god) ketchup er utmerket følge til en utmerket biff.

Innlegget over er det ikke jeg som har skrevet, altså. Men noen har kanskje sparket en ball til meg.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som lurer på hvorfor folk har problemer med gjennomstekt biff: Her er svarene.

1. Biff (da i sær indrefilet og ytrefilet, men også entrecôte og mørbrad) er den beste og møreste stykningsdelen på dyret. Filetene er i tillegg magre. De vil få best smak og konsistens ved å ha en større eller mindre grad av rosa kjerne. Dette er ikke en smakssak eller et tema som kan diskuteres, det er et faktum som alle i kokkefaget kjenner. Det er jo også et fag, som kjent, og ikke noe som kun dreier seg om smak og behag. Selv om vi alle spiser mat, er vi ikke alle like meningsberettiget og opplyste når det gjelder matlaging. Ja, en god kokk vil kunne tilberede en gjennomstekt biff slik at den er akseptabel, men det vil være en dårligere løsning enn den ypperste tilberedningsmetoden for en slik fin råvare.

2. Når man må ha biffen gjennomstekt, dreier dette seg ikke om smak, men om angst. Jada, sånn er det. Dere bekrefter det jo selv her: Man blir "kvalm" av å spise "blod", det er "ekkelt" osv. Greit nok det, vi har alle våre irrasjonnelle sider, men kall en spade for en spade. Dere kjenner ikke smaken eller den saftige og møre konsistensen fordi dere er redde for "blodet". Å forlage biff gjennomstekt er å forholde seg til råvarer slik et barn gjør.

3. Om man vet at man lider av denne angsten for rosa og saftig kjøtt, ville man gjøre seg selv en tjeneste om man IKKE bestilte biff når man skal spise på et sted der maten tilberedes av fagfolk. Det samme gjelder gravide. Bestill en langtidskokt gryte der skank eller bog har blitt så mørt at du kan spise det med skje, og nyt tilfredsstillelsen av å spise en stykningsdel som er tilberedt til perfeksjon, der hele potensialet i råvaren blir ivaretatt.

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, T-Rex skrev:

Host! Og vi nevner i fleng:  ?

Du tenker kanskje på grytekjøtt, som småputrer i timesvis?

Ja siden du nevnte grytekjøtt (bog og bringe) som alternativ  så synes jeg det er et bedre alternativ faktisk, det kan bli riktig så mørt og godt selv om det ikke putrer i saus timesvis.  Det krever naturligvis at det står på menyen Da kokken ikke bare kan slenge det sammen på samme tiden som en indrefilet :)  

Men skjønner at du er av typen som vil ha biffen godt stekt og om du hadde kommet på min restaurant hadde jeg servert deg det du ba om. Gidder ikke diskutere med en kunde når det faktisk ikke er jeg, men den som skal spise og betale for maten.  Uansett deilig å få inn ordre som man slipper å passe så godt på, bare hive den i panna først av alt og fokusere på de andre gjestene sine tallerkener.

 

 

 

Anonymkode: e027a...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du går på "finere" restaurant, som en skrev og bestiller gjennomstekt biff,da har du null peiling på mat. Det finnes heller ikke blodig biff. Møter disse folkene innimellom. Av 100 personer, så kan jeg si at 4 krever gjennomstekt biff.  Gjerne de samme folkene som bestiller ships til biffen og spør etter ketsjup. 

Så hvorfor bestiller dere biff? Gå på en kafé og bestill dere en hardstekt svinekotelett. Ikke skryt i ettertid at dere har vært på fiiin restaurant og spist gjennomstekt biff.

Hvordan vil dere eksempel steke/ha en lammefilet?

Anonymkode: 2832e...15f

Vet ikke om du sikter til meg, men jeg skrev hvert fall at jeg var på en finere restaurant, som sagt med mine besteforeldre. Bare fordi jeg liker min biff gjennomstekt så skal jeg nekte resten av familien å spise på restauranten de vil? Og nei, er ikke snakk om en "finere" restaurant som du så hovmodig antyder. 

Og  nei, jeg ba verken om "ships" eller "ketsjup" til. Jeg fikk derimot et nydelig stykke kjøtt perfekt tilbredt. 

Muligens jeg har null peiling på mat, men jeg gidder ikke tvinge i meg mat jeg ikke liker for å leke snobb. Min erfaring er heller den at de som har så stort behov for å vise hvor fine og snobbete de er, føler de må prøve å bevise seg for å passe inn i noe de ikke er. Jeg klarer meg fint, ellers takk. ;) 

Anonymkode: d1341...6ef

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som lurer på hvorfor folk har problemer med gjennomstekt biff: Her er svarene.

1. Biff (da i sær indrefilet og ytrefilet, men også entrecôte og mørbrad) er den beste og møreste stykningsdelen på dyret. Filetene er i tillegg magre. De vil få best smak og konsistens ved å ha en større eller mindre grad av rosa kjerne. Dette er ikke en smakssak eller et tema som kan diskuteres, det er et faktum som alle i kokkefaget kjenner. Det er jo også et fag, som kjent, og ikke noe som kun dreier seg om smak og behag. Selv om vi alle spiser mat, er vi ikke alle like meningsberettiget og opplyste når det gjelder matlaging. Ja, en god kokk vil kunne tilberede en gjennomstekt biff slik at den er akseptabel, men det vil være en dårligere løsning enn den ypperste tilberedningsmetoden for en slik fin råvare.

