Gå til innhold

Hvorfor er det så attraktivt å ha høy IQ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, WubWub skrev:

Jeg er genuint nysgjerrig her. Det ble påstått at mennesker med høy IQ også har mye empati.

Selv leser jeg ofte i historiebøker og jeg får ikke dette til å stemme. Vil du si at geniene i historien har mye empati? Tenker du at de fleste geniene i historien er empatiske og sympatiske? 

Ellers så er det helt klart at empati har spilt en ekstremt stor rolle innad i menneskeheten. Det var jeg som sa det til deg en gang, stemmer ikke dette?

Men viktigheten av empati er ikke det vi diskuterer her. Jeg diskuterer påstanden om at høy IQ betyr = mye empati. Det er en påstand som er feil. 

Det er ingen som har sagt høy IQ = høy empati. Det brukerne prøver å svare på deg er at det ikke nødvendigvis er slik av høy IQ = lav empati. 

Det er forøvrig ikke nødvendigvis slik at hvis man er smart nok kan man bare skru av følelsene til denne verden og leve i en slags nirvana hvor man ikke føler eller bryr seg om noe. Faktisk viser nylige studier en kobling mellom høy IQ og angst/nervøsitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Walkingdead skrev:

Du er svært fascinert av klassisk IQ og "rasjonalitet" til å være en som sier at du ikke er så fascinert av IQ:edie:

Nei. IQ er et begrep jeg sjeldent til aldri forholder meg til. Jeg ble venn med ei som hadde downs syndrom, hun var morsom og jeg lærte mye av hu. For meg spiller det ingen rolle om du har 70 IQ eller 150.

Hvorfor betyr IQ så mye for deg? Er det IQ som avgjør et menneskets verdi tenker du? Jo høyere IQ du har jo mer empati har du, og jo bedre menneske er du? Isåfall er dette feil. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, melly666 skrev:

Det er ingen som har sagt høy IQ = høy empati. Det brukerne prøver å svare på deg er at det ikke nødvendigvis er slik av høy IQ = lav empati. 

Det er forøvrig ikke nødvendigvis slik at hvis man er smart nok kan man bare skru av følelsene til denne verden og leve i en slags nirvana hvor man ikke føler eller bryr seg om noe. Faktisk viser nylige studier en kobling mellom høy IQ og angst/nervøsitet. 

Det ble hevdet at smarte mennesker har høyere empati enn dumme mennesker. Det er utelukkende denne påstanden jeg diskuterer her. Sist jeg sjekket så har tilnærmet alle genier i historien hatt lav empati så påstanden om at høy IQ betyr at man er et godt menneske tar jeg med en enormt stor klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norre skrev:

Det er vel attraktivt å ha høy IQ fordi det er en indikasjon på høy intelligens? Ingen vil vel være dumme?

Ifølge en IQ-test jeg tok for kanskje tjue år siden, er min IQ på 80. Jeg er altså stokk dum. 😥 En IQ-test inneholder jo mye matematikk og logikk, og disse er rimelig blanke felter for meg.

Ifølge en IQ-test jeg tok for ørten år siden så lå jeg på 124. I følge diverse andre IQ-tester som jeg har prøvd opp igjennom (inklusive Mensa (bare onlineversjonen) så ligger jeg mellom 124 og 155. Føler jeg meg kjempesmart og intelligent? Neei. Helt normal faktisk. 

Jeg liker å lese meg opp om forskjellige ting jeg er interessert i og når det gjelder intelligens så skal det visstnok være en del ting som intelligente folk gjør som ikke de andre gjør. Hm! 

1. Man legger seg sent.

2. Huset ser ut som det har vært et bombenedslag der. Man har det rotete. 

3. Man snakker med seg selv. 

4. Man spiller et instrument.

5. Man er ydmyk. 

7. Stresset. 

8. Er mer sensitiv til hvordan andre mennesker har det (høy EQ).

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
Akkurat nå, WubWub skrev:

 

Hvorfor betyr IQ så mye for deg? Er det IQ som avgjør et menneskets verdi tenker du? Jo høyere IQ du har jo mer empati har du, og jo bedre menneske er du? Isåfall er dette feil. 

Nei, nå la du ord i munnen min, og du la de samme ordene i munnen min som du har gjort hele veien. Og hvis IQ ikke hadde betydd så mye for deg, så hadde du da heller ikke vært så ivrig i denne tråden. IQ-kampen, den har jeg mye imot. Den er brukt gjennom flere hundre år for å senke verdien hos andre mennesker (selv om de som har drevet den har påstått at de ikke har drevet med det), og den er brukt i vitenskapens navn med en agenda, og den brukes ennå som en agenda hos en del mennesker. Og skillet mellom fornuft og følelser er kanskje det mest diskuterte i idé- og filosofihistorie og overhodet ikke så sort/hvitt som du fremstiller det. Så ja, det bryr jeg meg om. Selvfølgelig, jeg er et menneske med følelser, som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge en IQ-test jeg tok for ørten år siden så lå jeg på 124. I følge diverse andre IQ-tester som jeg har prøvd opp igjennom (inklusive Mensa (bare onlineversjonen) så ligger jeg mellom 124 og 155. Føler jeg meg kjempesmart og intelligent? Neei. Helt normal faktisk. 

