Gå til innhold

Hva serverer dere kresne barn på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.10.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Her i huset har barnet lært seg å spise variert mat fra dag 1. Foreldre som kun har fora barna sine med pølser, pizza, pannkaker osv får problemer når de blir større. Vi lager god mat av gode råvarer her i hus. Det har vandret innom kresne barn her også, de har smakt på maten og har vært helt i ekstase over hvor godt fisk kan være. Når de ikke blir servert det hjemme, så blir de heller ikke vant til det - ergo de blir kresne. 

Anonymkode: dbd63...378

Vet du hva, det der er ikke helt riktig. Vi har servert 3-åringen variert og primært hjemmelaget mat siden hun var liten, men kresen har hun blitt uansett. Nekter å spise kjøtt i alle mulige varianter, skal verken ha kokte grønnsaker eller sauser. Vi tilpasser ikke veldig, og fortsetter stort sett med alt mulig av mat. Hun får rå grønnsaker ved siden av istedet for kokte, men ellers spiser hun det vi serverer eller ingenting. 

Anonymkode: e2bae...abb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg serverer gjerne barn som er med hjem det jeg i utgangspunktet hadde planlagt den dagen.
Vet jeg om det i god tid, blir det gjerne planlagt noe jeg vet mine barn er veldig glade i, eller noe jeg vet besøket liker.

Hos oss var Toro-bali gryte standard da ett barn ble med oss hjem. Barnet var veldig glad i det, og mitt barn spiste også bra.

Det andre barnet har venner som ikke spiser grønnsaker. (Mine kan fint spise BARE grønnsakene, og la kjøttet ligge... :blink:)
Da pleier jeg å forsøke å lage mat der grønnsakene er "skjult" som fullkornspasta med hjemmelagede kjøttboller (Med finhakket løk i kjøttbollene.) Hjemmelaget saus spises ikke av det barnet.
Årsaken er at jeg vet barn påvirker hverandre. Det er lettere å få et barn til å spise noe, dersom vennen spiser det samme uten å protestere. Kjøttboller med ketchup går ned på høykant. Selv med løk kjøttet.

Fiskeburger er også en greie barn har fått servert hos oss. (Mitt barns favoritt.) De sier "æsj" når de får vite hva de får, men ender med å spise en halv burger uten å protestere når det står på bordet.

Så lenge jeg ikke serverer noe det ikke kan forventes at vanlige barn spiser, så tenker jeg det er helt ok å servere det man pleier å ha.

I TS sitt tilfelle hadde jeg latt barnet spise pasta med ketchup. Det er da ikke hver dag dette barnet kun spiser dette. Og pasta med ketchup blir man mett av.

Vennepåvirkning er forresten en merkelig greie. Barnehagen slet med å få noen av ungene til å spise grønnsaker, fordi noen få barn protesterte høylytt... Og da ville ikke resten spise heller. (Mitt barn inkludert.)
Barnet som altså spiste kokt brokkoli og blomkål som snacks da det kom i barnehagen på morgenen, nekter å spise en eneste grønnsak til lunsj, fordi grønnsaker er "æsj" (I følge sidemannen.)

Anonymkode: 3108c...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har nylig begynt å ha med venner hjem fra barnehagen, og jeg sliter med hva jeg kan servere barna som de faktisk spiser. Jeg blir nemlig overrasket over hvor kresne mange barn er. Jeg trodde pasta med kjøttsaus skulle være en sikker vinner, men da spiser besøket bare pasta og spør om å få på ketsjup eller smør. Mens jeg syns dette er litt stusselig. Pasta er ikke en gang noe vi pleier å ha, så da lurer jeg jo på om jeg like gjerne kan lage det vi ellers ville hatt. Men med fare for at besøket ikke spiser noe i det hele tatt. Vi spiser vanligvis en del forskjellige gryter, supper og mye fisk og grønnsaker.

Hva slags mat serverer dere kresne barn på besøk? Gjør dere noen spesiell tilpasning eller lager dere bare det dere vil?  Jeg vil helst ikke servere brødskive til besøket, siden vi er nøye på å ikke gi egne barn alternativer til middagen. Barna på besøk pleier også å spise kveldsmat her, så de får jo mer mat mot slutten av besøket.

