Gå til innhold

Skifte fronter på ikea-kjøkken som har gått ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte fronter på kjøkkenet, og tenkte det var done deal mtp at det var IKEA. Fant ut nå at kjøkkenet er fra rett før de byttet mål, så jeg får ikke byttet ut frontene hos IKEA. Er det noen andre leverandører som har de samme målene IKEA pleide å ha? Skapene er 39,5 x 86 cm, 59,5 x 70 cm, og 49,5 x 70 cm. Skuffene er 12,5 x 79,5 cm, 25,5 x 79,5 cm, og 32 x79,5

Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere sommhar spesialisert seg på dette. Regner med at du snakker om den utgåtte Faktum-serien? Interiørbladet Rom123 gjorde en artikkel om det og viste til disse nettsidene.

pickyliving.no

superfront.com

askogeng.no

andshufl.no

Anonymkode: 772b3...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at den gamle standarden på IKEA-kjøkkenet, er den samme som er standard innenfor de fleste kjøkken nå. Mulig jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tiara07 skrev:

Mener at den gamle standarden på IKEA-kjøkkenet, er den samme som er standard innenfor de fleste kjøkken nå. Mulig jeg tar feil..

Vi TROR det er IKEA-kjøkken, men det står ikke noe sted. Er fra 2010, og selger av leiligheten mente at det skulle være IKEA. Men kanskje da jeg kan handle på f.eks Sigdal? Får nesten ta med meg målene dit i morgen og høre. Dyrere der, men blir uansett billigere å bare skifte fronter. Maling utgår :)

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere sommhar spesialisert seg på dette. Regner med at du snakker om den utgåtte Faktum-serien? Interiørbladet Rom123 gjorde en artikkel om det og viste til disse nettsidene.

pickyliving.no

superfront.com

askogeng.no

andshufl.no

Anonymkode: 772b3...c04

Tusen takk for tips!

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere sommhar spesialisert seg på dette. Regner med at du snakker om den utgåtte Faktum-serien? Interiørbladet Rom123 gjorde en artikkel om det og viste til disse nettsidene.

pickyliving.no

superfront.com

askogeng.no

andshufl.no

Anonymkode: 772b3...c04

Hm, et par av disse linkene eksisterer ikke, og jeg så ingen logikk i hvordan finne fronter via sidene deres? Mulig jeg surrer veldig nå :)

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi TROR det er IKEA-kjøkken, men det står ikke noe sted. Er fra 2010, og selger av leiligheten mente at det skulle være IKEA. Men kanskje da jeg kan handle på f.eks Sigdal? Får nesten ta med meg målene dit i morgen og høre. Dyrere der, men blir uansett billigere å bare skifte fronter. Maling utgår :)

Anonymkode: 4b345...af2

Uansett, så er en jeg kjenner kjøkkenselger. Hun fortalte meg for 2-3 år siden at IKEA har akkurat de samme kjøkkenstammene som alle andre, men at det er selve frontene som er IKEA sine egne. Hvis dette stemmer, så har nok de fleste kjøkkenleverandører standard levering av dører etc. 

Anonymkode: aba99...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no, mange som selger IKEA-fronter.

En periode gikk det også an å etterbestille deler til FAKTUM gjennom IKEA, men vet ikke om de fremdeles tilbyr det.

 

Anonymkode: ae6ca...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sonic skrev:

Hadde samme problem, som en løsning fikk jeg frontene lakkert og nye håndtak. Kan kanskje være en løsning om det ikker er skader

Er høyglans, så det er mer pes å få malt har jeg skjønt. Uansett så er ikke stilen på skapene helt meg, så det må bli aller siste løsning.

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn.no, mange som selger IKEA-fronter.

En periode gikk det også an å etterbestille deler til FAKTUM gjennom IKEA, men vet ikke om de fremdeles tilbyr det.

 

Anonymkode: ae6ca...0a9

I følge sidene deres går ikke det an lenger. 

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, T-Rex skrev:

Sikkert ikke billig, men:

http://www.studio10.no/bilder/

Fikk ikke noe vettugt ut av denne siden...Leverer de i samme mål som Faktum?

