Gå til innhold

Tre ganger stryk på oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg strøket tre ganger på oppkjøring! Er det andre det har hendt med? Bør jeg gi opp? Vurderer bytte skole og ta med automat istedet, en ting mindre å tenke på. Huff veldig kjedelig og ikke minst dyrt!

Anonymkode: 5832e...6f7

ta automat først, så tar du manuell til sist.

Anonymkode: 1c7c0...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel i følge mange her inne så bør man ikke bli en sjåfør om du stryker 3 ganger eller mer. Det gjelder visstnok alle eksamener. 

Jeg har egentlig ingen råd til deg, annet enn å ikke gi opp. Kanskje du kan bytte kjørelærer, så du får en som ser annerledes på det du gjør?

Anonymkode: d95bf...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet vel egentlig bare på at noen skulle komme hit å si at vi som slet med å kjøre opp ikke har noe i trafikken å gjøre. Jeg orker ikke sitte her å forsvare meg i det uendelige, for jeg innser at dere antakelig mener jeg er en ubrukelig sjåfør uansett hva jeg sier eller forklarer det med. Men for meg ble oppkjøringssituasjonen veldig vanskelig, og jeg tror ikke nødvendigvis at det sier alt verden om mine ferdigheter som sjåfør. Man kan bli en helt fin sjåfør selv om man har litt startvansker, på samme måte som at man kan stryke på hvilken som helst annen eksamen og likevel bli god i det faget senere. 

Sitat

Jeg er enig. Dessuten vil jeg spørre dere som stryker flere ganger, har angst og nervøsitet etc., hvorfor stresser dere sånn med dette? Vil dere ha førerkort fordi det går prestisje i å få det på 18-årsdagen sin? Er det nødvendighetsbehov for dere alle?

Jeg har ikke noe godt svar på det. Hvorfor blir noen nervøse på eksamen? Hvorfor er det helt umulig for noen å holde en tale for hundre mennesker? Hvorfor er noen redd for hunder? Jeg vet ikke. Vi er vel ulike, takler ulike ting ulikt og har med oss erfaringer som gjør noen ting enkle og noen ting vanskelig for oss. Jeg er en av de som ikke har noe problem med å ta mikrofonen i store forsamlinger, eller som synes eksamen var spesielt ille. Likevel har jeg forståelse for at andre føler det annerledes, uten at jeg mener at det er noe galt med dem. 

Jeg vet ikke hvorfor oppkjøring ble så vanskelig for meg. Men det ble det. Så jeg øvde masse, jeg kom jeg over det, har kjørt masse etterpå og jeg er en helt normalt flink sjåfør i dag.  

Anonymkode: c1fe7...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Det kommer an på hvert enkelt tilfelle. Jeg strøk en oppkjøring pga nervøsitet. Tok ny oppkjøring noen dager senere og da sa han hadde ingenting å utsette på meg, og besto med glans. Har aldri blitt stoppa i trafikken eller vært med i en ulykke. Tror ikke det handler om hvor flink man er under press, men hvor nøye man er når man kjører alene.

Noen dager senere? Man må vente minst fire uker før man kan ta en ny oppkjøring. 

 

Anonymkode: ff4c2...909

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen dager senere? Man må vente minst fire uker før man kan ta en ny oppkjøring. 

 

Anonymkode: ff4c2...909

Tok i Sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg strøket tre ganger på oppkjøring! Er det andre det har hendt med? Bør jeg gi opp? Vurderer bytte skole og ta med automat istedet, en ting mindre å tenke på. Huff veldig kjedelig og ikke minst dyrt!

Anonymkode: 5832e...6f7

Det forekommer at jeg møter elever som har strøket flere ganger på oppkjøringen.

Du burde ikke gi opp men du bør endre strategi. Definisjonen på galskap er å gjøre det samme på nytt og forvente et annet resultat. Etter to stryk anbefaler jeg å bytte lærer. Ikke fordi læreren nødvendigvis er dårlig men fordi man ser seg blind på feil elever gjør, og man kan få en tendens til å gi opp enkelte ting (man blir lei etter å be noen sjekke speil 400 ganger) og forskjellige trafikklærere har forskjellige kjørestiler og vil se på forskjellige ting.

Det jeg synes er viktigs å fikse med kjøringen din er ikke nødvendigvis det mine kollegaer vil synes er viktigst. 

