Gå til innhold

Hva er greia med folk og problemer med gjennomstekt biff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tydelig at dette er et dilemma som rører langt inn i folkesjela.

Hvorfor klarer ikke folk å akseptere at noen liker biff gjennomstekt? Jeg personlig klarer ikke smaken av blod og jern, men har både blitt skjelt ut og ledd av når jeg bestiller gjennomstekt. Alle sier smak er personlig, frem til når det handler om biff.

Hvorfor er det sånn? Hva er greia med at man ikke får ha preferanser på dette området?

Og jeg driter forresten et langt drag i om du mener man ''ødelegger biffen''. Jeg skal ha det stekt for faen!

Anonymkode: 408ff...479

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig!! Har heldigvis ikke hatt noen problemer når jeg har vært ute og spist. en gang utbrøt kelneren forbauset "Er du sikker??" Dette var på en finere restaurant med mine besteforeldre. Sa jeg var sikker og fikk en perfekt stekt biff (etter min smak). Jeg klarer heller ikke spise kjøtt når det er rødt inni, om jeg får det servert hos andre, selv om jeg har sagt jeg vil ha de gjennomstekt, så spiser jeg det så klart, eller spiser så langt inn jeg klarer hvert fall. Men jeg synes ustekt kjøtt smaker skikkelig ekkelt og jeg blir kvalm og sliter med å få ned maten. Stekt kjøtt synes jeg er kjempenam :D 

Anonymkode: d1341...6ef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt ha preferanser, men hvis jeg lager en helstek til middag hjemme så må det enten være ok å ta de små på siden, eller vente på biffen steker lenger mens andre begynner å spise.

Anonymkode: 69cf3...c92

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og jeg sender tallerken tilbake om jeg ser rødt blodig kjøtt. Har også lagt merke til at folk legger seg oppi det, og synes jeg ødelegger biffen, men herlighet, det er jeg som skal spise den! :)  

Anonymkode: 38ac2...242

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest fordi da er du sikker på at du får det dårligste kjøttet, gjerne det som er gått lengst ut på dato. 
Den smaken kan man nemlig skjule med en saftig smørskorpe og gjennomsteiking.

Men. Hvis du liker halvbedervet kjøtt, bare det er gjennomstekt, såværsågod ha sans for mat på nivå med en gris som bare stapper snuten sin nedi trauet og gulper det ned.

Alle på kjøkkenet ler av deg da, og kelneren smiler litt ekstra, men det er bare fordi han er hyggelig vettu.

Endret av Mithrandates
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at dette er et dilemma som rører langt inn i folkesjela.

Hvorfor klarer ikke folk å akseptere at noen liker biff gjennomstekt? Jeg personlig klarer ikke smaken av blod og jern, men har både blitt skjelt ut og ledd av når jeg bestiller gjennomstekt. Alle sier smak er personlig, frem til når det handler om biff.

Hvorfor er det sånn? Hva er greia med at man ikke får ha preferanser på dette området?

Og jeg driter forresten et langt drag i om du mener man ''ødelegger biffen''. Jeg skal ha det stekt for faen!

Anonymkode: 408ff...479

ER DET BLOD I BIFF? 

Nei det er ikke det. Noen kaller en rå biff for 'blodig', men det er ikke blod som renner ut av biffen. Myoglobin er et protein som binder jern og oksygen, og er beslektet med hemoglobin, som binder jern og oksygen i blodet. De røde pigmentene gir kjøttet farge, og blir gråaktige ved temperaturer over 65 grader

Men som alle andre, hva søren skal du med et vakkert stykke kjøtt når du skal ødelegge både smak og konsistent ved å steke det ihjel? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er veldig redde for å ikke være trendy tror jeg. Stekt biff er ute, men for meg er det den eneste måten å spise kjøtt på. Det skal være skikkelig stekt. :) 

Anonymkode: e4999...62c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mithrandates said:

Det er mest fordi da er du sikker på at du får det dårligste kjøttet, gjerne det som er gått lengst ut på dato. 
Den smaken kan man nemlig skjule med en saftig smørskorpe og gjennomsteiking.

Men. Hvis du liker halvbedervet kjøtt, bare det er gjennomstekt, såværsågod ha sans for mat på nivå men en gris som bare stapper snuten sin nedi trauet og gulper det ned.

Kjøtt som har gått ut på dato, og begynner å "få en tanke", er det beste. Men helst nesten ikke stekt (bleu), etter min smak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, T-Rex said:

Kjøtt som har gått ut på dato, og begynner å "få en tanke", er det beste. Men helst nesten ikke stekt (bleu), etter min smak.

Jo, men da skal kjøttet være virkelig kvalitet også da.
Du går ikke på restaurant og bestiller vellagra kobe-biff godt gjennomsteikt for eksempel.

