Gå til innhold

Hva betyr skånsom vask?


Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal vaske en sommer/høst jakke. På vaskesymbolene står det 30 med en strek under. Når jeg sjekket på google så betyr det skånsom vask 30. Hva betyr skånsom vask? 

Jeg har et hurtig program på maskinen som er 30 grader tror jeg og bruker bare 30 minutter. Skal jeg sette på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke valgt hurtigprogrammet, det er ikke lengden på programmet som bestemmer hvor skånsom vasken blir. Har den ingen innstilling for håndvaskprogram, eller ullvask, eller delikatvask / silke, etc? Hvis du kan stille ned omdreiningen på sentrifugen, gjør det, kraftig sentrifuge er ikke skånsomt.

Et hurtigprogram varmer opp vannet fortere også - og langsom oppvarming er mer skånsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtig er aldri skånsomt. Bruk ullprogram, finvask e.l med lav sentrifugefart. Ullvugge er også supert, men det tror jeg det bare er Miele som har. 

Anonymkode: 36c2d...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finvaskproram, eller ull eller silkeprogram om maskinen har det. Aldri hurtigprogram, det gjør ting fort og gæli ;)

Anonymkode: 23f39...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Bra jeg ikke tok den på hurtigvask. Jeg er veldig dårlig på  å vaske klær. 

Da setter jeg den på ull program. Jeg tror ikke maskinen min har håndvask program.

Burde jeg da alltid sette på ullprogram hvis jeg ønsker håndvask til vanlig? 

Og når bruker man hurtigvask? Til hvilken klær kan den brukes?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ayesh skrev:

Tusen takk alle sammen. Bra jeg ikke tok den på hurtigvask. Jeg er veldig dårlig på  å vaske klær. 

Da setter jeg den på ull program. Jeg tror ikke maskinen min har håndvask program.

Burde jeg da alltid sette på ullprogram hvis jeg ønsker håndvask til vanlig? 

Og når bruker man hurtigvask? Til hvilken klær kan den brukes?

Ts

Hurtigvask bruker jeg nesten aldri. Kanskje hvis det er en bukse jeg må ha vasket kjapt, og som må henges til tørk før jeg drar hjemmefra eller noe.  

Anonymkode: 36c2d...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hurtigvask bruker jeg nesten aldri. Kanskje hvis det er en bukse jeg må ha vasket kjapt, og som må henges til tørk før jeg drar hjemmefra eller noe.  

Anonymkode: 36c2d...c4c

Ok takk. 

Jeg har ull program, men det 40 grader.

Også har jeg et program som heter ultra fint. Det er 30 grader men står 0 på sentrifugering. Betyr det at jakken vil være helt våt når maskinen skal stoppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, malicious skrev:

Ullprogrammet betyr basically håndvask 😊

Takk da lærte jeg noe nytt. Hva betyr ultra fint? Det er 40 grader men står 0 på sentrifugering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det betyr blaut tøy etter vasken, men du har vel et sentrifugeprogram som du kan stille inn omdreiingene selv? Regner med at ultra fint betyr at det blir vasket veldig forsiktig

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Ja, det betyr blaut tøy etter vasken, men du har vel et sentrifugeprogram som du kan stille inn omdreiingene selv? Regner med at ultra fint betyr at det blir vasket veldig forsiktig

Ja har sentrifugepogram som jeg kan sette på selv når maskinen er ferdig med å vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvillet program skal jeg bruke for jakken? ullprogram som maskinen min har er 40 grader. Og ultra fint er 30 grader men den sentrifugerer ikke. da må jeg sette på sentrifugeprogram selv.

Tror ultra fint er bedre siden det er 30 grader. Og det er d jeg trenger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Ayesh skrev:

Hei jeg skal vaske en sommer/høst jakke. På vaskesymbolene står det 30 med en strek under. Når jeg sjekket på google så betyr det skånsom vask 30. Hva betyr skånsom vask? 

Jeg har et hurtig program på maskinen som er 30 grader tror jeg og bruker bare 30 minutter. Skal jeg sette på den?

Skånsom vask er enten ullvaskeprogram eller håndvasksymbolet på maskinen (spørs litt hvilken maskin du har).skånsomt betyr at trommelen arbeider mindre, gårmindre rundt enn ved hurtigprogrammene og håndklevaskeprogramene. Ull må vaskes skånsomt for ikke å krympe. Derfor står trommelen mye i ro når ullprogrammet brukes. 

Anonymkode: 678ee...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser nå at ullprogram er 40 grader. Men jeg kan endre på temperaturen og sette den ned til 30 grader også. Blir det riktig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...