Gå til innhold

Hva serverer dere kresne barn på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har nylig begynt å ha med venner hjem fra barnehagen, og jeg sliter med hva jeg kan servere barna som de faktisk spiser. Jeg blir nemlig overrasket over hvor kresne mange barn er. Jeg trodde pasta med kjøttsaus skulle være en sikker vinner, men da spiser besøket bare pasta og spør om å få på ketsjup eller smør. Mens jeg syns dette er litt stusselig. Pasta er ikke en gang noe vi pleier å ha, så da lurer jeg jo på om jeg like gjerne kan lage det vi ellers ville hatt. Men med fare for at besøket ikke spiser noe i det hele tatt. Vi spiser vanligvis en del forskjellige gryter, supper og mye fisk og grønnsaker.

Hva slags mat serverer dere kresne barn på besøk? Gjør dere noen spesiell tilpasning eller lager dere bare det dere vil?  Jeg vil helst ikke servere brødskive til besøket, siden vi er nøye på å ikke gi egne barn alternativer til middagen. Barna på besøk pleier også å spise kveldsmat her, så de får jo mer mat mot slutten av besøket.

Anonymkode: 0a473...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kresenhet hadde jeg ikke tatt hensyn til. Så sant det ikke er snakk om sær mat. Å bare spise pasta til middag en gang eller to skader de ikke. 

Anonymkode: 8a24d...128

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serverer den maten som er. Fortsetter ikke med bjørnetjeneste foreldrene til barnet har starta. Hos oss spiser man den maten man får servert, ferdig med det. 

Anonymkode: dbd63...378

Stakkars unger

Anonymkode: 9b8a4...532

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen unger jeg vet om liker saus til pasta. Alle vil ha ketchup! På ris til og med!

Anonymkode: 83884...ac6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig problemet med å bruke ketchup? Fordi DU syns det er kjedelig?

Anonymkode: 83884...ac6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag det dere har tenkt, så spiser barna om de vil. Er de suktne nok, så spiser de. Vil de ikke ha, klarer de fint å vente til kveldsmat. Men hva slags besøk er det? 

Klassekamerater som er med hjem etter skolen? 

Eller overnattingsgjester? 

Hvis du er veldig opptatt av at de skal like maten, så hør med foreldrene hva de pleier å spise hjemme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig problemet med å bruke ketchup? Fordi DU syns det er kjedelig?

Anonymkode: 83884...ac6

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å spør de vi har med hjem om de liker det jeg tenker å ha til middag, hvis ja så lager jeg det jeg tenkte hvis ikke så lager jeg noe besøket liker og så har vi alltid et eller annet til dessert, vafler og den slags. Synes det er kjekt å gjøre litt ekstra når vi har besøk og for meg er det viktig at barna spiser. Men har ennå ikke opplevd at barna ikke liker maten vi skal ha, eneste gangen jeg har endret "menyen" var en som ikke tålte det vi skulle ha, så da lagde jeg noe annet. :) 

Og når det kommer til Ketchup så legger jeg meg ikke opp i det om barna vil ha det på maten, det får de velge selv. Hadde en på besøk som ville ha ketchup på fiskebollene i suppa...herligt. .:ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serverer akkurat det samme som vi ellers ville ha gjort. De som er på besøk får ikke andre valg enn det som er på bordet, men bestemmer selvsagt selv hvor mye de spiser. Vi velger kanskje ikke å servere lungemos akkurat den dagen vi skal ha med barn hjem, da ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg syns ikke pastaskruer og ketsjup er et fullverdig måltid, nei. Nå serverer jeg fullkornspasta, men likevel. Jeg blir bare så overrasket over at mild, hjemmelaget tomatsaus med kjøttdeig er så lite populært hos mange barn. Mine egne barn spiser det. Og jeg ville heller aldri akseptert at de spiste en middag uten å røre en grønnsak. Er jeg for streng?

Anonymkode: 0a473...653

Det er vel uansett ikke ditt problem om andres barn blir underernært fordi de bare spiser pasta. 

Jeg hadde aldri giddet å bry meg om det. 

