Gå til innhold

- Hijaben starter samtaler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hijab er et plagg som kvinner skal gå med. Det hadde sett komisk ut hvis menn hadde begynt å gå med det.

Anonymkode: 00138...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Hijab er et plagg som kvinner skal gå med. Det hadde sett komisk ut hvis menn hadde begynt å gå med det.

Anonymkode: 00138...479

Det er et dårlig argument. Sett komisk ut? Dersom menn ble pålagt å gå med dette fordi det var guds befaling, så måtte jo menn forholdt seg til det og ikke trosset guds ord. Heldigvis er alle islamske religiøse ledere menn så menn slipper dette!

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare kvinnene som må gå med dette plagget. Mennene går i helt vestlige klær. Snakk om nisselue er helt bak mål. Det er lokale kulturer som er under angrep fra arabisk kjønnssegregert stammekultur. I land i Afrika og Asia må kvinnene forkaste de lokale tradisjonene til fordel for arabisk innflytelse. Mens mennene går i vestlige klær. 

Moskeene har en enorm påvirkningskraft. Dette vet selvsagt oljestatene og har spyttet inn enorme summer for å fremme konservativ islam. De religiøse lederne i moskeene bruker jo nettopp de argumentene du bruker. De religiøse lederne (alltid menn), fremmer hele tiden en form for "religiøs nasjonalisme" hvor religionen fremstilles som under angrep fra "de vantro". De som ikke er enige fremstilles som "forrædere" som kan hånes og drapstrues. De blir også betegnet som "kuffar". Slik kan konservativ islam få en ny vekkelse og de religiøse lederne få mer makt. De samme religiøse lederne vet selvsagt at deres makt er truet i et moderne opplyst samfunn. Derfor er det så viktig for moskeene å holde folk nede i kvinneundertrykkelse og fattigdom slik at de er lette å manipulere. 

Anonymkode: 2562c...d4a

Og dette mener du forklarer hvorfor norske, tyske og svenske unge kvinner, som har vokst opp med vestlige verdier, nå ikler seg hijab? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Trolltunge said:

Og dette mener du forklarer hvorfor norske, tyske og svenske unge kvinner, som har vokst opp med vestlige verdier, nå ikler seg hijab? 

Ja, tusenvis av moskeer over hele verden, inkludert i vesten får finansiering og ulik form for støtte fra oljestatene i Midt-Østen. Det er også spesielt viktig for mennene å kontrollere kvinnene i områder hvor kvinnene risikerer å bli påvirket av vestlige verdier. Vestlige humanistiske verdier ER en trussel mot mennenes makt i islam. Å bli "for vestlig" eller få vestlig kjæreste er den største skammen en kvinne i islam kan utsette de mannlige familiemedlemmene for. Hvor mange muslimer som har vokst opp med vestlige verdier kan være åpent homofil i Norge i dag?

Religionen kontrollerer spesielt kvinners liv i enorm grad i muslimske miljøer. Svært forskjellig fra typiske ateistiske norske, tyske og svenske unge kvinner. Derfor er moskeene så viktig for å kontrollere folks sinn og tanker og slik får konservative islamske stater innflytelse og menn kan beholde sin makt. Å utfordre disse maktstrukturene er å leve et liv under konstant politibeskyttelse. Det er en høy pris å betale. Da er det tryggest å følge flokken.

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske kvinner er født og vokst opp til å tro at de mister sin ære hvis de ikke dekker til deler av ansiktet og håret. Det er symbolikken bak hvorfor dekke seg til som muslimske kvinner ikke har så veldig lyst til å røpe. De taper ære og ansikt om de ikke bruker plagget. Er dette noe vi i Norge vil støtte oppunder? Kanskje på 1500-tallet, men i 2017?

Anonymkode: 64942...6f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Apistogramma skrev:

Formålet med tildekkende plagg er kvinnekontroll: å hindre at muslimske kvinner frister menn. Plaggene er kvinneundertrykkende og brukes som en del av større politisk ideologi hvor kvinner er menns eiendom. Det er direkte trist at enkelte bevegelser jobber hardt for å fremme slike plagg som alt annet enn nettopp kvinneundertrykkende.

All den tid det finnes kvinner i verden som tvinges til å iføre seg tildekkende plagg, er de som frivillig velger å bruke plaggene med på å undertrykke de som ikke har et valg. Å gradvis synliggjøre og normalisere bruk av plaggene gjennom kanaler som Skam er med på å skape et større skille mellom "gode" muslimer og sekulære muslimer, og det er med på å skape en stilltiende aksept for moderne kvinneundertrykkelse selv blant mange nordmenn.

