Gå til innhold

Suppe i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha fire retter og den første forretten er en kald tomatsuppe med basilikumiskrem.  Men jeg ville ikke valgt suppe som hovedrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.10.2017 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Har bare vært i et brullyp, da var det suppe til middag (ingen forrett), det var en kjempegod kyllingsuppe med brød og smør til, og man kunne forsyne seg så mye man ville (også utover kvelden og natten). Til dessert var det kaker folk hadde tatt med.

 

Anonymkode: 7dd62...5ce

Litt merkelig servering, kyllngsuppe og bare kake i et bryllup... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mystix skrev:

Litt merkelig servering, kyllngsuppe og bare kake i et bryllup... 

Eneste brullyp jeg har vært i, men lokalet var nydelig og det var over 150 folk, så de ville vel ha med så mange som mulig samtidig som alle kunne spise seg mette. De hadde 5-6 innleide personer på kjøkkenet fra klokka 16 til 02, som serverte og holdt maten varm så synes det var et fint opplegg. Dette var veldig trivelige folk som ikke ville ha gave og var glade om man kunne delta, så ikke noe bridezilla opplegg der det var om å gjøre å få det så billig som mulig og få så dyre gaver som mulig :fnise:

Har vært i 50 og 60 års lag der det serveres 3 retters, men da er det ofte litt merkelig mat som noen/mange ikke liker (fordi det skal være så spesielt og eksotisk så alle skal huske det), og gjerne små porsjoner så man blir sulten utover kvelden, det var nok også mye dyrere enn denne suppa som var himmelsk god. Kakene i brullypet kom i alle varianter, tror det var minst 30 kaker, og det var også is og bær til for de som ville ha det, så det var ikke noe stusselig opplegg.

Anonymkode: 7dd62...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mystix skrev:

Vi skal ha fire retter og den første forretten er en kald tomatsuppe med basilikumiskrem.  Men jeg ville ikke valgt suppe som hovedrett. 

Det hørtes fantastisk godt ut :sikle:

Sodd som festmat har jeg lært av erfaring at er et spørsmål om geografi. Jeg gikk på folkehøgskole i Trøndelag for mange år siden, skolen hadde stor fest med mye fintfolk og alle vi som kom fra østlandet var dypt sjokkert over at det ble servert lapskaus ved en sånn anledning. Vi fikk en kjapp innføring i lokale skikker :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daria skrev:

Det hørtes fantastisk godt ut :sikle:

Sodd som festmat har jeg lært av erfaring at er et spørsmål om geografi. Jeg gikk på folkehøgskole i Trøndelag for mange år siden, skolen hadde stor fest med mye fintfolk og alle vi som kom fra østlandet var dypt sjokkert over at det ble servert lapskaus ved en sånn anledning. Vi fikk en kjapp innføring i lokale skikker :ler: 

Jeg har allerede smakt den, er fantastisk!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2017 den 4.01, AnonymBruker skrev:

Eneste brullyp jeg har vært i..

.

Kakene i brullypet kom i alle varianter...

Anonymkode: 7dd62...5ce

Pssst...bryllup, ikke bryllup :)

Beklager å rette på deg, men ser du skriver det i begge innleggene dine, så kanskje et ord du har sett deg blind på? Du skriver ellers feilfritt og veldig godt:)

Anonymkode: f5bcc...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autocorrect altså....dette ble jo meningsløst - skulle stå BRYLLUP, ikke BRULLYP....

Anonymkode: f5bcc...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Sodd er tradisjonell festmat.

Anonymkode: f5bcc...aa8

Kanskje en tradisjon da folk var fattige og likevel inviterte 200 folk. Jeg syns ikke at man må ha en stiv 3-retters men suppe?

Anonymkode: 0a2c8...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet meg for 7 år siden, og vi hadde suppe som hovedrett. Småmat er festmat i Hallingdal.

Anonymkode: f0dd8...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av bryllupene jeg har vært i, fikk jeg servert hummerbisque (suppe) etterfulgt av champagnesorbet, dådyr, ost og bær i sukkerkurv. Synes maten var god, og menyen ble på ingen måte ødelagt av at det var suppe til forrett. Hadde fungert kjempefint i en treretter også. Tenker at suppe som hovedrett også kan fungere helt greit avhengig av stilen på bryllupet for øvrig. Fiskesuppe i naust med utsikt til fjorden høres  kjempefint ut. Sodd i Trøndelag er fint fordi det er tradisjon. Sodd på Ekebergrestauranten el. ville vært veldig rart. 

Anonymkode: 8b7dd...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, asterix skrev:

Da jeg giftet meg hadde vi sodd. For meg og utrolig mange andre i Trøndelag er det toppen av festmat.

...og derfor er det selvsagt fint med sodd også på Ekebergrestauranten, gitt at de som gifter seg er trøndere:)

Anonymkode: 8b7dd...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe er fint som forrett, men pass på at gjestene får den servert varm samt at det er en helhet i måltidet slik at rettene harmonerer :) 

Supp kan også fungere som hovedrett, men da bør det være en del tilbehør og grønnsaker/kjøtt/fisk i suppa samt rikelige mengder slik at alle blir mette. Suppe passer også fint som nattmat :) 

Anonymkode: b18b8...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en tradisjon da folk var fattige og likevel inviterte 200 folk. Jeg syns ikke at man må ha en stiv 3-retters men suppe?

Anonymkode: 0a2c8...46d

Sodd består av fårekjøtt, kjøttboller, poteter og gulrøtter - i tillegg til selve "søet", altså suppa. Hva er den store forskjellen fra de samme ingrediensene med saus? Du må ikke forveksles dette med sodd på boks som blir noe helt annet...

Anonymkode: f5bcc...aa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, asterix skrev:

Da jeg giftet meg hadde vi sodd. For meg og utrolig mange andre i Trøndelag er det toppen av festmat.

Nammmm 😊

Anonymkode: f5bcc...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Sodd består av fårekjøtt, kjøttboller, poteter og gulrøtter - i tillegg til selve "søet", altså suppa. Hva er den store forskjellen fra de samme ingrediensene med saus? Du må ikke forveksles dette med sodd på boks som blir noe helt annet...

Anonymkode: f5bcc...aa8

Hverken Fårekjøtt eller kjøttboller kvalifiserer som festmat i mine øyne. Poteter og gulrøtter kan være det, men da må det gjøres noe mer avansert enn å bli kuttet i terninger og kokt møre.

Let's agree to disagree.

Anonymkode: 0a2c8...46d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Suppe til forrett er jo helt innafor det :)
Vi hadde fiskesuppe til forrett, noe som passet til resten av menyen.

Ble bare godt mottatt det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 8.36, Ymra skrev:

Jeg synes det funker helt fint! Nå mener jeg også suppe er helt akseptabelt til hovedrett også jeg da, eksempelvis med asiatiske småretter som forretter i deres tilfelle, og så synes jeg Trøndersodd er helt genial bryllupsmat. 

Synes ikke jeg. Hilsen Trønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2017 den 20.56, BiancaH96 skrev:

Suppe er en fin forrett. :)

Veldig enig . Fikk en kjempe god fiskesuppe i forrige bryllupet jeg var i. Perfekt som forrett 👌

Endret av smalls
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, smalls skrev:

Veldig enig . Fikk en kjempe god fiskesuppe i forrige bryllupet jeg var i. Perfekt som forrett 👌

Det er snadder, når den ikke har den stramme ettersmaken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...