Gå til innhold

Hvorfor er det så attraktivt å ha høy IQ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, WubWub skrev:

Det som kjennetegner de fleste genier er at de har veldig lav empati. Eksempler; Garry Kasparov, bobby fischer, Steve Jobs osv.

Svært få mennesker som er anerkjent som genier har høy empati så ja jeg er uenig med deg, jeg har lest biografiene til de største menneskene i historiene og svært få av de fremstår som sympatiske eller genuint empatiske - snarere tvert imot. De fleste av de smarteste hodene har hatt enorme sosiale utfordringer og kommer ikke overens med andre mennesker nettopp pga mangelen på empati. 

Alt dette er synsing fra din side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Alt dette er synsing fra din side...

Nei, ikke om man åpner en historiebok å leser litt om Newton og Nikola Tesla f.eks. Eller hvilket som helst annet geni. 

Da ser man raskt at de smarteste hodene ikke nødvendigvis er de som behandler andre mennesker best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Nei, ikke om man åpner en historiebok å leser litt om Newton og Nikola Tesla f.eks. Eller hvilket som helst annet geni. 

Da ser man raskt at de smarteste hodene ikke nødvendigvis er de som behandler andre mennesker best. 

Så er det fortsatt synsing fra din side. Du velger å overse forskning fordi du synes historiske personer virker lite empatiske når du leser om dem? Det er definisjonen på synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Så er det fortsatt synsing fra din side. Du velger å overse forskning fordi du synes historiske personer virker lite empatiske når du leser om dem? Det er definisjonen på synsing.

https://www.mensa.no/iq/faq-om-iq-og-intelligens/

Hva med sosial intelligens?

Det er en utbredt misforståelse at det er noe som heter sosial intelligens. Den riktige betegnelsen er sosial kompetanse. Det er heller ingen direkte sammenheng mellom intelligens og sosial kompetanse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

https://www.mensa.no/iq/faq-om-iq-og-intelligens/

Hva med sosial intelligens?

Det er en utbredt misforståelse at det er noe som heter sosial intelligens. Den riktige betegnelsen er sosial kompetanse. Det er heller ingen direkte sammenheng mellom intelligens og sosial kompetanse.

 

Empati er ikke det samme som sosial intelligens/kompetanse. 

Men igjen, du velger å overse all forskningen som tyder på at empati og intelligens korrelerer. 

Kan en moderator være så snill å sette en strek for denne diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Empati er ikke det samme som sosial intelligens/kompetanse. 

Men igjen, du velger å overse all forskningen som tyder på at empati og intelligens korrelerer. 

Kan en moderator være så snill å sette en strek for denne diskusjonen?

Det er tilknyttet. Som jeg har nevnt så er de smarteste menneskene i historiebøkene ofte mennesker som ikke behandler andre bra. Det er ikke synsing med konkret fakta. 

Høy IQ betyr ikke at man er et godt menneske som bryr seg om andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der ser du, man får ingen anerkjennelse for høy IQ. Alt man får høre er man sikkert ikke har så høy IQ likevel. 

Anonymkode: 6a673...e8b

Fordi det vitner om lav EQ å skryte av høy IQ, på samme måte som at det vitner om lav EQ å skryte av høy formue eller bra utseende. 

Anonymkode: b9f82...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
29 minutter siden, WubWub skrev:

Det er tilknyttet. Som jeg har nevnt så er de smarteste menneskene i historiebøkene ofte mennesker som ikke behandler andre bra. Det er ikke synsing med konkret fakta. 

Høy IQ betyr ikke at man er et godt menneske som bryr seg om andre. 

"Historiebøkene"? Hvor mange historiebøker har du lest egentlig? Pluss: Har alle med høy IQ blitt skrevet inn der, tror du? I think not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Walkingdead skrev:

"Historiebøkene"? Hvor mange historiebøker har du lest egentlig? Pluss: Har alle med høy IQ blitt skrevet inn der, tror du? I think not.

Jeg har lest -veldig- mange :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Walkingdead skrev:

"Historiebøkene"? Hvor mange historiebøker har du lest egentlig? Pluss: Har alle med høy IQ blitt skrevet inn der, tror du? I think not.

