Gå til innhold

Alle mannlige gjester må ha på seg blå dress i bryllup. Er dette vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.10.2017 den 14.46, Sandie skrev:

Slapp av :) Om det i en invitasjon står "Blå dress" betyr det: mørk farget dress i valgfri farge.Men grå,sort og blå er vanligst.

Blådress er et begrep som dekker de fargene du nevner. Blå dress oppfatter jeg som spesifikt blå. Da skulle ikke nyanse spille noen rolle. Det kan være alt fra himmelblå til mørkeblå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tyder på at de bør lese seg opp på skikk og bruk. Leser mye rart om bryllup her inne. Tydelig at noen trenger veiledning.

Har aldri hørt at det kreves blå dress. De fleste som kjøper dress,kjøper sort.

Det pleier å stå mørk dress. Så de skal kreve farger på kjolene også. Må si det er veldig sært.

Anonymkode: 920ec...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle mannfolka kommer i sort dress. Blir jo moro når alle skal jages ut

Anonymkode: 920ec...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2017 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Blå dress er ikke så uvanlig eller vanskelig å få tak i. Da mørk blå. Men når det er mørkt så er det ikke så lett å skille de svarte fra de mørke blå. 

Jeg hadde takket nei av prinsipp, man kan virkelig ikke begynne å fortelle gjestene sine hva de skal ha på seg. Er det bridezilla-diktator? 

Anonymkode: 8be61...f4d

Det er vel ikke det at det er så vanskelig å få tak i. De selger det i butikker, du kan låne av venn, du kan finne en brukt dress på Finn osv.

Poenget er vel mer at det er litt spesielt å detaljstyre hva venner og familie skal ha på seg. Det burde være en dress som passer, og som man er komfortabel i. Du skal gå rundt i flere timer, og helst skal du ha det hyggelig. Da burde folk få bestemme hvilke sko og klær de vil gå med selv. 

Jeg klarer bare ikke se grunnen. Er det at brudgommen skal føle seg spesiell, og vil bare at han selv skal gå i svart dress? Syns bruden blå dress er så fint så på hennes store dag skal alle menn gå i blå dress? Skal de gjøre et stunt som krever blå dress? 

Anonymkode: 3a9ba...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Folk får komme i den dressen de har. Man kan ikke detaljstyre gjestene sine. Så lenge de har normalt penantrekk så får det være bra nok - eventuelt får de forholde seg til en vanlig dresskode med de regler som finnes der. 

Hva hvis mannen har bunad eller uniform? Forventer de virkelig at menn skal måtte leie, låne eller kjøpe en ny dress?! Mannen min har både uniform, svart dress og grå dress. Han bør være dekket for bryllup uten å måtte gå ut å skaffe noe annet, bare fordi en eller annen bridezilla har fått det for seg at alle menn må ha blå dress! Får de velge farge på slips og skjorte selv, eller kommer det føringer med det også?

Jeg tror jeg hadde enten valgt å takke nei til bryllupet eller kommet i det vi har. Så får de heller skape en scene ved å kaste oss ut. At kvinner bare får komme i tre farger på kjolen er jo også sprøtt. 

Anonymkode: 41814...627

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Vi er invitert i bryllup og på invitasjonen står det at alle menn skal ha på seg blå dress, bortsett fra forlovere som skal ha sort. 

Nå har heldigvis mannen min blå dress fra før så vi har ikke blitt noe berørt av dette, men en en annen venn av brudgommen fortalte oss i går at han han ikke har blå dress og hadde spurt brudgommen om det var greit han kom i sort, da fikk beskjed om å holde seg hjemme om han ikke møtte i blått. Damene har også fått tre farger å forholde seg til. 

Er ikke dette fryktelig sært? prøver å si dette til mannen min, men han vil ikke blande seg. 

 

 

Anonymkode: 47b27...3f3

Det bryllupet hadde jeg ikke gått i, og takk gudene for at ingen av mine kompiser ville kommet opp med en så latterlig ide. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.10.2017 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke det at det er så vanskelig å få tak i. De selger det i butikker, du kan låne av venn, du kan finne en brukt dress på Finn osv.

Poenget er vel mer at det er litt spesielt å detaljstyre hva venner og familie skal ha på seg. Det burde være en dress som passer, og som man er komfortabel i. Du skal gå rundt i flere timer, og helst skal du ha det hyggelig. Da burde folk få bestemme hvilke sko og klær de vil gå med selv. 

Jeg klarer bare ikke se grunnen. Er det at brudgommen skal føle seg spesiell, og vil bare at han selv skal gå i svart dress? Syns bruden blå dress er så fint så på hennes store dag skal alle menn gå i blå dress? Skal de gjøre et stunt som krever blå dress? 

Anonymkode: 3a9ba...6c4


Hvorfor er det så ille om noen vil detaljstyre brylluppet sitt? Den dagen de har drømt om og planlagt fra de kanskje var små? 
Det er deres bryllupp. Blir overraska hvor smålige mange av dere her er som da ville boikottet å støtte de i livets feiring av kjærlighet på den vakreste og mest minnerike måten de kunne tenke seg, fordi det blir feira på en annen måte enn man selv ville tenkt seg. 

Anonymkode: 30257...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Hvorfor er det så ille om noen vil detaljstyre brylluppet sitt? Den dagen de har drømt om og planlagt fra de kanskje var små? 
Det er deres bryllupp. Blir overraska hvor smålige mange av dere her er som da ville boikottet å støtte de i livets feiring av kjærlighet på den vakreste og mest minnerike måten de kunne tenke seg, fordi det blir feira på en annen måte enn man selv ville tenkt seg. 

Anonymkode: 30257...4a0

Er forskjell på å detaljstyre bryllupet, og på å detaljstyre gjestane. Dei er tross alt gjestar i eit bryllup, ikkje statistar i ein film.

