Gå til innhold

Press om å ha brudepiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen måte du kan si nei på som ikke får deg til å virke kjip, selvopptatt og ekskluderende. 

Jentene er ikke for store. Jeg er bryllupsfotograf og har vært til stede i langt flere brylluper enn de aller fleste, og brudepikene har vært alt fra bittesmå til tenåringer. Noen velger også å la forloverne gå foran opp midtgangen, disse er naturlig nok da voksne - uten at noen har tenkt på det som hverken rart eller upassende. Det er forøvrig ingenting som stopper deg fra å la dem gå et langt stykke foran deg, om det er bildene du er bekymret for.

 Hvis jentene ønsker å være brudepiker og faren deres vil, kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være en fantastisk måte å offisielt bli hverandres familie på, og at det er helt selvfølgelig at dette er noe du må gi deg på. At du har svelget kameler før er akkurat som det må bli, det må man som forelder også ikke bare når man er stemor. Din manns døtre er de viktigste menneskene i livet hans, da er det vel verdt å være raus nok til  å gi plass til dem, for å vise dem at du anser dem som en del av familien. Jeg håper dere får en fantastisk bryllupsdag, liten som stor.

Anonymkode: d50f7...974

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det at hun ikke ønsker brudepiker i bryllupet sitt bør være argument nok.

Anonymkode: 47442...fe9

Det er ikke snakk om hva slags farge hun ønsker eller blomster.  Her snakker vi om 2 jenter som får en ny dame i livet sitt - en stemor som skal gifte seg med faren deres.   BARN.  At de ikke skulle delta burde ikke vært en tema engang - "selvfølgelig kjære deg, skal vi ha jentene delta i bryllupet!!"  -  hvis hun ønsket drømmebryllup med ALT hun ønsker burde hun ha funnet en mer tafatt mann uten barn.  

2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Det er bruden som skriver at hun føler seg presset; det er ikke nødvendigvis slik at alle driver og presser henne. 

Presset...å inkludere hennes snart stebarn i bryllupet.  

Dessverre er jeg ikke sjokkert at hun får støtte her - typisk av kvinner i 2017-  selv opptatte narsissister som tenk kun på MEG MEG MEG.  

Endret av Outlander
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Outlander skrev:

 

Presset...å inkludere hennes snart stebarn i bryllupet.  

Dessverre er jeg ikke sjokkert at hun får støtte her - typisk av kvinner i 2017-  selv opptatte narsissister som tenk kun på MEG MEG MEG.  

Enig i det. Mente bare at det TS beskriver som "press" rett og slett bare kan være at far/barna har uttrykt ønsket, ikke at de driver og maser på henne om å "gi etter" slik det gis inntrykk av. Men at TS føler det som et press kan jo være et tegn på at hun innerst inne vet at det er hun som er smålig her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2017 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke snakk om å utelukke noen fra bryllupet. De får jo være med i kirken. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er en selvfølge at de skal delta aktivt i seremonien, når bruden(!) ikke ønsker dette?

Anonymkode: 47442...fe9

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er et problem at de skal delta aktivt i seremonien, når brudgommen(!) ønsker dette?

Anonymkode: 5d904...fb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er et problem at de skal delta aktivt i seremonien, når brudgommen(!) ønsker dette?

Anonymkode: 5d904...fb8

TS har fortalt at hun har "svelget mange kameler", det vil si mannen har bestemt mye fra før og overkjørt hennes ønsker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker - på generelt grunnlag - at det oppleves mer krenkende å bli presset til å være med på noe man ikke vil, enn å ikke få gjøre noe man vil. Det handler om samtykke og autonomi over egen person. Hvis man er fire personer som sammen skal gå på fjelltur og én av de fire ikke er komfortabel med et veldig høyt tempo, for eksempel, så tilpasser de øvrige tre seg fjerdemann. Og hvis noen sier at "nei, jeg ønsker ikke å være med på dette," - så aksepterer man dette som det det er. Et nei.

Det jeg beskriver over er selvsagt desto mer relevant i saker som omhandler krenking av andres person. Men grunnprinsippet blir det samme. Et giftermål er viktigst for de to det gjelder, og da skal det gjennomføres på en måte som gjør at begge to føler seg komfortable. Får mannen det her som han vil, så er han komfortabel. Bruden er det ikke. "Ja"-innehaveren må nødvendigvis bli den som gjør seg fleksibel i en slik konflikt.