For å si det sånn, så har jeg lest nok bøker til at jeg kan med rette hevde at genialitet ikke betyr at man er et super empatisk menneske da de fleste genier faktisk har manglet både empati og sosial kompetanse. 

 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
10 minutter siden, WubWub skrev:

For å si det sånn, så har jeg lest nok bøker til at jeg kan med rette hevde at genialitet ikke betyr at man er et super empatisk menneske da de fleste genier faktisk har manglet både empati og sosial kompetanse. 

 

Når jeg tenker meg om ... jeg slettet det... jeg er ikke interessert i IQ... jeg bryr meg pøkk... og folk som er interessert i det irriterer meg ofte, så jeg gir meg nå. går og finner på glating.

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Walkingdead skrev:

Når jeg tenker meg om ... jeg slettet det... jeg er ikke interessert i IQ... jeg bryr meg pøkk... og folk som er interessert i det irriterer meg ofte, så jeg gir meg nå. går og finner på glating.

Jeg bryr meg heller ikke om det. Om et menneske har 90 IQ eller 150 iq spiller ingen rolle for meg, det er ikke IQ'en din som avgjør om du er et godt menneske eller ei. En med 90 iq kan være et bedre menneske enn en med 150 IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker så godt serien Bones, og jeg tenker på den hver gang smarte mennesker blir et tema. Og en Booth-type med sin smarthet er definitivt noen jeg har mer til felles med og kan sammenlignes med enn Brennan. Dog, Brennan med sin ovenfra og ned-holdning, høye IQ og logiske tenkning - hvordan hun bare 'hiver det ut der' som om det var den største selvfølge at alle satt på samme kunnskapsnivå (selv om hun vet at det ikke er tilfelle) - bare liker jeg så godt. 

Jada - bare et skuespill, men trenger ansikt til to forskjellige typer smarthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WubWub said:

Det er tilknyttet. Som jeg har nevnt så er de smarteste menneskene i historiebøkene ofte mennesker som ikke behandler andre bra. Det er ikke synsing med konkret fakta. 

Høy IQ betyr ikke at man er et godt menneske som bryr seg om andre. 

Dette har du statistikk på, regner jeg med? Eller baserer du hele argumentet ditt på at du har lest om noen få historiske figurer, syntes de var smarte = de fleste smarte personene gjennom historien hadde lite empati?

Du har ikke tenkt på at intelligente mennesker med høy empati gjerne trekker til andre yrker enn vitenskapsmenn og andre kjente stillinger/ yrker/ posisjoner? Som betyr at dersom du har hovedsaklig lest historien til vitenskapsmenn og ledere har du ekskludert alle de intelligente menneskene i andre yrker og på andre steder. De intelligente menneskene som vier livet til å være ressurs for andre i omkretsen havner nok ikke så lett i historiebøkene.

Bare fordi man aldri har oppfunnet noe eller har særinteresse for vitenskap, betyr ikke at man ikke er høyt intelligent. Som en av Norge's mest intelligente menn (IQ 180+) sier

Jeg er lykkeligst når jeg kan hjelpe folk

Jeg er ikke interessert i sosial status eller å «samle» penger. Derfor bor jeg i en veldig liten leilighet. Jeg gir heller bort penger til veldedighet eller til folk som trenger det.

https://www.nrk.no/sapmi/xl/han-har-over-180-i-iq-og-er-blant-norges-smarteste-1.13061701

Anonymkode: 39020...6fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du statistikk på, regner jeg med? Eller baserer du hele argumentet ditt på at du har lest om noen få historiske figurer, syntes de var smarte = de fleste smarte personene gjennom historien hadde lite empati?

Du har ikke tenkt på at intelligente mennesker med høy empati gjerne trekker til andre yrker enn vitenskapsmenn og andre kjente stillinger/ yrker/ posisjoner? Som betyr at dersom du har hovedsaklig lest historien til vitenskapsmenn og ledere har du ekskludert alle de intelligente menneskene i andre yrker og på andre steder. De intelligente menneskene som vier livet til å være ressurs for andre i omkretsen havner nok ikke så lett i historiebøkene.

