Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Bakepulver skrev:

Til og med veikroer ønsker å ha fornøyde kunder! kokkene som du referer til høres ut som de er ufaglærte.

Jeg tror det er best at du holder deg til veikroer, jeg, det er liksom din standard. Når du ikke evner å forstå (for å bruke ditt favorittuttrykk) at kokkefaget er langt over det "å yte service" til en kunde som ikke har noe på en fin restaurant å gjøre, så har du liksom satt deg selv ganske så godt i bås.

Anonymkode: 3ae42...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er best at du holder deg til veikroer, jeg, det er liksom din standard. Når du ikke evner å forstå (for å bruke ditt favorittuttrykk) at kokkefaget er langt over det "å yte service" til en kunde som ikke har noe på en fin restaurant å gjøre, så har du liksom satt deg selv ganske så godt i bås.

Anonymkode: 3ae42...72f

Du er så utrolig ufin og nedlatende og fullestendig kunnskapsløs!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Ikke service og salg.

Anonymkode: 1132b...aec

Hvorfor diskutere kokker da? Det har da ingenting med emnet å gjøre? 

Du mangler kjennskap til mat og restaurantnæringen. Totalt blottet for viktigheten av kokkens kompetanse til å kunne uføre følgende: 

  1. Lite stekt biff: Stek biffen 1 minutt på hver side.
  2. Medium stekt biff: Stek biffen på sterk varme til kjøttsaften pipler ut på oversiden, snu biffen og stek til det pipler på den andre siden.
  3. Gjennomstekt biff: Stek biffen 1 minutt på hver side ved sterk varme, etterstekes ca. 4 minutter på hver side over svak varme.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De ufaglærte jobber nok på veikroen. Der vet de ikke bedre, og steker biffen i stykker. 

Slik skal det gjøres:

 

Anonymkode: 3bbec...a1d

Litt begrepsforvirring, virker det som. Den der er stekt à point. Til punktet der kjøttsaften begynner å piple ut av overflaten. Den er altså middels gjennomstekt. Helt ok for meg og, selv om jeg gjerne tar den råere enn det, om kjøttet er bra.

Men altså: det går an å trekke stekepanna fra plata, sette et lokk over (ikke helt tett), og la ettervarmen sørge for at kjøttet mister rød-/rosafargen, for å tekkes sarte sjeler. Og det uten at kjøttet blir vesentlig seigere eller tørrere.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er best at du holder deg til veikroer, jeg, det er liksom din standard. Når du ikke evner å forstå (for å bruke ditt favorittuttrykk) at kokkefaget er langt over det "å yte service" til en kunde som ikke har noe på en fin restaurant å gjøre, så har du liksom satt deg selv ganske så godt i bås.

Anonymkode: 3ae42...72f

Godt sagt

Anonymkode: 2832e...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Litt begrepsforvirring, virker det som. Den der er stekt til à point. Til punktet der kjøttsaften begynner å piple ut av overflaten. Den er altså middels gjennomstekt. Helt ok for meg og, selv om jeg gjerne tar den råere enn det, om kjøttet er bra.

Men altså: det går an å trekke stekepanna fra plata, sette et lokk over (ikke helt tett), og la ettervarmen sørge for at kjøttet mister rød-/rosafargen, for å tekkes sarte sjeler. Og det uten at kjøttet blir vesentlig seigere eller tørrere.

Det er viktig at blodet renner.

Anonymkode: 3bbec...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig at blodet renner.

Anonymkode: 3bbec...a1d

Du har jo ikke peiling på steking av biff! 

Anonymkode: 1531f...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjendisrestaurant1 skrev:

En kokk tilbereder mat sånn hvis det er noe du har misforstått..

Du får lese læreplanen og opplyse deg selv om kokkens kompetansemål!

Endret av Bakepulver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som elsker gjennomstekt biff, et samme folkene som salter maten før de har smakt på den og griper ketchupflaka og drukner biffen. Totalt uten respekt for kokken, og mat

Anonymkode: 2832e...15f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt sagt

Anonymkode: 2832e...15f

Godt sagt? Med andre ord du driter i kvaliteten på innlegg som er preget av manglende kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-10-12 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Om du går på "finere" restaurant, som en skrev og bestiller gjennomstekt biff,da har du null peiling på mat. Det finnes heller ikke blodig biff. Møter disse folkene innimellom. Av 100 personer, så kan jeg si at 4 krever gjennomstekt biff.  Gjerne de samme folkene som bestiller ships til biffen og spør etter ketsjup. 

