Gå til innhold

Hva serverer dere kresne barn på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Det er ikke din jobb å være restaurant. At unger er kresne skal du ikke ta hensyn til. Og vil de ha pasta med ketchup, så la dem få det. 

Vi har alltid bare laget det vi vanligvis har, noen unger spiser, andre ikke. Men det skal sies at min gutt ofte får være med å bestemme menyen. Og vi har pasta innimellom vi, og barn liker gjerne kjøtt eller skinke, men sjelden saus, er min erfaring.
Og gud forby å ha noe veldig hjemmelaget som en tomatsuppe... unger i dag er føkka opp med torosuppe fra barnehagen av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke problemet her. Hvis barna som er på besøk heller vil ha ketchup på pastaen enn kjøttsaus, så la dem få det da! Det er helt vanlig at barn er skeptiske til mat som er blandet (kjøttdeig med saus feks). 

Du har en god tanke om at barna som er på besøk skal få i seg et fullverdig måltid. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for dette. Det er foreldrene sitt ansvar hva barna får i seg på det jevne. Tror ikke noen reagerer på at barnet spiste bare pasta på besøk hos en barnehagevenninne. 

Anonymkode: 5881c...683

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

Her i huset har barnet lært seg å spise variert mat fra dag 1. Foreldre som kun har fora barna sine med pølser, pizza, pannkaker osv får problemer når de blir større. Vi lager god mat av gode råvarer her i hus. Det har vandret innom kresne barn her også, de har smakt på maten og har vært helt i ekstase over hvor godt fisk kan være. Når de ikke blir servert det hjemme, så blir de heller ikke vant til det - ergo de blir kresne. 

Anonymkode: dbd63...378

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset har barnet lært seg å spise variert mat fra dag 1. Foreldre som kun har fora barna sine med pølser, pizza, pannkaker osv får problemer når de blir større. Vi lager god mat av gode råvarer her i hus. Det har vandret innom kresne barn her også, de har smakt på maten og har vært helt i ekstase over hvor godt fisk kan være. Når de ikke blir servert det hjemme, så blir de heller ikke vant til det - ergo de blir kresne. 

Anonymkode: dbd63...378

Jeg også, men har ikke altetende barn likevel. Et av mine barn har hatet grønnsaker siden han var ferdig med mos. Spiser alt av kjøtt, fisk og sjømat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Du er ikke for streng med egne barn, men altfor streng med besøket. Det gjør da ikke deg noe at besøket spiser "stusselig" pasta med smør? Jeg pleier å ha oppkuttede, rå gulerøtter ved siden av uansett rett, de fleste tar noen slike. Det er da bra nok, du skal hverken oppdra eller fø opp ernæringsmessig riktig besøket med ett måltid. Pastamed ketchup, ris med soyasaus eller potet med smør er det mange barn som har spist mange ganger her. Bare server det dere pleier, og regn det som en suksess hvis de spiser såpass. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem det du lager. Hvis de ikke vil spise så får de gå sultne da. Sett maten i kjøleskapet og gi dem det senere om de ombestemmer seg. "Dette er maten som serveres". 

Ketchup ville jeg ikke stressa så mye med. Kjøp en med god kvalitet eller lag selv.. Så blir det ikke så fryktelig usunt.

Anonymkode: 78627...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal "straffe" barna som er kresne ved å si spis dette eller ingen ting. Små barn kan ingen ting for at de ikke liker alt, det kan også være underliggende grunner. Jeg hadde lett gitt ungen ketchup eller smør på pastaen, eventuelt spurt om barnet ville ha noen rå grønnsaker eller noe annet lettvint jeg hadde hatt liggende. Da får man heller fokusere på andre ting som å være hyggelig, sitte ordentlig ved bordet osv. 

Anonymkode: 5be61...516

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt det ikke var snakk om allergi eller matintoleranse så ville jeg ha servert noe som vi brukte å ha til middag vanligvis. Kanskje satset på sunn dessert som frukt eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

Barn på den alderen er generelt dårlige til å spise middag. Ingen får feks pizza hver dag hjemme.lag vanlig mat. 

Min eldste ville aldri ha middag i 3-4 års alderen. Men så plutselig gikk d over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke problemet her. Hvis barna som er på besøk heller vil ha ketchup på pastaen enn kjøttsaus, så la dem få det da! Det er helt vanlig at barn er skeptiske til mat som er blandet (kjøttdeig med saus feks). 

Du har en god tanke om at barna som er på besøk skal få i seg et fullverdig måltid. Men jeg tror ikke du skal bekymre deg for dette. Det er foreldrene sitt ansvar hva barna får i seg på det jevne. Tror ikke noen reagerer på at barnet spiste bare pasta på besøk hos en barnehagevenninne. 

Anonymkode: 5881c...683

Enig. Det ene måltidet barnet spiser hos deg innimellom har ingenting og si i det store og det hele. Spagetti med ketchup? Flott den ene dagen :) Alle koste seg med middag. Er ikke det det viktigste når man har gjester?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skader ikke å spise pasta med ketchup når man er på besøk hos andre. Jeg tenker at man kan "dele" opp maten. Om man vanligvis lager kjøttsaus kan man kanskje lage tomatsaus og ha kjøttet ved siden av når man har besøk. Kutte opp grønnsaker og la de spise det ved siden av. Men ikke pes med maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsegrateng, stekte pølsebiter, kokt pasta, hvit saus med ost, mais, gratinert i ovnen. Det pleier å gå ned hos de fleste barna her, og så får de lov til å bruke ketchup.