Bare fordi man aldri har oppfunnet noe eller har særinteresse for vitenskap, betyr ikke at man ikke er høyt intelligent. Som en av Norge's mest intelligente menn (IQ 180+) sier

Jeg er lykkeligst når jeg kan hjelpe folk

Jeg er ikke interessert i sosial status eller å «samle» penger. Derfor bor jeg i en veldig liten leilighet. Jeg gir heller bort penger til veldedighet eller til folk som trenger det.

https://www.nrk.no/sapmi/xl/han-har-over-180-i-iq-og-er-blant-norges-smarteste-1.13061701

Anonymkode: 39020...6fe

Norges smarteste mann jobber som selger, han selger gamle bilstereoier. Han var den forrige lederen av mensa. 

Ellers så tenker jeg at innlegget ditt er godt. Men jeg ser fremdeles ingen kobling mellom empati og IQ i det du formidler. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For de som hevder at høy IQ betyr at man har mye empati. Hvorfor var Newton, Einstein, Bobby Fischer , Garry Kasparov enorme rassehøl? Hvorfor er de som er klassifisert som genier gjerne de samme som oppførte seg som rassehøl imot andre mennesker? 

Jo høyere IQ du har jo mer empati har du hevdes det, så hvorfor er de smarteste i historien lite empatiske? Det er noe som skurrer her. 

Skal jeg linke til videoer av Bobby Fischer hvor han prater om jøder? Hvordan han sier at han ønsker at jøder skal dø en smertefull død? Det ironiske er at Bobby Fischer hadde ekstremt høy IQ, men han hadde også veldig lav empati. Han var også halvt jøde, så all hat retorikken han serverte om jøder blir helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, WubWub skrev:

Norges smarteste mann jobber som selger, han selger gamle bilstereoier. Han var den forrige lederen av mensa. 

Ellers så tenker jeg at innlegget ditt er godt. Men jeg ser fremdeles ingen kobling mellom empati og IQ i det du formidler. 

Jeg tenker ab mener at koblingen er eksempelet med denne mannen med så høy IQ som også har empati i den forstand at han bryr seg om andre/er altruistisk. Dette er like anekdotisk som dine observasjoner, ingen av de har blitt omformet til hypoteser eller testet ut. 

Jeg tenker at dette svaret og det Notariusbrukeren forsøker å forklare deg koker ned til vitenskapsteori og metode, særlig hypotetisk deduktiv metode og gjerne også tenke litt over Popper og falsifikasjon/verifikasjon. 

F.eks. svanene til Popper : Alle svaner er hvite. Man observerer hundrevis eller tusenvis hvite svaner, likevel er påstanden falsk da det også finnes svarte svaner. Kanskje klønete formulert, lenge siden ex. Phil nå :P ) 

Vitenskapelig_metode.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, WubWub said:

Norges smarteste mann jobber som selger, han selger gamle bilstereoier. Han var den forrige lederen av mensa. 

Ellers så tenker jeg at innlegget ditt er godt. Men jeg ser fremdeles ingen kobling mellom empati og IQ i det du formidler. 

Fordi jeg ikke gjorde noen kobling, jeg sa hvorfor din var feilaktig. 

17 minutes ago, WubWub said:

For de som hevder at høy IQ betyr at man har mye empati. Hvorfor var Newton, Einstein, Bobby Fischer , Garry Kasparov enorme rassehøl? Hvorfor er de som er klassifisert som genier gjerne de samme som oppførte seg som rassehøl imot andre mennesker? 

Jo høyere IQ du har jo mer empati har du hevdes det, så hvorfor er de smarteste i historien lite empatiske? Det er noe som skurrer her. 

Skal jeg linke til videoer av Bobby Fischer hvor han prater om jøder? Hvordan han sier at han ønsker at jøder skal dø en smertefull død? Det ironiske er at Bobby Fischer hadde ekstremt høy IQ, men han hadde også veldig lav empati. Han var også halvt jøde, så all hat retorikken han serverte om jøder blir helt sykt.

Dette svarte jeg på i mitt forrige innlegg......

Anonymkode: 39020...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...