Har funnet ut at Epoc, Sigdal, og HTH har samme mål, bare noen mm som avviker. Dette skulle visstnok ikke ha noen betydning. Jeg må dog borre opp nye hull fordi fester/hengsler ikke vil passe overens.

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Fikk ikke noe vettugt ut av denne siden...Leverer de i samme mål som Faktum?

Anonymkode: 4b345...af2

Hvis du ikke finner utav det, har du ikke råd til disse frontene.

Ikke for å være ekkel altså, de er nok litt for dyre for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Hvis du ikke finner utav det, har du ikke råd til disse frontene.

Ikke for å være ekkel altså, de er nok litt for dyre for meg og.

Skjønner ikke hva du prøver å antyde? Jeg finner ikke ut av verken priser eller mål via denne siden, ikke ser jeg stilen jeg er ute etter på noen av bildene heller. 

Hele poenget med å bare skifte fronter er for å gjøre en billig oppussing. Skal jeg måtte betale 3-4000 kr per skap, så kan jeg jo like så godt kjøpe meg nytt ikea kjøkken. 

Anonymkode: 4b345...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle også bytte fronter for å spare penger, men det viste eg at mange kjøkkenprodusenter har mål som avviker med 0,5-2 cm fra alle andre, så det er akkurat ikke passelig. I tillegg er hengslene ulikt montert ulikt, så det må freses nye spor og endre hengsling for å få det til å passe. Omlakkerig var heller ingen billig affære, dessuten likt jeg ikke mønsteret i skapdørene. Avhengig av størrelse på kjøkkenet ditt kan det fort være like greit å kjøpe nytt kjøkken. Jeg bestemte meg for å bytt hele kjøkkenet, betalt 19 000 for nytt kjøkken på Ikea +benkeplate og vask. Den løsningen ble ikke så veldig mye dyrere enn nye skapdører og alt arbeidet med det, samt at jeg mått byttet lister under overskapene og sideplatr for at det skulle stå i stil.

Anonymkode: 3cdf6...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle også bytte fronter for å spare penger, men det viste eg at mange kjøkkenprodusenter har mål som avviker med 0,5-2 cm fra alle andre, så det er akkurat ikke passelig. I tillegg er hengslene ulikt montert ulikt, så det må freses nye spor og endre hengsling for å få det til å passe. Omlakkerig var heller ingen billig affære, dessuten likt jeg ikke mønsteret i skapdørene. Avhengig av størrelse på kjøkkenet ditt kan det fort være like greit å kjøpe nytt kjøkken. Jeg bestemte meg for å bytt hele kjøkkenet, betalt 19 000 for nytt kjøkken på Ikea +benkeplate og vask. Den løsningen ble ikke så veldig mye dyrere enn nye skapdører og alt arbeidet med det, samt at jeg mått byttet lister under overskapene og sideplatr for at det skulle stå i stil.

Anonymkode: 3cdf6...b52

Hvilke produsenter sjekket du med da? Har fått bekreftet av både Epoc, Sidal,og HTH at målene er like. Et par steder vil det være et par mm forskjell, men det skulle ikke ha noen betydning sa de. Hengslene er montert ulikt ja, så man må borre til nye hull.
Omlakkering er ikke et alternativ på dette kjøkkenet uansett. Skjønner dog ikke hvordan det skulle blitt dyrt, koster ca 400 kr per skap ca. 

19 000 kr hørtes ut som en fin pris, men da antar jeg at du enten har et veldig lite kjøkken, eller har valgt det billigste IKEA har å by på. Jeg må nok ut med 50 000 for nytt ikea kjøkken, så jeg vil prøve å unngå det. 

Anonymkode: 4b345...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden hadde Ikea en egen side man kunne gå inn å bestille utgåtte kjøkkenfronter fra. Den siden eksisterer dessverre ikke lenger, det eneste jeg kunne finne nå var dette ;  https://secure.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/kjoekken/secure/etterkjopsservice.html?_ga=2.55202091.1273851425.1506846066-1697283347.1479712276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...