Anonymkode: 0a473...653

Ville prøvd å tilrettelegge, men om det er langt utenfor hva du ellers ville hatt tenker jeg de får spise det de får. Vår er for liten til å ha med noen hjem, men har ekstremt sære tantebarn. De har jeg vært ganske strenge med. Har ikke laget noe annet fordi de sluttet å like kjøttkaker feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Men dere serverer vel ikke bare pannekaker alene?! Dette er jo mat som typisk serveres sammen med f.eks tomatsuppe eller ertesuppe. Vi har servert havrepannekaker til gjester flere ganger, men vi serverer dette normalt sammen med (etter) hjemmelaget tomatsuppe.

Mine barn er vant til at de må spise opp skålen med tomatsuppe og egg (de får aldri en kjempestor skål- og ofte ber de også om mer suppe selv) før de får pannekaker. Gjestene, derimot, de liker omtrent aldri den hjemmelagede tomatsuppen (som er veldig «enkel» på smak, ikke chili eller sånt som barn ikke liker), men insisterer da på å bare spise pannekaker :rolleyes: Og da lager jeg selvsagt ikke noe mer nummer ut av det, selv om det selvsagt også medfører at mine barn også spiser mindre (eller ingenting) av tomatsuppen den dagen.

Ville bare påpeke at, etter min erfaring, er heller ikke pannekaker noe «vanntett» alternativ.

Anonymkode: a622e...c2c

Ofte kombinert med hjemmelaget tomatsuppe, men hvis jeg ikke rekker det kan jeg finne på å servere kun pannekaker når vi har små gjester. Crazy, I know... Pannekakene mine har alltid litt havregryn i. Jeg tilbyr iblandt kokt potet og sprøstekt bacon med dem.

Sist vi hadde små gjester serverte jeg taco, og det var stor hit. Ungene gafla i seg masse mat, inkludert masse grønnsaker. 

Jeg synes det viktigste er at ungene har en fin opplevelse med å være hos oss. At de er trygge, mette, har det hyggelig. De yngste er bare 4-5 år så vil ikke være hard med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør foreldrene hva ungene liker, og så lager jeg enten det eller det jeg uansett har plan om å lage. Det går MYE i spagetti med ketchup når det er besøk. Men det er mye bedre enn hva min nevø spiser til middag flere dager i uken - pommes frittes.. 

Anonymkode: d923f...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke handler om allergier, så mener jeg at du bare skal servere det som er. Mitt barn har aldri vært glad i typisk barnemat som pannekaker, spagetti og kjøttsaus, pølser osv., og da hun gikk i barnehagen og var med venner hjem så var det ikke alltid hun spiste så mye. Men da er det ikke verre enn at hun spiser noe når hun kommer hjem, enten litt ekstra brødskiver til kveldsmat eller litt middagsrester som var igjen etter min middag. 

Dessuten så tenker jeg at du ikke skal bekymre deg så mye over hva de får i seg mens de er på besøk hos deg. Er det spagetti med smør eller ketchup de ønsker, så gi dem det (så frem du har det i hus). Den få gangene de spiser hos deg utgjør jo uansett svært lite for barnets helhetlige kosthold. Eneste gangen jeg spør hva gjestene ønsker til mat er om datteren min skal ha overnattingsgjester. Da forsikrer jeg meg om at de liker middagen, for jeg ønsker ikke at de skal legge seg sultne. Jeg syns det er litt ekstra med måltidene på helg, og da syns jeg det er koselig om alle får noe de liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi spurte alltid foreldrene om hva barnet likte da de gikk i bhg, skolebarn får brødskive om de ikke vil ha middag.

ingen her må gå sultne og ingen tvinges til å smake!

Anonymkode: bcbd5...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn er meget kresen, det andre er ikke. Så alt handler ikke om hva foreldrene gjør! Mitt viktigste mål er at barna skal få et avslappet forhold til mat. Ingen tvang eller dårlig stemning rundt det å spise. Oppfordrer den kresne til å smake, men hun får knekkebrød isteden dersom hun ikke liker. Jeg var et kresent barn selv, og vet hvor vanskelig det å smake på og spise mat jeg ikke var fortrolig med.

Anonymkode: de4a6...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...