Gå til innhold

Hvordan opplever du å eldes som kvinne?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg synes ikke rynker er noe problem. Jeg har tatt Botox i sinnarynken en gang, og det fikk faktisk varig bedring (2011). Jeg tror musklene endelig slappet av, og har ikke strammet seg opp igjen. Har ubetydelig med rynker i panna og øyekrokene.

Det jeg ikke liker, er at kinnene og munnviken henger ned. Hadde jeg råd, skulle jeg tatt et nedre facelift. Jeg har ingen problemer med å fikse på utseendet med inngrep. Jeg måtte være sikker på at det ble gjort ordentlig og gi et naturlig resultat.

Så liker jeg ikke det mørke søkket under hvert øye, men sminke korrigerer det sånn bra nok. Har tenkt på en filler.... Det er sånt som ikke egentlig plager meg så mye.

Jeg er heldigvis blond, så jeg synes bare det er pent med litt grått hår. Det blander seg fint med det blonde håret.

Daglig sminke, litt concealer under hvert øye, lett dekkende serum foundation, øyebrynsfarge, mascara og litt rouge. Føler jeg må ha foundation for å blende concealer skikkelig ut. Verste jeg vet er synlig dekkstift/krem. Den jeg bruker nå, gir bare huden et svakt blur, uten å gi huden et unaturlig plast utseende.

Det er sinnsynkt kjipt for oss med mørkt hår. Jeg begynte å få grå hår da jeg var 26, og selv om det ikke er mange av dem, synes de veldig godt. Må vel en eller annen gang begynne å farge det... 

Anonymkode: ea886...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Mystix skrev:

Hvis man vil se yngst mulig ut lengst mulig er det lettere hvis man "har et par kilo for mye".  Eldre kvinner som er tynne ser eldre ut enn de som er normalvektige eller lubne.  Jobber tidvis med eldre mennesker.  Så ikke noen fordel å være sylslank når man er oppi åra sånn rynkemessig sett. 

Kan være, men trenger ikke å være slik. Folder har ikke noe med vekt å gjøre. Mora mi er litt overvektig, men har masse folder og løs hud. Jeg begynner å få det litt knoklete, markerte ansiktet, er ikke spesielt tynn. Men også litt enig i det du sier ass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ops2 skrev:

Ja, jeg trøster meg med det, haha. Jeg kjenner aldri igjen folk, men de kjenner igjen meg. Slike jeg gikk på barneskolen med, og som har sett meg en eller to ganger siden, på tjue-tredve år. Skjønner ikke at det er mulig. Jeg ser da jaggu ikke ut som da jeg var 25. Jeg har alltid hatt rundt ansikt. Mulig at det eldes bedre, jeg ønsket meg et mindre barnslig ansikt da jeg var ung. Selv da jeg hadde helt normal vekt, var kinnene gode og runde.

Tror kanskje det er mine bollekinn som får meg til å se så ung ut også, høye kinnben kombinert med rosacea får meg til å se ut som en vandrende reklame for NRK sin julekalender :fnise:

Anonymkode: f6931...cbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 40-årene og jeg er mye tryggere på meg selv og ikke minst mye mer fornuftig enn jeg var for 10-15 år siden. Er fornøyd med livet og har vært gjennom de fleste krisene et menneske kan møte og har derfor en innstilling om at jeg kan takle det meste.

Utseendemessig syns jeg ikke det er noe gøy. Jeg har fått linjer på haken, sinnarynke, kråketær ved øynene og litt linjer på overleppen. Jeg bruker bittelitt fillers til disse (ikke i leppen, men i linjene) + litt botox i sinnarynke og kråketær. Hun jeg går til tar såpass lite at jeg fremdeles har mimikk og jeg får ofte kommentarer på at jeg "holder meg godt" og "ser 10 år yngre ut" enn jeg er.

Kroppslig sett ble det også verre etter overgangsalderen. Det er vanskeligere å holde kroppen i form sånn at det synes, det skal mer trening til.

