Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Benson skrev:

Finnes nok en del slike restauranter, ja. Disse holder jeg meg bevisst unna, både fordi de har en atmosfære jeg ikke trives i, og fordi maten ofte er litt for sær for meg. 

Men på "vanlige" fine restauranter, hvor man faktisk blir spurt hvordan man vil ha kjøttet, så forventer jeg å kunne få en god gjennomstekt biff(hvis det er det jeg vil ha), uten at kokken fnyser. Da tenker jeg på de restauranten som ligger et sted mellom Egon og de du snakker om. Sånne som "folk flest" besøker når de vil ha en litt finere middag.

Ja, jeg tror nok de fleste kokker på en "vanlig" mellomklasse-restaurant steker biffen som du vil. Om enn noe motvillig iblant, de kan jo ha fine biffstykker og en kokk som kanskje synes det er litt trist å ikke få det beste ut av biffen, men tviler på det er vanlig å lage en scene eller nekte. 

Å gå steder som ikke har noe a la carte meny og den ene retten er to pinner og en duft er jo for spesielt interesserte. Det noen her i tråden ikke forstår er at det er et marked også for denne type restauranter hvor kokken kan leke seg og folk spiser det de får servert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Service, engelsk for tjeneste, er et mye brukt ord i Norge, men med en utvidet betydning. Service kan være den positive måten du forventer å bli behandlet på, eller service kan være en enda mer positiv måte å bli behandlet på enn det du hadde ventet deg. Service i sistnevnte forstand kan sies å være differansen mellom opplevelse og forventning.


Service er ofte:

Smile, møte blikket og si hei

Fleksibilitet

Kommunikasjon

Velvilje

Kvalitet

Kvantitet

Samsvar med forventninger

Merk at service kan være forskjellig fra menneske til menneske, fra bedrift til bedrift, og fra land til land.


Dårlig service er ofte:

Avvik mellom kroppslig og verbal kommunikasjon

Avvik i kvalitet

Ensporede tjenesteytere

Enhver opplevd service som er lavere en forventet service

Ergo kan man beskrive det slik at dårlig service representerer en negativ differanse mellom forventet service og opplevd service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du i restaurant bran sjen?

Anonymkode: 3bbec...a1d

Jeg har jobbet i hotell og restaurantnæringen ja. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Jeg har jobbet i hotell og restaurantnæringen ja. Hva med deg?

Hva jobber du som da og på hva slags sted? Siden du fremstiller det som du har veldig unik erfaring. 

Anonymkode: 62432...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som da og på hva slags sted? Siden du fremstiller det som du har veldig unik erfaring. 

Anonymkode: 62432...161

Jeg HAR jobbet i hotell og restaurantnæringen! Hva med deg? Jeg valgte å slutte da det er dårlig betalt og lange dager... Jeg forteller selvfølgelig ikke hvor jeg har jobbet og legger det ut på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bakepulver skrev:

 

Service er ofte:

Smile, møte blikket og si hei

Fleksibilitet

Kommunikasjon

Velvilje

Kvalitet

Kvantitet

Samsvar med forventninger

Merk at service kan være forskjellig fra menneske til menneske, fra bedrift til bedrift, og fra land til land.

 

Avvik mellom kroppslig og verbal kommunikasjon

Avvik i kvalitet

Ensporede tjenesteytere

Enhver opplevd service som er lavere en forventet service

Vet ikke hvem som er ensporet her :Puansett, se på det jeg har satt i kursiv. Det er det jeg med flere prøver å si her. Det finnes forskjellige typer restauranter. På noen kan du velge alt fra stekegrad til hvilken saus og tilbehør du vil ha, mens andre steder er det set menu og kokken har siste (og eneste) ord. Det er ikke nødvendigvis dårlig service, det er forskjellige konsepter - og etter som hva man selv liker eller ønsker i øyeblikket så kan man velge å gå et sted som passer. 

 

Anonymkode: 62432...161

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvem som er ensporet her :Puansett, se på det jeg har satt i kursiv. Det er det jeg med flere prøver å si her. Det finnes forskjellige typer restauranter. På noen kan du velge alt fra stekegrad til hvilken saus og tilbehør du vil ha, mens andre steder er det set menu og kokken har siste (og eneste) ord. Det er ikke nødvendigvis dårlig service, det er forskjellige konsepter - og etter som hva man selv liker eller ønsker i øyeblikket så kan man velge å gå et sted som passer. 

 

Anonymkode: 62432...161

Hvorfor svarer du ikke på hvilke erfaringer du har fra næringen og kokkens evne til å steke en biff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bakepulver skrev:

Jeg HAR jobbet i hotell og restaurantnæringen! Hva med deg? Jeg valgte å slutte da det er dårlig betalt og lange dager... Jeg forteller selvfølgelig ikke hvor jeg har jobbet og legger det ut på internett.