Jeg merker meg at de som roper høyest om hijabens positive betydning er de som selv velger å iføre seg den, vel vitende om at de ved å gjøre dette fremstår som "gode" muslimer. De har intet å tape i muslimske miljøer på å stå frem. Jeg merker meg også at de få muslimske kvinnene som tør å ta til motmæle mot kvinneundertrykkelse innen Islam gjør dette selv om kostnadene raskt blir store. Et eksempel er Ayaan Hirsi Ali, som ble truet på livet etter samarbeid med Theo van Gogh. Gogh ble forøvrig drept av samme grunn.

Trenden med at muslimske kvinner skal dekkes til er forøvrig ikke så sterkt knyttet til identitet som noen later til å tro. Før Khomeinirevolusjonen i Iran i 1979 kunne kvinner eksempelvis gå fritt uten å dekke seg til. Så ble strengere lover innført til tross for protester fra kvinnene det gjaldt.

Det kan se ut til at yngre generasjoner, på tvers av religion, har lett for å bli historieløse i møte med ekstrem politisk ideologi som forsøker å fremstå som alt annet enn hva den faktisk er.

Så jeg kan ikke ha sex fordi andre kvinner blir tvunget til det?

Jeg synes det er så rart at folk i 2017 fortsatt skal ha meninger om hva kvinner går kledd i. Det er vel en slags mannegreie det der,å alltid kontrollere kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at BH er kvinneundertrykkende. Frivillig? Hvorfor er det da ingen menn som bruker BH? (Joda, jeg har sett mange menn med bryster). Forby BH og ikke minst bikinitopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gud said:

Jeg synes at BH er kvinneundertrykkende. Frivillig? Hvorfor er det da ingen menn som bruker BH? (Joda, jeg har sett mange menn med bryster). Forby BH og ikke minst bikinitopp.

Er du etnisk norsk? 

Temmelig bak mål å sammenlikne hijab, et plagg som brukes for å undertrykke millioner av kvinner med noe så uskyldig som BH som overhodet ikke legger noen begrensninger på kvinners frihet. 

Jeg tror aldri at de som er så varme forkjempere for hijab og burka hadde akseptert disse argumentene dersom det var etnisk norske menn som hadde tvunget norske kvinner til å pakke seg inn. 

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SunnivaOslo said:

Så jeg kan ikke ha sex fordi andre kvinner blir tvunget til det?

Jeg synes det er så rart at folk i 2017 fortsatt skal ha meninger om hva kvinner går kledd i. Det er vel en slags mannegreie det der,å alltid kontrollere kvinnene.

Forstår du ikke hva hijab symboliserer? Tror neppe du hadde vært like positiv dersom det var norske menn som tvang deg til å gå rundt slik. Men siden det er muslimske kvinner så bryr du deg ikke.

Millioner av kvinner har flyktet fra disse kjønnsapartheid statene, og så kommer de til Norge og selv etniske nordmenn som faktisk burde stå opp mot patriarkalske makstrukturer istedet bruker samme argumenter som imamene. 

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke hva hijab symboliserer? Tror neppe du hadde vært like positiv dersom det var norske menn som tvang deg til å gå rundt slik. Men siden det er muslimske kvinner så bryr du deg ikke.

Millioner av kvinner har flyktet fra disse kjønnsapartheid statene, og så kommer de til Norge og selv etniske nordmenn som faktisk burde stå opp mot patriarkalske makstrukturer istedet bruker samme argumenter som imamene. 

Anonymkode: 2562c...d4a

Personen vi diskuterer har valgt å gå med hijab. Hun blir ikke tvunget til det eller er under kontroll. Hvilken rett har du eller andre til å bestemme hva folk skal ha på seg egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, SunnivaOslo said:

Personen vi diskuterer har valgt å gå med hijab. Hun blir ikke tvunget til det eller er under kontroll. Hvilken rett har du eller andre til å bestemme hva folk skal ha på seg egentlig? 

Hun kan selvsagt ha på seg hva som helst, men hun og dere som bagatelliserer disse kjønnsapartheid-plaggene og fremstiller det som kvinnefrigjøring kan ikke forvente at dere ikke møter motargumenter. For millioner av kvinner er disse plaggene like ille som andre symboler på apartheid og segregering. 

Det er tragisk at selv ateistiske etniske nordmenn som har vokst opp med likestilling forsvarer apartheid-plagg kun ment for kvinner som skal sikre at kvinnen ikke kommer til helvete og være "ærbar" for å ikke å friste mennene ut i synd. 