På 11.10.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg strøk brøt jeg vikeplikt i rundkjøring, andre gang var det dårlig bruk av clutch og dårlig bruk av speil, siste gang ustø kurs og ikke godkjent rygging! Så det har aldri vært det samme som har gått igjen noen ganger.

Anonymkode: 5832e...6f7

Husk her at sensor ikke gir en uttømmende liste over hva du har gjort galt. De nevner det mest alvorlige du har gjort galt. Hvis du bryter vikeplikt i rundkjøring nevner de ikke nødvendigvis at du vingler, ikke kan rygge eller glemmer speil. Jeg synes det er litt synd at man ikke får vite alt, men det har vel noen praktiske hensyn.

Ut i fra det du nevner her virker det som svak kjøretøybehandling er problemet ditt, at det tekniske nivået er for lavt. Når du øvelseskjører privat må du ha med liste over hva du skal gjøre i kryss til ledsager, og kjøp et psykologispeil (som peker mot øynene dine slik at ledsager kan kontrollere blikkbruk). Be dem kommentere hver gang du glemmer noe, gjenta det til det sitter perfekt.

Ustø kurs peker på feil blikkbruk, se lengre fram på veien (se så langt fram på asfalten du kan, svinger veien ser du inn mot slutten av svingen, skummelt først men mye tryggere).

Brukte du for mange forsøk eller bommet du på plassen?

Kan gi bedre råd hvis du kopierer teksten fra vurderingene du har fått på epost, der står det mer (noe må leses mellom linjene, elevene ser ofte ikke det).

På 11.10.2017 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er av den oppfatning at dersom du ikke består en oppkjøring, er du ikke klar til å være ute i trafikken. Du må rett og slett øve mer. Med det sagt er det nok ikke alle som bør være ute i trafikken heller. Når du har strøket tre ganger på oppkjøring sier det egentlig sitt.

Anonymkode: ff4c2...909

De elvene som jeg vet om som stryker har vært for dårlige. De gjør flere grove feil. Jeg synes nivået for å få et førerkort i Norge er skremmende lavt.

Å øve mer hjelper ikke nødvendigvis hvis man øver feil. Ved svak kjøretøysbehandling må man ofte gå tilbake til start for å fikse de grunnleggende tekniske ferdighetene. Her må jo læreren også ta selvkritikk, vedkommende har jo bommet tre ganger. Noen stryker på første forsøk, men jeg har ikke elver som stryker på forsøk nummer to. Da har jeg jo kunnskap om hva som gikk feil (for nervøs eller uflaks eller manglende ferdigheter).

Her er det mulig trafikklærer har gått for fort fra trinn 2 til trinn 3. Da ender man opp med en elev som er helt på grensen teknisk, men som er helt ok trafikalt. Men med litt stress faller det tekniske gjennom og da går det trafikale også til helvette. I tillegg får man mindre utbytte av banen, undervisningen på trinn 3 og lite eller ingen utbytte av trinn 4.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2017 den 18.24, AnonymBruker skrev:

ta automat først, så tar du manuell til sist.

Anonymkode: 1c7c0...e49

Å ta automat burde jo alle som ikke absolutt trenger manuell gjøre.

Det kommer snart ikke være mulig å få tak i nye manuelle biler. Koden i førerkortet blir nok fjernet etterhvert. Og snart foregår de fleste oppkjøringer med automatgir (som på lastebil).

Men jeg vet ikke om det hjelper TS. Speilbruk, vikeplikt, og vingling forsvinner ikke ved at man slipper å gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk første gangen pga helt grusom kjøreopplæring i forkant. Byttet nok engang kjøreskole og fikk en middels god kjørelærer og da på 2. forsøk gikk det. 1. sensor var utrolig mutt og analyserende, 2. sensor var sprudlende glad og optimistisk og heiet på meg. Skal si det var forskjell på vansklighetsgraden på 1. og 2. oppkjøring! Har nå kjørt i 5år uten noe krasj eller tull. 

Anonymkode: b1562...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg strøket tre ganger på oppkjøring! Er det andre det har hendt med? Bør jeg gi opp? Vurderer bytte skole og ta med automat istedet, en ting mindre å tenke på. Huff veldig kjedelig og ikke minst dyrt!

