Gå til innhold

Drikker dere alkohol mens dere prøver?


DrueSmoothie

Anbefalte innlegg

Har tenkt på en ting, med alkohol og oss som prøver. Hvordan tenker dere og hva gjør dere?

Jeg er jo som mange andre glad i å kunne ta meg ett glass vin med middagen i helgene, og om det skulle være noe spesielt. Nå er det (heldigvis) ikke fest hver helg lengre, men det hender jo, og et glass etter 2 med middagen fredag / lørdag kan det gjerne bli, men ikke hver helg, for all del. En helg uten alkohol går helt fint! Men nå når man har begynt å prøve bevisst så er det jo litt å tenke på, og naturlig nok, blir jeg gravid det jo helt bråstopp, for all del!

Drikker dere mens dere prøver? Som før? Mindre eller ikkeoe? Jeg har en stund tenkt at spes mellom mensen og EL (som jeg har relativt grei styring på) så kan det ikke skade med et par glass vin i helgene når det skulle passe seg sånn. Mens jeg leser at andre drikker som normalt frem til evt IKM, og mener det ikke vil skade så tidlig (jeg antar at "som normalt" ikke nødvendigvis er flatfylla man var på da man var 18). Og andre igjen har hengt seg helt opp i at alkohol kan minske sjansen for graviditet og er helt avholdende.

Hva tenker du?

Endret av DrueSmoothie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som velger å la være å drikke alkohol hele tiden når de prøver, noen velger alkoholfritt mellom eggløsning og mens, og andre velger å drikke alkohol frem til positiv test. 

Jeg har lest at embryo tar næring fra egget i de første ukene, fordi navlestrengen ikke er utviklet. Så da skal vel ikke et glass vin eller to ha betydning?

Jeg selv tar et glass vin eller to mellom mens og eggløsning :) 

Endret av Pompom
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg helt unna fra EL til mensen kom. Mellom mensen og frem til EL kunne jeg derimot ta meg et glass om det var nå en slik anledning at det passet seg. 

Jeg levde "som gravid" fra el til mens hele det halvåret vi prøvde før det endelig klaffet. Jeg synes det var verdt det. Selv om sjansen for at det skjer noe skadelig ikke nødvendigvis er så stor, så ville jeg slitt med å tilgi meg selv om jeg hadde drukket, og det viste seg å være noe galt med fosteret. Seld om ingen kunne bevise at det var det ene vinglasset tre dager før IKM som var årsaken. 

Anonymkode: 2a2c1...9fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk når jeg følte for det. Vet om så mange som har blitt gravide på fylla og fått fine barn så ser ingen grunn til å holde igjen da.

Jeg ble gravid en helg i midten av juni så er stor sjanse for at det skjedde på fylla. Etter 2 års seriøs prøving var det det som skulle til 😅

Anonymkode: 866b7...276

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av prøvingen «levde jeg som gravid» hele tiden. Etter som prøvinga drar ut (prøver på 3. året) har jeg droppa det, fordi jeg i mitt hode skaper en slags forventning om at jeg kommer til å lykkes.

Nå drikker jeg så lite i hverdagen at det godt kan gå en PP uten at jeg drikker, men er ikke bekymra hvis jeg tar meg et glass heller. Men jeg prøver å ikke drikke for mye koffein, for det kan gå ganske mye kaffe på jobb.

Lykke til med prøvingen!

Anonymkode: ca3a8...4a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde helt som normalt, men dette er noen år siden og definerte meg ikke som "prøver". Sluttet bare med prevensjon fordi det passet å få barn og stresset ikke noe mer med det.

Anonymkode: c7343...5b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ingen sikre nedre grense som definerer trygg alkoholbruk når man er gravid, det kan altså være skadelig med alkohol selv i små mengder helt i starten av svangerskapet. Dette med at kontakt med navlestreng ikke er etablert er heller ikke et argument med vitenskapelig dekning, embryoet kan altså ta til seg alkohol også før dette. Jeg er enig i at man ikke kan sette livet på vent under prøving. Jeg spiste derfor som normalt og drakk kaffe. Alkohol kunne jeg imidlertid aldri drukket mellom mens og IKM da det kan være skadelig, og SÅ avhengig er jeg ikke av mine glass vin/det er ikke verdt det. Dette er også gjeldende råd fra helsedirektoratet og jeg stusser derfor på at mange ser ut til å ha en holdning om "at det ikke er så farlig" ikke kan ta skade osv, da dette på ingen måte er vitenskapelig basert, heller tvert om. Mange forskere tror at selv små alkoholmengder helt tidlig kan være skadelig. Skadene man her snakker om er: personlighetsforstyrrelser, ADHD, atferds og konsentrasjonsvansker og psykiske vansker. 

