Gå til innhold

"Revner" vaginaen når man føder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje ut som et tullespørsmål, men jeg lurer helt ærlig på dette. Så på fødeavdelingen og da fosset det jo blod ut av vaginaen under fødselen, hvor kommer det fra? For det er jo ikke blod i fostervannet, så da må det være at vaginaen revner da?

 

Lurer også på om man kan komme seg igjennom en fødsel uten å ta blodprøver og veneflon? Epidural er vel en sprøyte som settes i ryggen rett før fødselen? Finnes det andre bedøvelser som ikke krever stikk? Er livredd for stikk, spesielt blodprøver og vil helst ikke ta så mange stikk i løpet av de planlagte 3-4 graviditenene jeg tenker å ha når jeg har utdanning, hus og hund i boks heh... 

 

:mynona:

Anonymkode: 7595b...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodet har vel først og fremst med morkaka å gjøre, enten at det blør fra stedet i livmoren der morkaka er festet eller fra selve morkaka. Jeg har ikke tenkt på at man blør så mye av å revne. Jeg ble klippet under første fødsel og måtte sy mye, men mistet lite blod.

Og det er helt mulig å føde uten veneflon eller epidural, men det er jo vanskelig å vite på forhånd. Plutselig skjer det ting og da er det jo lurt å følge jordmor/leges råd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen revner, andre ikke. Når man revner så blør det like mye som om man skjærer seg i fingeren og klemmer på. Endel, men ikke nok til at det fosser. 

Når morkaken løsner er det derimot noen svært store punkt hvor to større blodårer fra mor gir blod og næring til barnet som kan blø mye. Hos de fleste stopper det etter kort tid, men blødning som må hjelpes er en av de vanligste komplikasjonene. 

Anonymkode: 3c2d4...b1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vanlig å revne litt første gang, men det trenger ikke være noe dramatisk med det. Da er det vel vanligvis i mellomkjøttet man revner, tror det er mindre vanlig å revne innvendig (?).

Det med revning/klipping var noe av det jeg bekymret meg mest for før første fødsel, men det merket jeg ingenting til. Jeg gikk hvertfall så inn i meg selv at det bare handlet om å komme seg gjennom smertene, det var mange ting jeg ikke merket noe til. Har ikke hatt noe problemer med dette i ettertid heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel kommer du gjennom uten blodprøve men svangerskapet krever blodprøver. Noen er uhyre pysete de første gangene, senere blir det rutine. 

Hvor blodet kommer fra i en fødsel varierer etter hvordan fødselen forløper. Noen mister så mye blod at de må ha blodoverføring. 

Får du en alvorlig sykdom, så er jo spørsmålet ha som er viktigst, å tåle stikk eller å ikke overleve. Vil du ha barn så må du tåle noen blodprøver og en fødsel. 

Anonymkode: d7bec...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha født, endte i hadtesnitt med første. Andre blir tatt med planlagt keisersnitt nå i november. Utifra egne erfaringer, kan man fint klare seg uten veneflon og epidural. Blodprøver må du ta i uke 12, for å sjekke blodtype og diverse som sykehuset krever. Når det er sagt, synes jeg det å få epidural med første var himmelen! De setter den ofte når du har en rie, og de gjør mer vondt enn det stikket. Jeg er selv livredd sprøyer og kjempet mot epiduralen i det lengste. Men, når den fungerte var det himmelsk! Personlig synes jeg riene var 1000 ganger verre enn alle de 6 veneflonene og epiduralen som ble satt. Mine venefloner tettet seg fort, derfor ble det så mange. Men nekter å tro at dette er normalen. De tok forøvrig ks med epidural som bedøvelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Er du heldig så slipper du stikk. Forutsatt at alt går som smurt selvsagt. Er du resus negativ så vanker det en sprøyte i etterkant. 

Men du må ta flere blodprøver mens du går gravid. 

Vagina kan revne. Det skjer ikke alle. Det er i det store og hele mye som kan gå galt om man er uheldig, men for mange går det bra og det er det du må satse på. For mange er det over på et blunk. skulle det skje så har du  uansett så vondt i vagina etter fødsel at du ikke merker at de syr deg sammen. 

