Gå til innhold

Tre ganger stryk på oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å si! Det er mange faktorer som gjør at man kan stryke. Man er nervøs, har en dårlig dag, er ikke klar etc. Nesten 50 % stryker i Oslo, og de som kjører opp gjør det vanligvis etter anbefaling fra kjørelæreren om at de er klare til å ta oppkjøring! Sensor har kun 45 minutter til å vurdere kandidaten og noen ganger er man uheldig og gir ikke ett godt nok inntrykk. Ser daglig bilister som gjør ting i trafikken som gjør at de også hadde strøket på oppkjøringen ( vikepliktbrudd, kjører for fort, sjekker ikke speil, kjører for nærme bilen foran etc ) Stryker man øver man mer og prøver igjen, til man klarer det! 

Anonymkode: 5832e...6f7

Helt enig, men oppkjøring tar 60-70 minutter. 

Anonymkode: 17157...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/11/2017 at 6:10 PM, fitnessjenta said:

Jeg strøk en oppkjøring pga nervøsitet. Tok ny oppkjøring noen dager senere

Har de sluttet med karantenetiden?

Anonymkode: fb854...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, men oppkjøring tar 60-70 minutter. 

Anonymkode: 17157...5b2

Jo men man bruker jo litt på klarlegging av bil, sikkerhetsspørsmål osv. Men man kjører kanskje litt lengre enn 45 minutter ja!

Anonymkode: 5832e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de sluttet med karantenetiden?

Anonymkode: fb854...950

Tror han/hun tok i Sverige :)

Anonymkode: 5832e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/11/2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg strøket tre ganger på oppkjøring! Er det andre det har hendt med? Bør jeg gi opp? Vurderer bytte skole og ta med automat istedet, en ting mindre å tenke på. Huff veldig kjedelig og ikke minst dyrt!

Anonymkode: 5832e...6f7

Vær glad det kunn er oppkjøring. Jeg har strøket på fagprøven 2 ganger og må betale 30 000 for neste selv

Anonymkode: 2647e...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja det kan alltid bli verre! Lykke til neste gang.

Anonymkode: 5832e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Ts igjen! Og da var jeg snart klar for ny oppkjøring. Herlighet som jeg gruer meg. . 

Anonymkode: e066b...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts igjen! Og da var jeg snart klar for ny oppkjøring. Herlighet som jeg gruer meg. . 

Anonymkode: e066b...e7b

Lykke til. Håper det går bra! 

Anonymkode: 60f0d...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 16.14, Emmelise skrev:

Jeg hadde kjøretimer og lærte å kjøre på sommeren. Første oppkjøring var på slutten av høsten, med årets første snø og alt.
Jeg følte selv at det hadde gått rimelig greit bortsettfra lukeparkeringen, men sensoren mente at jeg var for "brå" for snøføret og at jeg måtte jobbe med dette spesielt. Så neste oppkjøring kjørte jeg dritforsiktig gjennom hele seansen. Sensoren jeg hadde da mente jeg kjørte for sakte og forsiktig på alt. Som f. eks. da jeg skulle ut på motorveien og la meg på fartsgrensa akkurat og lastebilen bak meg skulle visstnok ha plass og alt det der.

Tredje oppkjøring og vi er stadig midt i jævligste vinter og snøføre tilgjengelig. Ved første øyeblikk hvor jeg skal svinge inn på en annen vei klarer jeg å kvele bilen. De ner kald i tillegg så den nekter å starte med det første. Jeg blokkerer for så og si alt. Biler bak meg, foran meg som skal forbi, biler som skal svinge ut osv. Den mest fantastiske posisjonen du kan forestille deg. Heldigvis ingen som tuta for da hadde jeg vel dødd av skam.
Men som resultat så trodde jeg at jeg nå automatisk hadde strøket og dermed bare kjørte "som vanlig". Jeg slappet faktisk litt av og tenkte jeg skulle bare gjøre meg ferdig i påvente av nederlag. Men jeg besto, :)  kveling av bil gjelder visst ikke :D

Det første du nevner er en klassiker. Eleven bremser alt for sent, så man snakker om det og så blir det alt for tidlig. Vi tilbhr elevene en liksomoppkjøring med en annen lærer. Da får de føle på å bli vurdert og man kan gjøre sånne små justeringer.