Anonymkode: 5832e...6f7

Du er ikke alene , strøk for 4 gang idag ..... ! Har brukt opp alle pengene som jeg hadde spart ... blitt veldig dyrt og nå sitter her igjen ,uten penger og lappen (GRINE) jeg var ikke klar når jeg hadde de 2 første oppkjøringa ,var familien min som presset meg osv ! Men skal snakke med kjøreskolen om å ta med automat istedet fordi jeg er så lei ! :( :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 18.37, Villmark skrev:

Noen er ikke skapt til å kjære bil, sånn er det bare

De aller fleste kan lære seg det. Dersom man er ambisiøs nok og har mulighet til å bruke mye penger på kjøretimer, så vil de fleste bestå oppkjøring før eller siden. Det handler om hvor sterkt ønsket om å kjøre bil er. Jobber man beinhardt mot et mål, så klarer man det på en tilfredsstillende måte til slutt. 

Anonymkode: 17157...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøretimer og lærte å kjøre på sommeren. Første oppkjøring var på slutten av høsten, med årets første snø og alt.
Jeg følte selv at det hadde gått rimelig greit bortsettfra lukeparkeringen, men sensoren mente at jeg var for "brå" for snøføret og at jeg måtte jobbe med dette spesielt. Så neste oppkjøring kjørte jeg dritforsiktig gjennom hele seansen. Sensoren jeg hadde da mente jeg kjørte for sakte og forsiktig på alt. Som f. eks. da jeg skulle ut på motorveien og la meg på fartsgrensa akkurat og lastebilen bak meg skulle visstnok ha plass og alt det der.

Tredje oppkjøring og vi er stadig midt i jævligste vinter og snøføre tilgjengelig. Ved første øyeblikk hvor jeg skal svinge inn på en annen vei klarer jeg å kvele bilen. De ner kald i tillegg så den nekter å starte med det første. Jeg blokkerer for så og si alt. Biler bak meg, foran meg som skal forbi, biler som skal svinge ut osv. Den mest fantastiske posisjonen du kan forestille deg. Heldigvis ingen som tuta for da hadde jeg vel dødd av skam.
Men som resultat så trodde jeg at jeg nå automatisk hadde strøket og dermed bare kjørte "som vanlig". Jeg slappet faktisk litt av og tenkte jeg skulle bare gjøre meg ferdig i påvente av nederlag. Men jeg besto, :)  kveling av bil gjelder visst ikke :D

Endret av Emmelise
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dyrt å ta lappen, kjøretimer er veldig dyrt. Det er en del utenom kjøretimer som koster skjorta også. Er det mere stress blant elevene? Stress pga pengene?

Mulig opplæring er endret siste 20 år, siden jeg tok lappen. Jeg var den "usikre" eleven.Nervøs. var helt vanlig at elever lå på 30 t -+. Jeg hadde 40 t. Tok noen ekstra pga nervøsiteten. Fikk faktisk skryt. Lærer sa jeg var veldig skjerpet. Det er den fordelen de nervøse har. Kjørte opp med glans, og har kjørt i alle år skadefritt

Anonymkode: 5d789...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Emmelise skrev:

Jeg hadde kjøretimer og lærte å kjøre på sommeren. Første oppkjøring var på slutten av høsten, med årets første snø og alt.
Jeg følte selv at det hadde gått rimelig greit bortsettfra lukeparkeringen, men sensoren mente at jeg var for "brå" for snøføret og at jeg måtte jobbe med dette spesielt. Så neste oppkjøring kjørte jeg dritforsiktig gjennom hele seansen. Sensoren jeg hadde da mente jeg kjørte for sakte og forsiktig på alt. Som f. eks. da jeg skulle ut på motorveien og la meg på fartsgrensa akkurat og lastebilen bak meg skulle visstnok ha plass og alt det der.