Husk at under en fødsel kan mye skje, men forhpentligvis så skjer det ikke noe. Da er det dumt å ha gruet seg i lang tid uten grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man revner normalt sett ikke i vagina. Man kan revne litt ved utkanten. Noen revner selvsagt mye, andre lite. Mange ingenting.

Hvor kommer mensen fra? Rakner vagina da også, tror du?

Når det gjelder blodprøver, er dette sterkt anbefalt, men du bor i frie Norge. Du kan selv velge ja eller nei. Men det med blodprøver er ikke så mye å tenke på. Det krever kun èn gang, for å sjekke om du er rhesus positiv, evnt også vitaminnivåer og kjønnssykdommer. Dette er for deg og ditt barns ve og vel. Det er bare ett sprøytestikk. 
Såvidt meg bekjent, er det kun lystgass (som kun gjøres på enkelte sykehus nå) som ikke krever stikk av noe slag under fødsel.

Anonymkode: e09cd...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg revnet ikke, men kom fortsatt mye blod.

Blodprøver er sterkt anbefalt under svangerskapet. Jeg er også livredd for stikk og besvimer vanligvis når jeg tar blodprøver, men den epiduralen var hjertelig velkommen når riene var som verst, merket ingenting for den smerten var ingenting i forhold til riene.

Anonymkode: 12332...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres kanskje ut som et tullespørsmål, men jeg lurer helt ærlig på dette. Så på fødeavdelingen og da fosset det jo blod ut av vaginaen under fødselen, hvor kommer det fra? For det er jo ikke blod i fostervannet, så da må det være at vaginaen revner da?

 

Lurer også på om man kan komme seg igjennom en fødsel uten å ta blodprøver og veneflon? Epidural er vel en sprøyte som settes i ryggen rett før fødselen? Finnes det andre bedøvelser som ikke krever stikk? Er livredd for stikk, spesielt blodprøver og vil helst ikke ta så mange stikk i løpet av de planlagte 3-4 graviditenene jeg tenker å ha når jeg har utdanning, hus og hund i boks heh... 

 

:mynona:

Anonymkode: 7595b...ff9

Blodet kommer fra morkaken som løsner inne i livmoren :) det er der "alt" blodet kommer fra. Man kan få rifter innvendig i vagina også - og disse kan blø, men ikke enorme mengder. Det vanligste er derimot at mellomkjøttet revner - altså huden mellom vagina og anus. Alle rifter blir sydd i etterkant av fødselen av kompetent personal, og leges i de aller, aller fleste tilfeller helt normalt etter noen uker. 

Stikk kan du gjøre litt som du vil med. Epidural er en nål som settes i ryggen ja, men du må da ikke ha epidural. Varme omslag, badekar, massasje osv krever ikke stikk. Det er dessverre lite medikamentell bedøvelse som ikke krever stikk. Eneste jeg kommer på er bedøvende salve/krem man kan få i underlivet under utdrivning/sying. 

Bedøvelse velger du så klart selv hva du vil ha av. Mange velger bort all bedøvelse på grunn av sprøyteskrekk, de syns frykten for sprøyter er større enn smertene. Noen syns smertene overgår all sprøyteskrekk og driter i skrekken når de går i fødsel. Det må du nesten ta som det kommer. Blodprøver er vel som regel bare 1 pr graviditet - det er for å sjekke blodtype hos deg og barnet (og den er veldig viktig, da "mismatch" kan være livstruende). Så lenge graviditeten forløper normalt da :) Det kan jo hende du må ha blodoverføring, væske e.l. Etter fødsel, da må du ha veneflon. Du kan spørre om å få bedøvende krem før veneflonen legges :) 

jeg har ingen erfaring med keisersnitt, men mine normale svangerskap og normale fødsler har bare innebært 1 blodprøve og to stikk for pudental blokkade under fødsel (sistnevnte er helt frivillig).

Anonymkode: 0482d...aa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Er du heldig så slipper du stikk. Forutsatt at alt går som smurt selvsagt. Er du resus negativ så vanker det en sprøyte i etterkant. 

