Gå til innhold

Utviklingshemmede mødre som mister omsorgen


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg har lest om en del saker hvor barnevernet griper inn og overtar omsorgen for barnet, da de finner ut at mor er psykisk utviklingshemmet.Hvordan er det mulig å få en slik diagnose som voksen hvis de ikke har hatt det som barn? Eller har de også hatt det tidligere uten at media vet om det?

Kan barnevernet også  begjære tvangsadopsjon hvis far har gode omsorgsevner?  

Noen som vet hvordan lovverket fungerer?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som er psykisk utviklingshemmet har ikke lov til å ha barn. De sakene jeg har lest om i media så har noen kvinner fått diagnosen lettere utviklingshemmet av lege av praktiske hensyn da de var yngre. Noen fikk diagnosen da de var barn. 

Da griper barnevernet inn uansett, tar ikke hensyn til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, bettsa skrev:

Folk som er psykisk utviklingshemmet har ikke lov til å ha barn. De sakene jeg har lest om i media så har noen kvinner fått diagnosen lettere utviklingshemmet av lege av praktiske hensyn da de var yngre. Noen fikk diagnosen da de var barn. 

Da griper barnevernet inn uansett, tar ikke hensyn til far.

Men for tvangsadopsjon må det vel også være noe med fars omsorgsevner også? Å nekte far samvær er vanskelig juridisk, tvangsadopsjon blir jo mer ekstremt. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke fars evne blir tatt i betrakning. Vil tro, om du har diagnosen som barn, så har du hatt utfordringer tidligere i livet. Noe annet er å få den i voksen alder. Da må mange ha lukket øynene for denne personen.

Kjenner til 2 med denne diagnosen som har barn. Begge to er lett psykisk utviklingshemmet.Nr 1 fikk 2 barn. Hun gjorde mye rart,men hadde stor omsorgsevne for sine barn? Hun er gift, og bv har aldri vært i bildet. Barna har klart seg godt i skole og fått utdannelse.  Det som skilte henne fra andre er: styrte ikke penger, sto aldri lenge i hver jobb,sosiale antenner er svak. Hun er i dag ufør.

Nr 2 fikk diagnosen 15 år gammel. Innen hun var 20 så hadde hun hatt 4 aborter. Stadig nye partnere. Snevre interesser. Uopplyste.  Så fikk hun barn som 21 åring. De første 7 mnd gikk det bra under veiledning. Etter det ble det verre og verre. Så ikke barnets behov osv. Barnet kom i fosterhjem. Hun jobber i dag. Klarer seg selv bra, selv om det er mye flytting og mye forskjellige partnere.

Tror mange av "oss" ville fått en diagnose om vi har kommet under lupen.  Tror det er lett å få diagnose om vi skiller oss ut. Ikke lever av osv

Anonymkode: ca01e...f5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et skilt par med et felles barn hvor begge er psykisk utviklingshemmet (barnemor i ganske sterk og synlig grad). Overrasker meg at aldri bv var involvert, i hvertfall ikke nok til at barnet ble fratatt. 

Anonymkode: 2fb30...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er et hull i lovverket der leger har satt diagnoser for å "hjelpe" vanskeligstilte personer så de har rettigheter og muligheter til hjelp og et bedre liv fordi de har diagnose. Men der det på sikt brukes mot dem, fordi barnevernet har automatikk i at de tar fra utviklingshemmede barn uten å se på faktisk funksjonsevne. Dermed er helvete løs som i Natasha/Erik saken.

Anonymkode: dab6c...86a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner til en gutt som ikke har fått diagnose fordi foreldrene nekter å se at han er annerledes. Han er tydelig psykisk utviklingshemmet, men får ikke alle tilbudet fordi foreldrene tror han er en vanlig gutt. Jeg tror det er slike ting som kan hindre folk å få en diagnose tidlig. 

Anonymkode: 4ad85...e55

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

 

Tror mange av "oss" ville fått en diagnose om vi har kommet under lupen.  Tror det er lett å få diagnose om vi skiller oss ut. Ikke lever av osv

Anonymkode: ca01e...f5b

Da intelligens mellom ca 80-115 er helt normalt og vanlig blant de fleste så vil ikke hvem som helst få den diagnosen, nei

Det er heller ikke enkelt å få andre diagnoser, det er en feiloppfatning basert på folks manglende kunnskap om diagnosene det gjelder

Anonymkode: 8cf7a...23b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Synes det er dumt at de mister omsorgen sånn helt uten videre. Barnevernet må se mer på funksjonsnivå enn navn på en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette er et hull i lovverket der leger har satt diagnoser for å "hjelpe" vanskeligstilte personer så de har rettigheter og muligheter til hjelp og et bedre liv fordi de har diagnose. Men der det på sikt brukes mot dem, fordi barnevernet har automatikk i at de tar fra utviklingshemmede barn uten å se på faktisk funksjonsevne. Dermed er helvete løs som i Natasha/Erik saken.