Så hvorfor bestiller dere biff? Gå på en kafé og bestill dere en hardstekt svinekotelett. Ikke skryt i ettertid at dere har vært på fiiin restaurant og spist gjennomstekt biff.

Hvordan vil dere eksempel steke/ha en lammefilet?

Anonymkode: 2832e...15f

Takk, der slapp jeg å formulere meg selv. :lillesky2:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som elsker gjennomstekt biff, et samme folkene som salter maten før de har smakt på den og griper ketchupflaka og drukner biffen. Totalt uten respekt for kokken, og mat

Anonymkode: 2832e...15f

Hvem bryr seg? Vis meg den kokken som er så sårbar at han ikke takler at enkelte dunker maten sin med ketchup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjendisrestaurant1 skrev:

Ja det har jeg gjort og jeg jobber på en finere restaurant så jeg vet hva jeg snakker om når vi diskuterer kokkefaget. Helt ærlig, det høres ut som du aldri har hatt beina dine innom et ordentlig restaurantkjøkken og derav burde holde tåta fra nå hva angår biff. Fårikål er nok heller din spesialitet. 

Du skjønner ikke at service er en del av utdanningspplegget til kokken? Hvorfor lærer kokken om viktigheten av god service dersom det ikke er relevant for yrke?

Du har ingen anelse om hva du snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Perle said:

Takk, der slapp jeg å formulere meg selv. :lillesky2:

Du er da vegetarianer? Ikke bland deg borti kjøttdiskusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Perle skrev:

Takk, der slapp jeg å formulere meg selv. :lillesky2:

Javel? Generaliserende innlegg fra et menneske som ikke har kunnskap om mat og servicenærigen som i tilegg avsporer er da ikke noe særlig gi sin støtte til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokkens kompetansemål som innebærer mer enn å bare forberede mat:

  • klargjøre lokaler og foreta oppdekking og servering
  • forberede måltider som bidrar til helse, velvære og sosialt samkvem
  • drøfte hva god service, bruker- og gjestebehandling er, og vise dette i praksis
  • presentere, anbefale og servere mat, alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer
  • bruke egnede maskiner og egnet utstyr i serveringsarbeidet
  • tilberede varme og kalde retter og drikker i serveringslokalet, anrette og servere dem
  • beregne kostnader og salgspris knyttet til produksjon og salg av mat og drikke
  • gjennomføre enkle salgsfremmende tiltak
  • gjøre rede for krav til helse, miljø og sikkerhet innen kokk- og servitørfag, og følge dem i praksis
  • følge ergonomiske prinsipper og bruke riktig verneutstyr
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til kokk- og servitørfag og det ansvaret det innebærer å lage og tilby mat og drikke til andre
  • drøfte hva profesjonell yrkesutøvelse innbærer i kokk- og servitørfag
  • bruke relevante faguttrykk
  • gjøre miljøbevisste valg i produksjon og avfallshåndtering
  • praktisere førstehjelp som er relevant for kokk- og servitørfag
 
Endret av Bakepulver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, @Bakepulver, du har tapt, du er fullstendig parkert. Du kan gjenta den samme leksa din om service til du er både blå og grønn i trynet, men du kommer ingen vei. Snakker om at andre er kunnskapsløse og nedlatende, ja, morsom er du også.

Anonymkode: 3ae42...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjendisrestaurant1 skrev:

Nei den er å lage kvalitetsmat. 

Så at ikke kunden din liker maten/kan spise maten du serverer er med andre ord ikke så farlig så lenge du selv mener at det er kvalitetsmat?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er best at du holder deg til veikroer, jeg, det er liksom din standard. Når du ikke evner å forstå (for å bruke ditt favorittuttrykk) at kokkefaget er langt over det "å yte service" til en kunde som ikke har noe på en fin restaurant å gjøre, så har du liksom satt deg selv ganske så godt i bås.

Anonymkode: 3ae42...72f

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, @Bakepulver, du har tapt, du er fullstendig parkert. Du kan gjenta den samme leksa din om service til du er både blå og grønn i trynet, men du kommer ingen vei. Snakker om at andre er kunnskapsløse og nedlatende, ja, morsom er du også.

Anonymkode: 3ae42...72f

For et nivå på debatten 🙄 Lurer på hvem som har parkert for lengst. Når alt du har å komme med er fornærmelser så har du parkert selv for lengst.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...