Men du må ta flere blodprøver mens du går gravid. 

Vagina kan revne. Det skjer ikke alle. Det er i det store og hele mye som kan gå galt om man er uheldig, men for mange går det bra og det er det du må satse på. For mange er det over på et blunk. skulle det skje så har du  uansett så vondt i vagina etter fødsel at du ikke merker at de syr deg sammen. 

Husk at under en fødsel kan mye skje, men forhpentligvis så skjer det ikke noe. Da er det dumt å ha gruet seg i lang tid uten grunn. 

 

Ved et normalt svangerskap er kun 1 blodprøve nødvendig, rundt uke 12 

Anonymkode: 9c31d...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klippet mye og sydd mye. Det var mitt mareritt, jeg hadde gruet meg masse på forhånd, men helt ærlig gikk det veldig fint. Klipping var ingenting i forhold til resten av fødselen. Nå 3 mnd. Etter fødselen både ser og kjennes alt som før der nede. 

Anonymkode: d3747...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rift grad 1 er bare i hud, grad 2 er også i slimhinne, altså vagina. De fleste er ikke så dype. Min var forholdsvis dyp, riften gikk såvidt inn i kapsel til endetarmsmuskel. Likevel ble det helt greit og usynlig da det hadde grodd, og det var ikke veldig vondt. Merket veldig lite på barselavdelingen, noe mer etter 5-6 dager da det ble litt hovent og irritert i stingene.

Anonymkode: da414...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vanvittige mengder feilinformasjon. Mange har noen riktige poenger, men de fleste sier også noe som ikke er sant. Er du rh NEg må du ta flere blodprøver ila svangerskapet, og om fosteret er positivt må du også ta sprøyte både i svangerskapet og etter fødsel. Hva du trenger i fødsel er ikke opp til deg utenom at du selvsagt kan nekte epidural. Om du ønsker epidural får du også veneflon, og noen tilstander gjør også at du må ta blodprøver før epidural, feks om du har svangerskapsforgiftning. Du kan ikke styre om du blir syk i svangerskapet eller i fødselen, om du trenger væske, antibiotika eller om du for eksempel får insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Alt dette kan gi en rekke stikk. Alt kan skje i fødsel, og blir tilstandene potensielt farlige for deg eller babyen så tas det blodprøver. 

Alt dette er bare til info. Vesentlig med korrekt informasjon synes jeg. Men ikke vær redd, alt dette løses med å gi beskjed om din frykt, så er alle ekstra påpasselige og varsomme.

det blør fortrinnsvis fra det stedet i livmoren der morkaken har vært festet. Noen ganger kan også fødselsrifter blø flere liter, det kommer an på om det er et kar som står og blør. Dette er mye skjeldnere enn at blødningen kommer fra livmoren, men absolutt noe som skjer. Vaginalrifter er heller ikke uvanlig, slik flere her skriver. En grad 1 er ikke bare hud men hud og slimhinne, en grad 2 er ikke slimhinne men muskler i perineum. Dette er helt vanlig og repareres enkelt og heles fint. 8/10 førstegangsfødende får rifter som må sys, mens 5/10 flergangsfødende må sy. Det er store rifter av grad 3 (A,B,c) og grad 4 man arbeider hardt for å forebygge, da disse involverer musklene omkring endetarmen. Vanlige rifter grad 1 eller 2 i perineum, samt vaginalrifter og rifter i kjønnsleppene kan gi plager som svie og hevelse, men blir nær sagt alltid uproblematisk tilhelet ila kort tid. 

Spør om noen lurer på noe. Lykke til.

Anonymkode: 135bd...75e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det vanvittige mengder feilinformasjon. Mange har noen riktige poenger, men de fleste sier også noe som ikke er sant. Er du rh NEg må du ta flere blodprøver ila svangerskapet, og om fosteret er positivt må du også ta sprøyte både i svangerskapet og etter fødsel. Hva du trenger i fødsel er ikke opp til deg utenom at du selvsagt kan nekte epidural. Om du ønsker epidural får du også veneflon, og noen tilstander gjør også at du må ta blodprøver før epidural, feks om du har svangerskapsforgiftning. Du kan ikke styre om du blir syk i svangerskapet eller i fødselen, om du trenger væske, antibiotika eller om du for eksempel får insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Alt dette kan gi en rekke stikk. Alt kan skje i fødsel, og blir tilstandene potensielt farlige for deg eller babyen så tas det blodprøver. 

