Gå til innhold

Hvordan opplever du å eldes som kvinne?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

22 timer siden, MajorasMaske skrev:

Det er bare pene damer som misliker å eldes.

Jeg er da pen jeg, men synes det er helt greit å bli eldre. Vil ikke se ut som jeg er i 20-årene for evig og alltid. Faktisk :)

Anonymkode: 7a0e0...5e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på hvordan du nå kan ta vare på deg selv. Ikke ha denne "mantraen" i hodet ditt, da den bare vil trekke deg ned. Når du blir 50,60, 70, 80, 90... vil du se hvor ung du var som 33 åring. Ikke kast bort mer tid på å tenke på det, for det blir bare kjipt. Huden din kan komme seg igjen. Bruk naturlige oljer, og hold deg unna for sterk sol, beskytt deg mot sterk sol. Jeg tror også dette sitter mer i ditt eget hode, at du ser det verre enn det er. Aksepter deg selv, bli glad i deg selv, da vil du også utstråle dette, og det gjør ofte en kvinne vakker. Ikke bare glatt hud...

Anonymkode: b1bb9...8b3

Tuusen takk for oppløftende ord, det trengte jeg å høre nå:hug: Nå er jeg litt i "fortidsmodus" og tenker over hvor pen jeg var før og hater meg selv fordi jeg har blitt så stygg. Jeg tenker altfor mye på utseendet mitt og alltid vært avhengig av å være "den pene" og få bekreftelse for dette. Nei huff, nå ble jeg depressiv her igjen😂 Men enig med deg og vet jeg må skjerpe meg! Skal lese innlegget ditt flere ganger for å prente det inn i huet. Og beklager avsporing/egoismen her nå😳

Anonymkode: 03641...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuusen takk for oppløftende ord, det trengte jeg å høre nå:hug: Nå er jeg litt i "fortidsmodus" og tenker over hvor pen jeg var før og hater meg selv fordi jeg har blitt så stygg. Jeg tenker altfor mye på utseendet mitt og alltid vært avhengig av å være "den pene" og få bekreftelse for dette. Nei huff, nå ble jeg depressiv her igjen😂 Men enig med deg og vet jeg må skjerpe meg! Skal lese innlegget ditt flere ganger for å prente det inn i huet. Og beklager avsporing/egoismen her nå😳

Anonymkode: 03641...9c7

Jeg er sikker på at du fortsatt er pen. Men ja, tenk på det jeg skrev, for det eneste du kan gjøre noe med, er dagen idag , dagen imorgen og fremover. Som sagt, når du blir eldre, vil du se på deg selv som veldig ung nå, og 33 er jo ungt idag! Du har masse tid foran deg, mange muligheter. Huden er vårt største organ, og fornyer hudceller hele tiden, så den vil tilpasse seg deg etterhvert. Bare vær mer forsiktig med sola nå som du vet, og hold deg unna solarium. Tenk også på andre ting som gir deg glede, og ikke bare legg verdien din i utseende. Det er fint å føle seg bra, men ofte får man en spesiell utråling når man er fornøyd med andre deler av livet. Bruk også tid på det, så skal du se at du kommer til å blomstre:hjerte:

Anonymkode: b1bb9...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det går greit. Det er verre å innse hver eneste dag at det er 99% av alt som foregår i verden som er fullstendig meningsløst å holde på med. Som ikke betyr noe i bunn og grunn. Å bli eldre og innse hvor poengløst innhold det er i samfunnet, med overforbruk, forsøpling og "underholdning" som kun er hjernevasking, det er det mye verre å svelge enn litt løs hud og rynker her og der.

Anonymkode: 02515...881

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det går greit. Det er verre å innse hver eneste dag at det er 99% av alt som foregår i verden som er fullstendig meningsløst å holde på med. Som ikke betyr noe i bunn og grunn. Å bli eldre og innse hvor poengløst innhold det er i samfunnet, med overforbruk, forsøpling og "underholdning" som kun er hjernevasking, det er det mye verre å svelge enn litt løs hud og rynker her og der.

Anonymkode: 02515...881

Og dette har du mest fokus på? Hva med å fokusere på deg selv og dine egne evner? Du trenger f.eks ikke å være endel av overforbruket, forsøplingen...du trenger heller ikke å se på "underholdning" som er kun hjernevasking. Beklager, men jeg oppfattet at du skrev som om du er et offer i samfunnet og som om alt er meningsløst...Kast ut tv'n ( det har jeg gjort ), og gjør noe DU brenner for! 

Anonymkode: b1bb9...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 18.00, himmeloghav skrev:

Hvordan opplever du det å eldes som kvinne i vårt kroppfikserte samfunn? Hvorfor er det så mange kvinner som har problemer med det å bli eldre? Hvorfor kan vi ikke synes at rynker er fint? Personlig synes jeg ikke alle blir bedre med botox.

Hvorfor er det så mye fokus på utseende på kvinner?

Jeg skal eldes naturlig med stil og hver rynke kommer til å symbolisere mitt liv - gledene, sorgene, bekymringene, sinnet og latteren. Men jeg kommer til å pleie huden med vanlig hudpleie, og innenfra og ut med god livsstil. 