Alt i alt, så lenge det finnes litt estetiske hjelpemidler, så syns jeg det er helt fantastisk å få lov å bli eldre

Anonymkode: 54091...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir alltid like fascinert over hvor mange kvinner på kvinneguiden i 40-50 årene som ikke har en eeeeneste rynke eller linje fra naturens side 🙄 Jeg går i en klasse med 34 andre jenter i alderen 23-28 år, og omtrent samtlige av dem har såvidt begynt å få linjer et eller annet sted allerede - enten det er sinterynke, kråketær, linjer rundt munnen eller i panna. Mulig vi har sittet for mye på lesesalen og vridd hue av oss, eller vært for mye stresset og sovet for lite. Ikke vet jeg.. Men det er liksom ikke ofte jeg ser disse eldre damene uten linjer ute blant folk heller 🤔

Anonymkode: 04c4e...574

Det skjer ofte ting med synet når folk runder 40, vet du. Mangelen på linjer i ansiktet kan rett og slett skyldes at de ikke har tatt synstest på lange tider :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært "hun pene", men har alltid fått ekstraservice fordi jeg alltid småprater og smiler og flørter og jeg får det fortsatt selv om jeg straks er 50. Så utseende har null å si så lenge man har en sjarmerende væremåte.

Anonymkode: f65f3...1cc

Så når du skal kjøpe kjøleskap, så gir de deg 2000 kr i rabatt, noe de tilbyr uten at du har hintet noe, så tilbyr de levering hjem til deg gratis, samme med kjøp av sofa og lignende. Altså det var ekstremt når jeg var yngre. Kunne få ting når jeg handlet på matbutikken, fikk gratis dessert på restaurant osv. Og bare av menn, aldri av en kvinne. Ute på byen betalte jeg sjelden for drinker, ble påspandert av bartendere hele tiden og. Jeg kan fortsatt få drinker ute, men ikke av bartenderen.

Anonymkode: 4fd96...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så når du skal kjøpe kjøleskap, så gir de deg 2000 kr i rabatt, noe de tilbyr uten at du har hintet noe, så tilbyr de levering hjem til deg gratis, samme med kjøp av sofa og lignende. Altså det var ekstremt når jeg var yngre. Kunne få ting når jeg handlet på matbutikken, fikk gratis dessert på restaurant osv. Og bare av menn, aldri av en kvinne. Ute på byen betalte jeg sjelden for drinker, ble påspandert av bartendere hele tiden og. Jeg kan fortsatt få drinker ute, men ikke av bartenderen.

Anonymkode: 4fd96...8e1

Kjenner meg igjen. Tror de som ikke har opplevd det, ikke egentlig skjønner det. Jeg slapp alltid å betale hvis jeg f.eks hadde overvekt bagasje ( var mye over som regel...) Fikk, men får fortsatt spandert drinker av fremmede ( og bartendere ), har flere ganger sluppet å betale taxiregning, de sa de syntes det bare var hyggelig å kjøre meg hjem uten  få noe tilbake. Da jeg jobbet et sted i utlandet, sendte en fremmed, en som hadde sett meg der, flere brev, kort, blomster...han var besatt...Ukjente kontaktet meg på gata, t banen etc, men det kan de fortsatt gjøre. Men jeg har aldri "brukt" utseende på den måten at jeg har bevisst latt en mann betale for meg, det har aldri vært min "stil". 

Anonymkode: b1bb9...8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, C.Tramell skrev:

Det skjer ofte ting med synet når folk runder 40, vet du. Mangelen på linjer i ansiktet kan rett og slett skyldes at de ikke har tatt synstest på lange tider :P

Så du tror ikke at folk kan se yngre ut enn de er? 

Anonymkode: b1bb9...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
Just now, AnonymBruker said:

Så du tror ikke at folk kan se yngre ut enn de er? 