Alt dette er bare til info. Vesentlig med korrekt informasjon synes jeg. Men ikke vær redd, alt dette løses med å gi beskjed om din frykt, så er alle ekstra påpasselige og varsomme.

det blør fortrinnsvis fra det stedet i livmoren der morkaken har vært festet. Noen ganger kan også fødselsrifter blø flere liter, det kommer an på om det er et kar som står og blør. Dette er mye skjeldnere enn at blødningen kommer fra livmoren, men absolutt noe som skjer. Vaginalrifter er heller ikke uvanlig, slik flere her skriver. En grad 1 er ikke bare hud men hud og slimhinne, en grad 2 er ikke slimhinne men muskler i perineum. Dette er helt vanlig og repareres enkelt og heles fint. 8/10 førstegangsfødende får rifter som må sys, mens 5/10 flergangsfødende må sy. Det er store rifter av grad 3 (A,B,c) og grad 4 man arbeider hardt for å forebygge, da disse involverer musklene omkring endetarmen. Vanlige rifter grad 1 eller 2 i perineum, samt vaginalrifter og rifter i kjønnsleppene kan gi plager som svie og hevelse, men blir nær sagt alltid uproblematisk tilhelet ila kort tid. 

Spør om noen lurer på noe. Lykke til.

Anonymkode: 135bd...75e

Oi, takk for masse god informasjon! Mye som kan gå galt skjønner jeg :P men ja, må jo bare gjennom det da om man vil ha barn... 

 

Setter pris på alle innspillene i tråden <3 TS :)

Anonymkode: 7595b...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS Kg eg gruet meg veldig for rifter og klipping (klipping er verst, og brukes som oftest bare ved tang/vakum/hast). Jeg merket virkelig ikke noe til det! De klippet meg, men jeg visste det ikke før de så de måtte "sjekke klippet" ved utreise fra barsel. Trodde jeg bare hadde en bitteliten rift da syingen gikk veldig fort, og fe ikke hadde nevnt noe om det.

Dag 3 og 4 svidde det en del når jeg tisset. Da helte jeg vann over mens jeg var på do.

Anonymkode: ac2ba...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Er du heldig så slipper du stikk. Forutsatt at alt går som smurt selvsagt. Er du resus negativ så vanker det en sprøyte i etterkant. 

Men du må ta flere blodprøver mens du går gravid. 

Vagina kan revne. Det skjer ikke alle. Det er i det store og hele mye som kan gå galt om man er uheldig, men for mange går det bra og det er det du må satse på. For mange er det over på et blunk. skulle det skje så har du  uansett så vondt i vagina etter fødsel at du ikke merker at de syr deg sammen. 

Husk at under en fødsel kan mye skje, men forhpentligvis så skjer det ikke noe. Da er det dumt å ha gruet seg i lang tid uten grunn. 

 

Jeg har født to ganger uten annet enn lystgass og jeg kjenner ikke igjen det du beskriver ang vondt i vagina. Jeg fikk et lite klipp første gang og en liten rift andre gang, da jeg skulle få det sydd etterpå så fikk jeg lokalbedøvelse noe som bare kjentes ut som et lite stikk. 

Det er først i en dag og kanskje to etterpå man føler seg litt forslått.

Anonymkode: d5cb4...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte klippes opp litt, men før det fikk jeg en bedøvelsessprøyte på forhånd så jeg ikke kjente hverken det eller at ho sydde etterpå. Så har ikke revnet sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved et normalt svangerskap er kun 1 blodprøve nødvendig, rundt uke 12 

Anonymkode: 9c31d...f34

Hvis du er rhesus positiv ja. Er du rhesus negativ så er det tre blodprøver. Og føder du et pluss barn så er det en sprøyte etterpå også. 

Anonymkode: 46f77...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...