Hvorfor gjøre alt for å "stoppe" naturen fra å gå sin gang med botox, ansiktsløftning, og diverse dyre greier? Et naturlig ansikt som beveger seg er definitivt vakrest, synes jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, når jeg er 40 tviler jeg på at jeg vil tiltrekke meg gutter i 20 årene uansett. Jeg er nå 25 og vil da ikke tiltrekke meg gutter i tenårene. Og er man pen så er man pen. Mange 30 åringer er penere enn mange 18 åringer.

Anonymkode: 2fdf7...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt meg for ett par år siden, ville jeg kanskje lagt ut en lang essay om noen nye rynker eller ett par grå hår, men så døde plutselig min bestevenninne av kreft for et år siden, og etter det - og det mener jeg HELT seriøst - så anser jeg det å bli eldre som et privilegie, og ikke en selvfølge.. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Og dette har du mest fokus på? Hva med å fokusere på deg selv og dine egne evner? Du trenger f.eks ikke å være endel av overforbruket, forsøplingen...du trenger heller ikke å se på "underholdning" som er kun hjernevasking. Beklager, men jeg oppfattet at du skrev som om du er et offer i samfunnet og som om alt er meningsløst...Kast ut tv'n ( det har jeg gjort ), og gjør noe DU brenner for! 

Anonymkode: b1bb9...8b3

Jeg har ikke tatt del i dette på mange tiår faktisk. Tv har jeg ikke eid siden tidlig på 2000 tallet og bortsett fra miljøhensyn finnes det ingenting som er verdt å brenne for. Bortsett fra nære vennskap og viktige relasjoner da. 

Anonymkode: 02515...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, canacas skrev:

Det at mange kvinner 40+ gjerne omtaler seg som "yngre enn de er" er ofte fordi de sammenligner seg med sin mor og/eller tanter, fra da de var på samme alder. Og kvinner 40+ nå versus for 20-30 år siden er noe helt annet. Vi eldes på en annen måte nå enn før, ikke er vi så "damete" eller klipper av oss alt håret heller, eller begynner med kjerring-klær (bare VET at jeg blir arrestert for den der). Jeg syns ikke jeg ser yngre ut enn 40, men jeg syns jeg ser bra ut som 40. Jeg er ekstremt allergisk og har derfor unngått sol og også unngått sminke i størstedelen av livet, og da blir huden litt deretter også. Rynker har jeg ikke særlig av, og selv om jeg pleide å røyke har jeg ikke fått den der røykemunnen heller (det er jeg veldig glad for). Det handler vel mye om det livet man har levd, og hvilke gener vi har arvet. Huden min ble også enda bedre av å slutte å røyke, den fikk ny spenst.

Men at vi alle ser så mye yngre ut enn vi er, er et selvbedrag, en livsløgn. Vi gjør ikke det, vi er jo også de siste som ser hvor gamle vi faktisk har blitt. Hun som ser meg i øynene i speilet er fortsatt 22. Sånn nesten... :P

Det har du helt rett i! Jeg leste en artikkel her om dagen hvor det kom fram at søstrene i "Golden Girls" var i 50-årene. Jeg ser ytterst få 50-åringer nå som jeg ser for meg i den serien.

Anonymkode: f6931...cbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 40 år som elsker å bli eldre! Selvsagt ser man ikke alltid like fresh ut som tidlig i 20-åra med litt slappere hud og noen rynker, men for meg representerer dette modenhet og erfaring som jeg er stolt av. Det fineste med å bli eldre synes jeg er at man stadig får tilgang til mer kunnskap, for min del føles det som hjernen jobber bedre og jeg blir klokere for hver dag. Trygg i meg selv er jeg også.

Utseendemessig vil jeg heller ikke se ut som en 20-åring, men blir glad hvis jeg kan føle meg som en klok og sjarmerende 40-åring med god trygg utstråling.

Anonymkode: 82b13...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives. Er 34, så føler ikke at jeg er gammel akkurat, men vet at mange andre føler det sånn.  Jeg må vise leg på polet fortsatt, og det er jo et kompliment i mine øyne!  Jeg har ingen barn og sover godt om natta, og dette har selvfølgelig utslag på rynker og trøtthet i ansiktet. Jeg syns de som får barn "forfaller" en del utseendemessig, nettopp fordi de er så trøtte og slitne.