Jeg liker å lese meg opp om forskjellige ting jeg er interessert i og når det gjelder intelligens så skal det visstnok være en del ting som intelligente folk gjør som ikke de andre gjør. Hm! 

1. Man legger seg sent.

2. Huset ser ut som det har vært et bombenedslag der. Man har det rotete. 

3. Man snakker med seg selv. 

4. Man spiller et instrument.

5. Man er ydmyk. 

7. Stresset. 

8. Er mer sensitiv til hvordan andre mennesker har det (høy EQ).

Anonymkode: b8b68...f7f

De fleste på internet har 140 IQ. Jeg har fulgt IQ tråder på VGD, KG og diskusjon.no i rundt 10 år. rundt 90% av brukerne på disse forumene hevder de har 140+ IQ.

I tråder om penis størrelse ser vi også at rundt 90% av brukerne har 20cm+ penis. 

Men realiteten er en annen. Mange mennesker lider av selvbedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Walkingdead
4 minutter siden, WubWub skrev:

Det ble hevdet at smarte mennesker har høyere empati enn dumme mennesker. Det er utelukkende denne påstanden jeg diskuterer her. Sist jeg sjekket så har tilnærmet alle genier i historien hatt lav empati så påstanden om at høy IQ betyr at man er et godt menneske tar jeg med en enormt stor klype salt. 

Så du har bare BESTEMT deg for å kritisere utelukkende denne påstanden når du legger opp til mange andre diskusjoner og kommer med utsagn det er enkelt å kritisere? Ja, da er det du driver med selvfølgelig forståelig. Da skal ikke jeg stå i veien diskusjonen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Walkingdead skrev:

Så du har bare BESTEMT deg for å kritisere utelukkende denne påstanden når du legger opp til mange andre diskusjoner og kommer med utsagn det er enkelt å kritisere? Ja, da er det du driver med selvfølgelig forståelig. Da skal ikke jeg stå i veien diskusjonen om dette.

Ja jeg har bestemt meg for å kritisere påstanden om at høy intelligens medfører empatiske evner. For dette er feil. 

Om du påstår ting som er feil, så vil jeg informere deg om at det du hevder er feil. Det er sånn jeg er. Som den gangen jeg var på et psykiatrisk foredrag og vedkommende på scenen begynte prate om "flink pike syndrom", jeg rakk opp hånden så sier jeg "finner jeg dette syndromet i ICD eller DSM? Også lurer jeg på en ting; du sier at det er de flinkeste pikene som dropper ut av skolen. ifølge forskning.no så er dette feil. "http://forskning.no/kjonn-og-samfunn/2016/02/hvorfor-er-vi-sa-besatt-av-flinke-piker

Jeg kan gi deg en liste på 200 mennesker som er klassifisert som de mest intelligente menneskene i menneskets historie. Så kan vi ta en kjapp titt å se hvor mange av de som har utvist empati. Jeg har faktisk tittet på listen, bare 2 av 200 genier har utvist empati. 

Om noen kommer med uttalelser som ikke stemmer overens med virkeligheten så sier jeg ifra. Det er slik jeg er bygd. Jeg tenker kritisk og jeg er ekstremt opptatt av fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
1 minutt siden, WubWub skrev:

Ja jeg har bestemt meg for å kritisere påstanden om at høy intelligens medfører empatiske evner. For dette er feil. 

Om du påstår ting som er feil, så vil jeg informere deg om at det du hevder er feil. Det er sånn jeg er. Som den gangen jeg var på et psykiatrisk foredrag og vedkommende på scenen begynte prate om "flink pike syndrom", jeg rakk opp hånden så sier jeg "finner jeg dette syndromet i ICD eller DSM? Også lurer jeg på en ting; du sier at det er de flinkeste pikene som dropper ut av skolen. ifølge forskning.no så er dette feil. "http://forskning.no/kjonn-og-samfunn/2016/02/hvorfor-er-vi-sa-besatt-av-flinke-piker

Jeg kan gi deg en liste på 200 mennesker som er klassifisert som de mest intelligente menneskene i menneskets historie. Så kan vi ta en kjapp titt å se hvor mange av de som har utvist empati. Jeg har faktisk tittet på listen, bare 2 av 200 genier har utvist empati. 

