Gå til innhold

Uføreforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp med en mor som var ufør, og det er min verste skrekk at jeg skal ende slik. Jeg vurderer derfor uføreforsikring. Men hvordan fungerer egentlig dette? Sjekker de opp fysisk og psykisk helse før du får kjøpe forsikring? Gjør de dette hos fastlege? Jeg har god helse per nå, men hadde som barn en kronisk sykdom men som man liksom vokser av seg og som jeg ikke har hatt problemer med siden jeg var 14. Nå er jeg 30. Har min mors historikk noe å si?

Anonymkode: 90e09...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du tegner forsikringer er det mye du skal oppgi av opplysninger. Og mener de kan innhente opplysninger

Valgte å ikke uføreforsikring for trodde det kom til å skje pga ryggen. Men den gang ei. 50% ufør pga noe helt annet.

 

Anonymkode: ad697...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sjekker alt.. også bmi eller om du røyker. Har du høy bmi eller røyker er sjansen for å få uføre forsikring liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ut egenerklæringsskjema. Der må du svare på både det du har hatt og det du har pr. Dags dato. Er du uerlig og dette blir oppdaget, så mister du rettigheter etter forsikringen uansett hvor mye du har betalt inn. 

Er der noe som gir grunn til at forsikringen ikke stiller spørsmålstegn ved å ha deg som kunde, så må du ha legeerklæring og eller fremlegge alt av journaler. De fleste har en signering der du gir nærmest blankofummakt til forsikringsselskapet til å innhente alt av journal og trygdeopplysninger om deg. Dette bør du vurdere om du vil signere på for å bli vurdert for forsikring.

Anonymkode: 330c3...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, tussi84 said:

De sjekker alt.. også bmi eller om du røyker. Har du høy bmi eller røyker er sjansen for å få uføre forsikring liten. 

Man kan helt fint få uføreforsikring selv om man røyker, men prisen for forsikringen øker. 

Anonymkode: 85c70...a35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du fyller ut egenerklæringsskjema. Der må du svare på både det du har hatt og det du har pr. Dags dato. Er du uerlig og dette blir oppdaget, så mister du rettigheter etter forsikringen uansett hvor mye du har betalt inn. 

Er der noe som gir grunn til at forsikringen ikke stiller spørsmålstegn ved å ha deg som kunde, så må du ha legeerklæring og eller fremlegge alt av journaler. De fleste har en signering der du gir nærmest blankofummakt til forsikringsselskapet til å innhente alt av journal og trygdeopplysninger om deg. Dette bør du vurdere om du vil signere på for å bli vurdert for forsikring.

Anonymkode: 330c3...fad

Det der hørtes litt voldsomt ut, men sier ikke at det ikke stemmer:P

Kan du, eller noen andre, gi eksempler på hva de sjekker videre ut fra egenerklæringen? For om de sjekker journalen min akkurat nå vet jeg helt ærlig ikke om de finner noe siden jeg har nylig byttet fastlege og ikke har vært der før. Eller overføres den journalen automatisk når man bytter?

Eneste som er "feil" med meg er at jeg er at jeg trenger briller og bruker medisiner for stoffskifte(ingen problemer relatert til det). Normal bmi, dog rett innafor grenene. Ellers er det den sykdommen jeg hadde som barn men som jeg vokste av meg. Aldri hatt tilrettelegging på jobb for den, har tilogmed drevet med ekstremsport uten at det har vært et problem. Hva med familiehistorikk? Skal det med i egenerklæringen?

Anonymkode: 90e09...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sjekker det meste, i tilegg blir journalen gjennomgått hvis du noen gang trenger forsikringen, da kan du miste retten til utbetaling om du har løyet. Stoffskifte gir for øvrig økt premie hvis du får dekning for det i det hele tatt" 

Anonymkode: 9d921...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg hadde uføreforsikring og det er jeg glad for. jeg er nå ufør. når jeg søkte om å få utbetalt så gikk de igjennom egenerklæring jeg fylte ut når jeg kjøpte forsikringen og de kontaktet legen min og legen jeg hadde som barn. når jeg fylte ut egenerklæringen så måtte jeg ta med sykehistorien min 10 år tilbake i tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...