Tredje oppkjøring og vi er stadig midt i jævligste vinter og snøføre tilgjengelig. Ved første øyeblikk hvor jeg skal svinge inn på en annen vei klarer jeg å kvele bilen. De ner kald i tillegg så den nekter å starte med det første. Jeg blokkerer for så og si alt. Biler bak meg, foran meg som skal forbi, biler som skal svinge ut osv. Den mest fantastiske posisjonen du kan forestille deg. Heldigvis ingen som tuta for da hadde jeg vel dødd av skam.
Men som resultat så trodde jeg at jeg nå automatisk hadde strøket og dermed bare kjørte "som vanlig". Jeg slappet faktisk litt av og tenkte jeg skulle bare gjøre meg ferdig i påvente av nederlag. Men jeg besto, :)  kveling av bil gjelder visst ikke :D

Dette stemmer ikke. Kveling av bil gjelder dersom du skaper en farlig trafikksituasjon, forstyrrer andre trafikanter i vesentlig grad eller rett og slett ikke klarer å hente deg inn igjen. 

Anonymkode: ff4c2...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 23.37, fitnessjenta skrev:

Tok i Sverige :)

Jeg tok også førerkort i Sverige. Mye enklere og billigere. Der krever de kun 6 timer obligatoriske timer. Og i Norge er det over 20 timer? I tillegg er det under halve prisen sammenlignet med Norge. Syntes de ikke var noe streng med oppkjøringen heller..

Anonymkode: 4c710...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner noen som er utrolig god å kjøre bil, men som blir helt sinnsforvirra med engang en sensor sitter å analyserer. Det hjelper ikke alltid å være en dyktig sjåfør når man skal ha oppkjøring om man ikke klarer å slappe av. 

Jeg strøk på 1. oppkjøring pga sensor stresset meg utrolig mye.

2. oppkjøring hadde jeg verdens greieste sensor, som fortalte meg alt jeg trengte å vite, han heiet direkte på meg :)

Har utrolig mye med hvordan du takler presset fra sensor.

Vet om folk som sto på 1. oppkjøring som takler sensor bra, men som er udugelig dårlige bilister. Akkuratt gode nok til å klare seg gjennom en oppkjøring.

Anonymkode: 0e583...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kjenner noen som er utrolig god å kjøre bil, men som blir helt sinnsforvirra med engang en sensor sitter å analyserer. Det hjelper ikke alltid å være en dyktig sjåfør når man skal ha oppkjøring om man ikke klarer å slappe av. 

Jeg strøk på 1. oppkjøring pga sensor stresset meg utrolig mye.

2. oppkjøring hadde jeg verdens greieste sensor, som fortalte meg alt jeg trengte å vite, han heiet direkte på meg :)

Har utrolig mye med hvordan du takler presset fra sensor.

Vet om folk som sto på 1. oppkjøring som takler sensor bra, men som er udugelig dårlige bilister. Akkuratt gode nok til å klare seg gjennom en oppkjøring.

Anonymkode: 0e583...b52

Ja, disse er farlige i trafikken. Synd at selve oppkjøringen skal handle mer om å takle stresset med å ha sensor over seg enn faktisk bilferdighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 14.01, EllK skrev:

Du er ikke alene , strøk for 4 gang idag ..... ! Har brukt opp alle pengene som jeg hadde spart ... blitt veldig dyrt og nå sitter her igjen ,uten penger og lappen (GRINE) jeg var ikke klar når jeg hadde de 2 første oppkjøringa ,var familien min som presset meg osv ! Men skal snakke med kjøreskolen om å ta med automat istedet fordi jeg er så lei ! :( :grine:

Ts her! Så trist å høre. Jg vet jo veldig godt hvordan du har det da jeg er i samme båt selv. Har byttet lærer og har også bestemt meg for å ta med automat. Da er det ihvertfall en mindre ting å tenke på. Håper det går veien for oss begge neste gang. 

Anonymkode: 5832e...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 18.37, Villmark skrev:

Noen er ikke skapt til å kjære bil, sånn er det bare

Unødvendig å si! Det er mange faktorer som gjør at man kan stryke. Man er nervøs, har en dårlig dag, er ikke klar etc. Nesten 50 % stryker i Oslo, og de som kjører opp gjør det vanligvis etter anbefaling fra kjørelæreren om at de er klare til å ta oppkjøring! Sensor har kun 45 minutter til å vurdere kandidaten og noen ganger er man uheldig og gir ikke ett godt nok inntrykk. Ser daglig bilister som gjør ting i trafikken som gjør at de også hadde strøket på oppkjøringen ( vikepliktbrudd, kjører for fort, sjekker ikke speil, kjører for nærme bilen foran etc ) Stryker man øver man mer og prøver igjen, til man klarer det! 

Anonymkode: 5832e...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...