Om noen kommer med uttalelser som ikke stemmer overens med virkeligheten så sier jeg ifra. Det er slik jeg er bygd. Jeg tenker kritisk og jeg er ekstremt opptatt av fakta. 

Ja--vel.

Jeg ser ikke hva du sier som skal være så veldig motsatt av det jeg selv er opptatt av. Ride on.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WubWub skrev:

De fleste på internet har 140 IQ. Jeg har fulgt IQ tråder på VGD, KG og diskusjon.no i rundt 10 år. rundt 90% av brukerne på disse forumene hevder de har 140+ IQ.

Men realiteten er en annen. Mange mennesker lider av selvbedrag.

Det vet jeg faktisk. Det er jo bare å se tidlig i denne tråden og andre slike tråder så har vi forekomsten av de mest intelligente menneskene i Norge visstnok. 

I følge en psykologisk test ligger jeg på grensen til å ha Asperger. Ellers er min MTBI en INTJ og mitt enneagram 5w6.

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkingdead skrev:

Ja--vel.

Jeg ser ikke hva du sier som skal være så veldig motsatt av det jeg selv er opptatt av. Ride on.

 

Jeg syntes også det er veldig rart at du klikker helt i vinkel utelukkende fordi jeg hevder at høy IQ ikke trenger bety at man er et empatisk menneske.

Er du uenig i den påstanden eller bare krangler du for morro skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg faktisk. Det er jo bare å se tidlig i denne tråden og andre slike tråder så har vi forekomsten av de mest intelligente menneskene i Norge visstnok. 

I følge en psykologisk test ligger jeg på grensen til å ha Asperger. Ellers er min MTBI en INTJ og mitt enneagram 5w6.

Anonymkode: b8b68...f7f

Ja, var ikke så lenge siden jeg leste en tråd på KG ala "Hvor høy IQ har du?" , tråden ble 6 sider lang og 90% hadde 140+ IQ. 

Jeg leste også en tråd "Hvor stor penis har du?" og 90% svarte at de hadde over 20 cm.

Selvrapporter av IQ og penis på internet bør man ta med en stor klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

Ja, var ikke så lenge siden jeg leste en tråd på KG ala "Hvor høy IQ har du?" , tråden ble 6 sider lang og 90% hadde 140+ IQ. 

Vel, jeg vet ikke hva IQ'en min helt sikkert er, og ikke har jeg egentlig særlig interesse av å ta noe hos Mensa eller lignende...føler at folk som har behov for å snakke om og vise hvor høy de har av IQ er dørgende kjedelige å forholde seg til. Så får sånne folk heller tenke om sånne som meg at "ja, sånne folk som henne vil helt sikkert være kjempekjedelige å snakke med fordi de forstår meg ikke, forstår ikke hva jeg snakker om...molekyllære blablabla binære tall blablabla bilregistreringsnumre blablabla." 

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At høy IQ er attraktivt er ikke sant. Hvis det var det hadde vår art vært svært mye mer intelligent enn det den er i gjennomsnitt.

90% av mennesker er rett og slett dumme. Det er under 1 av 1000 som virkelig er smart. Den «smarteste» 10% har det som burde vært normal intelligens.

Men akk, de dumme formerer seg som kanniner, og selv smarte mennesker begrenser seg.

Vår kultur verdsetter ikke intelligens, kreativitet eller framskritt.

Vår kultur verdsetter kun konsum og saueflokkmentalitet.

Anonymkode: 7de11...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg vet ikke hva IQ'en min helt sikkert er, og ikke har jeg egentlig særlig interesse av å ta noe hos Mensa eller lignende...føler at folk som har behov for å snakke om og vise hvor høy de har av IQ er dørgende kjedelige å forholde seg til. Så får sånne folk heller tenke om sånne som meg at "ja, sånne folk som henne vil helt sikkert være kjempekjedelige å snakke med fordi de forstår meg ikke, forstår ikke hva jeg snakker om...molekyllære blablabla binære tall blablabla bilregistreringsnumre blablabla." 

Anonymkode: b8b68...f7f

så , du har ikke tatt en mensa test men du skryter allikevel av at du har over 140 IQ? hvor tok du denne IQ testen da? på internet? du er klar over at alle iq testene du finner på internet er designet for å loppe folk for penger sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge en IQ-test jeg tok for ørten år siden så lå jeg på 124. I følge diverse andre IQ-tester som jeg har prøvd opp igjennom (inklusive Mensa (bare onlineversjonen) så ligger jeg mellom 124 og 155. Føler jeg meg kjempesmart og intelligent? Neei. Helt normal faktisk. 

Jeg liker å lese meg opp om forskjellige ting jeg er interessert i og når det gjelder intelligens så skal det visstnok være en del ting som intelligente folk gjør som ikke de andre gjør. Hm! 