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan selvsagt ha på seg hva som helst, men hun og dere som bagatelliserer disse kjønnsapartheid-plaggene og fremstiller det som kvinnefrigjøring kan ikke forvente at dere ikke møter motargumenter. For millioner av kvinner er disse plaggene like ille som andre symboler på apartheid og segregering. 

Det er tragisk at selv ateistiske etniske nordmenn som har vokst opp med likestilling forsvarer apartheid-plagg kun ment for kvinner som skal sikre at kvinnen ikke kommer til helvete og være "ærbar" for å ikke å friste mennene ut i synd. 

Anonymkode: 2562c...d4a

Jeg har aldri fremstilt hijab som kvinnefrigjøring? Nå må du kunne diskutere litt saklig for en gang skyld.

Det finnes de som føler seg friere av å gå med det og det får være deres sak og ikke noe du trenger å legge deg opp i.

Det er så rart det der at argumentasjonen mot bruk av hijab plutselig er en diskusjon om kvinneundertrykkelse og at de samme mennene er sterkt imotfeminisme....Det er litt dårlig argumentering synes jeg.

Jeg har ikke forsvart et plagg men jeg forsvarer folks rett til å gå med hva de vil. Det å skulle bestemme over andre er ikke min greie. Og du er kanskje ikke så veldig imot kvinneundertrykkelse når du skriver at kvinner som velger å gå med det ikke burde gjøre det. Du setter deg på din høye hest og krever at de skal gå kledd som du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, SunnivaOslo said:

Jeg har aldri fremstilt hijab som kvinnefrigjøring? Nå må du kunne diskutere litt saklig for en gang skyld.

Det finnes de som føler seg friere av å gå med det og det får være deres sak og ikke noe du trenger å legge deg opp i.

Det er så rart det der at argumentasjonen mot bruk av hijab plutselig er en diskusjon om kvinneundertrykkelse og at de samme mennene er sterkt imotfeminisme....Det er litt dårlig argumentering synes jeg.

Jeg har ikke forsvart et plagg men jeg forsvarer folks rett til å gå med hva de vil. Det å skulle bestemme over andre er ikke min greie. Og du er kanskje ikke så veldig imot kvinneundertrykkelse når du skriver at kvinner som velger å gå med det ikke burde gjøre det. Du setter deg på din høye hest og krever at de skal gå kledd som du vil.

Jo, dere forsvarer hijab som symbol på kvinnelig frihet og frigjøring. Dere blir sure når folk påpeker hvor kvinnediskriminerende disse plaggene er. Hijab ER et symbol på mannlig kontroll over kvinnen. Kvinnene skal dekke seg til overalt unntatt hendene for å øke sjansen for å komme til himmelen, for å være ærbare og høyverdige og hindre at menn blir fristet. Selv i Norge på 1800-tallet mente svært mange kvinner at de heller ikke var diskriminert. Din logikk er at kvinnebevegelsen satt seg på sin høye hest når de påpekte hvilke patriarkalske maktsstrukturer som dominerte samfunnet som også mange kvinner hadde normalisert i sitt sinn. 

At ateistiske nordmenn kjemper side om side med imamene i denne kampen er temmelig tragisk. Spesielt for kvinnekampen.

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, SunnivaOslo said:

Personen vi diskuterer har valgt å gå med hijab. Hun blir ikke tvunget til det eller er under kontroll. Hvilken rett har du eller andre til å bestemme hva folk skal ha på seg egentlig? 

Valgt og valgt, fru blom. Det er nok en form for kultur og hjernevaskelse inni bildet. Hun har fått for seg at man ikke kommer til himmelen om man ikke dekker hodet sitt. Problemet er at man ikke ser ansiktet i sosiale settinger. Det lager mange utfordringer. F.eks. en med tatoeringer i ansiktet kan man enkelt kjenne igjen, men en kvinne med hijab er mye vanskeligere å kjenne igjen pga plagget er blitt såpass vanlig og dekker ører og endel av ansiktet.

Anonymkode: 64942...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Valgt og valgt, fru blom. Det er nok en form for kultur og hjernevaskelse inni bildet. Hun har fått for seg at man ikke kommer til himmelen om man ikke dekker hodet sitt. Problemet er at man ikke ser ansiktet i sosiale settinger. Det lager mange utfordringer. F.eks. en med tatoeringer i ansiktet kan man enkelt kjenne igjen, men en kvinne med hijab er mye vanskeligere å kjenne igjen pga plagget er blitt såpass vanlig og dekker ører og endel av ansiktet.

