Gå til innhold

Drikker dere alkohol mens dere prøver?


DrueSmoothie

Anbefalte innlegg

Det er en risiko for at alkohol KAN skade også helt i begynnelsen av svangerskapet. Det er vanskelig å forske på, så det er vanskelig å vite, men det er altså ingenting man kan være sikker på at er trygt. 

Vi hadde prøverør og ble tydelig rådet til å leve som om jeg var gravid mellom innsett av befruktet egg og frem til test (altså det som for andre er mellom EL og IKM), dvs null alkohol! Så at enkelte leger råder en til å leve som normalt er jo litt rart. Men de aller fleste leger har jo ikke kunnskap om slike ting, det er faktisk ganske begrenset hva en allmennlege faktisk kan godt. Får dårlige råd fra legen min hele tiden, jeg. :P Så man bør i det minste spørre de legene som holder seg oppdatert på forskningen på området. 

Jeg var "heldig" og hadde aldri EL, så kunne jo drikke som normalt helenorge tiden frem til prøverør. :P Er man langtidsprøver må man kanskje etter hvert unne seg vin til maten uansett hvor i syklusen man er, for å ikke bli sprø. Selv om det er fare for skadelig effekt av alkohol er det ikke slik at sannsynligheten for skade er stor. For å si det slik, forskning viser også at fedre over 45 også har økt risiko for å få barn med ulike sykdommer/syndromer/plager, men man fraråder dem jo ikke å få barn av den grunn. Sannsynligheten for et friskt barn er likevel størst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Sisti skrev:

Det er en risiko for at alkohol KAN skade også helt i begynnelsen av svangerskapet. Det er vanskelig å forske på, så det er vanskelig å vite, men det er altså ingenting man kan være sikker på at er trygt. 

Vi hadde prøverør og ble tydelig rådet til å leve som om jeg var gravid mellom innsett av befruktet egg og frem til test (altså det som for andre er mellom EL og IKM), dvs null alkohol! Så at enkelte leger råder en til å leve som normalt er jo litt rart. Men de aller fleste leger har jo ikke kunnskap om slike ting, det er faktisk ganske begrenset hva en allmennlege faktisk kan godt. Får dårlige råd fra legen min hele tiden, jeg. :P Så man bør i det minste spørre de legene som holder seg oppdatert på forskningen på området. 

Jeg var "heldig" og hadde aldri EL, så kunne jo drikke som normalt helenorge tiden frem til prøverør. :P Er man langtidsprøver må man kanskje etter hvert unne seg vin til maten uansett hvor i syklusen man er, for å ikke bli sprø. Selv om det er fare for skadelig effekt av alkohol er det ikke slik at sannsynligheten for skade er stor. For å si det slik, forskning viser også at fedre over 45 også har økt risiko for å få barn med ulike sykdommer/syndromer/plager, men man fraråder dem jo ikke å få barn av den grunn. Sannsynligheten for et friskt barn er likevel størst. 

Selvsagt ble dere rådet til det ved prøverør. Da har dere jo i utgangspunktet et problem med å formere dere og K tillegg et veldig avgrenset tidsrom å forholde deg til. For oss andre stakkarer som har prøvd på lykke  og fromme i måned etter måned, da rådes man ikke til å begrense hverdagen sin på den måten...

Anonymkode: e9f53...bde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rosarose- skrev:

Jeg er snart prøver, fra Desember av. Og kommer ikke til å drikke alkohol med mindre jeg har mens. Men nå er jeg en av de som drikker veldig lite alkohol. Kan ta meg et glass vin for kos en sjelden gang, ellers er det kun ved spesielle anledninger. Men jeg stusser veldig på dette med «leve som normalt» må ta bety drikking av alkohol? Jeg har to barn fra før av, den første var ikke planlagt. Det første jeg tenkte da jeg fant ut at jeg gravid med nr 1 «jeg har heldigvis ikke drukket noe alkohol mens jeg har vært uvist gravid»🙏🏻 Og når jeg sluttet på p-pillene for å bli gravid med nr 2, så var det 0 alkohol på meg fra den dagen. Jeg ble gravid første pp.

Jeg tror ikke leger mener at man skal drikke alkohol mens man prøver. Man skal leve som normalt, gjøre det man ellers ville ha gjort og ikke tenkt over at man prøver. Men alkoholen kan man klare seg uten.. Hvertfall på de usikkre periødene i en pp.

Jo det mente legen min. Jeg spurte henne spesifikt om alkohol og hun sa ‘lev som normalt. Du vet ikke hvor lang tid dette tar og ikke legg noen ekstra restriksjoner og bekymringer på deg selv’. 

Anonymkode: e9f53...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg helt unna alkohol det første halvåret, deretter avholds mellom EL og mens i ca et halvt år. Etterhvert som ting drøye ut og vi holdt på med utredning levde jeg som som normalt - for min del et glass vin til maten i blant. Når vi så startet med prøverør holdt jeg meg selvsagt unna igjen. 

Anonymkode: 49e3d...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er ikke gravid og prøver ikke heller...Men tenker at jeg ikke hadde giddet å drikke alkohol f.eks. hjemme en lørdagskveld. Ville kanskje heller vurdert å tatt et par glass mellom mens og eggløsning dersom jeg hadde vært i middagsbesøk, ut å spise med venner e.l. 