Å kvele bilen er uproblematisk. Det er noe som skjer med selv de beste av oss. Reaksjonen på å kvele motoren er det viktige. Triller du bakover eller bruker fem minuter på å komme degigang igjen er det en annen sak.

På 18.10.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt å ta lappen, kjøretimer er veldig dyrt. Det er en del utenom kjøretimer som koster skjorta også. Er det mere stress blant elevene? Stress pga pengene?

Mulig opplæring er endret siste 20 år, siden jeg tok lappen. Jeg var den "usikre" eleven.Nervøs. var helt vanlig at elever lå på 30 t -+. Jeg hadde 40 t. Tok noen ekstra pga nervøsiteten. Fikk faktisk skryt. Lærer sa jeg var veldig skjerpet. Det er den fordelen de nervøse har. Kjørte opp med glans, og har kjørt i alle år skadefritt

Anonymkode: 5d789...782

Jeg opplever at en relativt stor del av elevene er stress omkring økonomi. Det er en alt for stor gruppe som ikke er selvkritiske og som tilnærmet bare vil ha det obligatoriske. 

Det er bare unntaksvis at vi får beskjed om å kjøre til det er perfekt. Mange vil bare bli god nok til å bestå førerprøven og ingenting mer.

Med elever som ikke er etnisk norsk er det en holdning om at man skal få sjekket av det obligatoriske så fortsom mulig og så prøve å kjøre opp til man består. Jeg tror noe av dette er fordi det er slik de kommer gjennom teoriprøven. Det er ikke uvanlig med 8 forsøk på å ta teorien. Språket er knotete og oppgavene er vasnkelig å forstå. Det burde gjøres noe med. Gjerne også tilbud om teori på flere språk.

Det er motstand mot dette. Et av argumentene er at hvis man er i Norge må man bruke norsk. Jeg er helt enig i at man må forstå underskilt og kunne gjenkkenne stedsnavn, men spørsmål som "hva er forskjellen mellom signal og tegn?" eller "når skal man kontakte politi ved trafikkulykke?" Der "alltid ved personskade" er et alternativ, og det riktige er noe som "når det er personskade som ikke er ubetydelig". Der bør regelen også skrives om.

Hvor mye tror du at en som består på 8. forsøk med 7 feil egentlig forstår?

Blandt norske elever (type 17-20åringer) opplever jeg at det går prestisje i å ha færrestkjøretimer. Elever sammenligner seg med andre elever som har øvelseskjørt 200 timer. Det sier seg selv at de som begynner tidlig og kjører mye bir bedre. Noen dropper øcelseskjøring kun fordi de har en bil med automatgir. Med unntak av gir og clutchbruk kan man øve på alt i en bil med automatgir. Men man kan la være akkurat i den perioden man lærer seg å gire (kan være forstyrrende for enkelte). Før og etter dette vil de fleste ha godt utbytte av øvelseskjøring med automatgir. Noen få elever sliter med omstillingen fram og tilbake men det er en liten andel.

I tillegg sammenligner elevene timer på villt forskjellige måter. Noen teller antall ganger de kjører, noen teller bare timene i bil og noen teller ikke med trinn fire og bane. Eventuelt kjøring til og fra bane. Jeg hører fra nye elever at andre har kjørt opp med timeantall og pris som ikke er i nærheten.

Jeg skjønner at øvelseskjøring kan være vanskelig logistisk og å få gjennomført. Men øvelseskjøring redder liv. At man sparer penger er bare en bonus.