Ellers så lages det en del stekte nuddelretter, chop suey, lasagne, pannekaker, hjemmelagde kjøttkaker og hjemmelagd potetmos med brokkoli, pasta og stekt kjøttdeig med champingjong, løk, gullerot, mais og toro kjøttdeigsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som tilfeldigvis blir med hjem fra skolen får det vi har. Jeg smører gjerne en brødskive om det er det eneste de vil ha. Er det avtalt at de spiser middag hos oss eller de er på overnattingsbesøk sjekker jeg litt på forhånd hva de liker/ikke liker, evt er allergisk mot osv. Så hva jeg lager når vi har små gjester varierer veldig alt etter hva de liker. Om de vil ha ketchup på pasta i stedet for kjøttsaus så vær så god, det legger jeg meg ikke opp i. Min jobb er ikke å oppdra dem eller lære dem å like nye smaker, den er å sørge for at de er mette og at det er hyggelig å være på besøk hos oss.

Jeg hadde forøvrig latt egne barn spise ketchup på pasta de også. Jeg lærer mine barn at de skal spise for å bli mette, fordi kroppen trenger næring, ikke for at mamma skal bli fornøyd. Hvordan du velger å oppdra egne barn er din sak, men det er helt helt uakseptabelt å drive med spisetvang mot dine barns venner.  

Endret av Arkana
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke hatt så mange kresne barn på besøk faktisk, men har et kresent barn selv. Jeg er veldig fornøyd hvis han slipper å gå sulten når han er på besøk, akkurat hva han får i seg den dagen er mindre viktig. Hos bestevennen pleier han å få en brødskive hvis han ikke liker middagen (uten pålegg, så det ikke skal bli for spennende alternativ), selv om vennen ikke får det samme tilbudet av foreldrene sine. Det funker fint, han er mer altetende og har ingen interesse av tørr brødskive. Sønnen min spiser seg ikke akkurat stappmett på det heller, men han slipper å gå sulten, og alle er fornøyde. :)

Når det gjelder spaghetti med kjøttsaus, så er det en av favorittene, men bare hvis det er kjøttdeigsaus fra Toro. Vi har prøvd flere alternaitver, inklusive hjemmelaget, men da vil han heller ha bare spaghetti, evt med ketshup. :P Han smaker uansett, og vi har aldri fortalt ham at det er en annen saus, men han klarer ikke å like det.

Hvis du gjerne vil at gjestene skal spise noe av det som blir servert så øker du sjansene ved å servere mat som ikke er blandet, som gryteretter osv. Serverer du kjøtt med grønnsaker og poteter til vil min sønn spise grønnsaker og poteter og være fornøyd med det.

(Hans kresenhet kommer for øvrig ikke av at vi har fôret ham med pølser og pannekaker som noen nevner, det får han nesten aldri. Og det er fisk som er favoritten, helst med broccoli til.)

Selv pleier jeg å passe på å servere noe gjestene liker (dvs spør dem) hvis det er noen som er her sjelden eller for første gang. Ellers lager jeg det vi ellers ville hatt, men ikke noe jeg vet gjesten ikke liker.

Anonymkode: 8c6d3...e0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Jeg syntes absolutt ikke det. Det er lov til å ha noen få ting man ikke spiser men å ville ha pasta med smør eller bare ketchup høres ut som det er foreldrene som ikke utfordrer barna sine med forskjellig mat. Lager ikke annen mat til barn som er på besøk med mindre det er allergier eller de f.eks ikke spiser kjøtt/fisk. Hos meg hadde de fått tilbydd det som var til middag også fikk de spist det de ville av det. Stusselig med pasta og ketchup ja, men om de ikke ville ha sausen/grønnsakene som hørte til, så får de da bare spise pasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, moroklompen skrev:

Det er lov til å ha noen få ting man ikke spiser men å ville ha pasta med smør eller bare ketchup høres ut som det er foreldrene som ikke utfordrer barna sine med forskjellig mat. 

 

Det er helt ufattelig at det finnes voksne som virkelig tror at alle kresne barn har blitt slik fordi foreldrene ikke har servert dem variert nok mat. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arkana skrev:

 

Det er helt ufattelig at det finnes voksne som virkelig tror at alle kresne barn har blitt slik fordi foreldrene ikke har servert dem variert nok mat. 

Alle kresne barn jeg kjenner som såvidt vil ha noe annet enn brødskiver og pasta har foreldre som absolutt tilrettelegger litt for mye. Mitt barn har to-tre ting h*n ikke spiser, av type paprika, champignon og bønner men ikke «tomatsaus» som i og for seg kan smake veldig forskjellig. Hjemme hos meg må man prøve på all mat og resultatet er at flere av barna i omgangskretsen som før «ikke likte» brokkoli, tomatsaus, sushi og andre ting, nå liker det og spør gjerne etter det. Alle har vi noen ting vi ikke liker men at man ikke liker det meste, nekter jeg å tro på. Så er der ikke alt man trenger å elske for å spise heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...