Anonymkode: 472ff...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært prøver i snart 3 år og drukket alkohol 2 ganger på den tiden. Begge gangene mens jeg hadde mensen.

Tar ingen sjanser med helsen til barnet mitt. Uansett hvor liten sjanse det er for at jeg blir gravid hver måned.

Anonymkode: 34436...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen sikre nedre grense som definerer trygg alkoholbruk når man er gravid, det kan altså være skadelig med alkohol selv i små mengder helt i starten av svangerskapet. Dette med at kontakt med navlestreng ikke er etablert er heller ikke et argument med vitenskapelig dekning, embryoet kan altså ta til seg alkohol også før dette. Jeg er enig i at man ikke kan sette livet på vent under prøving. Jeg spiste derfor som normalt og drakk kaffe. Alkohol kunne jeg imidlertid aldri drukket mellom mens og IKM da det kan være skadelig, og SÅ avhengig er jeg ikke av mine glass vin/det er ikke verdt det. Dette er også gjeldende råd fra helsedirektoratet og jeg stusser derfor på at mange ser ut til å ha en holdning om "at det ikke er så farlig" ikke kan ta skade osv, da dette på ingen måte er vitenskapelig basert, heller tvert om. Mange forskere tror at selv små alkoholmengder helt tidlig kan være skadelig. Skadene man her snakker om er: personlighetsforstyrrelser, ADHD, atferds og konsentrasjonsvansker og psykiske vansker. 

Anonymkode: 472ff...d90

Grunnen til det ikke er vitenskapelig basert, er fordi det ikke er etisk eller moralsk forsvarlig eller akseptert å forske på fostre på den måten. Men ut ifra hvor mange som blir gravid uten at de aktivt prøver, så velger jeg å tro at det ikke har noe å si de første ukene. 

Anonymkode: ee05a...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte legen sitt råd; lev som normalt.

Tror mange stresser for mye med å gjøre alt "riktig" når de skal forsøke å bli gravide og jeg tror det i noen tilfeller kan virke mot sin hensikt..

Anonymkode: adfbd...49a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levd helt som jeg ville gjort om jeg ikke var prøver.

Anonymkode: 304f4...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuser hver dag! Men tar en g-test nær ikm viss jeg har har tenkt å drikke litt større mengder etter eggløsning! Trener ofte og holder meg i form, Har sluttet på prevensjon også, vet ikke om jeg vil definere meg som en prøver riktig ennå men vi hopper ikke av i svingen lenger:) har endometriose så en mulig graviditet kan ta veldig lang tid for meg:/ derfor lever jeg så normalt jeg kan.

Anonymkode: 16ffe...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder meg unna så langt det går. Drikker uansett svært sjeldent. Det er jo anbefalt å avstå helt fra alkohol så da prøver jeg å følge det.

Jeg sluttet også med snus da vi begynte prøvingen. Dette kan jo påvirke fruktbarheten også så vidt jeg vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Får en ro av å vite at jeg har gjort det jeg kan for at dette skal gå bra. Drikker derfor ikke alkohol. Spiser minst mulig sukker og får i meg bær, frukt og grønnsaker hver eneste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker fra mens og fram til noen dager før EL :) var på ferie i sommer og drakk hver dag mellom EL og mens.. ble letta når jeg ikke hadde blitt gravid og bestemte meg for at mitt lille ufødte barn skal ikke utsettes for noe dumt!

Anonymkode: 29675...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fant ut at jeg var gravid etter en uke på cruise med maaange enheter pr dag 🙈 Gikk bra det gitt!

Anonymkode: ce12d...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever som normalt, det var også rådet jeg fikk fra legen min. Det at man bør holde seg unna fordi man ikke kan bevise at det er ufarlig er jo nettopp fordi man ikke kan forske på det. Det er i tillegg mye moralisme blandet i rådene man gir til gravide og ammende. 

Anonymkode: e9f53...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at leger gir råd stikk i strid med gjeldende råd fra helsedirektoratet🤔 Råd som potensielt kan skade et ungt foster. Jeg er selv svært glad i å kose meg med vin og nyte livet, men jeg kan ikke sette mitt ufødte barns helse på spill for egen nytelses del. I dag har vi mye kunnskap om både syklus, prevensjon og unnfangelse og jeg ser derfor på det som både ansvarsfraskrivende og betenkelig at så mange har en holdninger hvor de på grunn av at det er tidlig eller usikkert om man blir gravid velger å "leve normalt".. 

"Men funnene er tydelige.

- Mitt klare råd er at kvinner som planlegger å bli gravide, ikke bør drikke alkohol i det hele tatt. Dette er jo også den anbefalingen Helsedirektoratet gir, sier barnelege og forsker Astrid Alvik".

Anonymkode: 472ff...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...