Et annet problem er tilbakemeldingen etter en oppkjøring. En elev som så vidt kom seg gjennom førerprøven går ut med inntrykk om at de bare har en eller to bagateller feil. Hva tenker eleven om at jeg anbefaler vedkomne å kjøre mer fordi nivået er foe lavt. Jeg skulle gjerne hatt en karakter iseden for krypriske formuleringer som 'plassering OK". Jeg skulle gjerne sett noe som en karakter mellom 5 of -5 der 0 er bestått. 

Å kjøre to-tfe ekstra kjøretimer er mye bedre enn å stryke å måtte vente en måned. En oppkjøring koster fort over 3000 og så må du plusse på oppvarmingstimen(e). Utbytte fra tre ordinære dobbelttimer uendelig mye større.

Jeg kjenner til personer som blir stresset hver gang de skal parkere. Jeg skjønner ikke at noen vil stresse med parkering i 40 år isteden for å betale litt ekstra. Jeg skjønner ikke at foreldre ikke prioriterer å få elevene gode høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som stryker på oppkjøring, har dere ikke hatt en slags «tentamen» med en annen kjørelærer? En av de siste timene før oppkjøring var lagt opp som oppkjøring med en annen lærer som sensor. Så ble de siste timene brukt til å gjennomgå feilene. 

Anonymkode: 965c4...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til. Håper det går bra! 

Anonymkode: 60f0d...969

Takk😱😱

Anonymkode: e066b...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var det min tur. Etter tre stryk bytter jeg til en kjempeflink lærer og ting falt mer og mer på plass. Tror aldri jeg har vært så nervøs før. Hadde en kjempesnill sensor som sa jeg kunne gå ut og trekke litt luft midt under oppkjøringen så jeg skulle få klarnet hodet litt. Ting går som regel bra til slutt, heldigvis. 

Anonymkode: e066b...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jippi! Jeg klarte det :)

Anonymkode: e066b...e7b

Gratulerer! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2017 at 5:54 AM, AnonymBruker said:

Jeg tok også førerkort i Sverige. Mye enklere og billigere. Der krever de kun 6 timer obligatoriske timer. Og i Norge er det over 20 timer? I tillegg er det under halve prisen sammenlignet med Norge. Syntes de ikke var noe streng med oppkjøringen heller..

Anonymkode: 4c710...3c4

16 av de 20 er glattkjøring, lang/bykjøring, forbikjøring, mørkekjøring, glattkurs og førstehjelp da. Det er ikke akkurat mange ting, eller ting som ikke er nødvendig. Så prisen er det eneste som er helt vanvittig. Her er det 610kr pr kjøretime. Heldigvis trengte ikke jeg flere enn tre vanlige kjøretimer fordi jeg hadde øvelseskjørt privat så mye.

Anonymkode: 81465...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Jeg strøk solid på første oppkjøring. Tror knapt jeg gjorde noe som helst rett😬 Nervøsiteten tok fullstendig overhånd, jeg hadde tunnelsyn, og kjemien mellom meg og sensor var lik null.

Andre oppkjøringen knappe fire uker senere gikk som en drøm. Fikk bare skryt, og bestod med glans. Jeg var minst like nervøs som første gang, men denne gangen greide jeg å nyttiggjøre meg av et tips kjørelæreren min ga meg. Nemlig å konsentrere meg om EN oppgave om gangen. Sikkert elementært for de fleste, men ikke for meg når jeg blir nervøs. Så istedenfor å tenke at herregud, nå skal jeg kjøre rundt her med sensor som vurderer ALT jeg gjør og ikke gjør, og jeg skal holde på lenge!, så konsentrerte jeg meg om oppgaven bit for bit. Første oppgave var å kjøre ut fra Veivesenet på en skikkelig måte, neste var å kjøre inn til høyre og opp bakken osv. På denne måten fikk jeg ro og tid til å konsentrere meg om det jeg måtte gjøre der og da, istedenfor å bekymre meg om det som møtte meg om 10 minutter.

Såååå mye enklere, og sååå mye mer effektivt! Anbefales på det sterkeste hvis du allerede ikke har gjort det👍🏼

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...