Forøvrig spør bruden tidlig i tråden om noen har forslag til en annen rolle barna kan ha. Mannen har altså alle muligheter til å vise litt velvilje og la døtrene få delta aktivt uten å være brudepiker. Så hvorfor er det likevel bruden som må finne seg i å bli overkjørt når hun ikke ønsker brudepiker?

Anonymkode: 47442...fe9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.9.2017 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gifter meg med en skilt mann med 2 døtre. Det er forventninger om at disse skal være brudepiker, men jeg ønsker ikke å ha brudepiker. I tillegg synes jeg de er for store for å være brudepiker (10 og 12 år)..

Hva gjør jeg?

Jeg vil ikke fremstå som den onde stemoren....

Anonymkode: a58be...536

La nå barna være brudepiker. Man kan fint være brudepiker i alle aldre, det finnes ingen regel på det. Bare andres folk meninger, og den skal du ikke bry deg om. Jeg var brudepike som 16 åring, da min storesøster giftet seg. Følte meg veldig inkludert og det var en minnerik og fin opplevelse. 

Faren vil at barna skal inkluderes i bryllupet, og jeg ser ingen problem med det! Ønsker du å ta bilder etter bryllupet kan du ta bilder både med og uten brudepikene. Om du er redd for at de skal stjele oppmerksomheten fra deg, så får du bare skjerpe deg. Lykke til med å finne en god grunn til å ikke inkludere hans barn i deres bryllup. Tenk hvor gøy det hadde vært for barna å få lov til å være brudepiker i pappa sitt bryllup. Det er jo stas for dem! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Minlillesky skrev:

La nå barna være brudepiker. Man kan fint være brudepiker i alle aldre, det finnes ingen regel på det. Bare andres folk meninger, og den skal du ikke bry deg om. Jeg var brudepike som 16 åring, da min storesøster giftet seg. Følte meg veldig inkludert og det var en minnerik og fin opplevelse. 

Faren vil at barna skal inkluderes i bryllupet, og jeg ser ingen problem med det! Ønsker du å ta bilder etter bryllupet kan du ta bilder både med og uten brudepikene. Om du er redd for at de skal stjele oppmerksomheten fra deg, så får du bare skjerpe deg. Lykke til med å finne en god grunn til å ikke inkludere hans barn i deres bryllup. Tenk hvor gøy det hadde vært for barna å få lov til å være brudepiker i pappa sitt bryllup. Det er jo stas for dem! 

Jeg må bare spørre, har du lest bare det første innlegget?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

TS har fortalt at hun har "svelget mange kameler", det vil si mannen har bestemt mye fra før og overkjørt hennes ønsker. 

Hjelper ikke. Det dreier seg om brudgommens barn og det er hans bryllup også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 22.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gifter meg med en skilt mann med 2 døtre. Det er forventninger om at disse skal være brudepiker, men jeg ønsker ikke å ha brudepiker. I tillegg synes jeg de er for store for å være brudepiker (10 og 12 år)..

Hva gjør jeg?

Jeg vil ikke fremstå som den onde stemoren....

Anonymkode: a58be...536

Du vil ikke fremstå som den onde stemoren, sier du. Saken er bare at du er godt på vei til å bli den onde stemoren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

TS har fortalt at hun har "svelget mange kameler", det vil si mannen har bestemt mye fra før og overkjørt hennes ønsker. 

Da må ts se etter om bryllup er det rette. Gå tilbake på de tingene hun har måttet gi seg på og si at døtrene kan være brudepiker om jeg i hvert fall får den og den tingen etter mitt ønske, for nå begynner det å føles som om jeg ikke får velge noe.

Anonymkode: 58589...86a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lille_Krokodille
På 1.10.2017 den 21.26, Arabella skrev:

Jeg synes ikke TS er urimelig. Sitat:

"Jeg har måtte svelge en del kameler i forhold til hvor vi kan og ikke kan gifte oss allerede. Døtrene har sikkert vært brudepiker i 10 andre bryllup."

TS, har du i det hele tatt fått komme til orde med dine ønsker?

Dette tenkte jeg også på. Hvorfor skal hun svelge alle kamelene? Døtrene kan være «æresgjester» eller noe i steden. Jeg synes ikke TS virker urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift deg borgerlig, på et rådhus eller en ambassade, så slipper du hele problemstillingen. Trodde ikke det var vanlig med kirkebryllup når man hadde vært gift før.

Anonymkode: 97e81...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...