Da kan det være bedre med ei pølse på narvesen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mithrandates said:

Jo, men da skal kjøttet være virkelig kvalitet også da.
Du går ikke på restaurant og bestiller vellagra kobe-biff godt gjennomsteikt for eksempel.

Da kan det være bedre med ei pølse på narvesen.

Der er vi enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folk få spise biffen slik de selv ønsker. Om kelnere og kokker er så sære på det at de ikke kan tillbrede maten slik gjesten ønsker så er det ikke en restaurant det er verdt å legge igjen penger på. En god kokk klarer å gjennomsteke biffen uten at den blir hverken tørr eller seig. Klarer ikke kokken dette så er det kunnskapene og evnene det går på. Tydeligvis er det mange elendige kokker der ute siden de ikke evner å servere en god, gjennomstekt biff.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt skal jo ikke være ferskt, det mørner under lagring og blir bare bedre. At noen ikke vet det her forteller at de neppe har vokst opp i et møblert hjem. For øvrig er noen kokker fisefine femityper som du ikke trenger å bry deg om. Vil du ha biffen kremert, så er det opp til deg. Idiotisk spør du meg å la mote avgjøre hva du synes er godt. Det var den gjengen der som marsjerte i takt med Hitler også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg spiste kjøtt spiste jeg alltid godt stekt. Har sendt tilbake en gang også, da prøvde jeg, men syns det var veldig ekkelt å spise det når det var rødt inni. Bød meg imot, rett og slett. Syntes det var godt som gjennomstekt. Pleide å si heller svidd enn rå, men det var jo litt på spøk. Har ikke spist kjøtt på et par år nå, men skjønner dere godt!

Anonymkode: 59f40...36e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er tydelig at dette er et dilemma som rører langt inn i folkesjela.

Hvorfor klarer ikke folk å akseptere at noen liker biff gjennomstekt? Jeg personlig klarer ikke smaken av blod og jern, men har både blitt skjelt ut og ledd av når jeg bestiller gjennomstekt. Alle sier smak er personlig, frem til når det handler om biff.

Hvorfor er det sånn? Hva er greia med at man ikke får ha preferanser på dette området?

Og jeg driter forresten et langt drag i om du mener man ''ødelegger biffen''. Jeg skal ha det stekt for faen!

Anonymkode: 408ff...479

Jeg respekterer at noen vil ha biffen "gjennomstekt" - altså at den stekes til stekeskorpe, og deretter sørger ettervarmen for at rosafargen forsvinner, uten at kjøttet er ihjelstekt.

Tillegg: kjøttet bør være temperert; for kjøleskapskaldt kjøtt blir dette vanskelig å få til bra. Det gjelder jo generelt for biffsteking.

Men det er et faktum at godt mørnet kjøtt er mørest når det er minst mulig stekt. Det er vel det som er greia, for de som tilter på gjennomstekt.

Endret av T-Rex
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og hva er greia med at folk som liker den gjennomstekt sier "Æsj!" når jeg sier at jeg vil ha min blodig? 

:ac:

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dine preferanser mer eller mindre verdifulle enn andres?

Jeg har aldri i mitt liv hørt noen blir dømt for hvordan de liker biffen sin stekt og har vondt for å tro at dette er et problem for noen som helst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Hvorfor er dine preferanser mer eller mindre verdifulle enn andres?

Jeg har aldri i mitt liv hørt noen blir dømt for hvordan de liker biffen sin stekt og har vondt for å tro at dette er et problem for noen som helst.

Enig. Om noen liker biffen sin blodig eller kremert spiller ingen som helst rolle for meg så lenge jeg får biffen min slik jeg liker den. Det er ikke jeg som skal spise den kremerte biffen. 

Jeg har faktisk opplevd at kokken har hengt seg opp i det på restaurant. Ei gravid venninne ville ha biffen sin skikkelig gjennomstekt da dette anbefales for gravide. Den kokken fikk høre det for å si det slik. Det er direkte frekt og uhøflig å legge seg opp i slikt. Tviler på at sånne mennesker kommer fra møblerte hjem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Horten Market said:

Det var den gjengen der som marsjerte i takt med Hitler også.

Hitling i en tråd om biffsteking... Er dette en rekord?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man skal ha biff så bør den stekes slik at den er blodig. Det finnes masse annet kjøtt som er mye bedre egnet til å gjennomsteke mtp at det ikke blir som skosåler. 

Forsåvidt enig i at folk skal gå slippe å spise blodig biff om de ikke liker det altså, men det handler om yrkesstolthet for kokken også. Det føles feil å sende ut en kjøttbit man vet man kunne laget så mye bedre og mørere :)  

Anonymkode: e027a...8da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at om man skal ha biff så bør den stekes slik at den er blodig. Det finnes masse annet kjøtt som er mye bedre egnet til å gjennomsteke mtp at det ikke blir som skosåler. 

Anonymkode: e027a...8da

Host! Og vi nevner i fleng:  ?

Du tenker kanskje på grytekjøtt, som småputrer i timesvis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...