Anonymkode: 64942...6f8

Vanskelig å kjenne igjen en kvinne i hijab? Jeg lurer litt på hvor mange i hijab du kjenner, for dette er virkelig ikke et problem jeg har hatt. 

Jeg har forøvrig en rekke muslimske venninner, noen går med hijab, andre uten. Noen har tatt den av seg i tiden jeg har kjent dem, andre har tatt den på seg. Argumentene er ulike blant alle, man skulle nesten tro de var individer med egne meninger. Men jeg ser en tendens til at flere tar den på for å støtte de som allerede bruker den. Når man opplever hets og at folk prøver å dra av hijaben på gata, så vil det skape en motreaksjon. Trist nok er ikke motreaksjonen det disse folka som hetser andre ønsker, men tvert imot. Flere tar på seg hijab for å vise støtte. 

Anonymkode: 41c7a...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutes ago, AnonymBruker said:

Vanskelig å kjenne igjen en kvinne i hijab? Jeg lurer litt på hvor mange i hijab du kjenner, for dette er virkelig ikke et problem jeg har hatt. 

Jeg har forøvrig en rekke muslimske venninner, noen går med hijab, andre uten. Noen har tatt den av seg i tiden jeg har kjent dem, andre har tatt den på seg. Argumentene er ulike blant alle, man skulle nesten tro de var individer med egne meninger. Men jeg ser en tendens til at flere tar den på for å støtte de som allerede bruker den. Når man opplever hets og at folk prøver å dra av hijaben på gata, så vil det skape en motreaksjon. Trist nok er ikke motreaksjonen det disse folka som hetser andre ønsker, men tvert imot. Flere tar på seg hijab for å vise støtte. 

Anonymkode: 41c7a...383

Dette er et typisk argument som moskeene bruker for å få flere til å gå i den konservative retningen som de muslimske mannlige lederne ønsker seg. "ta på deg hijab for å vise solidaritet". Realiteten er nok at folk som prøver å dra av hijaber på gata er ekstremt marginalt, mens jenter som blir hetset som "vestlige horer" av det islamske "moralpolitiet" dersom de ikke går med hijab er derimot ikke noe marginalt problem. Hijaben er tross alt et symbol på kjønnssegregering og kvinners "ærbarhet". Selv ikke de mest innbitte hijabforsvarerne kan nekte for dette. 

Anonymkode: 2562c...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg tror jeg hadde båret hijab jeg også nå dersom jeg var muslim. For å vise at jeg var stolt av min identitet og bakgrunn, og ikke lot meg kue og herse med. For å stå opp for at "Jeg er muslim, men ikke terrorist. Se meg som jeg er, og respekter meg for det!" Litt som da nordmenn bar nisselue og binders under krigen. Vise identitet, og stolt tilhørighet. Ikke la andre diktere. 

Hijaben er blitt viktigere for mange muslimer nå enn før, og det er forståelig. Før kunne man velge den bort, men nå føler mange at de er feige dersom de velger den bort, og stolte dersom de bærer den. At den nå handler om å få være den man er, eller feigt fornekte sin identitet og bakgrunn. Nærmest svikte sin kultur, fordi man gir etter for et press utenfra. 

Så hijab bæres som et symbol nå, mye mer enn før. Den er muslimers "binders". 

Heldekkende plagg... det er for en del også et symbol på samme, men da er det å dra det for langt. Når kvinner fra familier som ikke normalt bruker heldekkende plagg trer dette på seg, da er det ikke lenger et symbol, men en (krigs)erklæring, og noe både familien og samfunnet bør være veldig obs på. 

Den symboliserer først og fremst kjønnsforskjeller i islam. Det er trist, men sånn er det.

Det er viktig for muslimske menn i vesten at datteren går med hijab, sånn at hun signaliserer at hun ikke skal ha norsk kjæreste, men gifte seg med en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valgt og valgt, fru blom. Det er nok en form for kultur og hjernevaskelse inni bildet. Hun har fått for seg at man ikke kommer til himmelen om man ikke dekker hodet sitt. Problemet er at man ikke ser ansiktet i sosiale settinger. Det lager mange utfordringer. F.eks. en med tatoeringer i ansiktet kan man enkelt kjenne igjen, men en kvinne med hijab er mye vanskeligere å kjenne igjen pga plagget er blitt såpass vanlig og dekker ører og endel av ansiktet.

Anonymkode: 64942...6f8

Plagget hijab dekker ikke ansiktet. Nå må du gi deg,dette blir for dumt.

Ha en fin dag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...