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker svært lite, men det er klart at når man bikker over ett år med prøving så drikker jeg i spesielle anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker sjeldent uansett.. men nå skal jeg kose meg på julebordet med jobben. Det er dagen etter EL denne måneden. Har prøvd over ett år nå , så unner meg en fest😀 Kanskje skjer det ett mirakel 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Rart at leger gir råd stikk i strid med gjeldende råd fra helsedirektoratet🤔 Råd som potensielt kan skade et ungt foster. Jeg er selv svært glad i å kose meg med vin og nyte livet, men jeg kan ikke sette mitt ufødte barns helse på spill for egen nytelses del. I dag har vi mye kunnskap om både syklus, prevensjon og unnfangelse og jeg ser derfor på det som både ansvarsfraskrivende og betenkelig at så mange har en holdninger hvor de på grunn av at det er tidlig eller usikkert om man blir gravid velger å "leve normalt".. 

"Men funnene er tydelige.

- Mitt klare råd er at kvinner som planlegger å bli gravide, ikke bør drikke alkohol i det hele tatt. Dette er jo også den anbefalingen Helsedirektoratet gir, sier barnelege og forsker Astrid Alvik".

Anonymkode: 472ff...d90

Kunne ikke vært mer enig! 🙂👍

Anonymkode: 3ddee...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 5.53, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker fra mens og fram til noen dager før EL :) var på ferie i sommer og drakk hver dag mellom EL og mens.. ble letta når jeg ikke hadde blitt gravid og bestemte meg for at mitt lille ufødte barn skal ikke utsettes for noe dumt!

Anonymkode: 29675...4a1

Har nå funnet ut at jeg er gravid, og er nå veldig glad for at jeg ikke drakk noe etter barnet ble laget. Hadde jeg blitt gravid den gangen i sommer tror jeg at jeg hadde slitt mye med det.. 

 

Måten jeg gjorde det på var å ha blåmuggost og kjeks og syltetøy og vin hjemme, og når/hvis jeg fikk mensen kunne jeg trøste meg med det (da hadde jeg hatt en to ukers pause), og så konsumerte jeg dette frem til eggløsning :)

Anonymkode: 29675...4a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg levde som normalt. 

På 11.10.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Rart at leger gir råd stikk i strid med gjeldende råd fra helsedirektoratet🤔 Råd som potensielt kan skade et ungt foster. Jeg er selv svært glad i å kose meg med vin og nyte livet, men jeg kan ikke sette mitt ufødte barns helse på spill for egen nytelses del. I dag har vi mye kunnskap om både syklus, prevensjon og unnfangelse og jeg ser derfor på det som både ansvarsfraskrivende og betenkelig at så mange har en holdninger hvor de på grunn av at det er tidlig eller usikkert om man blir gravid velger å "leve normalt".. 

"Men funnene er tydelige.

- Mitt klare råd er at kvinner som planlegger å bli gravide, ikke bør drikke alkohol i det hele tatt. Dette er jo også den anbefalingen Helsedirektoratet gir, sier barnelege og forsker Astrid Alvik".

Anonymkode: 472ff...d90

Et foster deler INGENTING med mor de første uken. Den lever av plommesekken.  Så nei, skader ikke fosteret. Les deg litt opp du :) 

Anonymkode: 9ea30...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg levde som normalt. 

Et foster deler INGENTING med mor de første uken. Den lever av plommesekken.  Så nei, skader ikke fosteret. Les deg litt opp du :) 

Anonymkode: 9ea30...070

Det er uten betydning. Alkohol tas opp av alle kroppens celler, inkludert eggceller eller foster (som består av flere celler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg levde som normalt. 

Et foster deler INGENTING med mor de første uken. Den lever av plommesekken.  Så nei, skader ikke fosteret. Les deg litt opp du :) 

Anonymkode: 9ea30...070

Les deg opp litt DU tror jeg heller vi sier! Helsedirektoratet har i disse dager en stor kampanje på akkurat dette, hvor de IGJEN konkluderer med at det ikke finnes noen nedre sikker grense for hvor tidlig det er trygt å drikke alkohol! De formulerer det som at svangerskapet begynner før positiv test. Å ikke forholde seg til dette er noe man kan velge, da utsetter man potensielt sitt kommende barn for unødvendig skade. Det får være opp til hver enkelt, men å sitte på nett å skive at dette er trygt og spre holdninger og "kunnskap" som ikke er sann- der går grensa!! 

Anonymkode: 472ff...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har mens, og frem til det nærmer seg EL, drikker jeg som normalt (et glass vin til maten i helgene). Mellom EL og IKM lever jeg som gravid, altså uten alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg drikker meg ikke stup dritings hver helg for det liker jeg ikke i utgangspunktet, tar heller å koser meg og drikker det jeg føler for. Jeg tror at hvis man tenker for mye over at man ønsker å bli gravid, tar hensyn til ting man ellers ikke ville gjort osv. så ødlegger man for seg selv. Har lest at stress ikke er bra, så jeg lever som normalt frem til jeg får positiv gravidtest.

Anonymkode: 6946f...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 års prøving ble jeg gravid med samboer da vi hadde sex dritings etter en tur på byen. 

Så å leve helt som avholds når man prøver det har jeg ikke helt troa på. Snart 30 uker gravid nå 😊

Anonymkode: 866b7...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...