1. Man legger seg sent.

2. Huset ser ut som det har vært et bombenedslag der. Man har det rotete. 

3. Man snakker med seg selv. 

4. Man spiller et instrument.

5. Man er ydmyk. 

7. Stresset. 

8. Er mer sensitiv til hvordan andre mennesker har det (høy EQ).

Anonymkode: b8b68...f7f

Hvis den lista hadde vært oppskriften, hadde jeg vært et geni, hahaha! 👏😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer litt på om denne høye forekomsten av genier på nettet også kan komme av at det finnes mennesker der ute some genuint tror på alle artiklene fra Bored Panda om at meget intelligente mennesker liker å være lenge oppe, roter mye, drikker mye kaffe og har store/små rumper, alt etter som. Eller disse som tar "IQ tester" på Facebook hvor alle får 220 som svar, faktisk tror at dette stemmer. 

Anonymkode: 683f6...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

så , du har ikke tatt en mensa test men du skryter allikevel av at du har over 140 IQ? hvor tok du denne IQ testen da? på internet? du er klar over at alle iq testene du finner på internet er designet for å loppe folk for penger sant? 

Apropos om å være litt vel distré, WubWub. JEG skryter da ikke av at jeg har over 140 i IQ. Jeg skrev jeg tok en test for ørten år siden der jeg fikk 124 (test svart på papir) og så at jeg har tatt ymse tester på nett der jeg har fått alt mellom 125-155. Gratisversjonene vel og merke. Gidder ikke betale. :) 

Anonymkode: b8b68...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, sånn generelt forteller høy IQ oss bare at vedkommende har bedre evner til å utføre akkurat de problemene som blir fremstilt i en IQ test, og ikke så mye mer. For å sette det litt på spissen kan det sammenlignes med en som pugger kjempehardt til eksamen og de temaene som kommer opp der, men ikke nødvendigvis har satt seg så nøye inn i resten av pensum. Det gir ikke et helthetlig bilde. 

Man kan være meget dyktig til å løse akkurat den type logiske oppgaver, og falle igjennom på det meste annet. Det å ha høy IQ betyr ikke nødvendigvis at man innehar de egenskapene samfunnet generelt forbinder med å være smart. 

Jeg har aldri tatt en "fullverdig" IQ test, bare forenklete versjoner i forbindelse med diagnostisering. Svaret var ikke spesifikt, som jeg kan tenke meg at de er i mer grundige testesr, det gikk mer på hvilket område man lå i, altså lav, normal, høy. I papirene mine står det "høy intelligens", men jeg tenker at jeg nok så vidt havnet over, og at jeg ikke sånn sett kan klasifiseres som en med meget høy IQ. Samtidig innehar jeg noen av de kvalitetene mange forbinder med høy IQ. Jeg har god hukommelse, og husker mange obskure detaljer om ting, jeg er generelt godt på logisk tenkning. På skolen var jeg alltid best i de logiske fagene, samtidig har jeg alltid hatt språkøre og vært veldig interessert i den slags, og jeg snakker flere språk mer eller mindre flytende. Jeg har også Asperger, og er ikke spesielt dreven i sosiale settinger. Jeg har mange trekk som svært mange forbinder med høy IQ, og har alltid fått høre dette, men jeg er altså tilnærmet gjennomsnittlig IQ messig. 

Så bare høy IQ i seg selv er nok ikke nødvendigvis så veldig attraktivt for de fleste, fordi det sier så lite om helheten. Jeg tenker derimot at de tingene mange forbinder med høy IQ kan være attraktivt, men disse kan jo helt gjennomsnitlige mennesker besitte også. 

Anonymkode: 683f6...92b

Dette var et godt innlegg, synes jeg! 👏🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 12.20, WubWub skrev:

Jeg har vært på KG siden 2013 og jeg har lest haugevis av tråder ala "Hvor høy IQ har du?", faktisk har jeg lest rundt 20 tråder om dette emnet. Og snitt IQ'en i disse trådene er 140. 

Snitt penis lengde i tråder om penis størrelse er også 20 cm. Jeg har fotografisk hukommelse. 

Men jeg kan garantere deg at disse som sier de har 140 iq og 20cm penis faktisk bare er løgnere som lider av selvbedrag. Men jeg skal ikke ta livsløgnen ifra disse usikre menneskene som føler de må juge på seg kvaliteter som de ikke innehar.

Selvbedrag, sier du? Har vi ikke alle snev av selvbedrag? 

Har du ingen

- illusjoner?

- forestillinger?

- oppfattelse?

Jeg synes det er så rart med sånne bemerkninger. Er som en banan som forteller en annen banan: du er en banan. 

POENGET? 

Jeg tror det mest frustrerende er å måtte gumle poenger som egentlig ikke er poeng av betydning. Som å poengtere at vannet er vått, og så gå rundt med en seriøs mine.

Orker det ikke mer.

 

Anonymkode: 5734e...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...