Jeg synes personlig jeg ser bedre ut nå enn når jeg var yngre. Jeg tar mer vare på meg selv i forhold til det å stelle seg på håret, bruke ting som holder det fresht, kler meg penere, bruker mer neglelakk,leppestift og lignende. Er liksom ikke noe redd for å pynte meg i hverdagen.
Det aller beste med alderen er erfaringen man bærer på. At man kan ting, vet mer. Og ikke minst, jeg har akseptert meg selv helt og holdent! Har blitt veldig glad i meg selv. Så det fører til en mer mentalt ro. Og det å akseptere det å bli eldre, at det er naturlig.  Jeg føler meg veldig ung til sinns! Holder meg alltid oppdatert innenfor typiske "unge ting", andre på min alder vet alt om barne tv ,barneklær og leker , det blir mye mer innsnevret når man får barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt ambivalent forhold til aldringen. På den ene siden blir man mer voksen og innser at andre ting er mer verdifullt enn utseende, men så er det det forfallet man ser i speilet... Jeg har alltid fått mye oppmerksomhet for utseendet mitt. Har aldri vært klassisk vakker, men har endel spesielle trekk som fascinerer mennesker og gjør at jeg har blitt definert som vakker likevel. Etterhvert som tiden går, føler jeg at jeg blir mer og mer usynlig. Tapet av oppmerksomheten føles sårere enn tapet av den faktiske skjønnheten. Men alt i alt er det greit, og jeg har ingen planer om å fylle på med noe syntetisk for å erstatte det som er tapt. 

Anonymkode: 504d8...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste for meg, er at ansiktsuttrykket forandres. Ikke bare ansiktet, men man får et annet uttrykk.

  • Dyp rynke mellom øyenbrynene, over nesen: Ser sint ut
  • Mørke ringer/søkk under øynene: Ser trøtt ut
  • Munnvikene henger/kinnene henger: Ser sur ut

Rynker i øyekrokene er helt en annen sak. Det endrer ikke ansiktsuttrykket.

Når ungene spør: "Er du sint, mamma?" så var det på tide å botox'e sinnarynken. De siste månedene før jeg tok Botox, gikk jeg rundt og tenkte på at nå måtte jeg prøve å slappe av i panna, så rynken ikke ble så dyp. Stressende å tenke slik.

Derfor jeg sminker og prøver å kamuflere ringene under øynene. Jeg vil ikke se trøtt ut. Skulle ha løftet kinnene litt av samme grunn, vil prøve å gjøre sur munn til nøytral munn. Jeg blir aldri vakker, men hvem vil se trøtt, sint eller sur ut 24/7??

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

47 år her. Helt greit å bli eldre. Farget håret mitt fra jeg var 20 til jeg ble 40. Nå er jeg nesten helt grå. Har aldri brukt mye sminke og ansikts produkter. Har få rynker. Bruker lite sminke, ofte ingenting. Får ofte kommentarer på at jeg ser bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

jeg er 48, og har hatt rynker rundt øynene siden tenårene. De er selvfølgelig flere og dypere nå, men de plager meg ikke. Endelig har alderen tatt igjen rynkene tenker jeg! Rynker er virkelig det minste problemet med aldring tenker jeg nå.

Det som plager meg mye mer enn rynkene, er at jeg ser at huden på kinnene blir grovere og har fine linjer. Og så det med at ansiktet liksom faller litt ned på sidene, så mna får sånn kalkunfjes. Hater det!

Og så er det utrolig vanskelig å holde vekt. Det er slitsomt.

Anonymkode: 2fb09...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28, så er ingen eldre kvinne akkurat, men syns dette med aldring er sårt. Var "den pene" før, og dette avtok etter fylte 24. Nå som 28 er det så lenge siden jeg har fått høre at jeg er pen at jeg ikke kan huske det en gang. Før fikk jeg høre det nesten daglig. Nå ser jeg hvorfor det er skadelig å legge mye verdi i utseende, for når de gode ordene forsvinner føler man på en sårhet. Kan ikke se selv at jeg har eldes så mye, annet enn litt tynnere i huden i ansiktet. 

Gleder meg virkelig ikke til jeg bikker 40, men håper jeg blir som min vakre mor som tar aldringen med et smil. Syns oppriktig at hun er helt nydelig uavhengig av alder. 

Anonymkode: 8fc0f...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, så er ingen eldre kvinne akkurat, men syns dette med aldring er sårt. Var "den pene" før, og dette avtok etter fylte 24. Nå som 28 er det så lenge siden jeg har fått høre at jeg er pen at jeg ikke kan huske det en gang. Før fikk jeg høre det nesten daglig. Nå ser jeg hvorfor det er skadelig å legge mye verdi i utseende, for når de gode ordene forsvinner føler man på en sårhet. Kan ikke se selv at jeg har eldes så mye, annet enn litt tynnere i huden i ansiktet. 

Gleder meg virkelig ikke til jeg bikker 40, men håper jeg blir som min vakre mor som tar aldringen med et smil. Syns oppriktig at hun er helt nydelig uavhengig av alder. 

Anonymkode: 8fc0f...3b1

Jeg tviler på at du "mistet utseendet" etter at du fylte 24. Er det mulig at folk har sluttet å kommentere utseendet dit fordi de heller har begynt å fokusere på andre ting enn utseendet? Familie, jobb osv.?

Anonymkode: 25bf4...af8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit. Synes jeg ser mye yngre ut enn mine jevnaldrende,  men det synes kanskje alle? 

Jeg trener og holder meg i form. Jeg kler meg bra, og er opptatt av hvordan jeg ser ut, men kunne ikke drømt om å fikse på ansiktet mitt. Synes det er penere å eldes naturlig. Er i 50 årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...