Gå til innhold

Borgerlig vielse. Kan vies av ordfører


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syns du om den nye regelen? Borgerlig vielse skal bort fra sorenskriver, nå skal ordfører/varaordfører stå for dette.

Jeg syns ikke noe om at politikere skal ha denne jobben. Om jeg skulle gifte meg og ordfører er fra MPG eller AP som står langt fra meg.  Ellers takk.

Anonymkode: bfa2b...640

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Synes det burde tilhøre en nøytral part. 

Anonymkode: 8ba20...16a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke. Det er ikke noe en politiker skal gjøre. Det bør være en politisk og livssynsnøytral person. 

Anonymkode: 842a5...49e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Glad vi fremskyndet giftemålet slik at vi ble viet i tinghuset av en nøytral part.

Anonymkode: 58e5f...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er synd. Det kommunale tilbudet her jeg bor blir i alle fall mye dårligere enn da det var på tinghuset. Tinghuset har et godt seremonirom og fine omgivelser rundt, mens kommunehuset er helstusselig og det rommet de skal pusse opp til seremonirom aldri kan bli like bra.

At politisk valgt ledelse i kommunen skal vie folk er heller ikke ok. Riktignok liker jeg ordføreren i kommunen veldig godt, og vedkommende er virkelig en person som er i stand til å gjennomføre en seremoni med stil, men vi har jo ikke samme ordfører for evig og alltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her. Glad vi giftet oss mens det fortsatt var en dommer som var vigsler!

Tror dette vil føre til at færre benytter seg av tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er helt greit. Jeg bryr meg ihvertfall ikke om hvilket parti ordføreren eller varaordføreren tilhører. Dessuten kan vigselsmyndigheten delegeres til vanlige kommunalt ansatte. 

Dommere bør dømme i straffe- og sivile saker - ikke utføre vigsler. Det kan andre gjøre like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med det - det er jo ikke sånn at det er rom for politikk i de ti minuttene en borgelig vielse tar ;-)

Anonymkode: 1de24...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det vært uaktuelt om ordføreren her skulle vie oss. Det har ingenting med partitilhørighet og gjøre, men snarere med at jeg må forholde meg til ham mye i arbeidslivet, og det hadde vært rart om han plutselig skulle vie oss. Liker ham for øvrig ikke spesielt godt heller. 

Anonymkode: 22d7d...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎10‎.‎2017 den 2.26, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om den nye regelen? Borgerlig vielse skal bort fra sorenskriver, nå skal ordfører/varaordfører stå for dette.

Jeg syns ikke noe om at politikere skal ha denne jobben. Om jeg skulle gifte meg og ordfører er fra MPG eller AP som står langt fra meg.  Ellers takk.

Anonymkode: bfa2b...640

Det jeg mest reagerer på med det, er resursbruken. Har faktisk Ordfører/Varaordfører kapasitet til å foreta alle borgerlige vigsler. Greit nok i et lite herred. Men misstenker at i store kommuner/byer så vil de rett og slett ikke ha kapasitet til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at så veldig mange ordførere faktisk kommer til å vie noen. Jobber i administrasjonen i en liten kommune, og her legges det opp til at det er enkelte av de administrativt ansatte som vil utføre de fleste vielsene. Ordfører og varaordfører har automatisk vigselsrett, men kommunestyret kan velge å gi denne retten til kommunalt ansatte eller folkevalgte som de mener er egnet til oppgaven. Ordføreren har en alt for uforutsigbar hverdag til at den kan være tilgjengelig for alle eventuelle vielser. Tenker at ordføreren fort vil delegere denne oppgaven bort dersom den ikke har et stort ønske om å gjøre det selv.  

Personlig ville jeg aldri blitt viet av verken politikere eller administrativt ansatte i kommunen jeg bor i. Jeg kjenner de fleste for godt, og enkelte misliker jeg såpass at jeg ville hatt store problemer med å la de ta del i vår dag. :P

Anonymkode: 37d1c...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kjetil E skrev:

Det jeg mest reagerer på med det, er resursbruken. Har faktisk Ordfører/Varaordfører kapasitet til å foreta alle borgerlige vigsler. Greit nok i et lite herred. Men misstenker at i store kommuner/byer så vil de rett og slett ikke ha kapasitet til det.

Men hvorfor mener du det er bedre at dommere bruker av sin tid på å vie enn kommunalt ansatte? Tror du dommere har lite å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Testosteron skrev:

Men hvorfor mener du det er bedre at dommere bruker av sin tid på å vie enn kommunalt ansatte? Tror du dommere har lite å gjøre?

Så vidt jeg forstod så er meningen at det må være Ordfører eller Varaordfører som foretar vielsen. Hvis en kommunal byråkrat kan foreta vielsen så faller min kommentar bort. Men jeg kommenterte ut ifra at det faktisk måtte være Ordfører eller Varaordfører som gjør dette.

Idag er det vel i hovedsak dommerfullemktiger som foretar vielsen, selve Sorenskriveren er det vel skjeldent gjør det, bortsett fra i små kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at så veldig mange ordførere faktisk kommer til å vie noen. Jobber i administrasjonen i en liten kommune, og her legges det opp til at det er enkelte av de administrativt ansatte som vil utføre de fleste vielsene. Ordfører og varaordfører har automatisk vigselsrett, men kommunestyret kan velge å gi denne retten til kommunalt ansatte eller folkevalgte som de mener er egnet til oppgaven. Ordføreren har en alt for uforutsigbar hverdag til at den kan være tilgjengelig for alle eventuelle vielser. Tenker at ordføreren fort vil delegere denne oppgaven bort dersom den ikke har et stort ønske om å gjøre det selv.  

Personlig ville jeg aldri blitt viet av verken politikere eller administrativt ansatte i kommunen jeg bor i. Jeg kjenner de fleste for godt, og enkelte misliker jeg såpass at jeg ville hatt store problemer med å la de ta del i vår dag. :P

Anonymkode: 37d1c...849

Okei da stiller det seg anderledes, jeg forstod det slik at det måtte være Ordfører eller Varaordfører som foretok det. Noe som vel ville blitt veldig upraktisk i de fleste kommuner av litt størrelse ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...