Anonymkode: dab6c...86a

Etter som jeg har forstått så er det _funksjonsevnen_ som blir avgjørende. Diagnosen bare bekrefter de observasjonene som er gjort og gjør det lettere juridisk å ta barnet fra moren. Og frasier du deg alle hjelpetiltak så blir prosessen enklere for barnevernet.  

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Tror mange av "oss" ville fått en diagnose om vi har kommet under lupen.  Tror det er lett å få diagnose om vi skiller oss ut. Ikke lever av osv

Anonymkode: ca01e...f5b

På generelt grunnlag kan jeg være enig i deg. Det et lett for fagfolk å finne en diagnose for de som ikke følger normen. Men en Pu diagnose hvis du ikke har nedsatt intelligens tror jeg det blir vanskelig å få.  Om det slår overraskende rart ut  så vil de reteste så det gir et riktig bilde

Det er forskjell på lærevansker og psykisk utviklingshemming.  Med Pu blir du ikke helt moden. Det må være problematisk for et barn å vokse opp med en mor som har en mental alder på 10 år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner et skilt par med et felles barn hvor begge er psykisk utviklingshemmet (barnemor i ganske sterk og synlig grad). Overrasker meg at aldri bv var involvert, i hvertfall ikke nok til at barnet ble fratatt. 

Anonymkode: 2fb30...353

Ja det er rart. Hvordan vet du at bv ikke har vært inne i bildet? Kanskje familien eller barna har noen støttespillere som fungerer som et hjelpetiltak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pipaluk said:

Ja det er rart. Hvordan vet du at bv ikke har vært inne i bildet? Kanskje familien eller barna har noen støttespillere som fungerer som et hjelpetiltak?

Jeg kjenner noen i familien, så vet en del :) barnet er nå myndig. Tror ikke foreldreretten hadde gått gjennom den dag i dag, selv om det jo var lover og regler på den tiden også. 

Anonymkode: 2fb30...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.tv2.no/a/8922665/

I Sverige er det visstnok vanskeligere å bli fratatt barna, hvis en har utviklingshemming. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna sine på lik linje med de fleste andre, men spørs om det er nok for at barna skal utvikle  seg emosjonelt. Men kanskje de har en partner som kan oppveie det?

 

 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2017 den 21.43, Pipaluk skrev:

Men for tvangsadopsjon må det vel også være noe med fars omsorgsevner også? Å nekte far samvær er vanskelig juridisk, tvangsadopsjon blir jo mer ekstremt. 

 

 

Hva er rasjonalet for at barnets far blir fratatt foreldreretten han i utgangspunktet har?

Anonymkode: 6b09b...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pipaluk skrev:

http://www.tv2.no/a/8922665/

I Sverige er det visstnok vanskeligere å bli fratatt barna, hvis en har utviklingshemming. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna sine på lik linje med de fleste andre, men spørs om det er nok for at barna skal utvikle  seg emosjonelt. Men kanskje de har en partner som kan oppveie det?

 

 

Nyhetsinnslaget viser at i Sverige så lurer de på «hvordan kan vi hjelpe deg/dere best mulig? Vi vil følge deg opp».

Anonymkode: 6b09b...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er rasjonalet for at barnets far blir fratatt foreldreretten han i utgangspunktet har?

Anonymkode: 6b09b...904

Det forsto jeg ikke. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nyhetsinnslaget viser at i Sverige så lurer de på «hvordan kan vi hjelpe deg/dere best mulig? Vi vil følge deg opp».

Anonymkode: 6b09b...904

De gjør vel det i Norge også. Hvis ikke hjelpetiltak fungerer, eller foreldre motsetter seg det, så må barnet ut av heimen. Det er sikkert flere med lett psykisk utviklingshemming som fortsatt har barn, men de hører vi ikke til. Problemet for mange mødre vil jo vise seg når barna tar de igjen i mental alder. Er ikke så lett å drive grensesetting da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 22.07, Pipaluk skrev:

Etter som jeg har forstått så er det _funksjonsevnen_ som blir avgjørende. Diagnosen bare bekrefter de observasjonene som er gjort og gjør det lettere juridisk å ta barnet fra moren. Og frasier du deg alle hjelpetiltak så blir prosessen enklere for barnevernet.  

 

 

Det er jo svært tydelig at det ikke er det som er avgjørende når barnevernet har prestert å ta fra folk barn på fødestua på grunnlag av diagnose uten at de har hatt noen mulighet å vise eller motbevise hvorvidt de er skikket som foreldre eller ikke?

Anonymkode: dab6c...86a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo svært tydelig at det ikke er det som er avgjørende når barnevernet har prestert å ta fra folk barn på fødestua på grunnlag av diagnose uten at de har hatt noen mulighet å vise eller motbevise hvorvidt de er skikket som foreldre eller ikke?

Anonymkode: dab6c...86a

Jeg er enig i at det høres merkelig ut. Når det gjelder barnevernssaker så kan det være mye vi ikke vet om saken. Foreldrene har en versjon som media bruker. Barnevernet kan ha helt andre grunner, som de ikke kan redegjøre for, da det er taushetsplikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...