Gå til innhold

Key Butler utleieselskap - min erfaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til alle som vurderer å leie ut hjemmet sitt med Key Butler. 

Jeg har leid ut leiligheten min i en periode gjennom Key Butler, et selskap som tar seg av AirBnB-utleie av private boliger. Da jeg vurderte om jeg skulle bruke dem lette jeg etter andre folks erfaringer, uten å finne noe, så jeg skriver rett og slett dette innlegget dersom noen andre skulle vurdere Key Butler og ønsker å høre andres erfaringer. 

Tidligere var det noe som het EasyBnB og Lotel som var to selskaper som gjorde samme jobben som Key Butler i byen jeg bor i, men i løpet av våren 2017 kjøpte Key Butler opp de to, og var i en periode (kanskje ikke nå lengre) eneste aktør på markedet. Jeg bodde vekke en stund og hadde dermed ikke noe annet alternativ, og tegnet kontrakt med Key Butler.

 Dealen er forsåvidt ganske grei og enkel: Key Butler "tar over" kontoen din på AirBnB eller oppretter en ny i ditt navn, har dialog med kunder, hjelper dem med innsjekk i leiligheten, vasker mellom hver gjest, og hjelper dem dersom noe skulle dukke opp. For dette tar de en prosentsats av inntjeningen. Både dem og utleier er altså tjent med og interessert i å leie ut så mye som mulig. 

Min erfaring ble derimot at Key Butler var et uprofesjonelt firma, som løste denne jobben på en særs dårlig måte. I og med at de leide ut "gjennom" min profil på AirBnB og ikke som en medutleier, forstod de fleste gjester det som om det var meg de hadde direkte kontakt med. Jeg ba Key Butler flere ganger om de kunne presisere for kunder at de var et selskap som leide ut for meg, men dette ble svært lite tatt hensyn til. På muntlig kontakt med Key Butler kunne de fortelle meg at de hadde godt innsyn i markedet og alltid ville endre prisene ut fra etterspørsel, for dermed å få mest mulig inntjening til en hver tid. Dette ville bety å både øke og senke priser, noe jeg sa at jeg aksepterte. Prisene forble uendret i nesten hele perioden, helt til jeg skjønte at jeg selv måtte gå inn og gjøre dette selv. Det forklarte i alle fall hvorfor jeg i en lang periode nesten ikke fikk noen bookinger i det hele tatt... 

Videre var det flere kunder som klaget på renholdet i leiligheten. Key Butler hadde det totale ansvaret for dette, og noen gjester kom med tilbakemelding på at det lå søppel, skitne håndklær og sengetøy igjen i leiligheten når de kom, samt at soverom og baderom ikke var rengjort godt nok. 

En gjest hadde en opplevelse med at det var strømbrudd i leiligheten i over et døgn, helt til de selv tilkalte elektriere som kom og ordnet. Key Butler, som hevder at de skal være tilgjengelige for gjestene underveis i oppholdet, hadde vært umulig å få tak i. Gjesten, som opplevde det som at det var meg han hadde kontakt med, var naturligvis rimelig misfornøyd. Og det samme var jeg da jeg så de fortvilte meldingene gjesten hadde sendt på AirBnB, om at han ikke hadde fått kontakt med noen på de telefonnumrene og mailadressene han hadde fått oppgitt. På dialog tilbake til ham hadde Key Butler hevdet at de hadde forsøkt å få kontakt med meg, men at jeg ikke kunne hjelpe dem. De forsøkte altså å skylde på meg, mens jeg var totalt uvitende om hva som skjedde, helt til jeg oppdaget korrespondansen. 

Leiligheten min kunne ha plass til 5-6 personer, men på forespørsel fra gjester som var kanskje 3 personer, hadde Key Butler ved flere anledninger sagt at det ikke var plass til dem i leiligheten. Og dermed hindret en meget nødvendig inntekt for meg. 

Når jeg har kontaktet Key Butler og forsøkt å uttrykke min misnøye og fortvilelse, og bedt om de kunne endre visse måter å gjøre ting på, har de svart rimelig likegyldige og tilsynelatende uten å ta inn over seg tilbakemeldingene jeg har kommet med. 

Nå er heldigvis min kontrakt med Key Butler ferdig, og jeg vet at jeg aldri skal benytte meg av dem igjen. Til informasjon har jeg hatt kontrakt med dem i 4 måneder, og min opplevelse av deres service har kun blitt dårligere og dårligere. Jeg håper at andre kunder har hatt bedre opplevelse av deres tjenester, eller at de forbedrer seg. For min del har dette ikke holdt mål. Og for nye kunder som vurderer å bruke dem for å hjelpe seg med AirBnB-utleie håper jeg denne posten vil få dem til å undersøke om det finnes andre alternativer som kan hjelpe dem. 

 

Hilsen Misfornøyd Key Butler-kunde

Anonymkode: f31a7...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Har samme erfaring. De klarte i tillegg å miste husnøklene mine som aldri er kommet til rette samt kom jeg hjem til skitten leilighet 

Anonymkode: 5a193...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det fungerer helt greit. De leier ut leiligheten din for deg mens du er ute å reiser. Jeg har leid via Key Butler i 8 måneder nå og det har vært en veldig varierende opplevelse.

Det startet med at de ikke leide ut leiligheten de første 15 dagene, som gjorde at jeg tapte penger på leiligheten den måneden.

På sommeren så gikk det greit, da de klarte å fylle nesten alle dagene i juli og august, men etter det har det ikke vært like lett ettersom at de er veldig dårlig på å tilpasse prisene til etterspørselen i markedet slik at du får leid ut mest mulig.

Har hatt gjester som har blitt stått fast uten å komme inn i leiligheten da de ikke har fått kontakt med kundeservice på nødtelefonen til Key Butler.

På julaften hadde jeg noen gjester som kom til en leilighet som ikke var vasket og hadde rent sengetøy.

Nå nettopp har de klart å miste nøklene til leiligheten min, men de forventer at jeg skal betale og fikse et nytt sett selvom de har et ekstra sett selv tilgjengelig.

Rankingen min på Airbnb har dessverre gått ned etter Key Butler tok over utleien. Tidligere har jeg leid ut selv til over 50 forskjellige gjester, og ville trodd at et profesjonelt selskap skulle klare å levere en bedre tjeneste enn du som privat person gjør, men det har foreløpig ikke vært tilfelle.

Utbetalingene er også veldig utilregnelige da de kan komme opp til 10 dager etter at utbetaling skulle vært gjort.

Hadde det ikke vært for at Key Butler har monopol på markedet, så ville jeg nok valgt et annet selskap.

Håper at de tar seg sammen på vegne av sine kunder snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...