Gå til innhold

Blir det 7 sorter til jul i år også?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjakkruter og rutebiler er faste kaker hos oss i jula. Ingen som spiser de andre typene. 

Anonymkode: f29ea...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør som regel unna deler av julebaksten ved å besøke ett av de utallige julemarkedene i området hvor jeg bor. Der selges det utmerkede småkaker, og siden jeg bor på et lite sted vet jeg hvem som har bakt, og at de har stell på hygienen. Sirupssnipper, strull, berlinerkranser, nøtteroser, tørre vafler og goro blir kjøpt inn med god samvittighet. En del butikker har også helt anstendige kransekaker til en rimelig penge, så det kjøper jeg også inn. Selv baker jeg brune pinner. Oj, det ble visst 8 slag, gitt! 

 

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager 7 sorter hvert år, ja. Har bare samboer og ikke barn enda, men har en del eldre familiemedlemmer på både min og samboers side, som er for gamle til å bake selv lenger. Jeg pleier derfor å gi bort en del til disse, og beholder resten til eventuelle gjester vi får, men vi spiser selvfølgelig litt selv også. 

Anonymkode: 9ffba...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker julekaker fra litt ulike verdensdeler men kjøper lokale lefser etc. Norske klassikere er også med som smultringer, serina ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkaker og julecookies skal jeg bake, ellers kjøper jeg kanskje inn kokosmakroner på meny og noen smulteringer til å slenge i frysen. Ender vel med at det blir jeg som spiser alt :fnise::nissevink:

Anonymkode: 68abe...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fast hvert år er pepperkaker, kransekakestenger, bordstabelbakkels, shortbread og kokosmakroner. Så baker vi gjerne et par andre sorter også, men de varierer litt (f.eks. pikekyss, kolakaker, hvite kakemenn, berlinerkranser, serinakaker, havreflarn) og vi prøver kanskje noen nye. Vi er glade i småkaker så her spises alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hver eneste november at i år skal jeg IKKE lage så mange sorter.... Ser likevel det alltid blir julemanna (hvite kakemenn), kokosmakroner, cookies, kransekakestenger, kokosmakroner, serinakaker og krumkaker. Jeg baker ikke alle selv, men får en boks av mamma og så baker tenåringene våre et par sorter. 

Anonymkode: 475f4...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææ, vi lager pepperkaker og hus, lyse kjeks med melkesjokolade, kakemenn og jeg må ha delfiakake i romjula, men den gjelder vel ikke😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, får telle opp de jeg pleier å lage da, for det har jeg aldri tenkt over :)

1. Pepperkaker
2. Hvite kakemenn
3. Kokostopper
4. Risboller
5. Sjakkruter
6. Berlinerkranser
7. Sirupssnipper
8. Kanelpinner
9. Krumkaker
10. Sandnøtter
11. Potetmelstopper
12. Peanøttflak

Oj... Jaja, godt jeg elsker å bake da :P Og enda føler jeg at jeg har glemt noe på lista.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at veldig mange julekaker blir liggende i boksene her, så nå baker jeg ting vi faktisk spiser. Her er lista jeg har planlagt så langt. Ser at jeg har glemt Sarah Bernhard i langpanne, den må jeg få med. 

422F167F-23C4-446D-A7B3-2EF34F8878CC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2017 at 12:26 PM, Arkana said:

Fast hvert år er pepperkaker, kransekakestenger, bordstabelbakkels, shortbread og kokosmakroner. Så baker vi gjerne et par andre sorter også, men de varierer litt (f.eks. pikekyss, kolakaker, hvite kakemenn, berlinerkranser, serinakaker, havreflarn) og vi prøver kanskje noen nye. Vi er glade i småkaker så her spises alt.

Her du en god oppskrift på shortbread som du vil dele? Enten her eller som pm. Det ville jeg satt pris på.

Jeg baker serinakaker og peppernøetter, kjøper pepperkaker og koser meg med det. Jeg er glad i julekaker, men syns det er tull å bake for å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunhilde skrev:

Her du en god oppskrift på shortbread som du vil dele? Enten her eller som pm. Det ville jeg satt pris på.

Jeg bruker denne oppskriften, jeg tror (men er ikke helt sikker lenger) den er fra Nigella.

250 g smør, 140 g sukker og 360 g hvetemel. Mykt smør og sukker røres hvitt og porøst før melet blandes i. Kjevles til 1 cm tykt. Stikk eller skjær ut og legg på stekebrett. Dryss på litt sukker. Sett kaldt 20 minutter og stek så ved 190 grader i 15-20 minutter (de skal ikke få farge). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutes ago, Arkana said:

Jeg bruker denne oppskriften, jeg tror (men er ikke helt sikker lenger) den er fra Nigella.

250 g smør, 140 g sukker og 360 g hvetemel. Mykt smør og sukker røres hvitt og porøst før melet blandes i. Kjevles til 1 cm tykt. Stikk eller skjær ut og legg på stekebrett. Dryss på litt sukker. Sett kaldt 20 minutter og stek så ved 190 grader i 15-20 minutter (de skal ikke få farge). 

Tusen takk! Disse skal jeg bake :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg aldri har hatt 7 slag, kanskje senere når jeg har unger :)  Dette er de jeg pleier å lage

Krumkaker med multekrem er et must! Selvplukkede og fryst

Brune pinner

Risboller

Ellers er jeg fornøyd med 10-kroner pepperkakene og Ikea sin pepperkakedeig når gjengen samles til julebakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke sju slag, men skal lage noe tidlig slik at jeg har småkaker til kaffegjester hele desember. 

Blir brune pinner, krumkaker, tørre vafler,  og pepperkake baking med tantebarna. Ellers kjøper jeg kransekake og ferdig pepperkaker også. Gleder meg 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lager jeg to ting hver jul. Reindeer Chow, og en julekakesort som er tradisjon i familien min. Ingen jul uten. Jeg bruker bare en dag på dette, og det er mer enn nok for å få inn litt julekos synes jeg,

Ellers pleier jeg å lage pepperkaker sammen med Mamma og søstrene mine. Hun har virkelig verdens beste oppskrift. Da tar jeg med litt hjem, men for det meste spiser jeg av de når vi er samlet hos Mamma. Vi får også alltid delfiakake med oss fra Mamma. Nam. Dette er det vi har i hus selv, altså fire sorter.

Svigermor lager ingen av de samme sortene, så det er gøy. Der pleier vi bl.a. å få risboller, havreflarn og brente mandler.

Åå, som jeg gleder meg til juleforberedelsene. Julemusikk på, mens duften av kakene sprer seg i huset. Pynte krukker, legge i, og gi bort til venner og familie, ❤️ 

Anonymkode: e776e...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir til at vi baker berlinerkranser, bordstabelsbakkels, brune pinner, ingefærkjeks, kokosmakroner, sandkaker og serinakaker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...