Anonymkode: 0bd4e...478

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel uansett ikke ditt problem om andres barn blir underernært fordi de bare spiser pasta. 

Jeg hadde aldri giddet å bry meg om det. 

Anonymkode: 0bd4e...478

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

Finnes nok ikke noe fasitsvar på hva norske barn spiser, det er nok mye forskjellig :) og noen barn er veldig kresne selv om foreldrene serverer variert og sunt hver dag. Lag helt vanlig mat, så får de spise eller ikke spise. Jeg hadde ikke begynt å servert pølser eller pannekaker hver gang dere har besøk og hadde ikke forventet at mitt barn skulle fått spesialmat heller. 

Har en noe kresen 3-åring selv, men han får servert samme middag som oss andre. Krav om å smake, men ikke spise hvis han ikke vil ha. Men jeg hadde ikke mast noe på barn på besøk. Det er ikke min jobb/rolle. 

Anonymkode: 68850...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det viktigste for meg er jo egentlig at barna blir mette, så de ikke blir helt utslitte etter en lang barnehagedag. Men hvis jeg skal bare blåse i å lage noe typisk barnevennlig, kan jeg jo risikere at besøket ikke spiser noen ting.

Og jeg tar gjerne fram ketsjupen hvis besøket vil ha det, men til vanlig lar jeg ikke barna mine spise ketsjup på alt, for da smaker jo alt likt og jeg syns det er en uvane. Bortsett fra på pølser og den type mat.

Men det jeg egentlig lurer mest på er hva norske barn lever på? Er det bare pølser, pasta med ketsjup, pannekaker og kanskje en fiskepinne i ny og ne? Jeg trodde bare de første barna vi hadde på besøk var uvanlig kresne, men nå har vi hatt besøk av en god håndfull barn og det er helt gjennomgående, kanskje med ett unntak.

Anonymkode: 0a473...653

Har vel samme erfaring. Mine barn spiser alt, men de fleste som er på besøk spiser lite eller sier at de «ikke liker» det ene eller det andre. Jeg gjør ikke så mye ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel ikke så mye på det. Som regel spiser de noe av det vi har. Hvis de vil ha ris med ketchup eller smør så er det helt greit. Da ender det som regel med at mitt barn også vil ha det da, det går jo også greit. Når vi har besøk så fokuserer vi på st alle skal kose seg. Det å passe på at barna får i seg nok grønnsaker etc. Gjør vi på andre dager. 

Jeg syntes det er viktig å fokusere på det sosiale og hyggelige rundt et måltid også. Ja, mat er næring, men et måltid er også noe sosialt, noe vi deler med folk vi er glad i. Begge deler er viktig å vise barna. 

Anonymkode: 39e68...976

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger

Anonymkode: 9b8a4...532

Ja stakkars barn som må spise rent kjøtt, grønnsaker, fisk etc🙄 Jeg lager ikke spesial mat kun fordi man får besøk av kresne barn. De får lære seg å smake og spise andre ting enn junkfooden de får av foreldrene sine. 

Anonymkode: dbd63...378

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vel ikke så mye på det. Som regel spiser de noe av det vi har. Hvis de vil ha ris med ketchup eller smør så er det helt greit. Da ender det som regel med at mitt barn også vil ha det da, det går jo også greit. Når vi har besøk så fokuserer vi på st alle skal kose seg. Det å passe på at barna får i seg nok grønnsaker etc. Gjør vi på andre dager. 

Jeg syntes det er viktig å fokusere på det sosiale og hyggelige rundt et måltid også. Ja, mat er næring, men et måltid er også noe sosialt, noe vi deler med folk vi er glad i. Begge deler er viktig å vise barna. 

Anonymkode: 39e68...976

Ååå! Du hørtes ut som en god mor! Viktig å løfte blikket litt og se på helheten. Mat er ernæring, men det er også noe sosialt. Barn har ikke vondt av å vite at det er forskjell på besøk og ikke besøk. Man kan fint være streng på ernæring OG kunne gjøre unntak når man har besøk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...