2. Når man må ha biffen gjennomstekt, dreier dette seg ikke om smak, men om angst. Jada, sånn er det. Dere bekrefter det jo selv her: Man blir "kvalm" av å spise "blod", det er "ekkelt" osv. Greit nok det, vi har alle våre irrasjonnelle sider, men kall en spade for en spade. Dere kjenner ikke smaken eller den saftige og møre konsistensen fordi dere er redde for "blodet". Å forlage biff gjennomstekt er å forholde seg til råvarer slik et barn gjør.

3. Om man vet at man lider av denne angsten for rosa og saftig kjøtt, ville man gjøre seg selv en tjeneste om man IKKE bestilte biff når man skal spise på et sted der maten tilberedes av fagfolk. Det samme gjelder gravide. Bestill en langtidskokt gryte der skank eller bog har blitt så mørt at du kan spise det med skje, og nyt tilfredsstillelsen av å spise en stykningsdel som er tilberedt til perfeksjon, der hele potensialet i råvaren blir ivaretatt.

Anonymkode: 1132b...aec

Takk! Glad det er flere enn meg som prøver å få de her til å se det. «Jeg vil gjerne ha stekt laks, men kan du få den til å smake kokt torsk er du grei? Jeg liker ikke rød fisk skjønner du»

Anonymkode: e027a...8da

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sirah skrev:

En god kokk klarer å gjennomsteke biffen på en slik måte at den forblir både mør og god selv om den er gjennomstekt. Klarer ikke kokken dette går dette på kokkens evner til å tillbrede mat. Selv foretrekker jeg en middels stekt biff, men en av de aller beste biffene jeg har spist har faktisk være gjennomstekt. Den smeltet på tunga og var supermør.

Men da var den mørnet og tilberedt på en annen måte en hva en indrefilet på hvilken som helst biff-restaurant ville blitt om du ba om en gjennomstekt indrefilet :) 

Anonymkode: e027a...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Froning
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg driter forresten et langt drag i om du mener man ''ødelegger biffen''. Jeg skal ha det stekt for faen!

Anonymkode: 408ff...479

Er det slik du utrykker at du ikke bryr deg?:fnise:

Spis biffen din slik du liker den, du ;) + pust med magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rotemor said:

Hvorfor er dine preferanser mer eller mindre verdifulle enn andres?

Jeg har aldri i mitt liv hørt noen blir dømt for hvordan de liker biffen sin stekt og har vondt for å tro at dette er et problem for noen som helst.

For flere her i tråden er det tydeligvis det. Og ellers også, er min erfaring.

Anonymkode: e688a...e58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da var den mørnet og tilberedt på en annen måte en hva en indrefilet på hvilken som helst biff-restaurant ville blitt om du ba om en gjennomstekt indrefilet :) 

Anonymkode: e027a...8da

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det var indrefilet jeg spiste gjennomstekt. Tviler på at den var mørnet på en annen måte enn hun ved siden av meg som bestillte det samme måltidet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i hvordan andre spiser biffen sin. Jeg liker min best medium rare, men om folk vil ha gjennomstekt får være opp til dem (når de bestiller individuelle stykker).

Men til de som skriver at de ikke vil ha annet enn gjennomstekt pga. blodet og sånn, det er jo ikke blod? Bare rød væske.

Anonymkode: c94f8...01c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Men til de som skriver at de ikke vil ha annet enn gjennomstekt pga. blodet og sånn, det er jo ikke blod? Bare rød væske.

Anonymkode: c94f8...01c

Blir litt som å si til de som besvimer på legekontoret, når de må ta en blodprøve. "Dette er jo teit!"

Det er det jo, men...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker min best gjennomstekt. Synes også medium stekt er helt ok, men når jeg skal ha et festmåltid skal den helst være gjennomstekt - uavhengig av hva andre sier at jeg skal synes er best :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en smakssak. Dersom kokken ikke klarer å gjennomsteke biffen uten at den blir tørr eller mister all smak, er det kokkens ferdigheter det er noe galt med, ikke den som bestiller biffen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var ung og VELDIG dum, tok min daværende date meg med ut på restaurant. Jeg ville ha biff, og da jeg bestilte og sa til servitøren at jeg ønsket den godt stekt, satte daten min foten ned. Det kom ikke på tale at han skulle betale for maten min dersom jeg bestilte godt stekt, jeg kunne til nøden bestille medium. Jeg var hodestups, så jeg gjorde som han sa. Det ble aldri oss, men jeg er faen så glad for at han satte ned foten og lærte meg å spise biff.

Anonymkode: 3ae42...72f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Da jeg var ung og VELDIG dum, tok min daværende date meg med ut på restaurant. Jeg ville ha biff, og da jeg bestilte og sa til servitøren at jeg ønsket den godt stekt, satte daten min foten ned. Det kom ikke på tale at han skulle betale for maten min dersom jeg bestilte godt stekt, jeg kunne til nøden bestille medium. Jeg var hodestups, så jeg gjorde som han sa. Det ble aldri oss, men jeg er faen så glad for at han satte ned foten og lærte meg å spise biff.

Anonymkode: 3ae42...72f

Surrball.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker min biff well done, for å si det sånn. Har også problemer når den blir for rå, føler at det smaker sånn som blod lukter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Benson skrev:

Det er jo bare en smakssak. Dersom kokken ikke klarer å gjennomsteke biffen uten at den blir tørr eller mister all smak, er det kokkens ferdigheter det er noe galt med, ikke den som bestiller biffen. 

Det er bare ikke sant. Hvis man liker risengrynsgrøt svidd og ber kokken om å svi den, betyr ikke det at det bare er en smakssak, selv om det ikke er vanskelig for en kokk å svi den. Er en indrefilet gjennomstekt, har den mistet mye smak og blitt tørrere, sånn er det bare.

Anonymkode: b6ae9...676

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...