Ja, jobbet mente jeg, skrev feil. Jeg har også jobbet innen det men jeg ble ikke noen ekspert av noen år med generisk erfaring fra en stor bransje :fnise: Derfor jeg lurer på hva som gjør din erfaring så unik. Men skjønner at du ikke vil gå i detalj.

Anonymkode: 62432...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hvorfor svarer du ikke på hvilke erfaringer du har fra næringen og kokkens evne til å steke en biff?

Som jeg skrev over så har jeg jobbet innen samme bransje. Synes ikke det er så relevant egentlig siden det sikkert er kjempemange som har den samme erfaringen, og jeg ikke ser på meg selv som noe orakel av den grunn. Grunnen til at jeg spurte deg er at du har konsekvent kalt alle som er uenig med deg for kunnskapsløse og trekker frem din egen erfaring som om du har unik kjennskap til bransjen som få andre har. 

Anonymkode: 62432...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hva har det med saken å gjøre? De lager mat til andre mennesker og alle liker ikke biffen sin medium stekt! Et menneskes mening om det er kriminelt å steke en biff er ikke noe annet enn nettopp det. En del av å jobbe i dette yrke er å imøtekomme andres mennesker preferanser. 

Nei, det ødelegger maten.-

Anonymkode: 3bbec...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hva har det med saken å gjøre? De lager mat til andre mennesker og alle liker ikke biffen sin medium stekt! Et menneskes mening om det er kriminelt å steke en biff er ikke noe annet enn nettopp det. En del av å jobbe i dette yrke er å imøtekomme andres mennesker preferanser. 

Det var du som ba om kilder på at kokker ikke vil gjennomsteke biff, og nå har det plutselig ikke noe med saken å gjøre. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev over så har jeg jobbet innen samme bransje. Synes ikke det er så relevant egentlig siden det sikkert er kjempemange som har den samme erfaringen, og jeg ikke ser på meg selv som noe orakel av den grunn. Grunnen til at jeg spurte deg er at du har konsekvent kalt alle som er uenig med deg for kunnskapsløse og trekker frem din egen erfaring som om du har unik kjennskap til bransjen som få andre har. 

Anonymkode: 62432...161

Har også jobbet i restaurant et år faktisk, men føler ikke det gir noen unik erfaring. Fått mer erfaring av å være matinteressert og spisegjest flere steder, noe Bakepulver tydeligvis ikke har særlig erfaring med siden det var så nytt at kokker hater å gjennomsteke biff at hun krever kilder på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Ja, jeg tror nok de fleste kokker på en "vanlig" mellomklasse-restaurant steker biffen som du vil. Om enn noe motvillig iblant, de kan jo ha fine biffstykker og en kokk som kanskje synes det er litt trist å ikke få det beste ut av biffen, men tviler på det er vanlig å lage en scene eller nekte. 

Å gå steder som ikke har noe a la carte meny og den ene retten er to pinner og en duft er jo for spesielt interesserte. Det noen her i tråden ikke forstår er at det er et marked også for denne type restauranter hvor kokken kan leke seg og folk spiser det de får servert.

Lurer på hva som provoserer sånn med at disse stedene eksisterer... Er det liksom det at folk blir sint pga. Det finnes steder som er ikke er tilpasset akkurat deres smak, og heller ikke har tenkt å tilpasse seg dem? Virker som folk tar det som en fornærmelse.. liksom.. bare gå et annet sted da, det må jo bare være positivt av det finnes noe for alle! 

Anonymkode: 62432...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bakepulver skrev:

Hva har det med saken å gjøre? De lager mat til andre mennesker og alle liker ikke biffen sin medium stekt! Et menneskes mening om det er kriminelt å steke en biff er ikke noe annet enn nettopp det. En del av å jobbe i dette yrke er å imøtekomme andres mennesker preferanser. 

:rope: Det har alt med saken å gjøre! Alle lenkene belyser faktisk det tråden handler om, i motsetning til SAMTLIGE av dine innlegg.

Djizes.

:daane: 

Anonymkode: 1132b...aec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri opplevd noen rynke på nesen av at jeg ønsker gjennomstekt biff, dvs. "well done." Er forskjell på gjennomstekt biff og ihjelstekt biff. Så, thank you, chefs, well done! :ac: *ser i menyen og gleder meg til kveldens måltid*

Anonymkode: 6b3a6...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd noen rynke på nesen av at jeg ønsker gjennomstekt biff, dvs. "well done." Er forskjell på gjennomstekt biff og ihjelstekt biff. Så, thank you, chefs, well done! :ac: *ser i menyen og gleder meg til kveldens måltid*

Anonymkode: 6b3a6...8e3

Litt distré når det gjelder resten av følgets reaksjoner der, altså?

Anonymkode: 3ae42...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...