Endret av Amantheia
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Hvorfor er det så ille om noen vil detaljstyre brylluppet sitt? Den dagen de har drømt om og planlagt fra de kanskje var små? 
Det er deres bryllupp. Blir overraska hvor smålige mange av dere her er som da ville boikottet å støtte de i livets feiring av kjærlighet på den vakreste og mest minnerike måten de kunne tenke seg, fordi det blir feira på en annen måte enn man selv ville tenkt seg. 

Anonymkode: 30257...4a0

Det er greit å detaljstyre, men frekt å forvente at alle legger masse penger kun i deres bryllup. Jeg gidder ikke kjøpe nye klær el for et bryllup. 

Anonymkode: 11fa4...c98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev:


Hvorfor er det så ille om noen vil detaljstyre brylluppet sitt? Den dagen de har drømt om og planlagt fra de kanskje var små? 
Det er deres bryllupp. Blir overraska hvor smålige mange av dere her er som da ville boikottet å støtte de i livets feiring av kjærlighet på den vakreste og mest minnerike måten de kunne tenke seg, fordi det blir feira på en annen måte enn man selv ville tenkt seg. 

Anonymkode: 30257...4a0

Det er ingen som snakker om å «boikotte» deres «feiring av kjærligheten», det er snakk om å ikke ville blakke seg på nye klær fordi brudeparet har en fiks idé om at penklærne folk alt har hengende i skapet ikke er bra nok. Greit nok at din bryllupsdag kanskje er noe du har «drømt om og planlagt siden du var liten», men jeg kan garantere deg at ingen av gjestene har fantasert så mye som en eneste gang om ditt bryllup (med unntak av kanskje moren din) For gjestene er bryllupet ditt bare enda et bryllup i en lang rekke, og folk flest har faktisk ikke råd eller anledning til å måtte bruke tusenvis av kroner på nye klær når de alt har passende klær i skapet, bare for å passe inn i ditt «drømmebryllup». 

Anonymkode: 00638...155

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle feiringen av kjærligheten bli noe dårligere dersom mennene kom i svart eller grå dress? Neppe.

Spent på oppdatering fra Ts.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig spesielt å være så rigide på en så spesifikk kleskode som å diktere fargen på dressen til mannlige gjester.  Som mange i tråden påpeker er det jo mest vanlig å ha mørk grå eller sort dress om man kun har en, så å forlange at alle de mannlige gjestene skal stille i blå er rett og slett veldig sært.

Vi var i bryllup i sommer hvor kleskoden i invitasjonen var "lyst, gjerne hvitt, og avslappet, men pent antrekk".   Mannen min gikk for lysbeige chinos og hvit linskjorte og jeg hadde på meg en skjortekjole i hvit lin som matchet skjorta hans.  Flere av gjestene hadde på seg plagg i andre farger og flere kvinnlige gjester hadde kjoler med mønster i ganske kraftige farger, men jeg hadde ikke inntrykk av at det plaget brudeparet selv om de stakk seg veldig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering.

De fleste gjestene overholdt dresscode med blå dress og de riktige kjolefargene. Det var nok noen der i sort dress og blå skjorte og det var også et par damer som ikke hadde riktig farge på kjolen. Det som var litt morsomt var at det var nesten umulig å se forskjell på sort og blå og jeg måtte virkelig se godt etter for i det hele tatt se forskjell på de som hadde mørkeblå dress for den kunne like gjerne vært sort. Jeg koste meg veldig i bryllupet og hadde det gøy. Jeg tror brudeparet også hadde det fint. Det som er trist er jo at de lot dette bli så viktig for de, viktigere enn at folk kom og feiret dagen. Veldig sært og jeg har litt dårlig syn på brudgommen her som har bestemt det og var så fryktelig bastant. 

 

TS

Anonymkode: 47b27...3f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering.

De fleste gjestene overholdt dresscode med blå dress og de riktige kjolefargene. Det var nok noen der i sort dress og blå skjorte og det var også et par damer som ikke hadde riktig farge på kjolen. Det som var litt morsomt var at det var nesten umulig å se forskjell på sort og blå og jeg måtte virkelig se godt etter for i det hele tatt se forskjell på de som hadde mørkeblå dress for den kunne like gjerne vært sort. Jeg koste meg veldig i bryllupet og hadde det gøy. Jeg tror brudeparet også hadde det fint. Det som er trist er jo at de lot dette bli så viktig for de, viktigere enn at folk kom og feiret dagen. Veldig sært og jeg har litt dårlig syn på brudgommen her som har bestemt det og var så fryktelig bastant. 

 

TS

Anonymkode: 47b27...3f3

Takk for oppdatering :)

Anonymkode: f9410...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎10‎.‎2017 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Oppdatering.

De fleste gjestene overholdt dresscode med blå dress og de riktige kjolefargene. Det var nok noen der i sort dress og blå skjorte og det var også et par damer som ikke hadde riktig farge på kjolen. Det som var litt morsomt var at det var nesten umulig å se forskjell på sort og blå og jeg måtte virkelig se godt etter for i det hele tatt se forskjell på de som hadde mørkeblå dress for den kunne like gjerne vært sort. Jeg koste meg veldig i bryllupet og hadde det gøy. Jeg tror brudeparet også hadde det fint. Det som er trist er jo at de lot dette bli så viktig for de, viktigere enn at folk kom og feiret dagen. Veldig sært og jeg har litt dårlig syn på brudgommen her som har bestemt det og var så fryktelig bastant. 

 

TS

Anonymkode: 47b27...3f3

Tror jeg har sett bilde av dette bryllupet på min facebookfeed... Er det et bilde tatt ovenfra i kirketrappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...