Anonymkode: b1bb9...8b3

Joda, mange gjør jo faktisk det. Det er bare det at "alle" synes de ser litt yngre ut enn sine jevnaldrende, og da kan jo nødvendigvis ikke hele hurven ha rett... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke at jeg eldes så mye egentlig. Jeg er over 40, føler meg ung til sinns og kler meg slik JEG vil. Bruker 50spf i ansiktet hver dag og synes det merkes på huden ganske godt. Jeg er heldig fordi jeg har ingen rynker i ansiktet. Jeg har ikke linjer en gang. Og jeg er svært selvkritisk. Jeg visste ikke hva "sinnarynke" var en gang før jeg kom inn her på forumet. Jeg jobbet som eksamensvakt i vår på en vgs og ble tatt for å være en elev av en annen av eksamensvaktene i 40-50 årene... jadda. Personlig vet jeg ikke hvordan folk i 40-årene skal oppføre seg så jeg oppfører meg som jeg alltid har gjort, og det går jo bra. Utseendemessig aner jeg ikke hva jeg er en gang, men jeg skremmer ikke folk i hvert fall. 

Jeg tror de som har mest problemer med å bli eldre er de som får rynker og linjer svært tidlig. Jeg ser 18-åringer med tydelige linjer i pannen og på halsen, og når de rynker pannen, ser det ut som et gammeldags vaskebrett. Fokuset er vel mest fra menn som man får "trøkket inn i trynet" at kun liker unge pene damer uten en antydning til levd liv. 

Anonymkode: 0de3b...ffd

wow, jeg blir alltid like overraska over hvor overfladiske selv godt voksne mennesker kan være! Det er noe av det mest triste jeg vet om, mennesker som setter utseende over alt.

 

Ja takk til å se at livet har vært levd, smilet har vært tilstede og familien har satt sitt preg, heller enn en voksdukke som er frosset fast i tid. 

Anonymkode: 9ae73...729

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke så lenge kroppen fungerer som den skal. Jeg er faktisk penere nå enn jeg var da jeg var yngre, så fremt jeg sammenlikner med min egen aldersgruppe naturligvis. Det eneste jeg virkelig misliker er tendensen til "kalkunhals" :ler: . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Det at mange kvinner 40+ gjerne omtaler seg som "yngre enn de er" er ofte fordi de sammenligner seg med sin mor og/eller tanter, fra da de var på samme alder. Og kvinner 40+ nå versus for 20-30 år siden er noe helt annet. Vi eldes på en annen måte nå enn før, ikke er vi så "damete" eller klipper av oss alt håret heller, eller begynner med kjerring-klær (bare VET at jeg blir arrestert for den der). Jeg syns ikke jeg ser yngre ut enn 40, men jeg syns jeg ser bra ut som 40. Jeg er ekstremt allergisk og har derfor unngått sol og også unngått sminke i størstedelen av livet, og da blir huden litt deretter også. Rynker har jeg ikke særlig av, og selv om jeg pleide å røyke har jeg ikke fått den der røykemunnen heller (det er jeg veldig glad for). Det handler vel mye om det livet man har levd, og hvilke gener vi har arvet. Huden min ble også enda bedre av å slutte å røyke, den fikk ny spenst.

Men at vi alle ser så mye yngre ut enn vi er, er et selvbedrag, en livsløgn. Vi gjør ikke det, vi er jo også de siste som ser hvor gamle vi faktisk har blitt. Hun som ser meg i øynene i speilet er fortsatt 22. Sånn nesten... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow, jeg blir alltid like overraska over hvor overfladiske selv godt voksne mennesker kan være! Det er noe av det mest triste jeg vet om, mennesker som setter utseende over alt.

 

Ja takk til å se at livet har vært levd, smilet har vært tilstede og familien har satt sitt preg, heller enn en voksdukke som er frosset fast i tid. 

Anonymkode: 9ae73...729

Hvorfor bruker så mange ordet "ovefladisk" når man snakker om utseende? Hvorfor er det "overfladisk" å bry seg om hvordan man tar seg ut? Jeg synes ikke det er overfladisk. Jeg synes det er endel av det å være menneske. Synes det er trist med folk som ikke bryr seg om hvordan de ser ut, og f.eks noen eldre som mister forfengeligheten sin, da det er litt som å gi opp på en måte. Alle liker jo å føle seg bra, og utseende speiler ofte dette. En god krem/olje, et nytt antrekk, kan få en til å føle seg bedre, og utstråle dette. Det fysiske og det psykiske henger sammen. Bloir alltid forundret over dere som kommenterer at man er "overfladisk" hvis man liker å ta vare på seg selv og sitt utseende. 

Vedkommende du siterte, skrev inegnting om at hun ser ut som en "voksdukke som er frosset fast i tid". Det var din tolkning av det hun skrev, og det sier sitt...Aksepter at folk eldes forskjellig. Jeg ser også mye yngre ut enn jeg er, har alltid gjort det. Da jeg var ute med ei venninne i hørst, mått jeg vise leg, hun ikke...hun er endel yngre enn meg, hun virket preget av at jeg ble spurt og ikke henne. Noen ser yngre ut, noen ser ut som alderen sin, noen ser eldre ut. Sånn er det. Men man ser ikke ut som en voksdukke, selv om man ikke har linjer/rynker...Da tipper jeg du ser på noen som har fikset et eller annet, og det hadde jo ikke hun du kommenterte, gjort. 

Anonymkode: b1bb9...8b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, MajorasMaske skrev:

De blir mindre pene.

Sant som det er sagt. Kjenner meg igjen🙊

Anonymkode: 03641...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, caskerette skrev:

Synes det er bedritent å bli eldre, og ville helst sett ut som jeg var 20 hele livet. Har tatt restylane mot rynker siden jeg var 34, det hjelper litt, har planer om full facelift når jeg blir nærmere 50. Holder meg slank, men merker at det blir vanskeligere. Nei, liker det ikke. Og jeg var ikke engang spesielt pen som ung. 

Enig. Jeg har eldes radikalt siden jeg fylte 30,,er nå 33. Som nok skyldes utrolig høyt forbruk av solarium i ung alder. Hadde den fine huden som jeg har ødelagt 😭

Anonymkode: 03641...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg har eldes radikalt siden jeg fylte 30,,er nå 33. Som nok skyldes utrolig høyt forbruk av solarium i ung alder. Hadde den fine huden som jeg har ødelagt 😭

Anonymkode: 03641...9c7

Tenk på hvordan du nå kan ta vare på deg selv. Ikke ha denne "mantraen" i hodet ditt, da den bare vil trekke deg ned. Når du blir 50,60, 70, 80, 90... vil du se hvor ung du var som 33 åring. Ikke kast bort mer tid på å tenke på det, for det blir bare kjipt. Huden din kan komme seg igjen. Bruk naturlige oljer, og hold deg unna for sterk sol, beskytt deg mot sterk sol. Jeg tror også dette sitter mer i ditt eget hode, at du ser det verre enn det er. Aksepter deg selv, bli glad i deg selv, da vil du også utstråle dette, og det gjør ofte en kvinne vakker. Ikke bare glatt hud...

Anonymkode: b1bb9...8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, C.Tramell skrev:

Det skjer ofte ting med synet når folk runder 40, vet du. Mangelen på linjer i ansiktet kan rett og slett skyldes at de ikke har tatt synstest på lange tider :P

Ikke for dem som har hatt briller i mange år 😛

Tok synstest i vår og synet mitt var blitt bedre. 

Anonymkode: 0de3b...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke for dem som har hatt briller i mange år 😛

Tok synstest i vår og synet mitt var blitt bedre. 

Anonymkode: 0de3b...ffd

Ok, men da så. Da må vi nok slå fast at det er dere som har hatt briller i mange år som har færrest linjer og rynker. Gratulerer!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MajorasMaske skrev:

Det er bare pene damer som misliker å eldes.

Det er bare pene damer uten andre kvaliteter som misliker å eldes

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, kvinneguide said:

Det er bare pene damer uten andre kvaliteter som misliker å eldes

De også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...